vieras
jos 7v ei uskalleta vielä jättää yksin kotiin, saati anneta ulkoilla itsekseen. Varmaan peputkin pyyhitään rippikouluun asti?
Vastuutonta :|Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:En mä tiiä mitä pullamössöjä jotkut kasvattaa.
Mun 5½ v ja 3½ v tekevät juuri lähtöä ulos - ilman aikuista.
joka paikassa ei oo sellaista pihaa tai aluetta johon vois tuonikäset mennä ulkoilee keskenään.Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:En mä tiiä mitä pullamössöjä jotkut kasvattaa.
No ei todellakaan ole tässä maassa. Silloinhan koululla olisi pakko järjestää iltapäivähoito kaikille halukkaille.Alkuperäinen kirjoittaja juu:Mutta sehän on sitten taasen lastensuojelulaissa vai missä laissa lieneekään niin alle 10v ei saisi edes jättää yksin kotiin.
Typerää :headwall: kyllä mun ainakin oli pakko olla koulun jälkeen yksin tai saman ikäisen siskopuolen kanssa himassa. Nykyään onkin sit vissiin eri juttu kun on kaikki kerhot ja plaaplaaplaa. Me lämmitettiin ruokaa, tehtiin läksyt ja sit painuttiin kavereiden kanssa ulos (fillarilla, useempi kilometri), käytiin kaupassa jos haluttiin jotain, illalla kotiin, sovittuun aikaan tietenkin käytiin välissä syömässä.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:vaan antaapas jos tälle 7v:lle tapahtuu jotakin, kyllä ollaan sitte syyllistämässä äitiä, että uskalsi jättää lapsen yksin kotiin...
Eikö olekin :'(Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:Vastuutonta :|Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:En mä tiiä mitä pullamössöjä jotkut kasvattaa.
niin... mutta näin täällä palstalla toimitaan...Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:Typerää :headwall: kyllä mun ainakin oli pakko olla koulun jälkeen yksin tai saman ikäisen siskopuolen kanssa himassa. Nykyään onkin sit vissiin eri juttu kun on kaikki kerhot ja plaaplaaplaa. Me lämmitettiin ruokaa, tehtiin läksyt ja sit painuttiin kavereiden kanssa ulos (fillarilla, useempi kilometri), käytiin kaupassa jos haluttiin jotain, illalla kotiin, sovittuun aikaan tietenkin käytiin välissä syömässä.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:vaan antaapas jos tälle 7v:lle tapahtuu jotakin, kyllä ollaan sitte syyllistämässä äitiä, että uskalsi jättää lapsen yksin kotiin...
MÄ kyllä tiedän sen, että asuinpaikoissa ja pihoissa on eroja.Alkuperäinen kirjoittaja endie:joka paikassa ei oo sellaista pihaa tai aluetta johon vois tuonikäset mennä ulkoilee keskenään.
mut kyllhän sä tiesitkin sen.
riippuu pihasta ja lapsista.Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:Vastuutonta :|Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:En mä tiiä mitä pullamössöjä jotkut kasvattaa.
ja siellä äiti vaan persettään levittää tietokoneen ääressä :'( pikkuraukat keskenään JOUTUU olemaan vailla virikkeitä ja äidin huolenpitoa.Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Eikö olekin :'(Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:Vastuutonta :|Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:En mä tiiä mitä pullamössöjä jotkut kasvattaa.
Niin surullista, ettei tosikaan :'(Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:ja siellä äiti vaan persettään levittää tietokoneen ääressä :'( pikkuraukat keskenään JOUTUU olemaan vailla virikkeitä ja äidin huolenpitoa.Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Eikö olekin :'(Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:Vastuutonta :|Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:En mä tiiä mitä pullamössöjä jotkut kasvattaa.
täällä ei voi jättää ilman valvontaa(asumme huonolla alueella)Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:MÄ kyllä tiedän sen, että asuinpaikoissa ja pihoissa on eroja.Alkuperäinen kirjoittaja endie:joka paikassa ei oo sellaista pihaa tai aluetta johon vois tuonikäset mennä ulkoilee keskenään.
mut kyllhän sä tiesitkin sen.
Mutta suurin osa täällä ei tunnu tietävän - jos he asuvat kerrostalossa eivätkä näe leikkipihalle, niin ei ole mahdollista että joku toinen voisi asua maan tasalla ja nähdä lapsensa kun nämä ulkoilevat, silleenhän se menee
Mutta sellaista pihaa en kyllä vielä oo nähnyt, mihin 7-vuotiasta ei voisi päästää yksin. Tai sellaista kotia, minne ei 8-vuotiasta voisi yksin jättää.
Jos näin on, niin ulkoileeko siellä sitten mielellään edes valvottuna?Alkuperäinen kirjoittaja ekavekara:täällä ei voi jättää ilman valvontaa(asumme huonolla alueella)Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Mutta sellaista pihaa en kyllä vielä oo nähnyt, mihin 7-vuotiasta ei voisi päästää yksin. Tai sellaista kotia, minne ei 8-vuotiasta voisi yksin jättää.
Muuten, tässä on asia mitä mä en vaan jaksa ymmärtää. Se kun pitää lapselle tyrkyttää hullunlailla harrastuksia ja virikkeitä ja ties mitä. Miten siinä lapsen oma mielikuvitus kehittyy jos koko ajan äiti keksii kaiken tekemisen, leikittää vielä 6v:täkin ulkona jne.Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Niin surullista, ettei tosikaan :'(Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:ja siellä äiti vaan persettään levittää tietokoneen ääressä :'( pikkuraukat keskenään JOUTUU olemaan vailla virikkeitä ja äidin huolenpitoa.Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Eikö olekin :'(Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:Vastuutonta :|Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:En mä tiiä mitä pullamössöjä jotkut kasvattaa.
Siitä kasvaa sellainen kuin eräästä naapurin lapsesta: ei osaa kymmenvuotiaanakaan vielä olla yksikseen tai muiden kanssa, äitiä kaivataan keksimään tekemistä ja selvittämään ihan kaikki pikkukonfliktit. Pleikkaa osaa pelata, muuta ei.Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:Muuten, tässä on asia mitä mä en vaan jaksa ymmärtää. Se kun pitää lapselle tyrkyttää hullunlailla harrastuksia ja virikkeitä ja ties mitä. Miten siinä lapsen oma mielikuvitus kehittyy jos koko ajan äiti keksii kaiken tekemisen, leikittää vielä 6v:täkin ulkona jne.