Mitä mieltä olette?

  • Viestiketjun aloittaja mallu84
  • Ensimmäinen viesti
mallu84
Siitä että onko alle vuoden ikäiselle parempi hoitopaikka päiväkoti vai perhepäivähoitaja?Itse oisin hoitajan kannalla,mut en tiedä onko niitä tässä meidän lähistöllä minkäverran ja minkä tasosta hoitoa.Äiti on perhepäivähoitaja,mutta asuu 40km päässä.
Itse asustelen kotkassa ja jossaa vaiheessa täytyis suorittaa opinnot loppuun.parin kuukauden työharjottelu vain,mut kuitenkin.
 
tea ja k
mulla on vauva ja aattelen, että alle vuoden vanhana en halua antaa häntä kenellekkään muulle hoitoon itseni lisäksi, kun miehelleni ja äidilleni. Olen itse myös opiskelija ja päätin ottaa hoitovapaata opiskeluista...aattelen, et lapsi on niin pieni vaan kerran, mutta ei se koulu minnekään karkaa. En mä oikeestaan kyllä tykkää siitä, että opiskelu jää "roikkumaan", mutta toisaalta aattelen, että varmaan opiskelen myöhemmin paremmin, kun lapsi on isompi ja ei tunnu niin pahalta olla hänestä erossa.
 
mallu84
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2004 klo 10:56 tea ja k kirjoitti:
mulla on vauva ja aattelen, että alle vuoden vanhana en halua antaa häntä kenellekkään muulle hoitoon itseni lisäksi, kun miehelleni ja äidilleni. Olen itse myös opiskelija ja päätin ottaa hoitovapaata opiskeluista...aattelen, et lapsi on niin pieni vaan kerran, mutta ei se koulu minnekään karkaa. En mä oikeestaan kyllä tykkää siitä, että opiskelu jää "roikkumaan", mutta toisaalta aattelen, että varmaan opiskelen myöhemmin paremmin, kun lapsi on isompi ja ei tunnu niin pahalta olla hänestä erossa.
Sitä mietin itsekin,että raaskiiko sitä kuitenkaan.Voihan olla,että koko opiskelu unohtuu eikä kiinnosta enää ollenkaan koko ala.No onhan tässä aikaa vielä opiskella vaikka mitä:)Ei se elämä siihen kaadu vaikka opiskelut jäi kesken,tosin opettajat kavereilleni piti mua tavallaan huonona esimerkkinä..tyyliin,käykää te nyt koulu kunnolla loppuun..
 
tea ja k
hei älä välitä opettajien mielipiteestä! Luulen, että sä kuitenkin itse tunnet parhaiten sen mikä on paras ratkasu sun kohdalla...mulla on siinä mielessä "helpompi" tilanne, että 2 mun kurssikaveria on samassa tilanteessa.tsemppiä sulle ja aurinkoa kevääseen sulle ja vauvalle :)
 
nimetön
Itse suosittelen perhepäivähoitajaa koska päiväkodeissa ainaki meillä päin noita pieniä kohrellaan samalla lailla kuin mitä isompia jotka ovat5-6 vuotiaita.Itse en tykkää jos pientä kohrellaan samoin laitetaan kaksi kolme vuotias istuun pöytään niin kauaksi kun lautanen on tyhjä ja laitetaan itse syömään ja pukemaan ja paljon muuta.Kyllä perhepäivähoitajat on parempia sielä pieni voi olla pieni eikä kohrella niin ku isoja.
 
Suosittelen perhepäivähoitajaa, jos ei sellaista lähistöllä ole, voithan vaikka kysäistä naapuruston hoitovapaalla olevilta äideiltä huolisivatko he hoitolapsen. Onko mahdollista opiskella vain osa-aikaisesti? Se olisi varmasti opiskelun ja lapsen kannalta paras.
 
kannattaa käydä ihan tutustumassa niiden hoitajien luona ja kyselemässä mitä he touhuilevat ym. Itse olen ollut kotkassa pph:na vuonna 98....

Ihan rohkeasti vaan tutustumaan!!! Perhepäivähoitajana suosittelen tietty perhepäivähoitoa lapselle kuin lapselle.. :D
 
Noh, mulla kokemusta pph ja siihen liittyvistä ongelmista, jotka meillä oli oman hoitajan sairasteluiden ja lomien takia olevat varahoitipaikat. siis on niitä moneen lähtöön siis pph, ja ihan on tuurista kiinni saako hyvän hoitajan vai lähes mielipuolen, meillä varahoitotädit vaihtelivat tosi paljon , kahden vuoden aikana niitä kertyi jopa 6 eri hoitsua, joista yksi löi lastani, toinen jätti kakkavaipat vaihtamatta, kolmas mm. pesi pyllyt kylmällä sadevedellä, neljäs istutti lapsia videoiden ääressä koko päivän, viides seurusteli vain muiden pph:n kanssa ja lapset kieri pitkin koirankakkoja ja karkailivat ja kuudes oli siis aivan mielipuoli järjettömine tekoineen, joita en kehtaa tässä edes kertoa... paskamainen tuuri meillä, etten sanoisi... Oma pph oli siis suht jees, kunnes hankki koiran, joka ei tykännyt lapsista.

