Mitä sanottele lapselle kun viette hänet hoitoon?

Meillä on ne tietyt rituaalit suukko halit ja sit pitää äiti saattaa ovelle ja viimeiset heilutukset ikkunasta ja reippaasti juoksee muiden mukaan leikkimään.

Tietenkin aina kerron mihin aikaa menen hakemaan välipalan jälkeen, ulkoa, vai isolta pihalta(klo 16 jälkeen kaksi päiväkotia yhdistyy ja pienemästä lapset siiretään isolle pihalle joka on myöhempää auki).
Aikaisemmin sanoin viel lapsille:"Muista olla kiltisti". Sitten eräs vanhempi hoitaja ystävällisesti huomautti, että on parempi toivottaa " Hyvää hoitopäivää" tai "pidä hauskaa" ettei lapselle tule "paineita", kun päiväkodissa on kumminkin sallittu sellaisia asioita jotka kotona onkin kielletty. (esim juokseminen sisällä, kiipeily jne..)

Heipat sanotaan, joskus halataan ja sanon kumpi hakee ja esim. välipalan jälkeen.
Mulla on ollut myös tapana sanoa aika usein että olehan sitten ihmisiksi/nätisti, mut ihan totta tuo mitä hoitaja sanoi. Nykyään toivottelenkin hyvää päivää ja poika sanoo usein että "sulle myös". :)

Halit ja pusut. Heipat ja hyvää tarhapäivää. Ja pikku-ukko toivottaa mulle hyvää työpäivää. Siinä se, heipattaa omalla osastolla jos ehtii, yleensä ei, kun kiire leikkeihin :D. Useimmiten sanon myös, että haen iltapäivällä, vaikka tietää sen, koska se on joka päivä samaan aikaan suunnilleen. Sit jos mummi ja vaari hakee, ni sen kerron pojalle aina siinä aamulla vielä, vaikka on jo edellisenä iltana kotona se asia käyty läpi.

vinci
no meillähän tuo poika käy vaan kerhossa kun on kotona mun ja veljensä kanssa muuten mutta kyl mä silti sanon että moikka ja tuun hakeen sitten muutaman tunnin päästä. tai jos joku muu hakee niin sanon että iskä hakee tai kuka millonki....
meillä ei pussailla ja halita...eikä tuo oo ooikein ees heippaa mulle huudellu kun painuu vaan sinne kerhohuoneeseen.
hakiessa ryntää kyllä heti halimaan ja kertoo että on ollu ikävä äitiä...

tuttu
Monesti en ehdi paljoa sanomaan, kun poika pakenee paikalta kavereiden luo. Heippa ja hyvää hoitopäivää varmaan yleensä sanon, jos ehdin. Hoitajan kanssa enemmän puhutaan, joskus meinaa ihan venähtää töihin lähteminen...

Meillä nuoremman pitää saattaa minut aina ovelle ja antaa/saada hali ja sit kiireen vilkaan kavereiden luokse. On kuulemma muutaman kerran tullut itku myöhemmin kun on "unohtanut" saattaa ovelle, joten nykyään kysyn tuleeko saatamaan yleensä kyllä tulee tai sitten on siinä eteisessä viel riisumassa(jos on kauhea kiire töihin).
Vanhempi joka on eri talossa (eskari on viereisessä päiväkodissa) ei niin kauheasti välitä heippailla. Menee yleensä yksin päiväkotiin (siis viereisen pk:n portilta) ja kun olen pikkusiskon saatellut sisälle käyn moikkaamassa (ilmoittautumassa hoitajille) ennen töihin lähtöä. Sieltä saan vaisun heipan (isot pojat ei toisten nähden hali saati sit suukottele).

Yhteistyössä