Mitä ovat ne painavat syyt, jotta saa luvan raskauden keskeyttää?

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Eli siis tuon 12 viikon jälkeen? Olen tässä pohtinut aborttia, on tämä elämäntilanne vähän sellainen, että nyt ei vain ole hyvä hetki lapselle. Aluksi siis tosiaan meinasin lapsen pitää, mutta nyt kun on pari viikkoa tarkemmin pohtinut, niin on mielikin muuttunut. Ainut ongelma on, että en osaa kovinkaan hyvin arvioida, kuinka pitkällä raskaus on, jotakin tuon 10 ja 12 viikon väliin. Ensi viikolla olisi ensimmäinen ultra, joten siellä sekin sitten kyllä tarkemmin selviää. Mutta mietin nyt, että jos tuo raskaus on siihen mennessä, kun ajan yms saan, edennyt jo pidemmälle kuin 12vko, niin kuinka painavat perusteet sille abortille pitää olla?

Finlexsistä löyty tämmönen:

Laki raskauden keskeyttämisestä

5 §

Raskaus on keskeytettävä niin aikaisessa vaiheessa kuin mahdollista.

Muun syyn kuin naisella olevan sairauden tai ruumiinvian vuoksi ei raskautta saa keskeyttää kahdennentoista raskausviikon jälkeen. (14.7.1978/564)

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus voi kuitenkin, jollei nainen raskaaksi saatettaessa ollut täyttänyt seitsemäätoista vuotta tai jos siihen muuten on erityistä syytä, antaa luvan raskauden keskeyttämiseen myöhemminkin, ei kuitenkaan kahdennenkymmenennen raskausviikon jälkeen. (27.11.1992/1085)

Mielenkiinnosta katselin tuolta muilta foorumeilta, niin siellä mainittiin esim. raiskaus tai se, että raskaus on todettu vasta myöhäisessä vaiheessa ja lisäksi on ollut muita syitä.

Viimeksi muokattu:
ap.
Ei ehkä, vaan en halua. Ja kun tosiaan pari viikkoa vasta sitten tajusin, että raskaana olen (ja asia varmistui), niin kyllä mielestäni tuon ajan asiaa pohtiakkin saa, ja pitääkin. Syy tähän, että asian tajusin hieman liian myöhään, on se, että mulla aina ollut tosi epäsäännölliset menkat, niin en niiden puuttumisesta osannut olla huolissaan.
Syyt mulla, miksi abortin haluan on juurikin elämäntilanne, esim: koulut kesken, ei tuloja eikä työpaikkaa, en koe olevani valmis äidiksi (liian suuri vastuu munlaiselle ihmiselle VIELÄ, vasta oppinut itsestäkin huolehtimaan, ja itestänikin tosi huonosti, kun kumi pettänyt).. Pitää toivoa, että ei vielä niin pitkällä tuo raskaus ole, muuten alkaa olemaan vitsit vähissä.

Joku suomi24:lla kerto saaneensa suunnilleen samoista syistä abortin viikolla 13+ .
Toivottavasti sullekin sattuu "myötämielinen" lääkäri jos olet varma päätöksestäsi. En mikään myöhäisten aborttien puolestapuhuja ole, mutta voin kyllä täysin ymmärtää tilanteesi.

Voimia sulle. Tulee varmasti olemaan raskasta, mutta jos tiedät sen olevan paras vaihtoehto niin selviät kyllä. :hug:

ap.
Joku suomi24:lla kerto saaneensa suunnilleen samoista syistä abortin viikolla 13+ .
Toivottavasti sullekin sattuu "myötämielinen" lääkäri jos olet varma päätöksestäsi. En mikään myöhäisten aborttien puolestapuhuja ole, mutta voin kyllä täysin ymmärtää tilanteesi.

Voimia sulle. Tulee varmasti olemaan raskasta, mutta jos tiedät sen olevan paras vaihtoehto niin selviät kyllä. :hug:
Kiitos paljon, niitä voimia tarvitaan ! Ja olen sen verran varma nyt tästä asiasta, että tuskin koskaan tulen päätöstä katumaan. Itse en myöskään koskaan ole hirveän myötämielinen ollut noiden aborttien suhteen,jotenkin nyt vasta sen tajuaa, kun se tilanne omalle kohdalle osui. Kauankohan menee, että sinne lääkärille ajan saa? Tullut huomattua, että normivaivoissa meillä päin saattaa mennä parikin viikkoa ennenkuin aika irtoaa. Kai tällaisessa asiassa sen hiukan nopeammin saa?

