Mitä mieltä olette jos teetän sekarotuisellani pentuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja seropinom.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Maryanne:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Niin paljon agressiivisesti käyttäytyviä, lonkkavikaisia, allergisia (!) ja atooppisesta ihosta kärsiviä koiria olen nähnyt.
mutta kun sekarotuisuus ei näiltä automaattisesti pelasta

Juuh, ja joku lonkkavian periytyminen kun ei todellakaan ole pelkästään niin helppo homma, että kuvataas tulevan pentueen vanhemmat ja sillä hyvä... :D

Tätä mä tarkoitin, että kun tietoa ei ole paskan vertaa, niin MIKSI niitä on tieten tahtoen pakko teettää niitä pentuja? Koska se on KIVAA? Niinpä, niin...

Puuhakasnaimasiviä otapa itse enempi selvää genetiikasta. Kuinka paljon todennäköisempää on saada geenivirhe suljetussa jaossa kuin sulkemattomassa. Seropit ovat terveempiä kuin rotukoirat noin yleensä ottaen. Ei pyöri piiri pienempi vaan isompi ympyrä.

suora lainaus http://pentutehtailu.kissakala.com/paperiton.htm sivuilta
myyjä kasvattaa sekarotuisia koska ne ovat viisaampia ja terveempiä kuin rotukoirat

Mikään varsinainen tutkimustieto ei tue väitettä. Usein nämä muodikkaat sekakoirat ovat puhdasrotuisten koirien ensimmäisen polven jälkeläisiä ja siten yhtä terveitä tai sairaita kuin ne rodut, joista ne on risteytetty. Pentueiden vanhemmille ei yleensä ole tehty niitä terveystutkimuksia, jotka voivat olla pakollisia puhdasrotuisia koiria pennutettaessa, ja nartuilla voidaan teettää pentuja joka juoksusta nartun hyvinvoinnista välittämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maryanne:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Niin paljon agressiivisesti käyttäytyviä, lonkkavikaisia, allergisia (!) ja atooppisesta ihosta kärsiviä koiria olen nähnyt.
mutta kun sekarotuisuus ei näiltä automaattisesti pelasta

No ei tietenkään, mutta on niitä ongelmia rotukoirillakin. Kun vaan koko ajan jalostetaan lisää.

Pitääkö kaikki täällä vääntää rautalangasta? Jos mun kokemukseni on, että sekarotuiset on terveempiä kuin rotukoirat, niin se on silloin mun kokemukseni. En missään kohtaa sanonut, että sekarotuiset on aina parempia eikä niillä ole terveydellisiä ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Puuhakasnaimasiviä otapa itse enempi selvää genetiikasta. Kuinka paljon todennäköisempää on saada geenivirhe suljetussa jaossa kuin sulkemattomassa. Seropit ovat terveempiä kuin rotukoirat noin yleensä ottaen. Ei pyöri piiri pienempi vaan isompi ympyrä.

Seropeilla on myös prosentuaalisesti helvetin paljon enemmän resessiivisesti periytyviä sairauden aiheuttavia alleeleja... Prosentuaalinen enemmistö. Kun näitä yhdistellään, niin onhan se selvää, että aikanaan ne resessiiviset sieltä tulevat näkyviin. Ja mitä useampi ihminen tähän tehtailuun ryhtyy, sitä nopeammin tämä tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja zzz:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
mitä järkee teettää pentuja sekarotuisella kun pentujen myynti on hankalaa. sekarotuiset menee huonosti kaupaksi. ja miks pitää ihan turhan takia rasittaa narttu koiraa joutavalla pennutuksella. kerroppa itse että miksi haluat teettää pennut

No kaippa ne aika hyvin menee,ku hinaat on noussu saatan moneen sataan euroon,yleensä lähempänä 500 euroa sekarotuset. Mä tahtosin kans,mut maksasin max.50euroa.

max.50??
Kuinkahan hyvin hoidetun seropin sä luulet saavas viidel kympil?
Eihän viiel kympil maksa yhelle koiralle ees rokotuksii ja tarkastust ja madotust saatikka sit et ruuat siihen viäl...

moniko sekarotunen on rokotettu ja madotettu ennen luovutusta... aika harva....

no meillä pennut luovutettiin vasta joskus kun olivat jo kolme kk, ja siihen mennessä olivat kaikki rokotettu ja käyneet eläinlääkärin tarkastuksessa ja madotettu ja kaikille oli niistä vihkot. (ja elukoista otettiin hintaa sen verta vähän että tappiolle jäätiin, mutta ei me niitä rahojen takia hoidettu ja myyty)

oot sä vähän jotenki mustavalkonen ihminen? Et ku te teitte niin,nii sit kaikki muutkin tekee niin??? Todella ja todella harva sekarotusten pentujen teettäjä tekee niin.

