Mitä rinnoillesi kävi imetyksen jälkeen, vai vaikuttiko mitenkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zpp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

zpp

Uusi jäsen
18.12.2013
14
0
1
Kiinnostaa tämä aihe, sillä itselläni on ollut aina kovin pienet rinnat ja sitten jos ne imetyksen jälkeen riipahtaa ja ovat olemattomat.

Koko tosiaan 75a ja olisin halukas kuulemaan mitä muiden imettäneiden rinnoille on käynyt vai onko se vaikuttanut mitenkään?

Ja niille jotka pitävät minua pinnallisena tämän asian takia, olkaa hyvä ja jättäkää kommenttinne kirjoittamatta. Minua on ikuisesti haukuttu laudaksi rintojeni takia, joten en haluaisi enempää kuulla mollaavaa kommenttia.

Mutta ne jotka ovat halukkaita kertomaan kokemuksiaan niin olisi kiva kuulla: rintojen kuppikoko ennen raskautta, kuinka paljon rinnat kasvoivat raskauden/imetyksen aikana, miten raskaus ja/tai imetys on rintoihisi vaikuttanut? Onko kokoa tullut lisää vai onko rinnat pienentyneet. Onko tapahtunut ns. hernepussi-efekti vai onko rinnat jääneet täyteläisiksi?

Kyllähän ne lörähti, aikalailla. Kuppikoko on sama kyllä, mutta turha haaveilla muusta, kuin balconette-liiveistä (tai urheiluliiveistä). Minulla kävi niin, että jo raskauden ensiviikkoina kuppikoko pompsahti pari numeroa ja maidon nousu teki sitten vain viimeisen silauksen. Ei ne nyt mitkään kauniit ole, mutta onneksi voi liiveillä kohentaa. Eikä ole itsetunto tisseistä kiinni, niin voin elää näiden kanssa ihan hyvin. ;)

Aika lailla saman kokoiset kuin ennen lapsia, kuppikoko ainakin sama. Ovat tietysti veltostuneet ja toinen rinta muuttunut vähän eri malliseksi eli kun rintojen väliin jää vako, niin toisesta rinnasta puuttuu selkeä sisäkaari eli rintavako ei ole symmetrinen.
Imetysaikana oli rinnat aika suuret varsinkin alussa, sitten tasottui.
Ja imettänyt oon 6 lasta, yhteensä imetystä n.5vuotta. kuopusta imetin kauiten eli 2v9kk.

Ennen odotusta 75B.
Odotuksen aikana 75C, maidon noustua 75D/DD, maidontulon tasaannuttua 75D. Imetyksen loputtua (melkein 1,5v imetin) ei ehtineet pienentyä juurikaan, kun tulin uudestaan raskaaksi. Odotusaikana ei oikeastaan enää kasvua, maidon noustua 80E. Imetän yhä, lapsi 7kk.

Riippuvathan nämä ovat kyllä. Ennen ekan odotusta olivat paljon pystymmät, nykyään voisin laittaa pari alleviivauskynää tuonne rintojen alle ja ne pysyisivät siellä :D Kasvu oli niin järkkyä, kun maito nousi synnytyksen jälkeen, että ei näistä enää mitään terhakoita tissejä tule ilman kirurgin apuja. Enkä taida niin paljon rinnoista perustaa, että leikkaukseen menisin.

Mulla myös pienet. Neljän imetyksen jälkeen samankokoiset kuin aiemminkin, mutta siirtyneet askeleen alas ja sivulle :D Ihan ok ovat. Pienet ehkä muuttuu vähemmän kuin suuret?

Mulla on muutenkin iso(hko)t rinnat ja imetysaikana ne oli valtavat. Ekan raskauden jäljiltä en huomannut juurikaan muutoksia, mutta tokan jälkeen kauniit rinnat oli muisto vain. Oikein hyvillä liiveillä päästään edes vähän lähelle alkuperäisiä, mutta ilman liivejä....

Koko ei kaiketi ole muuttunut miksikään matkan varrella. Mutta nahan määrä on lisääntynyt ;).

Ja hei ap: ymmärrän ahdistuksesi. Mun kokemus on oikeastaan päinvastainen. Mun entisen elämäni rinnat sai kohtuuttomasti huomiota ja kehuja. Sekin söi itsetuntoa kun mietin, että eikö mussa mitään muuta hyvää ole kuin tissit. Siksi mietin etukäteen, että tissien rupsahtaminen varmasti romahduttaa itsetuntoni. Siinä ei kuitenkaan käynyt niin. Rinnat vaan menetti merkityksensä. Viis siitä miltä ne näyttää. Niillä on ruokittu kahta lasta ja ne on hoitaneet tehtävänsä. Ehkä sullakin käy samalla tavalla. Viis siitä onko ne isot vai pienet, roikkuvat vai terhakat. Noin aiis ajattelet sitten joskus jälkeenpäin, toivottavasti :)

Pakko vastata. Mulla kans pienet rinnat a-kuppi. Kasvoi ehkä yhdellä kupilla raskauden aikana ja maidon noustua. Nyt taas a kuppia, kun vauva 7kk. Imrtän yhä. Jännätään mitä tapahtuu. Ei se itsetunto ennenkän noista olemattomista ole olut kiinni. :)

Minulla oli ennen imetystä melko pienet tissit 80B, mutta kiinteät ja "terhakat".

