mitä mieltä pakkosterilisaatiosta?

Vakavasti ja pysyvästi mieleltään sairas. Selkeesti mieleltään vajavainen/vammainen jolloin tuskin osaisi lasta kasvattaa ja hoitaa asianmukaisella tavalla.
Ja ne, jotka ovat käyneet abortissa vähintään 8-10 kertaa elämässään. Eli ettei välitä ehkäistä eikä välitä lapsistaan joita on kantanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Vakavasti ja pysyvästi mieleltään sairas. Selkeesti mieleltään vajavainen/vammainen jolloin tuskin osaisi lasta kasvattaa ja hoitaa asianmukaisella tavalla.
Ja ne, jotka ovat käyneet abortissa vähintään 8-10 kertaa elämässään. Eli ettei välitä ehkäistä eikä välitä lapsistaan joita on kantanut.
nää olis hyvät
 
suomen lain mukaanhan sen toimenpiteen saa tehdä sellaselle ihmiselle, joka on pysyvästi kykenemätön ymmärtämään steriloinnin merkitystä ja siten päättämää siitä itse, esimerkiksi siitä syystä että raskaus vaarantaa hengen tai terveyden, ei pysty huolehtimaan syntyvistä lapsista tai on painavat syyt olettaa että ne lapset olis vakavasti sairaita tai vammaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Vakavasti ja pysyvästi mieleltään sairas. Selkeesti mieleltään vajavainen/vammainen jolloin tuskin osaisi lasta kasvattaa ja hoitaa asianmukaisella tavalla.
Ja ne, jotka ovat käyneet abortissa vähintään 8-10 kertaa elämässään. Eli ettei välitä ehkäistä eikä välitä lapsistaan joita on kantanut.
Joo nämä vois olla hyvät kriteerit! Ja just pedofiilit ja raiskarit( nämähän on mieleltään sairaita, mutta näitä ei voi koskaan rankaista liikaa) :x :x |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
suomen lain mukaanhan sen toimenpiteen saa tehdä sellaselle ihmiselle, joka on pysyvästi kykenemätön ymmärtämään steriloinnin merkitystä ja siten päättämää siitä itse, esimerkiksi siitä syystä että raskaus vaarantaa hengen tai terveyden, ei pysty huolehtimaan syntyvistä lapsista tai on painavat syyt olettaa että ne lapset olis vakavasti sairaita tai vammaisia.
Siis ihan oikeasti? Jos on vakavasti kehitysvammainen eikä oikein ymmärrä mitä itselleen tehdään, niin voidaan sterilisoida ihan noin vain? Ei vaan tuntuu ihan hullulta, kun nämähän on usein osastolla hoidossa koko ikänsä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja minime:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Vakavasti ja pysyvästi mieleltään sairas. Selkeesti mieleltään vajavainen/vammainen jolloin tuskin osaisi lasta kasvattaa ja hoitaa asianmukaisella tavalla.
Ja ne, jotka ovat käyneet abortissa vähintään 8-10 kertaa elämässään. Eli ettei välitä ehkäistä eikä välitä lapsistaan joita on kantanut.
Joo nämä vois olla hyvät kriteerit! Ja just pedofiilit ja raiskarit( nämähän on mieleltään sairaita, mutta näitä ei voi koskaan rankaista liikaa) :x :x |O
no onko se sterilointi rangaistus? siis sehän estää vaan saamasta lapsia, ei raiskaamasta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
Alkuperäinen kirjoittaja minime:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Vakavasti ja pysyvästi mieleltään sairas. Selkeesti mieleltään vajavainen/vammainen jolloin tuskin osaisi lasta kasvattaa ja hoitaa asianmukaisella tavalla.
Ja ne, jotka ovat käyneet abortissa vähintään 8-10 kertaa elämässään. Eli ettei välitä ehkäistä eikä välitä lapsistaan joita on kantanut.
Joo nämä vois olla hyvät kriteerit! Ja just pedofiilit ja raiskarit( nämähän on mieleltään sairaita, mutta näitä ei voi koskaan rankaista liikaa) :x :x |O
no onko se sterilointi rangaistus? siis sehän estää vaan saamasta lapsia, ei raiskaamasta?
No se estäisi ainakin ei-toivottuja raiskaus-raskauksia jotka usein keskeytetäänkin sitten :(.