Muut lapseni olleet päiväkodissa n, 1v:sta asti ja tyytyväisiä olemme olleet.
 
opiskelija äiti
minulla opintoja oli jäljellä hiukan ennemmän kuin sinulla, mutta kuitenkin, työharjoittelun takia täytyi laittaa tyttö (sillo 10 kk) hoitoon. Omasta kokemuksesta sanoisin että perhepäivä hoito on ehdottomasti parempi; tuttu hoitaja, tutut lapset, hoitaja oppii tuntemaan lapsesi ja lapsi hänet, lapsen kannalta on kuin antaisit hänet ystävällesi hoitoon. Sen ikäinen kaipaa turvallisuutta ja oppii rytmin nopeasti eikä pelkää niin "yksin" jäämistä hoitoon kun oppii tuntemaan hoitajan eikä vilinä ole yhtä kovaa kuin päiväkodissa.

Ainakin kun perhepäivähoitaja meillä sairastui ja tyttöni joutui jäämään hoitoon päiväkotiin oli hän huomattavasti stressaantuneempi siellä olosta kuin perhepäivähoidosta, lisäksi nuoren ikäni takia taitojani epäiltiin lastenhoidon suhteen (mitä lapseni tarvitsee mitä ei yms.).
 
Meillä on vanhimmat lapset ollut perhepäivähoidossa ja voin suositella. Kyllä sen lapsesta huomaa ellei hoitajasta tykkää. Kysele muilta Kotkalaisilta hyvistä hoitajista? Meillä poika kyselee jo pidemmillä lomilla että eikö vois jo mmennä hoitoon, kaverit tulleet tärkeiksi ja kotona en kerkiä niin kauheasti järjästää ohjelmaa vauvan takia. Kyllä sinne päiväkodin vilinään kerkiää eskari-ikäisenäkin.
 
marizuikka
varmasti pphoito on parempi paikka jos vain löydät luotettavan ja hyvän hoitajan!!! minun päätökseen viedä 9kk ikäinen tyttöni tarhaan vaikutti se kun aina näin ostarilla pphoitajia lasten kans... ja ajatelkaa sitä että ne hoitavat yksin niitä lapsia, kuka siellä laittaa ruuan, siivoa jalkiä, yms... se hoitaja.. eli tarhassa pieni saa enemmän huomiota!!
ei ainakaan meidän neidin tarhassa ole kohdeltu huonosti pientä. päinvastoin! se on saanut suurimman huomion!!!!!!
 
Täytyypä kommentoida..
Perhepäivähoito on alle kolmi vuotiaalle paras paikka lapsen terveen kehityksen kannalta.
Neljä-viisi vuotias lapsi taas on jo tarpeeksi kypsä olemaan isossa päiväkotiryhmässä.
Päiväkodissa työtä tehdessäni minun käy sääliksi pieniä lapsia jotka jäävät vaille sitä mitä he tarvitsisivat, henkilöstön määrän vähyyden takia. Olen jopa suositellut perhepäivähoitoa pienten lasten vanhemmille.
Olisi hyvä jos vanhemmille järjestettäisiin kursseja lapsen kehityksestä ja varhais lapsuuden kontakteista. Vanhemmat saisivat mielestäni lukea vaikka varhaiskasvatuksen opuksia niin heille selviäisi mitä hallaa lapselle aiheuttavat... Muistakaa että lapsen terve minä-kuva muodustuu alle kolme vuotiaana. Päiväkoti ei ole heitä varten.
 
Sarita-80
Mä oon kanssa perhepäivähoidon kannalla kun on noin pienestä lapsesta kyse. Ja toisaalta olis tietysti hyvä että sais reilu vuoden ikään asti olla kotona. Sitten on jo hyvä kun on isompia opettamassa uusia juttuja pienelle, joka ei niitä kotihoidossa välttämättä oppisi niin helposti. Ja toisaalta opppihan hoidossa myös sosiaalisuutta. =)
 
Vielä pitää kommentoida ettei jäänyt epäselväksi!! Siis päiväkoti on hyvä paikka lapsille noin yleisesti! Lapset oppivat erittäin hyvin kaikenlaista, ennen kaikkea ennen kouluun menoa on lapsella hyvät valmiudet! Mutta puhe oli alle kolme vuotiaista, joden paikka on kotona tai perhepäivähoidossa! Siis päiväkotia en mollaa millään lailla! Se on ihanne paikka yli neli vuotiaille! Siellä he oppivat olemaan isossa ryhmässä ja tosiaan kouluun on silloin todella hyvät valmiudet! Eli perhepäivähoidosta on hyvä siirtyä päiväkotiinn kun lapsi on yli neljä vuotta!
Hyvää kesää kaikille! B)
 
Äiti-alokas85
Mulla on huonoja kokemuksia perhepäivähoitajasta mun pikkusiskojen kautta. Niiden hoitaja oli oikea noita-akka, väkivallaltakaan ei säästytty. Kaiken lisäksi tämä hoitaja oli oikein suosittu silloisessa asuinkunnassamme, koska pienet hoidokit eivät uskaltaneet/tajunneet kertoa päivän tapahtumista vanhemmilleen. Päiväkodissa siskot tykkäsivät olla ihan pieninäkin, koska oli niin paljon kavereita siellä.
 

Yhteistyössä