Muistan kuinka teini-iässä naureskelin äidilleni, jonka tissit olivat kuin hernepussit. (kyllä, olin kamala teini).

En kuitenkaan hetkeäkään miettinyt, että en imettäisi. Vauvan hyvinvointi ja terveys meni kaiken muun edelle.

Imetin 2v. Tissit ovat nyt pienet ja rupsahtaneet, samanlaiset hernepussit kuin äidilläkin.

Suurimmillaan ne olivat järkyttävät, kuin olisi ottanut liian isot silikonit. Mutta ainakin maitoa tuli riittävästi.

Sekuntiakaan en ole imettämistä katunut.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Ei ekan jälkeen tapahtunut juurikaan muutoksia, ehkä tuntuvat aavistuksen tyhjemmiltä jos kokeilee, mutta ulkonäöllisesti ihan samanlaiset. Pienet raskausarvetkin haaleni niin haaleiksi, etten voi valittaa. Tokan jälkeen en vielä tiedä, koska imetän edelleen.
Mulla on ainakin siihen nähden, että olen hoikka, aika keskikokoiset rinnat olleet. Ehkä jotain 75B ja välillä jotain C:tä. (en tiedä mikä olisi se oikea liivikaupassa mitattu kun tuntuu aina niillä olevan kauhean isoja kokoja vaikka samalta näyttää kuin itsellä) :D Vaikea sanoa tarkalleen kun on ollut aika eri kokoisia liivejä, tuo on varmaan yleisin.
Tällä hetkellä toki suurempi...

Viimeksi muokattu:
Minulla on myös pienet rinnat, mutta imetyksen aikana kuppikoko luonnollisesti kasvoi ja maidon takia rinnat pysyivät ryhdikkäinä. Toisen lapsen imetyksen lopettamisen jälkeen rinnoista jäi jäljelle tyhjät riippanat, joten muutos oli mielestäni suuri eikä positiivisessa mielessä. Nyt imetän kolmatta ja tiedän mitä rintojen ulkonäöltä voi odottaa, kun lopetan...Rintojen venymiseen taisi vaikuttaa jo raskausaika, ei siis ihan pelkästään imetys.

80B ennen raskautta. Raskausaikana 80C. Kolme lasta imetetty. Nyt parhaat tissit ikinä.. koko vielä 80C ja kiinteät (yläkroppa saa punttien nostelua työpäivän aikana, 10 kg painoa enemmän kuin ennen raskauksia, rintaliiveihin olen myös jo 11-vuotiaasta panostanu -> täytyy tukea hyvin.) :-)

Pahasti kävi.

Ennen raskautta 70D, kiinteä ja pyöreä. Normaalipainoinen olin. Raskaana siinä rv 15-20 paikkeilla siirryin 75E- liiviin, loppuraskaudessa meni enää imetysliivi kokoa 75H/I, joka oli ensimmäiset pari kuukautta vauvan synnyttyä ja maidon noustessa, liivimallina Anitan supertukeva ja peittävä, se mikä lähinnä sporttiliiviä muistuttaa. Vauvan ollessa n. 3kk-7kk oli 70G koko, lopetin sitten imetyksen ja pian tissit palasi vanhaan 70D- kokoon. Ainoa vaan että ovat mallia rullattava nahka, tubulaariset eli nänni roikkuu pussin päässä ja arpiset. Helvetin rumat, vieläpä erikokoiset. Ja paino oli jälleen myös normaali, mutta raskauden aikana tuli 22kg eli ehkä suurin tekijä oli tuo painonvaihtelu, mene ja tiedä.

Kunhan tämä toinen on ulkoistettu ja ruokittu, korjaan nämä retaleet maksoi mitä maksoi. Samaa kaavaa noudattaa kasvu tässä toisessakin raskaudessa, uskon että palautuminen ei ole enää edes puolia siitä mitä muutamia vuosia sitten.

Minulla alunperin 80b tissit. Imetyksen jälkeen olivat varsin latteassa kunnossa ja ostinkin parit a-kupin liivit. Ajan myötä tilanne kuitenkin tasoittui ja nyt rinnat ovat taas ennallaan. Imetyksen lopetin 4,5 vuotta sitten.

