Mitä sanotte lapsille nukkumaan mentäessä? Ilta rukouksen?

• Viestiketjun aloittaja Ilta rukous
  • Ensimmäinen viesti
vanhempi lukija
itse luen useita raamatun kohtia. paljon on tullut luettua mooseksen kirjaa, sananlaskuja yms.

minusta on tärkeää että hiljentää sen 15 min ennen nukkumista pyhille asioille.

IhanaValo
No tohon tarkoitukseen ois sopinut "nähdään aamulla!".
"Herää aamulla" = "älä kuole yön aikana"
Tältä tuo herää aamulla kuulostaa miustakin, samoin se "leposijaltais jos en nousisi"-rukous on vähän karmiva, tulee mieleen et entäs jos ei noustakaan aamulla...ei paljoa lohduta ajatus että taivaaseenhan se on sit menny. Kun siis ihan täällä maan päällähän ne lapset haluis pitää mahd.pitkään.

• Tykkää
Reactions: ToDieFor
"vieras"
Hieno uskonnon pakkosyöttökeino. Ennen nukkumaanmenoa jotain taikauskoloruja, jotta tulevat varmasti uniin, hienoa ap!
Ai ihan että "hienoa ap"? Aika tosi moni täälläkin on kertonut että lukee iltarukouksen, oli sitten uskossa tai muuten vain tekee sen tavan vuoksi.

Kaikkeahan vanhemmat väistämättä pakkosyöttää lapsilleen, kaurapuuron lisäksi omia asenteitaan. Lapsi saa sitten itse kasvaessaan päättää, mitä ajatuksia lopulta nielee.

En osaa nähdä iltarukouksessa mitään pahaa, jos se uskonnollisuus häiritsee niin olkoon sitten uskonnoton versio. Voi silti kiittää kuluneesta päivästä. :)

Ilta rukous
[QUOTE="vieras";27718715]Ai ihan että "hienoa ap"? Aika tosi moni täälläkin on kertonut että lukee iltarukouksen, oli sitten uskossa tai muuten vain tekee sen tavan vuoksi.

Kaikkeahan vanhemmat väistämättä pakkosyöttää lapsilleen, kaurapuuron lisäksi omia asenteitaan. Lapsi saa sitten itse kasvaessaan päättää, mitä ajatuksia lopulta nielee.

En osaa nähdä iltarukouksessa mitään pahaa, jos se uskonnollisuus häiritsee niin olkoon sitten uskonnoton versio. Voi silti kiittää kuluneesta päivästä. :)[/QUOTE]

täytyy mennä ihan itse aiheen ohi; liian moni sanoo netissä muista käyttäjistä, käyttäjän sanomisista, tai tekemisistä jotain mikä saattaa pahoittaa toisen mielen. Kannattaisko ensin miettiä kaks kertaa mitä sanoo koska jokaisen nimimerkin takana piilee ihka oikea ihminen ihka oikeiden tunteiden kanssa! Saatteko oikeasti hyvän mielen tuosta käytöksestä? Sinulle joka "puolustit" minua tässä asiassa, kiitos, on näköjään olemassa kuitenkin myös niitä ihmisiä jotka näin ajattelee :) hyvää yötä!

lioygo
Taivaan Isä siunaa meitä
Anna meille enkeleitä
Siivillänsä meidän peitä
Älä meitä koskaan heitä

ja/tai

Hyvää yötä / Kauniita unia / Nuku hyvin

ja/tai

Rakastan sinua / Olet rakas

Yleensä en ehdi ihmeitä sanoa kun tuo sammuu. "Levolle lasken" on kaunis mutta hurjan surullinen, en pysty sanomaan sitä lapselleni, jos sijaltain en nousisi, taivaasee ota tykösi, ei vaan pysty.

näinpä näin
Levolle lasken jne... Hyvää yötä kulta, kauniita unia ja oman kullan kuvia, nuku hyvin. Äiti rakastaa sinua. Aamulla nähdään. Nyt silmät kiinni ja nukkumaan. Kuta kuinkin aina samat höpinät :)