Uskoisin että nuo syyt riittää hyvinkin. Ei se tarvi mitään hirveän ihmeellistä, olet selkeästi järkipohjalta asiaa miettinyt ja sinulla on montakin syytä haluta keskeytys. Ei siellä oikeasti olla yhtään niin tuomitsevia kuin mammapalstoilla eikä homman tarvitse olla lähellekään niin vakavaa kuin raiskaus, toki joku yksittäinen lääkäri/hoitaja saattaa käyttäytyä törkeästi.

Se oli viime vuosituhannen puolella, mutta tapasin yli kaksikymppisen naisen, jolle tehtiin jo toinen abortti, vaikka hän oli töissä ja vakituisessa parisuhteessa. Ainakin tämä jälkimmäinen raskaus oli mennyt yli 12 viikon, siitä aikaisemmasta en osaa enää sanoa. Täytyy sanoa, että suorastaan vähän ihmettelin tuotakin tilannetta, mutta parempi kuitenkin että ei toisen tarvinut väkisin synnyttää lasta jota ei halunnut.

Uskoisin että nuo syyt riittää hyvinkin. Ei se tarvi mitään hirveän ihmeellistä, olet selkeästi järkipohjalta asiaa miettinyt ja sinulla on montakin syytä haluta keskeytys. Ei siellä oikeasti olla yhtään niin tuomitsevia kuin mammapalstoilla eikä homman tarvitse olla lähellekään niin vakavaa kuin raiskaus, toki joku yksittäinen lääkäri/hoitaja saattaa käyttäytyä törkeästi.

Se oli viime vuosituhannen puolella, mutta tapasin yli kaksikymppisen naisen, jolle tehtiin jo toinen abortti, vaikka hän oli töissä ja vakituisessa parisuhteessa. Ainakin tämä jälkimmäinen raskaus oli mennyt yli 12 viikon, siitä aikaisemmasta en osaa enää sanoa. Täytyy sanoa, että suorastaan vähän ihmettelin tuotakin tilannetta, mutta parempi kuitenkin että ei toisen tarvinut väkisin synnyttää lasta jota ei halunnut.
Tossa finlexissä sanotaan, että jos ei johdu terveydellisestä syystä niin terveydenhuollon oikeusturvakeskus voi antaa luvan keskeytykseen. Tarkoittaako se, että sen hakeminen on sitten jotenkin vaikeampaa vai voiko sen kuka tahansa lääkäri päättää miten menettelee?

Tossa finlexissä sanotaan, että jos ei johdu terveydellisestä syystä niin terveydenhuollon oikeusturvakeskus voi antaa luvan keskeytykseen. Tarkoittaako se, että sen hakeminen on sitten jotenkin vaikeampaa vai voiko sen kuka tahansa lääkäri päättää miten menettelee?
Sitä haetaan lomakkeilla, menee muutama päivä. Ei ole vaikea prosessi, esim. hoitajan avustuksella voi ne laput täyttää. Joku random terveyskeskuslääkäri on todennäköisesti vittumaisempi tapaus kuin noiden lappujen hoitaminen.

Siinä aborttiin pääsemisessä menee helposti pari viikkoa, kun ensin pitää käydä terkkarilla, sitten lääkärillä ja sen jälkeen tilata aika keskeytykseen. Julkisella puolella siis.
En tiedä saako nopeammin jos raskaus on jo pitkällä (rv12+).

Abortin tosiaan saa todella helposti, ei sun tarvi kuin nuo tännekin mainitsemasi syyt kertoa niin lupa luultavasti heltiää.

"kätilö"
valvirasta saa kyllä luvan helpostikin viikon 12 jälkeen. ainut ongelma siinä tosissaan on se, että lääkäri tai edes kaksi lääkäriä ei voi antaa lupaa keskeytykseen. lupa pitää hakea erikseen valviralta. olen toiminut kätilönä naistentautien polilla viimeiset 16 vuotta. tänä aikana on yksi ainut 12+ raskausviikon abortinhaku päättynyt kieltävään vastaukseen. kyllä sen siis saa ja erittäin helpolla vaikka tuo 12 viikkoa olisikin ylittynyt. ylärajahan on tuo 20 viikkoa. juuri viime viikolla oli keskeytys ilman sen ihmeellisempää syytä viikolla 18+. huomauttaisin kuitenkin, että miten rankkaa tuollaisten viikkojen keskeytykset ovat. ssuurimpana shokkina ehkä jäänyt mieleen se hetki kun tuollainen 15+ viikkoinen sikiö kolahtaa metalliseen portatiiviin. ei ole kiva ääni... siltikin olen sitä mieltä että abortti kannattaa ennemmin kuin lapsen pitäminen, jos ei ole mahdollisuuksia rakastaa ja pitää huolta niinkuin jokainen lapsi ansaitsee.

