Mitä panette jauhelihakeiton liemeen?

• Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Siis millä siitä saa maistuvaa ja vähän paksumpaa, kun pelkkä vesi? Mun keittoon ei tuu muuta kun jauhelihaa maustettuna, perunaa ja sipulia. Aattelin nakata vielä parit pippurit mausteeksi. Mut mitä muuta? Vihanneksia en pane, inhoan keittoa jo muutenkin :D

"vieras"
Porkkanaa tosi hienona raasteena. Silloin se ei maistu vihannekselta, vaan tuo vaan makua ja väriä. :D Myös lihaliemikuutio tai fondi tuo helposti lisää maukkautta. Tuorejuustoa voi myös laittaa liemeen, tai sitten tomaattia.

--
Murustelen aurajuustoa tai laitan sulatejuustoa, esim. koskenlaskijaa tai sitten jotain maustettua versiota. Turautan jauhelihasoppaan yleensä myös hieman tomaattipyrettä. Sitten liraus soijakastiketta ja pippuria, suolaa, paprikajauhetta, chilijauhetta ja oreganoa. Ja vielä annokseen lautasella pari ruokalusikallista turkkilaista jugurttia.

"alma"
Lihaliemen lisäksi laitan vielä vähän tomaattipyrettä, pari laakerinlehteä, persiljaa ja joskus lipstikkaa. Juureksista tulee myös makua liemeen, sähän voit vaikka siivilöidä ne sitten pois.
Ei mikään ihme, jos inhoat keittoa, tuo sun resepti on aika hirveä...

*
Lihaliemikuution + soijakastiketta, chili- ja valkosipulijauhetta, kuivattua persiljaa, kokonaisia maustepippureita... näitä ainakin. Suolaa, jos kuutiosta ja soijakastikkeesta ei tule tarpeeksi.

Meillä on keitossa lanttua, porkkanaa, perunaa, purjoa, sipulia (yleensä paistan sen pannussa jauhelihan kanssa, jos jauhelihakeittoa), mustapippuria rouhittuna, suolaa, kynteliä, kirveliä, timjamia, ehkä valko- tai viherpippuria.. Hyvin pärjäilee ilman mitään valmiita liemimössöjä :D

"Piika-äiti"
Aloitan valkosipulilla, chilillä ja tomaattipyreellä. Ne ensin freesattavaksi ja päälle jauheliha. Lisään paljon juureksia, sipulit ja lantut antavat hyvän maun. Pidän huolen, että selleriäkin on muodossa tai toisessa mukana. Lisään yrttejä ja mausteita miten milloinkin, liperi eli lipstikka on meillä kunniassa.
Loppupuolella lisään keittoon kunnon lorauksen suolakurkunlientä, ketsuppia ja sinappia. Pinnalle persiljaa ja ruohosipulia.

Ja kaikki inhoavat sitä mitä sinä kutsut jauhelihakeitoksi.

"annika"
paistan jauhelihat sipulin kanssa. lisään tomattipyrettä tai joskus ketsuppia. suolaa, pippuria, paparikaa, vähän chiliä, joskus parikan ja chilin tilalla meiramia ja oreganoa. pyörittelen vielä porkkanatkin siinä pannulla, sitten siirrän kattilaan johon vettä ja perunat, saapi kiehua mieluummin vähän liian kauan niin liemi saa paremmin makua.
tuo porkkanaraastejuttu oli muuten hyvä idea, taidan kokeilla sitä seuraavaksi!

"harmaa"
Jliha + mausteet pannulle, nuiden jälkeen pannulle hyppää vihanneskuutiot ottamaan vähän väriä ja ennenkaikkee sitä makua itteensä.nams.
potut, pippurit ja vesi kattilaan,,jossain vaihees sit jauheliha ja vihannekset sekkaan.
Joskus lorautan sekaan myös kermaa.

Jo valmiin keittolautasellisen voi sakeuttaa parilla maissinaksulla..(oisko lukenu siin pussissa)

"a p"
Kiitos monista hyvistä vihjeistä!

Ja kommenttia oli tullut siitäkin, et kaikkihan tuota mun keittoa inhoaisi. Siis tuo oli mitä olin ajatellut thedä, kun en muutakaan keksinyt ja siksi teiltä kysyinkin neuvoa. Olenkohan kerran aiemmin tehnyt keittoa vaikka lähemmäs kolmekymppinen olenkin. Harmi vaan, tähän hätään noista ohjeista ei ole apua, kun mitään noista ei kaapeista löydy. Mut seuraavaa kertaa varten otan jonkun teidän ohjeista, mistä sitä tietää vaikka mäkin alkaisin pitää keitosta!

Ja tuo fond du chef beef on muuten hyvää! Mut kaapista löyty vain tyhjä paketti :D JA mä ainakin olen käyttänyt samallailla kun lihaliemikuutiotakin. Ja yhtä paljon kun kuutioitakin, eli kuutio tai yks fondi.

Yhteistyössä