[QUOTE="vieras";27714080]Miksi ihmeessä te niin kahistelette tosiasiaa, jos esim. kuolee yön aikana tai sanotaan "sijaltain en nousisi"?? sehän on vaan turvan luomista ja sellainen ihana rauhallinen mieli, kun voi luottaa siihen, että Jumala huolehtii, jos todellakin yöllä jotain sattuu ja aamulla en herääkkään. En mä ainakaan kaunistele lapsilleni asioita, vaan sanon niille mitä se tarkoittaa. Yleensähän me noustaan joka päivä uuteen aamuun, mutta koskaan et voi 100% varmaksi luvata lapsille, että mehän noustaan seuraavaan päivään. Toki lapsen ikätason mukaan kerrotaan miten epätodennäköistä kuolema lapsena/nuorena on, kun on terve! että näin. Älkäähän pelätkö ja kauhistelko kuolemaa yhtään, luonnollinen juttu niinku syntymkin.[/QUOTE]

Mummolassa aina luettiin tuo rukous, ja ihmettelin mielessäni aika isoksi tytöksi asti miksi siinä puhutaan siasta? :D sitä kun vaan hoettiin penskana sen kummemmin syventymättä sanoihin.

Omalle kuiskuttelen rakkausjuttuja ja milloin mitäkin ja pusuttelen poskeen.

Pienestä vauvasta asti äiti aina iltaisin:

Sylihisi Jeesus rakas
Nukkua mun suo
Enkelisi kaitsijasi
Vuoteheni luo

Ota hellään huomahasi
Vanhempani rakkahat
Koti kallis, siskot, veikot
Jotka kanssain kasvavat

Suo mun päivän puuhissani
Sinun kanssas kulkea
Iltaisin silmät kiinni sulkea

Levolle laske Luojani
Armias ole suojani
Jos sijaltain en nousisi
Taivaaseen tule noutamaan.

Hyvää yötä
Jeesus myötä
Kauniita unia
Enkelten kuvia

Hyvää yötä

En oo mikään kovin uskonnollinen, mutta siitä tuli rutiini ja usein vieläkin tulee mielessä luettua. Tuo jonkunnäköstä lohtua ja turvaa.

Joku päivä omille lapsille tahon kanssa opettaa, kunhan niitä ensin siunautuis :/ <3

lucifer
eilinen iltakeskustelu meni näin esikoisen (5v) kanssa:
normaalit yö toivotukset, pusut ja halit.
hetken hiljasuus ja sitten:
L: äiti mä pelkään että kuolen
Ä: miTÄH... siis häh?!!?
L: pelkään että kuolen?
Ä Miksi?
Ä: ei sitä tarvi pelätä, jokainen kuolee joskus. joku pienempänä joku vanhempana. luonnollinen asia joka kuuluu vähän niinku jokaisen kohdalle väkisten joskus....
L: niin ei siis tarvi pelätä?
Ä:no ei.
L Äiti, rakastan sua.
Ä: niin minäki sinua.
L: enko mä sitten kuole?
Ä: No, sitä äiti ei voi luvata, koska jokainen kuolee joskus. mutta äiti toivoo että et kuole vielä.
L: miksi?
Ä: siksi koska oot äitin kulta ja pieni vielä.
L: Joo, en mä sitten vielä kuole.
Ä: toivotaan niin. vieläkö sua kulta pelottaa?
L: ei, mee jo pois että saa nukkua. älä aina pälätä kun toinen yrittää nukahtaa....

... että semmosta taas:headwall:

Aina halataan. Yleensä sanotaan "Öitä, nuku hyvin!" Tänään lisäksi "huomenna on taas kiva päivä."

Tänään oli esikoisen synttärijuhlat ja huomenna lähdetään vielä laivalle :) Tottakai aina on "kiva päivä", mutta huomenna vielä vähän erityisempi!

Yhteistyössä