Mitä ne kiinnikkeet oikein on, joista sektion jälkeen varoitellaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Ei saisi nostella vauvaa painavampia tavaroita eikä muutenkaan rehkiä liikaa, jottei tule kiinnikkeitä, mutta mitä ne kiinnikkeet oikein on? Mitä vaivoja niiden muodostumisesta aiheutuu? Välttyykö niiltä varmasti, jos ottaa tosissaan tuon nostelukiellon? Entäs voiko kiinnikkeitä tulla, jos vatsalihakset on monesti jännityksessä esim. vauvan hoitopuuhissa (en siis mitään vatsalihasliikkeitä kuitenkaan tee)?

Mitä vinkkejä (ja kokemuksia) teillä olisi, ettei noita kiinnikkeitä pääsisi syntymään? Ja muutenkin että miten sektiosta toipuu parhaiten?

Oma kokemukseni on, että kiinnikkeitä voi tulla, vaikka elelisi varovaistakin varovaisemmin sektion jälkeen. Minulle kiinnikkeet aiheutuivat ilmeisesti pahasta kohtutulehduksesta, jonka vuoksi jouduin jäämään synnärille viikoksi.

Kiinnikkeiden oireena minulla oli järkyttävät alavatsakivut, aivan kuin menkkakivut, mutta sata kertaa kauheemmat ja viiltelykipu. Menkkoja minulle ei tullut ennen kuin 3 vuotta sektion jälkeen, kun kaikki kiinnikkeet oli poistettu.
Minulla kiinnikkeet tukkivat munatorvet eli luomusti en voi raskautua ja kohtu oli kasvanut kiinnikkeistä umpeen.

Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Oma kokemukseni on, että kiinnikkeitä voi tulla, vaikka elelisi varovaistakin varovaisemmin sektion jälkeen. Minulle kiinnikkeet aiheutuivat ilmeisesti pahasta kohtutulehduksesta, jonka vuoksi jouduin jäämään synnärille viikoksi.

Kiinnikkeiden oireena minulla oli järkyttävät alavatsakivut, aivan kuin menkkakivut, mutta sata kertaa kauheemmat ja viiltelykipu. Menkkoja minulle ei tullut ennen kuin 3 vuotta sektion jälkeen, kun kaikki kiinnikkeet oli poistettu.
Minulla kiinnikkeet tukkivat munatorvet eli luomusti en voi raskautua ja kohtu oli kasvanut kiinnikkeistä umpeen.

Hui.... Milloin sulla alkoi noi oireet? Ja tuntuiko ne kivut jaksoittain vai periaatteessa koko ajan tai jotain tiettyä juttua tehdessä? Entä miten nuo kiinnikkeet poistettiin, leikattiinko vatsan päältä vai operoitiinko ne emättimen kautta?

Kiinnikeethän ovat sitä kun kudokset kiinnityvät toisiin kudoksiin paikoista joista ne normaalisti eivät olisi kiinni toisissaan. Joillekin kiinnikkeitä muodostuu helposti ja paljon, toisille ei olleskaan. Ilmeisesti myös perinnölliset tekijät ovat taustalla. Samoin ihon kyky muodostaa arpikudosta vaikuttaa asiaan. Kiinnikeethän ovat eräänlaista arpikudosta..
Kiinnikkeitä voi "leikata" auki mutta jos on sen sorttinen ihminen että kiinnikkeitä muodostuu niin todennäköisesti leikkaus ei auta vaan kiinnikkeitä tulee uudelleen.
Kiinnikkeet aiheuttavat usein kipua, etenkin erilaiset venytysasennot voivat ärsyttää kiinnikkeistä ihoa. Vertaa esim kankaaseen joka ei jostakin kohtaa joustakaan vaan kinnaa...

Alkuperäinen kirjoittaja leikattu:
Kiinnikeethän ovat sitä kun kudokset kiinnityvät toisiin kudoksiin paikoista joista ne normaalisti eivät olisi kiinni toisissaan. Joillekin kiinnikkeitä muodostuu helposti ja paljon, toisille ei olleskaan. Ilmeisesti myös perinnölliset tekijät ovat taustalla. Samoin ihon kyky muodostaa arpikudosta vaikuttaa asiaan. Kiinnikeethän ovat eräänlaista arpikudosta..
Kiinnikkeitä voi "leikata" auki mutta jos on sen sorttinen ihminen että kiinnikkeitä muodostuu niin todennäköisesti leikkaus ei auta vaan kiinnikkeitä tulee uudelleen.
Kiinnikkeet aiheuttavat usein kipua, etenkin erilaiset venytysasennot voivat ärsyttää kiinnikkeistä ihoa. Vertaa esim kankaaseen joka ei jostakin kohtaa joustakaan vaan kinnaa...

