Mitä olette käyttäneet ripulin hoitoon raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä syön Imodiumia reseptillä ja söin kyllä koko raskausajankin. Soitin silloin sinne Teratologiseen tietopalveluun ja sieltä sanottiin, ettei ainakaan tilapäisellä käytöllä ole haittaa, eikä kaiken jären mukaan jatkuvallakaan käytöllä. Tietenkin paras aina jos ei ole pakko ottaa.

Vi-Siblin on sellainen mitä on kaverille suositeltu ja auttoi.

Ihanaa! Kiitos vastauksista! :) Käytössä on ollut tuo vi-siblin ja vähän ruokavaliota olen muokannut ja tuloksiakin on tullut, mutta taitaa vaan tuo ensimmäinen neuvolakäynti jännittää, niin että vatsakin sekoaa. En haluaisi sitä kierrettä tärkeälle päivälle, että täytyy vain miettiä vatsaa ja sen reaktioita. Imodiumia en uskalla ottaa. Otan nuo teidän muut ehdotukset syyniin. Esim. tuosta lääkehiilestä olen kuullut ennenkin, mutta en yhtään mitään siitä tiedä.

Näköjään suuresti vaihtelee näkemykset lääkäreillä. Minulle taas lääkäri sanoi, ettei maitohappobakteereilla ole juurikaan merkitystä ärtyvän suolen hoidossa, mutta toki niitä syödä saa.

Suora kopiointi toiselta keskustelupalstalta:'
"Helpotuksen huokaus! Soitin tuonne tietopalveluun, jossa todella mukava kätilö osasi suoraan sanoa, että Imodiumin lyhytaikainen käyttö koko raskauden aikana on ihan ok eikä aiheuta sikiölle mitään haittaa. Pakkausselosteet ovat lääkefirman tekemiä ja he haluavat tietysti siirtää kaiken mahdollisen vastuun pois itseltään, minkä vuoksi kiellot.

Mutta muillekin siis tiedoksi, että Imodium saa ottaa, jos on tarvetta :) "

Ja saman vastauksen sain siis myös itse.

Mä suositan ap:takin soittamaan tonne ja varmistelemaan asiaa. Itse en olis pärjännyt mitenkään ilman Imodiumia.

Mutta tämän ei ollut tarkoitus olla mikään palopuhe lääkkeidensyönnin puolesta, ainoastaan kertoa oma kokemukseni!

Lääkehiilestä ei ole mitään apua ärtyvästä suolesta johtuvaan ripuliin. Sen teho vatsataudin hoidossa perustuu siihen, että se ihmee itseensä bakteerien erittämiä (ja ripulia aiheuttavia) toksiineja suolesta. Maitohappobakteerienkaan en usko auttavan kuin korkeintaan lumevaikutuksen verran lyhyellä aikavälillä. Itse kysyisin lääkär(e)iltä mielipidettä siitä imodiumista tai muista ripulilääkkeistä.