[QUOTE="kätilö";25789003]valvirasta saa kyllä luvan helpostikin viikon 12 jälkeen. ainut ongelma siinä tosissaan on se, että lääkäri tai edes kaksi lääkäriä ei voi antaa lupaa keskeytykseen. lupa pitää hakea erikseen valviralta. olen toiminut kätilönä naistentautien polilla viimeiset 16 vuotta. tänä aikana on yksi ainut 12+ raskausviikon abortinhaku päättynyt kieltävään vastaukseen. kyllä sen siis saa ja erittäin helpolla vaikka tuo 12 viikkoa olisikin ylittynyt. ylärajahan on tuo 20 viikkoa. juuri viime viikolla oli keskeytys ilman sen ihmeellisempää syytä viikolla 18+. huomauttaisin kuitenkin, että miten rankkaa tuollaisten viikkojen keskeytykset ovat. ssuurimpana shokkina ehkä jäänyt mieleen se hetki kun tuollainen 15+ viikkoinen sikiö kolahtaa metalliseen portatiiviin. ei ole kiva ääni... siltikin olen sitä mieltä että abortti kannattaa ennemmin kuin lapsen pitäminen, jos ei ole mahdollisuuksia rakastaa ja pitää huolta niinkuin jokainen lapsi ansaitsee.[/QUOTE]

Aika jännä kyllä, että jos se todella on noin helppoa niin eikö sillon olisi sama siirtää raja 20 viikkoon ja päästä eroon turhasta byrokratiasta

Oma kokemus
Mä sain abortin vaikka oli mennyt yli 12 viikon. Mulle selvisi vasta lääkärissä että se oli niin pitkällä, itse olin luullut olevani jollain viikolla 9. Abortti tehtiin muistaakseni viikolla 14. Olin just kai täyttänyt 21 ja tosissaan opinnot kesken, ei muuta kuin satunnaista kassakeikkaa työksi. Asuttiin poikakaverin kanssa 30-neliöistä yksiötä. Nää nyt oli vaan taustat, joilla selitin abortinhaluani. Tosiasiassa poikakaverini ei halunnut ajatellakaan lapsen pitämistä ja mäkin pelkäsin sitä muutosta, enkä alkanut tappelemaan. Kaduttaa melkein joka päivä ja joka vuosi lasken kuinka vanha lapsi olisi nyt, jos sen olisin pitänyt.

No menin vähän sivuraiteille, mutta uskon että saat abortin.

"vieras"
Tai sitten ap et saa aborttia ja joskus vuosia vuosia myöhemmin huomaat miettiväsi, että miten suuri onni oli se, että huomasit raskauden niin myöhään ettei aborttia enää saanut ja saitkin jotain täydellistä ja ihanaa.

"vieras"
Mun mielestä sellasessa ihmisessä on jotain perustavanlaatuista vikaa joka abortoi jonku 18 viikkoisen sikiön :O :snotty:
Minä puolestani en ole vieläkään oppinut ymmärtämään, että missä se maaginen raja ei-ihmisen ja ihmisen välillä menee. En ole uskovainen enkä ehdottomasti aborttia vastaan, mutta enpä vain ole vielä kuullut sellaista argumenttia (terveydellisiä syitä lukuun ottamatta), että hyvällä omallatunnolla voisin ajatella, että abortti on ok.

en ymmärrä

Oho, ihan töissä:) Vau. No joo, sori. Mutta kerro, että miten ihmeessä se,että on vakituisessa parisuhteessa ja töissä pitäisi vaikuttaa siihen, haluaako lasta vai ei?

[QUOTE="vieras";25789203]Minä puolestani en ole vieläkään oppinut ymmärtämään, että missä se maaginen raja ei-ihmisen ja ihmisen välillä menee. En ole uskovainen enkä ehdottomasti aborttia vastaan, mutta enpä vain ole vielä kuullut sellaista argumenttia (terveydellisiä syitä lukuun ottamatta), että hyvällä omallatunnolla voisin ajatella, että abortti on ok.[/QUOTE]

No mä henk koht ajattelen että ihminen on hedelmöittymisestä asti ihminen ja sillä on sama arvo kuin jo syntyneellä lapsella mutta siis tarkotin sitä, että ne, keiden mielestä alle 12viikkonen sikiö on joku limanuljaska ilman ihmisoikeuksia niin eikö 18 viikkonen sikiö nyt jo oo niin ihminen, jos ulkonäönkin perusteella, että ihmettelen suuresti miten kukaan päästään terve ihminen voi sellasta tappaa :O tai siis oon sitä mieltä että kukaan normaali ihminen ei kykene siihen ainakaan ilman jälkiseurauksia.

Mulla on
kokemus siitä, kun jouduin synnyttämään rv 20 ja risat menehtyneen pikkuisen.Se oli todella raskasta...mietin, että miten joku voi abortoida 18 viikkoisen...kun tässä ketjussa siitäkin kirjoitettiin

Yhteistyössä