Mitä niin kamalan pelottavaa niissä eineksissä on?

  • Viestiketjun aloittaja mammat hei
  • Ensimmäinen viesti
mammat hei
Jos sun mielestä ne on vaan pahanmakuisia niin ok, mutta onko jollain joku muu perustelu sille miksi niitä niin kammoksutaan? Joku ihan konkreettinen asia eikä vaan sellainen et mua vaan mietityttää ne lisä- ja säilöntäaineet.
 
No ne lisäaineet eivät monessa tuotteessa ole tosiaankaan kovin hyvää ravintoa, mutta eineksiäkin on monenlaisia ja puolivalmisteita. Monessa eineksessä on paljon rasvaa tai niissä käytetty liha on vähemmän laadukasta. Mutta kyllä niillä vatsansa täyttää eikä varmaan kovin moni pelkästään eineksillä elä. Vaikka kyllähän sitä näkee ilmeisiä poikamiehiä perjantaina siwan kassalla monen einesaterian kanssa. Eivät ehkä osaa valmistaa itse ruokaa.
 
cukkis
meillä poika koht 2vee syö toisen ruokansa eineksistä kun ei ole vielä päivän ruoka valmistunut 11-12...jos ei ole edellisestä päivästä jäänyt mitään...
hyviä vaihtoehtoja löytyy eineksistä.... :)
 
Einekset tulee vaan yksinkertaisesti liian kalliiksi, ainakin isossa perheessä. Joskus tulee ostettua, jos on kauhea kiire, ei aikaa ruuan laitolle. Osa niistä on hirmu hyviäkin, ja välillä ketuttaa paistua hellan ääressä, kun olis helpompiki vaihtoehto olemassa. Mutta siis meillä se hinta ratkaisee paljon
 
Niissä käytetään hyvin paljon suolaa ja kovia rasvoja. Joissakin on myös paljon lisäaineita. Mutta pääosin kovien rasvojen takia eineksiä ei suositella. Aiheuttaa pitkän ajan kuluttua vakavia sydän- ja verisuonisairauksia jotka johtavat kuolemaan. + Kova rasva ei tee hyvää iholle, eikä muutenkaan "freesiä" olotilaa.

Lapsille ei esim. lisäaineiden takia saisi antaa usein mehua, eikä missään tapauksessa säännöllisesti eineksiä. Näin on ravintosuosituksissa. Lapsi kun on vielä viaton ja syytön siihen mitä elimistölleen tekee. Lapsuuden syömiset voivat muuttaa koko elimistön loppuiäksi. Esim. aikuisiän rasvasolut syntyy lapsuusiässä ja määräävät kohtalon.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Einekset tulee vaan yksinkertaisesti liian kalliiksi, ainakin isossa perheessä. Joskus tulee ostettua, jos on kauhea kiire, ei aikaa ruuan laitolle. Osa niistä on hirmu hyviäkin, ja välillä ketuttaa paistua hellan ääressä, kun olis helpompiki vaihtoehto olemassa. Mutta siis meillä se hinta ratkaisee paljon
Tämä on hyvä pointti, mutta toisaalta jos haluaa ostaa sitä laadukasta lihaa ja parempaa makaroonia jne niin kyllä se vaan tulee kalliimmaksi ostaa ja tehdä itse kun vaikkapa se valmislihapullapaketti :)
 
Vilma
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
No ne lisäaineet eivät monessa tuotteessa ole tosiaankaan kovin hyvää ravintoa, mutta eineksiäkin on monenlaisia ja puolivalmisteita. Monessa eineksessä on paljon rasvaa tai niissä käytetty liha on vähemmän laadukasta. Mutta kyllä niillä vatsansa täyttää eikä varmaan kovin moni pelkästään eineksillä elä. Vaikka kyllähän sitä näkee ilmeisiä poikamiehiä perjantaina siwan kassalla monen einesaterian kanssa. Eivät ehkä osaa valmistaa itse ruokaa.
Niin tai sit yksinäisen ihmisen ei ole kauhean järkevää laittaa itse aina ruokaa jos ei halua syödä montaa päivää samaa. Opiskeluaikana kun kokkausolosuhteet ei olleet kovin kummoiset ja vain itselle tein niin aika paljon söin valmisruokia. Kammo niihin jäi, mutta kyllä joskus nykyäänkin jos aika ei anna myöten kokkailulle niin ostan koko perheellekin.
 
Meillä ainakin on pakko tehdä itse ruokaa, johan tili tyhjenisi huimaa vauhtia jos tätä katrasta alkaisi eineksillä ruokkimaan. Ja ihan ammattinikin puolesta tykkään kyllä että itse tehty ruoka on paljon parempaakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Einekset tulee vaan yksinkertaisesti liian kalliiksi, ainakin isossa perheessä. Joskus tulee ostettua, jos on kauhea kiire, ei aikaa ruuan laitolle. Osa niistä on hirmu hyviäkin, ja välillä ketuttaa paistua hellan ääressä, kun olis helpompiki vaihtoehto olemassa. Mutta siis meillä se hinta ratkaisee paljon
Tämä on hyvä pointti, mutta toisaalta jos haluaa ostaa sitä laadukasta lihaa ja parempaa makaroonia jne niin kyllä se vaan tulee kalliimmaksi ostaa ja tehdä itse kun vaikkapa se valmislihapullapaketti :)
Valmislihapullapaketti on kyllä ihan hyvä keksintö. Nyt kun imettää, niin täytyy vaan kytätä, ettei ole E621:stä :saint:
 
sockervadd-
- lisäaineet yms epäterveellisyydet joista ne on valmistettu
- kallis hinta
- pakkausmateriaalit
- teollinen maku esim perunasose on paaaljon parempaa itse tehtynä kuin joku eines perunasose

ja äitiyslomalainen kirjoitti jo hyvät perustelut.
 
vieras
Suolan määrä, rasvojen laatu, ja erityisesti se, että vitamiinit ja entsyymit tuhotuvat ylimääräisissä kuumennuksissa ja pitkässä säilytysajassa. Eli ei ravintoarvoa energian lisäksi.
 
vieras2
Eineksiin käytetään ruhon halvimpia osia, esim "liha" on sisäelimiä, jänteitä ja muuta sellaista, mitä en itse sellaisenaan suuhun laittaisi. En myöskään usko, että pitkä säilytysaika tekee suuhun pantavalle hyvää. Ovat enimmäkseen mauttomia ja kalliita. Kun tekee itse, niin tietää mitä syö, ja voi vaikuttaa valinoillaan esim. ostamalla kotimaista.

En kuitenkaan ole fanaatikko, eli syön kyllä esim. valmismaksalaatikkoa, kaupan pinaatti- ja porkkanalättyjä ja niitä lihapulliakin, joskin tosi harvoin ostan itse.
 

Yhteistyössä