[QUOTE="zpp";29350115]Anteeksi, mutta siis..kynätesti tarkottaa mitä? :D[/QUOTE]

Jos kynä putoaa rintojen alta, niin ne ovat terhakassa kunnossa, jos taas jää kiinni rintojen alle eikä putoa, niin silloin rinnat roikkuvat liikaa.

Mulla on vissiin aika isot rinnat (vaikka en ole koskaan oikein niitä isona pitänytkään), 75D on koko useimmissa liiveissä. En ole koskaan tykännyt mun tisseistä erityisen paljon, mutta niiden kunniaksi (:D) täytyy sanoa että eka ja toka imetys ei mun mielestä vaikuttanut niihin mitenkään. Raskausaikana rinnat kyllä kasvaa, ja tuntuu inhottavan painavilta. Ja se maidonnousu ekan synnytyksen jälkeen... Kunpa joku olis varottanu kuinka kauheeta ja kivuliasta se on. :$

Summa summarum mun mielestä mun rinnat on 90% samannäköiset ku 10 vuotta sitten. Eiköhän se ole aika mikä tekee tehtävänsä, oli imetetty tai ei. :)

Edit: Olen aika hoikka, enkä raskaanakaan ole kerännyt kuin kymmenisen kiloa painoa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Heli";29350294]Jos kynä putoaa rintojen alta, niin ne ovat terhakassa kunnossa, jos taas jää kiinni rintojen alle eikä putoa, niin silloin rinnat roikkuvat liikaa.[/QUOTE]

Liikaa? :O Liikaa suhteessa mihin?

Raskauden aikana tuli kokoa ja loppurepäisy tapahtui sitten maidonnousun aikana. Ensimmäistä imetin 2v, tuli pieni tauko raskauden aikana ja nyt toista 2v5kk ja jatkan edelleen.

Itseäni ei juuri jaksa murehdituttaa miltä nämä näyttävät imetyksen jälkeen kunhan mukana kulkevat, olen jopa kokenut suuremmat rinnat hankaliksi kun liikkuessa täytyy olla vielä enemmän tukea ja olo ei ole niin ketterä kuin sirompirakenteisena.

Koen kaikki raskauden, imetyksen ja iän myötä tulevat muutokset kehossa luonnollisina. Oman osuuteni voin tehdä järkevillä elämäntavoilla. Mutta ymmärrän toki että monilla muilla oman kehon ja minäkuvan muutokset aiheuttavat tiedollista pohdintaa. Hyviä vastauksia ainakin olet saanut jo edellä :)

• Tykkää
Reactions: Cassyput
Ennen raskautta kiinteä A, imetyksen aikana isoimmillaan D, imetyksen jälkeen melko lörppö AA. :/
Ei oo hääppöstä, ei.
Ai niin, ja lapsia on kaksi. Ensimmäisen jälkeen tilanne ei ollut vielä kovin lörppö. :D

Pahasti kävi.

Ennen raskautta 70D, kiinteä ja pyöreä. Normaalipainoinen olin. Raskaana siinä rv 15-20 paikkeilla siirryin 75E- liiviin, loppuraskaudessa meni enää imetysliivi kokoa 75H/I, joka oli ensimmäiset pari kuukautta vauvan synnyttyä ja maidon noustessa, liivimallina Anitan supertukeva ja peittävä, se mikä lähinnä sporttiliiviä muistuttaa. Vauvan ollessa n. 3kk-7kk oli 70G koko, lopetin sitten imetyksen ja pian tissit palasi vanhaan 70D- kokoon. Ainoa vaan että ovat mallia rullattava nahka, tubulaariset eli nänni roikkuu pussin päässä ja arpiset. Helvetin rumat, vieläpä erikokoiset. Ja paino oli jälleen myös normaali, mutta raskauden aikana tuli 22kg eli ehkä suurin tekijä oli tuo painonvaihtelu, mene ja tiedä.

Kunhan tämä toinen on ulkoistettu ja ruokittu, korjaan nämä retaleet maksoi mitä maksoi. Samaa kaavaa noudattaa kasvu tässä toisessakin raskaudessa, uskon että palautuminen ei ole enää edes puolia siitä mitä muutamia vuosia sitten.

Pitkä imetys on yleensä rintojen palautumisen kannalta parempi, kuin lyhyt. Tällaista olen kuullut.

Ennen raskautta 75c, imetettäessä 75d sen jälkeen 70b.. ei alkanut roikkumaan yhtään mutta rinnan yläosa oli ihan tyhjä ja kauniit rintani oli muisto vain. No sittemmin hain lisätäytettä ja nyt aika saman kokoiset mitä alunperin, tosin rinnanympärys 70.

Yhteistyössä