Mitä ruokaa teette isoja satseja kerrallaan? Siis ainakin kahdeksi päiväksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiina

Vieras
Meillä syöjiä yksi erittäin nälkäinen teini, mies, minä ja taapero.

Viime viikolla oli jo makaronilaatikko ja kanarisotto, riitti juuri neljäksi päiväksi.
Keitot maistuvat vasta kylmemmillä ilmoilla, ideat loppuivat kesken. Ns. yhden päivän-ruokia kyllä olisi päässä mutta nämä isommat satsit?
Apuja?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no miksi ihmeessä et tee yhden päivän ruokia isompaa satsia että riitäs kaheksi päiväksi?
*ei tajua*

No kun esim. perunamuusi/keitetyt perunat ei ole hyvää enää seuraavana päivänä, on olemassa ruokia jotka eivät vain maistu yön yli säilytyksen jälkeen hyvältä.
Minun mielestäni.

jauhelihakastiketta tai jotain muuta pastakastiketta (esim. kanasta ).

Muoks: Tosin noissakin joutuu pastan keittämään molempina päivinä... Mut eiks se oo aika nopeeta kuitenkin?

Hernekeittoa ja muitakin keittoja aina kerralla pakkaseenkin ja syödänn yhden päivän päivällisenä ja seuraavan lounaana. Kaikkia laatikkoruokia, risottoja ja patoja tehdään kanssa niin että edellisen päivän päivällisestä jää vielä lounaaksi.

uuniruuat, erilaiset makaronipaistokset ja kiusaukset. Kanaa ja makaroonia, normimakarooni, lasagnette.. kiusaukset kalalla,kanalla, lihalla, jauhelihalla, metukalla, porolla yms.. Sitte kastiketta iso satsi, eka pvä pottujen kaa, toisena vaikka pastan. tai uunilihaa, karjalanpaistia yms..

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
no miksi ihmeessä et tee yhden päivän ruokia isompaa satsia että riitäs kaheksi päiväksi?
*ei tajua*

No kun esim. perunamuusi/keitetyt perunat ei ole hyvää enää seuraavana päivänä, on olemassa ruokia jotka eivät vain maistu yön yli säilytyksen jälkeen hyvältä.
Minun mielestäni.

Tekee esim. isomman satsin jotain kastiketta ja sitte perunat keittää uudet tai pastan tai riisin riippuen kastikkeesta.

*ei tajua*

Minun mielestäni.

teillä on varmisti pottujen kaa jotain kastiketta (?), seuraavana päivänä keität vaikka uudet potut tai makaroonia ym. näin meilläkin tehdään
*ei ymmärrä vieläkään tota yhden päivän ruokia*

Meillä uppoaa nykyään keitetyt perunatkin mikrossa lämmityksen jälkeen kun on kastiketta seuraksi ja se on hyvä se, pojista on tullu oikeita perunahirviöitä, vetävät molemmat 2-3 isoa perunaa/ ateria ja ikää 4v ja 1v4kk.

Mä teen ainakin makaronilaatikkoa, lihapullia, kastikkeita, risottoa ja kiusauksia isomman satsin kerralla ja laitan loput pakkaseen, jos jotain jää. Ennen en itse tykänny lämmitetystä makaronilaatikosta, mutta nykyisellä mikrolla siitäkin tulee iha hyvää, kun lämmittää pienemmällä teholla tarpeeksi kauan.

Älä nyt takerru siihen pottuun, se oli esimerkki, on siis olemassa ruokia jotka vain eivät milelestäni maistu hyviltä yön säilytyksen jälkeen. En tiedä miksi, tiettyjen ruokien maku/koostumus muuttuu jos niitä säilyttää pitkään, mutta ne siis maistuvat hyvältä ns. yhden päivän-ruokina.

Älä nyt takerru siihen pottuun, se oli esimerkki, on siis olemassa ruokia jotka vain eivät milelestäni maistu hyviltä yön säilytyksen jälkeen. En tiedä miksi, tiettyjen ruokien maku/koostumus muuttuu jos niitä säilyttää pitkään, mutta ne siis maistuvat hyvältä ns. yhden päivän-ruokina.

Mitkä ruuat?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Mitkä ruuat?

Pastaruoat pitää ainakin syödä heti. Eikä ranskalaisiakaan viiti lämmittää =) Perunamuusista on tehtävä esim. perunasoselaatikkoa, ei oo hyvää lämmitettynä. Sushia ei voi myöskään säilytellä :D

Ihan melkein kaikki ruokia!
Lasagnea, kiusauksia, lihapullia, jauhelihakastiketta, pastakastiketta, kanakastiketta, nakkikastiketta...Lihakeittoa, kalakeittoa, hernekeittoa, makkarakeittoa...Salaatteja...

Ainoostaan spagettia keitetään vain se määrä kerralla mikä menee, mutta kastike sille pariksi päiväksi. Ja kunnon lihapihvejä.

Mitkä ruuat?

No voi jeesus... riittääkö yksi esimerkki? Esim. tonnikalakastike on herkkuani, mutta en pidä siitä lämmitettynä, vaikka keittäsi uudet pastat.

Mä usein sovellan edellisen päivän jämistä uuden sotkun pannulla. Riisi, peruna ja makarooni on hyviä paistettuna, sekaan voi sitten viskata kastikkeen jämän, lihapullia, pihviä palasina jne., sitten vielä vähän vaikka HMPa/HMPo, ehkä kermaa tai joskus jopa munaa.

Perunamuussikin menee jos lämmittää mikrossa ja laittaa vaik maitoa vähän sekaan, ei mun mielestä oo pahaa. Jos jää pastaa niin saatan laittaa lapsille annokset et laitan kastiketta reilusti sekaan nii on ihan ok kun mikrossa lämmittää tai sit jos jää paljon esim. spagettia laitan jauhelihakastikkeen sekaan ja teen spagettivuokaa seuraavana päivänä. Ainut mikä mun mielestä on pahaa lämmitettynä niin makaronilaatikko eikä lasagnekaan kovin hyvää ole lämmitettynä. Muuten menee kaikki lämmitettynä. No ei tietenkään ranskalaiset mut eipä meillä niitä juurikaan tehä kun kukaan ei tykkää,ne on parempia grilliltä.

Perunamuussikin menee jos lämmittää mikrossa ja laittaa vaik maitoa vähän sekaan, ei mun mielestä oo pahaa. Jos jää pastaa niin saatan laittaa lapsille annokset et laitan kastiketta reilusti sekaan nii on ihan ok kun mikrossa lämmittää tai sit jos jää paljon esim. spagettia laitan jauhelihakastikkeen sekaan ja teen spagettivuokaa seuraavana päivänä. Ainut mikä mun mielestä on pahaa lämmitettynä niin makaronilaatikko eikä lasagnekaan kovin hyvää ole lämmitettynä. Muuten menee kaikki lämmitettynä. No ei tietenkään ranskalaiset mut eipä meillä niitä juurikaan tehä kun kukaan ei tykkää,ne on parempia grilliltä.

No mutta sehän on hienoa että SINULLE ne ruuat maistuvat lämmitettyinä! Mutta minulle taas tietyt ruuat eivät maistu seuraavana päivänä, ja siksi kyselinkin vinkkejä mitä ruokaa ihmiset yleensä tekevät kahdeksi päiväksi, että jos vaikka saisin ammennettua vinkkejä.

Kiitos muuten vastanneille, sain kyllä saaliiksi pari ruokaa joka voisikin mennä perättäisinä päivinä!

Yhteistyössä