Mitä papereita pitää säilyttää ja kuinka kauan

• Viestiketjun aloittaja tietääkö joku ?
  • Ensimmäinen viesti
tietääkö joku ?
Neuvokaapas nyt te tietäväisemmät, kun itselläni on aika lailla epäselvää, että mitenkä erilaisia papereita (laskut, palkkakuitit, veropaperit, kelan päätökset ja maksuilmoitukset ja mitä nyt tavallisesti yksityisellä henkilöllä yleensä on) pitää säilyttää ja kuinka kauan.

"hillla"
Laskut ja palkkakuitit tulee pääsääntöisesti jo verkkopankkiin, eli ne säilyy siellä kätevästi sen ajan mitä tarvitsee.

Paperilaskut heitän yleensä maksamisen jälkeen roskiin (maksusta jää kuitenkin kuitti verkkopankkiin, jos on joku vähän hämärämpi firma minkä kanssa ollut ongelmia tai lasku on suhteellisen suuri, pistän sen mappiin jonka siivoan yleensä kerran vuodessa.

Veropaperit ja kelan päätökset mulla on säilössä montakin vuotta, mutta yli 3 vuotta vanhoilla en ole koskaan mitään tehnyt....

"vieraskin"
Verotusta varten pitää paperit kotitalousvähennyskuitit ym. säilyttää 6 vuotta. Ihan siltä varalta, jos tulee jonkinmoinen yksityishenkilön verotustarkastus. Voi tulla, jos jotain outoa verottaja huomaa.

Itse säilyttelen laskuja n. puolisen vuotta, jonka jälkeen ne meneen roskiin. Yleensä kun pari kertaa vuodessa siivoilen noita paperisotkuja.

Mulla on reilun vuoden maksetut laskut säilössä ja jokaiseen on merkattu milloin maksettu ja kumman tililtä jne :) palkkakuitit löytyy useamman vuoden takaa (olisikohan 5v), kelan päätöksiä ym säilytän lähinnä niin kauan kuin päätös on voimassa, ehkä vähän pidempäänkin jos ei tule käytyä papereita läpi juurikaan. Vakuutussopimukset ja muut sopparit ym säilyy tietysti niin kauan kuin sopimus on voimassa myöskin. On ollut hyötyä siitä, että "arkistoi" noita laskujakin pidemmäksi aikaa.

vierras
Paperisena en säilytä kuin palkkakuitteja vaikka nekin tulee nykyisin jo sähköisenä. Laskut tulee nettipankkiin jos tulee paperisia heitän pois heti kun on maksettu. Kaikki kelapäätökset ja muut kuten tiliotteet on netissä saatavilla. Kelasta siis oman asioinnin kautta löytyy kaikki päätökset ja maksetut etuudet, eli en niitä paperisena säilytä.

hilllla
Kaikki kelapäätökset ja muut kuten tiliotteet on netissä saatavilla. Kelasta siis oman asioinnin kautta löytyy kaikki päätökset ja maksetut etuudet, eli en niitä paperisena säilytä.
Totta, en edes muistanut. Oikeastaan niistä säilyttelen vain sen ajan kun päätös on voimassa.

Jos on jotain verotukseen tulevia vähennyksiä niin niistä pitää säilyttää mun makuun ikuisuuden niitä lappuja, meillä ei kyllä ole esim. kotitalousvähennyksiä. Paperisia laskuja säilyttelin ennen vuoden tai kaksi tunnollisesti maksupäivämäärillä merkattuina, koskaan niille ei tullut tarvetta joten lopetin. Meinas vaan leikkuri mennä juntturaan ja ranteet sököksi kun alat perkaamaan niitä yli vuoden takaisia laskuja kerralla roskiin :D

Yhteistyössä