Imodium on kyllä ollut pelastus, kun näitten vatsavaivojen kanssa on taistellut. Varjopuolena se myös esti minua etsimästä apua vatsavaivoihin muualta. Kerron nyt miten olen saanut todella vilkkaan suoleni (vessakäyntejä ka. 8/pvä) melko nopeastikin parempaan kuntoon (vessakäyntejä ka. 2/pvä). En siksi, että uskoisin sen auttavan jokaiseen ärtyvään suoleen, koska jokainen joka siitä kärsii tietää myös sen ikävän tosiasian, että siihen ei yhtä jokaiselle sopivaa keinoa ole. Siksi ehkäpä, että ehkä tämä toimii jollekin.
Lopetin siis imodiumin käytön ja suoli meni tietysti todella huonoon kuntoon. Kahvin juonnin rajoitin pariin kuppiin päivässä ja yritän vähentää sitä vielä. Syön vain kauraleipää, vaikka en siitä pidä yhtään niin paljon kuin muista. Aamulla en ollut tottunut syömään mitään. Nyt olen ajoittanut vi-siblinin oton aamuun, jotta kahvia ei tule otettua tyhjään mahaan. Vi-siblin menee mehukeiton seassa, päälle iso lasi vettä ja banaani joko aamulla tai jossain vaiheessa päivää. Banaanikin kovettaa kuulemma vatsaa. Tuota kauraleipää syön useamman siivun päivässä, ennen en välttämättä syönyt leipää edes joka päivä. Myös kaurapuuro käy. :) Vältän rasvaisia ja maustettuja ruokia, vaikkakin juuri maustetut on mieleeni. Oi, näitä uhrauksia! :D Joka päivä on myös syötävä yksi Hyvä olo-jogurtti, koska se sisältää probiootteja ja se tekee ärtyvälle suolelle hyvää. Tutustukaa esim. vi-siblinin kuituohjeeseen. FODMAP-hiilihydraatteja välttämällä kuulemma suurin osa kokeilleista on saanut tuloksia. Itse en ole ottanut aivan niin tiukkaa linjaa, kuin suositus olisi. Syön kasviksia raakanakin, juon maitoa, syön sipulia jne. Mutta jo noilla pienillä muutoksilla on tullut iso tulos.

Hyvä daa,
kysyin lääkäriltä, mitä voin ottaa. Vastaus: "Et mitään." Ennemmin kysyn apteekista, missä he todella tietävät, mitä kauppaavat. :) Täällä kysyn asiaa siksi, että voin etukäteen itsekin ottaa selvää eri lääkkeistä jos täältä niitten nimiä tupsahtelee. :)

Joo syön Imodiumia reseptillä jatkuvasti (syönyt jo noin 10 vuotta), käsittääkseni se ei ole Kela korvattava, mutta pystyy sitten kerralla ostamaan isomman määrän.

Ja mä en kysyis Apteekista, koska heidän kantansahan on juuri se sama, mikä lukee siinä lääkkeen pakkausselosteessa ja se on sen lääketehtaan kanta, ja nehän myös "varmuuden vuoksi" kieltää lähes kaikki lääkkeet raskausaikana.

Lääkäreiltäkin kysyminen on vähän niin ja näin, kun se riippuu, et mihin lääkäri on erikoistunut, et millanen tieto sillä on lääkkeiden vaikutuksesta raskauteen. Synnytyslääkäri/gynekologi on sellainen joka voisi parhaiten tietää. Gastroenterologi tietää niistä mahapuolen jutuista, ei niinkään raskaudesta.

Joten kysyisin sellaiselta taholta joka on nimenomaan perehtynyt raskauteen ja lääkkeisiin ja se on toi Teraloginen tietokeskus.

Vähän OT, viimeksi allergialääkärini antoi minulle luvan käyttää vahvaa kortisonivoidetta raskauden aikana, vaikka se ehdottomasti kielletään tuoteselosteessa, sekä neuvolalääkäri sen on kieltänyt. Allergialääkäri sanoi, että rasvaa käytetty niin pitkään, että tiedetään, että on turvallista, mutta tuoteselosteessa lukee, ettei sää käyttää, sillä ei oo tutkittu.

Soitin itsekin juuri Teratologiseen ja sain aivan saman vastauksen. Lyhytaikaisesti voi Imodiumia käyttää, jos lääkäri ei ole määrännyt pitemmälle ajalle eli parina päivänä perätysten voi ottaa. Sanoi tämä farmaseutti, että imodium ei periaatteessa ruokakanavasta imeydy mihinkään, joten siitä ei sikiölle ole vaaraa. Ja oli kyllä niin varman kuuloinen täti, että minä kipitän ottamaan imodiumia. :) Toki aion mahdollisimman pitkälle pärjätä ilman mitään lääkitystä, mutta tänään se ei onnistu.

Yhteistyössä