 
Alkuperäinen kirjoittaja minime:
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
suomen lain mukaanhan sen toimenpiteen saa tehdä sellaselle ihmiselle, joka on pysyvästi kykenemätön ymmärtämään steriloinnin merkitystä ja siten päättämää siitä itse, esimerkiksi siitä syystä että raskaus vaarantaa hengen tai terveyden, ei pysty huolehtimaan syntyvistä lapsista tai on painavat syyt olettaa että ne lapset olis vakavasti sairaita tai vammaisia.
Siis ihan oikeasti? Jos on vakavasti kehitysvammainen eikä oikein ymmärrä mitä itselleen tehdään, niin voidaan sterilisoida ihan noin vain? Ei vaan tuntuu ihan hullulta, kun nämähän on usein osastolla hoidossa koko ikänsä..
voidaan. mun mielestä se on jopa järkevääkin. muistan ku joku aika sitten tästä aiheesta kohistiin valtavasti ajankohtaisohjelmia myöten, ja aika moni vakavasti vammaisen ja ymmärrykseltään todella vajaan ihmisen vanhempi oli valmis steriloimaan lapsensa. jos vammaisen ihmisen äiti esimerkiksi hakis tällästä toimenpidettä ni mä uskon että sillä äidillä on siihen erittäin hyvät perusteet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Onneksi ei ole mun päätettävissäni. Olisi kauheaa sanoa jollekin tyypille, että sut pakkosterilisoidaan.
on se noinkin toki... mutta toisaalta tota ei todellakaan tehdä normaaleille terveille ihmisille. ainakaan suomessa.
En tiedä nykyistä lainsäädäntöä/käytäntöä, että millaisissa tapauksissa pakkosterilisointi on käytössä. Eikä mun onneksi sitä tarvitse määritellä. Sitä lähinnä tarkoitin, vaikka edellinen viestini saattoi olla huonosti muotoiltu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
Alkuperäinen kirjoittaja minime:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Vakavasti ja pysyvästi mieleltään sairas. Selkeesti mieleltään vajavainen/vammainen jolloin tuskin osaisi lasta kasvattaa ja hoitaa asianmukaisella tavalla.
Ja ne, jotka ovat käyneet abortissa vähintään 8-10 kertaa elämässään. Eli ettei välitä ehkäistä eikä välitä lapsistaan joita on kantanut.
Joo nämä vois olla hyvät kriteerit! Ja just pedofiilit ja raiskarit( nämähän on mieleltään sairaita, mutta näitä ei voi koskaan rankaista liikaa) :x :x |O
no onko se sterilointi rangaistus? siis sehän estää vaan saamasta lapsia, ei raiskaamasta?
No se estäisi ainakin ei-toivottuja raiskaus-raskauksia jotka usein keskeytetäänkin sitten :(.
toki, mun mielestä sterilointi on vaan ehkäsykeino eikä rangaistus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Vakavasti ja pysyvästi mieleltään sairas. Selkeesti mieleltään vajavainen/vammainen jolloin tuskin osaisi lasta kasvattaa ja hoitaa asianmukaisella tavalla.
Ja ne, jotka ovat käyneet abortissa vähintään 8-10 kertaa elämässään. Eli ettei välitä ehkäistä eikä välitä lapsistaan joita on kantanut.
Minäkin voisin tätä peesailla, aika vaikea varmasti lähteä vetämään rajaa ja kuka sen tekisi ja millä pohjalla jne. ovatko tiedot luotettavia, kun kosketaan noin henkilökohtaiseen asiaan olisi taustatyön oltava hyvin ja oikeudenmukaisesti tehty, mutta joissakin tapauksissa tuo olisi varmasti paras ratkaisu.

 
*shokissa*
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
Alkuperäinen kirjoittaja minime:
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
suomen lain mukaanhan sen toimenpiteen saa tehdä sellaselle ihmiselle, joka on pysyvästi kykenemätön ymmärtämään steriloinnin merkitystä ja siten päättämää siitä itse, esimerkiksi siitä syystä että raskaus vaarantaa hengen tai terveyden, ei pysty huolehtimaan syntyvistä lapsista tai on painavat syyt olettaa että ne lapset olis vakavasti sairaita tai vammaisia.
Siis ihan oikeasti? Jos on vakavasti kehitysvammainen eikä oikein ymmärrä mitä itselleen tehdään, niin voidaan sterilisoida ihan noin vain? Ei vaan tuntuu ihan hullulta, kun nämähän on usein osastolla hoidossa koko ikänsä..
voidaan. mun mielestä se on jopa järkevääkin. muistan ku joku aika sitten tästä aiheesta kohistiin valtavasti ajankohtaisohjelmia myöten, ja aika moni vakavasti vammaisen ja ymmärrykseltään todella vajaan ihmisen vanhempi oli valmis steriloimaan lapsensa. jos vammaisen ihmisen äiti esimerkiksi hakis tällästä toimenpidettä ni mä uskon että sillä äidillä on siihen erittäin hyvät perusteet.

