mitä mieltä sähkötupakasta?

  • Viestiketjun aloittaja neitinikotiini
  • Ensimmäinen viesti
neitinikotiini
Itse ollut nyt tuon avulla 4 vkoa polttamatta oikeeta tupakkaa eikä tee hitustakaan mieli. Mitä mieltä muut/kokemuksia? Uskotteko että on tosiaan niin "vaarallista" kun jotkut lähteet antaa ymmärtää?
 
"tiina"
No tuskin se vaarallisempaa kuin se tupakka on. Mieheni on polttanut jo kuukausia vain sähkötupakkaa, armoton tupakkaihminen pääsi kerralla eroon (oikeasta) tupakasta.
 
Uskon että sen avulla voi kuka tahansa lopettaa ja syyt miksi tulee "tutkimuksia" että se olisi vaarallista johtuu vain siitä että valtiot ja tupakkayhtiöt ovat säikähtäneet sen tehokkuutta. Mitä vaarallista voi olla vesihöyryssä? jos käyttää niitä nikotiinillisia niin tietysti siinä on vähän nikotiinia, joka on vähän myrkyllistä, mutta kun tuosta ei tule häkää eikä mitään muita myrkkyjä niin tuo on huomattavasti parempi kuin tupakki.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
sähkötupakoitsija
Nikotiini ei itsessään ole terveydelle vaarallista. Ainoa sen haittapuoli on riippuvuuden aiheuttaminen, tai tässä tapauksessa riippuvuuden ylläpitäminen. Sähkötupakka ei ole vieroitushoito, vaan korvaushoito.

Tupakan vaarallisuuden aiheuttavat n.4000 eri karsinogeeniä, terva ja häkä. Nämä kaikki puuttuvat sähkötupakasta.

Onko sähkötupakka sitten 100% turvallista? No ei kai minkään vieraan aineen ottaminen elimistöön ole 100% turvallista ja ruotsalaisethan tutkivat jopa näkkileivän aiheuttavan syöpää. Mutta sähkötupakassa verrokkina pitää käyttää savuketta, joka on äärimmäisen epäterveellinen. Joten tähän verrattuna voidaan sanoa sähkötupakan olevan täysin turvallista.

Ainoa huono puoli minkä sähkötupakassa olen huomannut on se, että sitä tulee helposti "poltettua" enemmän. Se johtuu ihan siitä, että se on niin helppo napata huulille missä tahansa, kun sitä voi nauttia kotona, töissä ja autoa ajaessa, missä savuketta ei tulisi mieleenkään vedellä.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"alkup"
Just näin minäki miettiny että ei se nyt ainakaan vaarallisempaa voi olla ku oikea tupakka? Ja tosiaan minäkin ollu yhdenlainen ketjupolttaja, tuon avulla tosiaan näköjään helppo päästä eroon.
 
jgureo
Musta se on yhden riippuvuuden korvaamista toisella (vaikkakin mahdollisesti terveellisemmällä). Mä ainakin kyllästyin tupakoinnissa siihen, että se alkoi orjuuttaa mua liikaa ja määrätä mun tekemisiäni. Sama vaikutus olisi varmasti myös sähkötupakalla. Siksi lopetin ilman mitään korvaushoitoja.

Enkä ole myöskään ihan vakuuttunut sähkötupakan "terveellisyydestä", ainakaan toistaiseksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
mies87
Musta se on yhden riippuvuuden korvaamista toisella (vaikkakin mahdollisesti terveellisemmällä). Mä ainakin kyllästyin tupakoinnissa siihen, että se alkoi orjuuttaa mua liikaa ja määrätä mun tekemisiäni. Sama vaikutus olisi varmasti myös sähkötupakalla. Siksi lopetin ilman mitään korvaushoitoja.

