Mitä neuvolan terveydenhoitajan kotikäynti pitää sisällään, ahdistaa jo valmiiksi

Keskiviikkona terkka tulee kotikäynnille vauvaa katsomaan ja mua ahdistaa jo valmiiksi, kun kämppä on kuin räjähdyksen jäljiltä ja siivousintoa ja -kykyä ei oikein tällä hetkellä ole.

Esikoisen kanssa kävin neuvolassa, eikä terkka tänne tullut, mutta nyt on toinen terveydenhoitaja ja se tulee kotona käymään.
Muutenkaan en oikein tuosta terkasta tykkää, on mun makuuni sellainen hössöttäjä, että se ärsyttää.
 
[QUOTE="näin meillä";22456940]th tutkii ja punnitsee vauvan ja kyselee sun vointia. Siinäpä se.[/QUOTE]

Juuri näin. Ei se tule arvostelemaan siisteyttä, olettaisin että ymmärtää että intressit ovat nyt muualla kuin pölyrätin kanssa huiskimisessa.
Ei tule kyttäämään.
 
"anne"
No meillä punnas ja mittas vauvan, toi esitteitä, joi kahvia, kyseli vointia, antoi jotain vauvanhoitoon liittyviä vinkkejä. Ei tutustunut kotiimme tarkemmin.

Kaverin luona oli terkka ollut vähän kummissaan, kun kaverin mies oli pitänyt varpajaiset just edellisenä iltana. Tyhjiä olut laatikoita oli ollut pienessä keittiössä pitkä pino
 
[QUOTE="joo";22456948]Ne myös katsoo vähän kotioloja, onko lapsella hyvät oltavat. Kotona ihmisistä paljastuu ihan eri asioita kuin neuvolassa.[/QUOTE]

Mutta siltikään ei pidä huolestua ja panikoida, ellei kaikki ole tip top.
 
nomutta
Neuvoloihin on tullut uudet ohjeet, nyt tutkaillaan koko perheen hyvinvointia.
"Kuntien on viimeistään ensi vuonna laitettava neuvola- ja kouluterveyspalvelunsa kuntoon. Asetus velvoittaa kuntia järjestämään jatkossa esimerkiksi neuvoloissa perheille neljä laajaa terveystarkastusta."
"- Laajassa terveystarkastuksessa ovat aina mukana myös vanhemmat ja silloin tarkastellaan koko perheen hyvinvointia, ei pelkästään lapsen.
Tuolloin selvitetään esimerkiksi perheen jaksamista, parisuhteen tilaa, alkoholinkäyttöä ja mahdollista tukipalvelujen tarvetta."
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/neuvola-tarkastaa-jatkossa-myos-vanhempien-kunnon/196319
 
Ei tarvitse siivota jos ei jaksa. Ehkä sen verran kannattaa nostaa itseä niskasta että vähintään keittiö ja kylppäri / wc on kondiksessa, tai laitat miehen siivoamaan jos vauvan hoito tapahtuu vaipanvaihtoineen siellä. Meillä myös terkka pistäytyi viikko kotiutumisesta kotona ja emme todellakaan alkaneet hänen takiaan puunaamaan katosta lattiaan.
 
"akka"
Eikö siellä kotona voi siivota ennen kuin se terkkari tulee?
Tottakai lasten leluja on esillä kun ne leikkii niillä mutta ei se ketään häiritse.
Koti voi olla muuten perussiisti,kyllä sen erottaa onko siellä siivottu vaikka lelut oliskin hujan hajan.
 
Hopss
Kotikäynnistä voi kieltäytyä.
Mutta ei se ole sen kummempaa, kuin edellä kuvattiin. Eikä ole pakko edes mitään terkalle tarjota.

Minä olin harmissani kun kuopuksen kanssa terkka ei tehnyt kotikäyntiä, vaikka pyysin. Koska lapsi oli jo niin vanha kotiutuessaan (3kk) ja oli toinen lapsemme. Eli me jouduimme lähtemään pahimpaan flunssa-aikaan terveyskeskukseen, jossa neuvola sijaitsee, pakkasella. Vauvan kanssa, joka oli juuri kotiutunut keskolasta ja painoi 2kg. Ei menny terkalle jakeluun, kun yritettiin selittää, että meillä on kyllä lääkärin käsky välttää julkisia paikkoja ja ihmisiä (infektiovaaran vuoksi) ja pakkaseenkaan ei suositeltu vietävän (ehdoton pakkasraja oli -5).
Minä oeln vieläkin kiukkuinen asiasta...
 