Nimetkää joku toinen peruste sen lisäksi, että hoitavan tahon aiheuttama raskaus ei paljastuisi
 
Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Tulee yksi muija mieleen, siltä lähti just joulunjälkeen 4 lasta. Huostaanotettiin ja tekee niitä liukuhihnalla lisää...
Mä tunnen kans yhden jolta on otettu aikaa sitten ensin kaksi vanhinta.
Vuosi sitten kaks seuraavaks vanhinta ja nyt saivat syksyllä vauvan, kahden nuorimmaisensa lisäks.
Nainen sanoi itse että tekee lapsia sitä mukaa lisää kun niitä viedään pois. :/

 
*shokissa*
Ja ehdoton ei pakkosterilisaatiolle.

Suomessa on jotain todella pahasti mätää. Mielestäni kannattaisi ennemminkin pakottaa ihmiset lukemaan ihmisoikeuksien julistusta.

 
Vaikeasti kehitysvammaisilla ihmisilläkin on sukupuolisia haluja... Mutta ei ymmärrystä käyttää ehkäisyä. Tiedän hiljattain yhden tapauksen, nainen n 30v tehtiin abortti. Sterilisaatio olisi "inhimillisempää", kuin raskaus ja raskauden keskeytys. En ole varma ymmärsikö tämä ihminen tilaansa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja *shokissa*:
Ja ehdoton ei pakkosterilisaatiolle.

Suomessa on jotain todella pahasti mätää. Mielestäni kannattaisi ennemminkin pakottaa ihmiset lukemaan ihmisoikeuksien julistusta.
josta päästäänkin taas tähän että lapsellakin on oikeudet. se, että niitä ei ole syntymättömillä vauvoilla on taas asia erikseen. mä en tiedä suomesta kyllä yhtäkään tapausta jossa joku ihminen olis steriloitu vasten tahtoaan vaikka lain mukaan siihen on mahdollisuus. mutta jos kyseessä olisi esimerkiksi pariskunta, jotka tekee keskenään lapsen mutta joiden ymmärrys ei riitä mitenkään huolehtimaan lapsesta, onko se lasta kohtaan oikein että joudutaan suorittamaan ehkä huostaanotto, tai sitten esim sen lapsen isovanhemmat kasvattaa sen? onko se oikein lasta, lapsen isovanhempia tai edes niitä vanhempia kohtaan?
 
narkkarit ,pedofiilit ,raiskarit ois ihan ok. Narkkari voisi ehkä lapsen saadakin pitää jos tekisi totaalisen elämäntapa muutoksen mutta ikävä kyllä monet lapset heitetään kuin räsyuket pois kun ei vain pääse kamoista pois. Rajua kyllä mutta kantani on tämä lieventävin asianhaaroin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Seranzu:
Vaikeasti kehitysvammaisilla ihmisilläkin on sukupuolisia haluja... Mutta ei ymmärrystä käyttää ehkäisyä. Tiedän hiljattain yhden tapauksen, nainen n 30v tehtiin abortti. Sterilisaatio olisi "inhimillisempää", kuin raskaus ja raskauden keskeytys. En ole varma ymmärsikö tämä ihminen tilaansa...
mä muistan yhden ajankohtaisohjelman jossa vaikeasti kehitysvammaisen naisen äiti halusi steriloinnin tyttärelleen. tällä tyttärellä oli ihan yhtä vaikeasti vammainen poikaystävä. oli selvääkin selvempää ettei kumpikaan tulis koskaan olemaan kykenevä huolehtimaan lapsesta, mutta molemmat halusivat lasta. tää äiti sano että se tuntee tyttärensä, tietää mihin sen resurssit riittää, ja jos ne ei riitä huolehtimaan edes itsestä ja omasta arjesta, ja ymmärrys vauvan tuomasta vastuusta on vajaa... vois sanoa jopa lapsen tasolla ni kieltämättä mun mielestä tää äiti oli oikeassa sen suhteen että vaikka ei oo oikein omaa tytärtä kohtaan vaatia sille sterilointia ni se tuntu olevan paskoista aihtoehdoista paras.
 
*shokissa*
Yksittäistapauksista yleistäminen on todella vaarallista. Mielestäni yllä mainitsemani uhkakuva on vähintäänkin yhtä realistinen kuin se, että joidenkin kohdalla se voisi olla ihan jees.

Mielestäni yhteiskunnalle ei voi missään olosuhteissa antaa tällaista oikeutta.
 

Yhteistyössä