Enkä ole myöskään ihan vakuuttunut sähkötupakan "terveellisyydestä", ainakaan toistaiseksi.
Ainahan se on parempi olla ilman mitään riippuvuuksia. Ja kuten joku tuossa jo aiemmin kirjoitti, niin vertailukohtana on usen se tappava tupakka tai sähkötupakka. Kaikki kun ei osaa lopettaa riippuvuuttaan sormia napsauttamalla.

Eli mun mielestä kannattaa siirtyä sähkötupakkaan ja sitten SIITÄ yrittää vieroittautua. Jokainen tavallinen tupakka on askel lähemmäksi hautaa ja jokainen vältetty tupakka on pieni voitto.
 
"trolli"
Uskon että sen avulla voi kuka tahansa lopettaa ja syyt miksi tulee "tutkimuksia" että se olisi vaarallista johtuu vain siitä että valtiot ja tupakkayhtiöt ovat säikähtäneet sen tehokkuutta. Mitä vaarallista voi olla vesihöyryssä? jos käyttää niitä nikotiinillisia niin tietysti siinä on vähän nikotiinia, joka on vähän myrkyllistä, mutta kun tuosta ei tule häkää eikä mitään muita myrkkyjä niin tuo on huomattavasti parempi kuin tupakki.
:flower:

Nikotiinipurkkafirmat ovat vaan kusi sukassa, kun parempi vieroitusvalmiste on tuo sähkötupakka.
 
kyllä ainakin niissä nikotiinillisissa on muutakin kuin, nikotiiniä ja mahdolliset makuaineet jonka terveellisyydestä ei kukaan maallikko tiedä. Muistaakseni esimerkiksi propyleeniglykoli- tai glyseriinipohjaisia nesteitä. Ei ne mitään vesihöyryä ole
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
vierailija
Nikotiini ei itsessään ole terveydelle vaarallista. Ainoa sen haittapuoli on riippuvuuden aiheuttaminen, tai tässä tapauksessa riippuvuuden ylläpitäminen. Sähkötupakka ei ole vieroitushoito, vaan korvaushoito.
Nikotiini ärsyttää suuta ja kurkkua nieltynä tai hengitettynä saaden aikaan limakalvojen polttelua ja lisääntyneen syljen erityksen. Myrkytys alkaa nopeasti. Vakavissa tapauksissa oireisiin kuuluvat muun muassa vapina, ihon sinertävyys (syanoosi), epileptiset kouristukset, kooma, hengityksen lamaantuminen ja kuolema.[7]

Lievempään myrkytykseen liittyvät muun muassa päänsärky, pahoinvointi, oksentelu, innostuneisuus, nälän tunteen katoaminen, heikko-olo, nopea sydämen syke,[7] hikoilu ja kylmänväreet.[40] Oireet kestävät 12–24 tuntia ja ennuste on yleensä hyvä:[7] valtaosa ihmisistä parantuu ilman hoitoa.[40] Lievää myrkytystä tavataan erityisesti tupakan raakoja lehtiä käsittelevillä tupakkatyöläisillä. Tässä yhteydessä myrkytys tunnetaan englanniksi nimellä green tobacco sickness.[7]

Tarkemmin jaoteltuna myrkytyksen oireet voidaan jakaa keskenään osin päinvastaisiin alku- ja myöhäisvaiheen oireisiin. Alkuvaiheeseen voi liittyä pahoinvointi, oksentelu, vatsakivut, syljen eritys, alahengitysteiden liman eritys (bronchorrhea), kiihtynyt hengitys, korkea verenpaine, nopea sydämen syke, ihon kalpeus, pupillien supistuminen, huimaus, päänsärky, sekavuus, pakkoliikkeet (ataksia), lihasvapina ja kouristuskohtaukset. Myöhäisvaiheeseen voi liittyä ripuli, hengityksen heikkeneminen, hengitysvaikeudet/katkot, sydämen harvalyöntisyys, matala verenpaine, erilaiset rytmihäiriöt, verenkiertošokki, pupillien laajentuminen, heikkous, lihashalvaus ja kooma.[40]
 

Yhteistyössä