Mitä pitää muistaa ottaa huomioon kun tehdään sopimus lastenhoitajan kanssa?

Hei kanssasiskot!
Esikoiseni on kohta 9kk ja on menossa tammikuussa perhepäivähoitajalle.
Onko teillä hyviä vinkkejä mitä hoitajalta tulisi ottaa selvää? Esim. onko varahoitajaa jos hoitaja sairastuu jne? Tää kaikki on niin uutta kun on eka lapsi niin ei tiedä mitä kysyä.... Kiitos siskoset!
 
jos on yksityinen hoitaja, ei hänellä varmaan ole varahoitajaa (en siis tiedä..) jos taas kunnallinen hoitaja niin on varahoitopaikka olemassa (ainakin meillä päin) .. eipä oikeen tuu kyllä mieleen mitä pitäs kysyy.. kyllä heidän ite pitää kertoa tärkeät/olelliset asiat!!

tietty on hyvä selvittää mitä lapsi syö, esim. purkkiruoka/ korvike maito, kuka ne hommaa sinne hoitoon, ja päiväuni asia, jos nukkuu vielä ulkona, että vietkö omat vaunut.. ja voiko tulla hakemaan ilman ilmotusta lapsen aikasemmin (miulle kävi kerran niin että eivät olleetkaan pihalla, vaan kävelyllä..), ettei tarvi hätääntyä jos eivät ookaan pihalla..

hmm.. tuossa muutama mikä tuli mieleen!!
 
Itse painiskelen samanmoisten ongelmien kanssa. Ollaan menossa tapaamaan perhepäivähoitajaa ensi viikolla ja etukäteen olisi hyvä olla itselläkin mielessä, että mitä asioita tulee ottaa esille. Todennäköisesti hoitaja tietysti osaa ottaa kaikki olennaiset asiat huomioon ja toivottavasti avaa sanaisen arkkunsa anteliaasti meille amatööreille.

Itse olen pohdiskellut seuraavanlaisia ongelmia? Miten vaippahuolto pelaa, hyväksytäänkö kestovaipat pphoitajalla? Entä ruokapuoli, mitä jos lapsemme ei vielä hoitoon mennessä syö tavallista ruokaa? Nukuttaako hoitaja lastamme ulkona vaunuissa kahdet päiväunet kuten tälläkin hetkellä? Mitenkähän käy hyvin alkaneen pottaharjoittelun kanssa? Kuinka uusiksi menee lapsen päivärytmit? Kuinka paljon hoitoonvienti ja haku ajoista voi joustaa?

Jännittävää touhua näin ekakertalaiselle... :D
 
Kiitos äiti lpr ja Erko Meillä tilanne on niin että kun menen niin aikaisin töihin, että päiväkodit eivät ole auki, niin aon pakko vielä perhepäivähoitajalle. Kunnalliseen yritin, mutta tämä mitä he ehdottavat on yksityinen perhepäivähoitaja jonka kunta olisi ottanut ostopalveluna, ongelmana on byrokratia, sillä hoitaja on juuri aloittanut eikä ole ennestään ollut hoitolapsia (meidän neiti olisi ensimmäinen) niin kunta ei voi ostaa sellaista (pitää olla ennestään ollut hoidokkeja) joten joudun siis itse tekemään yksityisen sopimuksen tämän kanssa. (olikohan kauheen sekavasti selitetty.... :whistle: ) Hoitajalla on kyllä itsellään lapsia. Tuli siinä mieleen, että mitä jos hänen omat lapset sairastuu, niin silloin ei varmasti ota hoitolastakaan....
 

Yhteistyössä