Väitinkö mä että kaikki niin tekee?? Missähän kohtaa??
En edes ostais sellasta koiraa mistä ei oo kunnolla pidetty huolta ja hoidettu kaikki maholliset. Niin että kyllä mä maksaisin enemmän ku 50?, jos myyjäl on näyttää et asiat on hoidettu.

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:

Seropeilla on myös prosentuaalisesti helvetin paljon enemmän resessiivisesti periytyviä sairauden aiheuttavia alleeleja... Prosentuaalinen enemmistö. Kun näitä yhdistellään, niin onhan se selvää, että aikanaan ne resessiiviset sieltä tulevat näkyviin. Ja mitä useampi ihminen tähän tehtailuun ryhtyy, sitä nopeammin tämä tapahtuu.

Joo mutta harvemmin niitä sattuu kaks yhteen kuin rotusilla.

Ai? Perusteletko tämän? Nykyään jokainen vastuullinen kasvattaja DNA-testaa koiransa perinnöllisten sairauksien kantajuuden varalta... Genotyypit ovat tarkkaan tiedossa. Näitä voidaan siis vältellä varsin hyvin.

Jotain lonkkaniveldysplasiaa taas ei voida kategorioida tähän, koska sen periytyminen on valtavan paljon monimutkaisempaa, kuin se, että valitaan vain hyvälonkkaiset vanhemmat... Se ei periydy sillä tapaa lainkaan.

Sekarotuinen voi näyttää ok-lonkkaiselta, mutta tosiasiassa niitähän ei edes lausuta, kun ei ole mitään mihin niitä voisi verrata...

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
alko kiinnostaa et mikä/mitä koiria puuhakasnaimasiviällä on? ihan kasvattajako olet?

Tällä hetkellä setteri. Ja ei, en kasvata, mutta ikäni olen näitä harrastanut, eri roduissa. Lisäksi vannoutunut genetiikan harrastaja ja jalostukseen varsin perehtynyt ;)

Ai? Perusteletko tämän? Nykyään jokainen vastuullinen kasvattaja DNA-testaa koiransa perinnöllisten sairauksien kantajuuden varalta... Genotyypit ovat tarkkaan tiedossa. Näitä voidaan siis vältellä varsin hyvin.

Jotain lonkkaniveldysplasiaa taas ei voida kategorioida tähän, koska sen periytyminen on valtavan paljon monimutkaisempaa, kuin se, että valitaan vain hyvälonkkaiset vanhemmat... Se ei periydy sillä tapaa lainkaan.

Sekarotuinen voi näyttää ok-lonkkaiselta, mutta tosiasiassa niitähän ei edes lausuta, kun ei ole mitään mihin niitä voisi verrata...

Salli mun nauraa! Kyllä ei suurin osa kenneleistä testaa todellakaan!

Meillä on aivan ihana seropi uros.. norjan harmaan ja suomen lapinkoiran sekoitus.. hyvä luonne ja tervekin on ollut ainakin tähän mennessä.. joskus olen miettinyt, että ois aivan ihana saada sen pentu, mutta tietty niin, että se narttu ois sit suomen lapinkoira.. en halua sekoittaa enempää rotuja keskenään.. tiedän, että se on aivan mahdoton ajatus, koska kuka suomen lapinkoiran omistaja haluaisi vapaehtoisesti sekarotuisia koiria, vaikka pennuista vois tulla komeita.. joten olen koittanut kovasti unohtaa ajatukseni..

muuten itselläni on kokemusta, kun koirassa on neljää rotua.. suomen pystykorvaa, karjalan karhukoiraa, collieta ja beaglea.. muuten oli fyysisesti terve koira, mutta luonteessa oli jotain häikkää nuorena.. saattoi yhtäkkiä alkaa murisemaan tai muuten uhittelemaan, mutta onneksi rauhoittui kuitenkin vanhemmiten.. sen takia en haluaisi enää koskaan koiraa, jossa on noin montaa rotua sekaisin.. luonne voi olla ihan mitä vaan, kun vaistot ovat sekaisin..

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi1981:
Meillä on aivan ihana seropi uros.. norjan harmaan ja suomen lapinkoiran sekoitus.. hyvä luonne ja tervekin on ollut ainakin tähän mennessä.. joskus olen miettinyt, että ois aivan ihana saada sen pentu, mutta tietty niin, että se narttu ois sit suomen lapinkoira.. en halua sekoittaa enempää rotuja keskenään.. tiedän, että se on aivan mahdoton ajatus, koska kuka suomen lapinkoiran omistaja haluaisi vapaehtoisesti sekarotuisia koiria, vaikka pennuista vois tulla komeita.. joten olen koittanut kovasti unohtaa ajatukseni..

muuten itselläni on kokemusta, kun koirassa on neljää rotua.. suomen pystykorvaa, karjalan karhukoiraa, collieta ja beaglea.. muuten oli fyysisesti terve koira, mutta luonteessa oli jotain häikkää nuorena.. saattoi yhtäkkiä alkaa murisemaan tai muuten uhittelemaan, mutta onneksi rauhoittui kuitenkin vanhemmiten.. sen takia en haluaisi enää koskaan koiraa, jossa on noin montaa rotua sekaisin.. luonne voi olla ihan mitä vaan, kun vaistot ovat sekaisin..

mullakin on ollut ajatuksena,että kun seropini on 75%:sti nimeltä mainitsematonta rotua,niin saisi sen rotuisen isäksi.
Mutta en ole lainkaan varma tästä teettämisestä.Varsinkaan kun ihmiset ovat näköjään enenmän vastaan pennuttamisesta..