"Siisti"
Itse ottaisin mielellään neuvolatädin käymään, vauva syntyy joulukuussa ja etenkin jos on pakkasia, ei tarvitsisi itse heti lähteä neuvolaan autottomana tai tilata taksia ja isommille hoitajaa siksi aikaa. On meilläkin leluja päivittäin ympäri asuntoa mutta ei se tee kodista likaista, eri juttu olisi jos on pölyä, roskia ym ympäriinsä ja siltä osin ollaan aika tiptop normaalistikin ja loppuraskauden ajaksi on palkattu siivooja käymään puunaamassa lattiat viikottain, ihanaa! (olen myös yh)
 
"Tuuli"
Mäkin olisin ottanut mieluummin kotikäynnit. Jälkimmäisen lapsen kohdallakin jouduin seisoskeleen ja odotteleen neuvolassa puolikuntoisena varmaan tunnin, kun se terkkari oli myöhässä. Itsellä oli repeämä, jonka takia en voinu istua. Oli vielä kesän kuumin aika. Hyvä etten pyörtyny sinne.
 
"Siisti"
Tästähän oli juttua jokin aika sitten ja terkkari huolestuu jos vastasyntyneen kotona on tiptop siivottua, silloin ei ole vanhemmilla asiat hyvin eikä arvot kohdallaan.
:D :D :D

Ja missähän tällainen juttu on ollut? Mitenkähän se arvoihin liittyy mitenkään, että lapsiperheessä on siistiä vaikka olisi useampi lapsi ja vaikka olisi yh.. itse olen aina ollut synnytyksen jälkeen hyväkuntoinen ja normaali vastasyntynyt nukkuu 20 tuntia vuorokaudesta, kyllä siinä ehtii itsekin siivota! Nyt raskauden viimeisillä viikoilla hommasin siivoojan siksi, kun runsaat kumartelut aiheuttaa ikäviä kipuja vatsaan.
 
tukkis absolutisti, joo
[QUOTE="anne";22456960]No meillä punnas ja mittas vauvan, toi esitteitä, joi kahvia, kyseli vointia, antoi jotain vauvanhoitoon liittyviä vinkkejä. Ei tutustunut kotiimme tarkemmin.

Kaverin luona oli terkka ollut vähän kummissaan, kun kaverin mies oli pitänyt varpajaiset just edellisenä iltana. Tyhjiä olut laatikoita oli ollut pienessä keittiössä pitkä pino[/QUOTE]Ja kaverisi varmaan tahallaan jätti ne olutlaatikot siihen keittiöön, halusi "säväyttää"? Eikö vois sen vertaa viitsiä, että raivaisi mokomat pois, kun tietää terkkarin tulevaksi? Idioottia. Muutenkaan en ymmärrä tuota oluen kanssa läträämistä KOTONA kera miehen ystävien silloin kun talossa on vastasyntynyt vauva (tai lapsia nyt yleensä) Mutta minäpä olenkin se tiukkis absolutisti...
 
terkkari
Ei terkkari tosiaankaan tule kotiin mitään tupatarkastusta tekemään, mutta kehoittaisin kuitenkin vähän siistimään.. Riippuu tietty mitä toi ap:n "räjähdyksen jäljiltä" tarkoittaa. Lelut lattioilla ei haittaa, mut jos on siis ihan roskaista, suoraansanottuna paskaista niin voi herättää vähän epäilyä. Ymmärsinkö oikein, että olet saanut laspen ilman miestä? Luultavasti olet (tai siis jaksamisesi) on jo siitä syystä hieman tarkemmassa syynissä. Itse voisin sanoa kokemuksesta, että urallani ihan muutama perhe on kieltäytynyt kotikäynnistä ja jälkikäteen ajateltuna juuri niissä perheissä olisi todella pitänyt käydä. Niin ja kahvia ei terkkarille todellakaan tarvitse keittää!
 

Yhteistyössä