Mitä pullamössöjä te oikein kasvatatte...

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
kyllä 7 vuotias voi olla hetken yksinään ja ulkoileekin yksinään. uimahallissa menee 8 vuotta täytettyään yksin miesten puolelle. naapurissa voi yksin käydä, matkaa sinne on noin 400 metriä. kypärä päähän ja pyörällä menee, hiljainen hiekkatie on jota kulkee.

juu
Entäs se kun melkein 18v ei uskalla olla missään ilman äitiä?

Niin, meillä kyllä ovat itsekseen tuossa ulkona olleet ehkä 4-5v alkaen, kun siinä on iso oja niin alkuun vahtasin enemmän. Nyt välillä kurkkaan ikkunasta vaan.

Mutta sehän on sitten taasen lastensuojelulaissa vai missä laissa lieneekään niin alle 10v ei saisi edes jättää yksin kotiin.

Huh
Siis mä en olekkaan huono äiti ku mulla ipanat olleet itskseen ulkona kun nuorin oli 2.5, 4 8ja välillä 9v9 keskenään? Nyt he on joskus kotona keskenään kun piipahdan koiran kanssa lenkillä.Pidemmälle jos menen niin otan nuorimmaisen mukaan ku se on ihan täys tuho...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En mä tiiä mitä pullamössöjä jotkut kasvattaa.

Mun 5½ v ja 3½ v tekevät juuri lähtöä ulos - ilman aikuista.
joka paikassa ei oo sellaista pihaa tai aluetta johon vois tuonikäset mennä ulkoilee keskenään.
mut kyllhän sä tiesitkin sen.

hohhoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Mutta sehän on sitten taasen lastensuojelulaissa vai missä laissa lieneekään niin alle 10v ei saisi edes jättää yksin kotiin.
No ei todellakaan ole tässä maassa. Silloinhan koululla olisi pakko järjestää iltapäivähoito kaikille halukkaille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vaan antaapas jos tälle 7v:lle tapahtuu jotakin, kyllä ollaan sitte syyllistämässä äitiä, että uskalsi jättää lapsen yksin kotiin...
Typerää :headwall: kyllä mun ainakin oli pakko olla koulun jälkeen yksin tai saman ikäisen siskopuolen kanssa himassa. Nykyään onkin sit vissiin eri juttu kun on kaikki kerhot ja plaaplaaplaa. Me lämmitettiin ruokaa, tehtiin läksyt ja sit painuttiin kavereiden kanssa ulos (fillarilla, useempi kilometri), käytiin kaupassa jos haluttiin jotain, illalla kotiin, sovittuun aikaan tietenkin käytiin välissä syömässä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vaan antaapas jos tälle 7v:lle tapahtuu jotakin, kyllä ollaan sitte syyllistämässä äitiä, että uskalsi jättää lapsen yksin kotiin...
Typerää :headwall: kyllä mun ainakin oli pakko olla koulun jälkeen yksin tai saman ikäisen siskopuolen kanssa himassa. Nykyään onkin sit vissiin eri juttu kun on kaikki kerhot ja plaaplaaplaa. Me lämmitettiin ruokaa, tehtiin läksyt ja sit painuttiin kavereiden kanssa ulos (fillarilla, useempi kilometri), käytiin kaupassa jos haluttiin jotain, illalla kotiin, sovittuun aikaan tietenkin käytiin välissä syömässä.
niin... mutta näin täällä palstalla toimitaan...

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
joka paikassa ei oo sellaista pihaa tai aluetta johon vois tuonikäset mennä ulkoilee keskenään.
MÄ kyllä tiedän sen, että asuinpaikoissa ja pihoissa on eroja.
Mutta suurin osa täällä ei tunnu tietävän - jos he asuvat kerrostalossa eivätkä näe leikkipihalle, niin ei ole mahdollista että joku toinen voisi asua maan tasalla ja nähdä lapsensa kun nämä ulkoilevat, silleenhän se menee :D

Mutta sellaista pihaa en kyllä vielä oo nähnyt, mihin 7-vuotiasta ei voisi päästää yksin. Tai sellaista kotia, minne ei 8-vuotiasta voisi yksin jättää.

Vastuutonta :|
Eikö olekin :'(
:( ja siellä äiti vaan persettään levittää tietokoneen ääressä :'( pikkuraukat keskenään JOUTUU olemaan vailla virikkeitä ja äidin huolenpitoa.

:( ja siellä äiti vaan persettään levittää tietokoneen ääressä :'( pikkuraukat keskenään JOUTUU olemaan vailla virikkeitä ja äidin huolenpitoa.
Niin surullista, ettei tosikaan :'(

ekavekara
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
MÄ kyllä tiedän sen, että asuinpaikoissa ja pihoissa on eroja.
Mutta suurin osa täällä ei tunnu tietävän - jos he asuvat kerrostalossa eivätkä näe leikkipihalle, niin ei ole mahdollista että joku toinen voisi asua maan tasalla ja nähdä lapsensa kun nämä ulkoilevat, silleenhän se menee :D

Mutta sellaista pihaa en kyllä vielä oo nähnyt, mihin 7-vuotiasta ei voisi päästää yksin. Tai sellaista kotia, minne ei 8-vuotiasta voisi yksin jättää.
täällä ei voi jättää ilman valvontaa(asumme huonolla alueella)

Alkuperäinen kirjoittaja ekavekara:
täällä ei voi jättää ilman valvontaa(asumme huonolla alueella)
Jos näin on, niin ulkoileeko siellä sitten mielellään edes valvottuna?

Jos on jotain epämääräisiä vaarallisia naapureita yms.

Niin surullista, ettei tosikaan :'(
Muuten, tässä on asia mitä mä en vaan jaksa ymmärtää. Se kun pitää lapselle tyrkyttää hullunlailla harrastuksia ja virikkeitä ja ties mitä. Miten siinä lapsen oma mielikuvitus kehittyy jos koko ajan äiti keksii kaiken tekemisen, leikittää vielä 6v:täkin ulkona jne.

Muuten, tässä on asia mitä mä en vaan jaksa ymmärtää. Se kun pitää lapselle tyrkyttää hullunlailla harrastuksia ja virikkeitä ja ties mitä. Miten siinä lapsen oma mielikuvitus kehittyy jos koko ajan äiti keksii kaiken tekemisen, leikittää vielä 6v:täkin ulkona jne.
Siitä kasvaa sellainen kuin eräästä naapurin lapsesta: ei osaa kymmenvuotiaanakaan vielä olla yksikseen tai muiden kanssa, äitiä kaivataan keksimään tekemistä ja selvittämään ihan kaikki pikkukonfliktit. Pleikkaa osaa pelata, muuta ei.

Nyt mun pitää varmaan mennä tuonne pihalle, kun pesukone pysähtyi ja sain pyykit jo laitettua kuivumaan :)

Yhteistyössä