MITÄ NYT??!!

• Viestiketjun aloittaja Nallekarkki85
  • Ensimmäinen viesti
Nallekarkki85
Kävin tänään gynellä lyhyen luteaalivaiheen takia. Ovis siis testien, kipujen ja lämpöjen mukaan tapahtuu kp24/33. Gyne sanoi, että se ei ole mikään ovulaatio. Voivatko ovistestit näyttää positiivista ihan muuten vaan?! Ja vielä täsmälleen samana päivänä? Kuulostaa epäuskottavalta.

Jokatapauksessa käynti jätti liikaa kysymyksiä, suunnittelen jo lapsettomuusklinikalle menoa koska uskon, että sieltä saisin ystävällisempää palvelua.

Ultra otettiin myös mutta hänellä ei kuulemma ole resursseja tutkia kunnolla.

Onko täällä kellään muulla lyhyt luteaalivaihe myöhäisillä kiertopäivillä?

Kiitos todella paljon vastauksista etukäteen

Kävitkö siis tuon bongaamasi ovulaation aikaan ultrassa, vai millä perusteella lääkäri sanoi noin?
Ultrassa pitäisi näkyä.
Mulla ei ovistesteistä ole ollut hyötyä, ovat aina plussaa vaikka en ovuloi. Johtuu ilmeisesti PCO;sta.

Nallekarkki85
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2006 klo 12:37 Anni77 kirjoitti:
Kävitkö siis tuon bongaamasi ovulaation aikaan ultrassa, vai millä perusteella lääkäri sanoi noin?
Ultrassa pitäisi näkyä.
Mulla ei ovistesteistä ole ollut hyötyä, ovat aina plussaa vaikka en ovuloi. Johtuu ilmeisesti PCO;sta.
En kuulemma ovuloi siksi että ovulaatio oli kiertopäivänä 25. En tajua missä tämä gyne on ammattinsa saanut kun ei ollut kuullutkaan että kaikilla ei ole 14vrk luteaalivaihe! Kumma juttu että aiemmin olen kuitenkin tullut raskaaksi kun on ollut ovis kp28. Silloin tosin kiertokin oli 42 päivää.

Tiedän että voi näyttää ovista vaikka munis ei irtoa, mutta tämän lääkärin mukaan mulla ei ole edes mitään sellaista, ts. EI MITÄÄN HORMOONITOIMINTAA.

Wanda
Mulla ihan sama juttu, ovikset n. kp 30 (ainakin oireiden mukaan oletan, että olisin ovuloinut) ja kierrot n. 40 päivää.
Gyne totesi tästä, että ei se ole oikea ovulaatio, jos a) on noin myöhään ja b) luteaalivaihe on noin lyhyt. Onkohan meillä sama gyne ;-) ?

No, sain clomit ja ultralla näkyi sitten ihan hyvin kasvanut munarakkula, ja oireiden perusteella päättelin taas oviksen olleen pari päivää myöhemmin, mutta kuukautiset alkoivat taas 10 päivää "oviksen" jälkeen. Kävin verikokeissa (s-prog) n. viikko oletetun oviksen jälkeen, katsotaan selviääkö siitä sitten mitään. En tiedä sitten onko ongelma siinä, ettei munasolu olekaan irronnut vai puuttuuko multa jotain muutakin hormonia joka pidentäisi luteaalivaihetta.

Nallekarkki85
Ite oon tehny oviustestejä kp13 alkaen sinne 22 asti eikä muita (edes haamuja) viivoja ole tullut. Joten maalaisjärjellä päättelisin että mun ovis on joko kp24 tai sit sitä ei oo ollenkaa. Lisäks mulla on siis oviskipuja tuolloin ja aamulämmöt nousee 2-3pv sen jälkee ku plussa on tullu tikkuun.

Nallekarkki85
Ite kävin kans verikokeissa (mm. prog), tosin olisi pitänyt käydä kp 18-22 välillä mutta kävin piruuttani 5pv oletetun ovisken jälkeen (arvelen että jos luteaalivaihe on liian lyhyt niin viikko oviksesta keltarauhashormoni on varmaan todella alhaalla eikä siitä mitään selviäisi koska menkat alkais jo 2pv siitä). Saa nähdä. Ke tulee tulokset. Koska sulle Wanda??

Wanda
Tämä gyne jolla olen käynyt, on lapsettomuuteen erikoistunut että sinänsä kyllä luotan hänen ammattitaitoonsa. Hän on naispuolinen ja vastaanottaa potilaita useammassakin lääkärikeskuksessa Vantaalla ja Helsingissä.

Mietin kanssa tuota, että kävinköhän siinä verikokeessa liian myöhään, koska menkat alkoivat sitten jo parin päivän päästä siitä. Niissä tuloksissa kai kestää 1-2 viikkoa, eli ehkä ne tulee tän viikon lopulla tai ensi viikolla.

Wanda
Kävit Nallekarkki varmaan ihan oikeaan aikaan siinä verikokeessa. Sain eilen gynen kiinni ja kysyin siitä mun s-prog -kokeesta, onko se luotettava, kun menkat alkoivatkin ja parin päivän päästä siitä. Ei kuulemma ole, koska tuo koe pitäisi ottaa vähintään 5 päivää ennen kuukautisten alkua. Eli hukkaan meni sekin testi (ja rahat), mutta tässä kierrossa sitten uusi yritys vähän parempana ajankohtana.

Nallekarkki85
Voi ei Wanda... Ei oo nimittäin halpaa nuo kokeet. Tuntuu lompakossa pahalle kyllä, varsinkin ku julkisella puolella nää olis ilmaisia. Mutta kun ei millään jaksa odottaa enää enempää.

Otettiinko sulta muitakin kuin prog? Multa otettiin myös prolaktiini ja tyreotropiini. Kaikki siis "S". Ja tosiaan huomenna iltapäivällä kuulen (toivottavasti) tulokset.

Wanda
Multa ei otettu muita kokeita. Taidan kyllä siirtyä jonkin lapsettomuusklinikan asiakkaaksi, jos siellä tutkittaisiin vähän laajemmin eikä vaan roiskaistaisi jotain labralähetettä ihan summamutikassa.
Tule sitten kertomaan, mitä muista kokeista paljastui, jos siitä vaikka saisi lisävalaistusta tuohon muakin askarruttaneeseen lyhyeen luteaalivaiheeseen!

Nallekarkki85
Lapsettomuusklinikoille (ainakin pk-seudulla) on tällä hetkellä 2kk jonot ennenkuin pääsee edes ensi tapaamiselle eli se ei ole nopein tie. Itsekin ajattelin mennä sinne mutta katsotaan nyt... Jos näistä ei mitään selviä niin pyydän lähetteel naistenklinikalle...

hippula vinkuu
mulle gyne painotti, että proge pitää ottaa kp 19-21.
Ja sanoi myös että mikäli kierto on pitkä (n.35-40pvä) ja ovulaatio tapahtuu myöhään se vaikeuttaa raskaaksi tuloa, puhui jotain "huonosta" munarakkulasta...
olen lukenut aiheesta myös netissä jotain vastaavaa.

Yhteistyössä