Kiitos selityksestä!

Toivottavasti noilta kiinnikkeiltä nyt sitten välttyisi... Mitenhän pian ne kiinnikkeet voi ruveta oireilemaan? Mulla kiristää välillä pahasti toiselta puolelta vatsaa haavan kohdalta, vaikka haava on ihan kunnossa. Ei tarvita edes mitään erityistä asentoa tai tekemistä, vaan pelkkä seisominen tai kävely sattuu inhottavasti. Voikohan siihen olla jo muodostunut kiinnikkeitä (sektiosta on nyt aikaa reilu 3 viikkoa) vai onko normaalia sektion jälkeistä kipuilua?

Kiitos selityksestä!

Toivottavasti noilta kiinnikkeiltä nyt sitten välttyisi... Mitenhän pian ne kiinnikkeet voi ruveta oireilemaan? Mulla kiristää välillä pahasti toiselta puolelta vatsaa haavan kohdalta, vaikka haava on ihan kunnossa. Ei tarvita edes mitään erityistä asentoa tai tekemistä, vaan pelkkä seisominen tai kävely sattuu inhottavasti. Voikohan siihen olla jo muodostunut kiinnikkeitä (sektiosta on nyt aikaa reilu 3 viikkoa) vai onko normaalia sektion jälkeistä kipuilua?[/quote]

Enpä usko että vielä olisi ainaskaan pysyviä kiinnikkeitä. Leikkauksesta on vasta noin vähän aikaa joten leikkuu haava siellä vaan kipuilee. Mietippä montako eri kerrosta siitä on jouduttu leikkaamaan ja sitten kursimaan takaisin yhteen. Mutta varmaan olisi hyvä kuiteskin liikkua ja varoa sitä että rajoitat haavaan tai alavatsaan kohdistuvia liikkeitä. Yritä kivun rajoissa liikuttaa, venyttää jne jotta kiinnikkeitä ei muodostuisi..

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Kiitos selityksestä!

Toivottavasti noilta kiinnikkeiltä nyt sitten välttyisi... Mitenhän pian ne kiinnikkeet voi ruveta oireilemaan? Mulla kiristää välillä pahasti toiselta puolelta vatsaa haavan kohdalta, vaikka haava on ihan kunnossa. Ei tarvita edes mitään erityistä asentoa tai tekemistä, vaan pelkkä seisominen tai kävely sattuu inhottavasti. Voikohan siihen olla jo muodostunut kiinnikkeitä (sektiosta on nyt aikaa reilu 3 viikkoa) vai onko normaalia sektion jälkeistä kipuilua?

Enpä usko että vielä olisi ainaskaan pysyviä kiinnikkeitä. Leikkauksesta on vasta noin vähän aikaa joten leikkuu haava siellä vaan kipuilee. Mietippä montako eri kerrosta siitä on jouduttu leikkaamaan ja sitten kursimaan takaisin yhteen. Mutta varmaan olisi hyvä kuiteskin liikkua ja varoa sitä että rajoitat haavaan tai alavatsaan kohdistuvia liikkeitä. Yritä kivun rajoissa liikuttaa, venyttää jne jotta kiinnikkeitä ei muodostuisi..

[/quote]

Tota juttua olen myöskin miettinyt, että voiko siis venyttelyllä estää kiinnikkeiden muodostumista? Ja jostain kuulin, että sektion jälkeen suositellaan selällään nukkumista, oisko se just ton kiinnikkeiden ennaltaehkäisyn takia? Itse tulee kyllä nukuttua aika kippurassa :/

Kiinnikkeiden haitoista viel sellanen omakohtainen kokemus kun ensimmäisen sektion jälkeen oli kiinnikkeitä tullut, vaikka ne eivät vaivanneet normaalisti mitenkään mutta toisen sektion jälkeen lääkäri totesi että onneksi ei ollut kiire, koska kiinnikkeitä oli tullut niin runsaasti että vaikeutti toista sektion leikkausta ja piti edetä hitaasti kerros kerrokseltaan, jos olisi ollut kiire ja kiinnikkeet olisi pitänyt leikata kaikki kerralla auki, niin niiden alla olleet virtsarakot tms. olisi saattaneet saada vahinkoja. Eli kannattaa ottaa varovasti vain esim jälkitarkastukseen saakka, vaikka kyllä se elimistö sitten muistutteleekin:)

Yhteistyössä