En jaksa lukea koko juttua... Mutta siis se myyminen riippuu ihan siitä mitä rotuja koirassa on? Esim. seropi bulldogit jne. vetää ostomarkkinoilla hiukan paremmin kuin joko seefferi-noutaja sekoitus jne.

Mitä rotuja oot siis ajatellut? Mikä sun narttu on?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
alko kiinnostaa et mikä/mitä koiria puuhakasnaimasiviällä on? ihan kasvattajako olet?

Tällä hetkellä setteri. Ja ei, en kasvata, mutta ikäni olen näitä harrastanut, eri roduissa. Lisäksi vannoutunut genetiikan harrastaja ja jalostukseen varsin perehtynyt ;)

okei. :) pitäisi tietenkin itsekin perehtyä aiheeseen syvemmin,jos joskus päätän pennuttaa koiran. Tässä nyt vasta mietiskelen asiaa...

Salli mun nauraa! Kyllä ei suurin osa kenneleistä testaa todellakaan!

Siinähän naurat, jos on tarpeen testata, niin todella testataan, muuten pentuetta ei kaikilla roduilla saa edes rekisteriin... Kaikkia ei ole tarpeen testata, KOSKA tiedetään periytymistavat, usein resessiiviset, jolloin koiran sukupuusta nähdään, onko se kantaja vaiko terve. Heitätkö sä hatusta noita juttujasi nyt, vai minkä ihmeen perusteella?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppi1981:

mullakin on ollut ajatuksena,että kun seropini on 75%:sti nimeltä mainitsematonta rotua,niin saisi sen rotuisen isäksi.
Mutta en ole lainkaan varma tästä teettämisestä.Varsinkaan kun ihmiset ovat näköjään enenmän vastaan pennuttamisesta..

Tää on melkein hankalampi homma jo, kuin täydellisen coctailin tekeminen, koska hyvien urosten omistajat harvemmin antavat urostaan moiseen käyttöön :|

Mun isukillani on koira.Labbis/kultainen noutaja yhdistelmästä ja tuo koira on niiiin puhdasrotuisen labbiksen näköinen ettei sitä uskonut seropiksi eläinlääkäri eikä liioin koirakoulukentällä olevat ohjaajatkaan.Nooh kunhan kerroin.. :xmas: Ai niiin ja saihan koira pentujakin kaikki yllättäin puhdasrotuisen labbiksen näköisiä ja kaikki meni.

Puuhakasnaima: En heitä hatusta, vaan mua ottaa päähän tuo koirien jalostus noin ylipäätään. Itselläni ollut chihuja, vanhemmillani myös. Sairaita ne on koirina verrattuna seropeihin. Samaten on muutkin pikkurodut, sakemannit puhumattakaan labbiksista allergioineen. Terveempiä koiria on seropit, avaa sinäkin silmäsi ja korvasi.

Puuhakasnaima: En heitä hatusta, vaan mua ottaa päähän tuo koirien jalostus noin ylipäätään. Itselläni ollut chihuja, vanhemmillani myös. Sairaita ne on koirina verrattuna seropeihin. Samaten on muutkin pikkurodut, sakemannit puhumattakaan labbiksista allergioineen. Terveempiä koiria on seropit, avaa sinäkin silmäsi ja korvasi.

Mutta kun sinä et selvästikään ole tähän asiaan tarpeeksi perehtynyt, jotta sun sanoillesi voisi pohjata muun kuin mutu-tuntuman nojalla :|

voitte vielä sitten sotkea tuohon seropi-puhdasrotuinen tappeluunne sen että aina ei edes tiedetä kuka seropipentueen isä on, näin ollen ei voida sanoa terveydestä mitään eikä perinnöllisistä sairauksista. se sairaus kun saattaa hypätä yhden sukupolven yli ja näkyä vasta seuraavassa, harvemmin seropeilla tehdään joka polvella pentuja joten sairaudet ei näy jos niitä ei testata. tai sitten sairaus on vain geeneissä

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
voitte vielä sitten sotkea tuohon seropi-puhdasrotuinen tappeluunne sen että aina ei edes tiedetä kuka seropipentueen isä on, näin ollen ei voida sanoa terveydestä mitään eikä perinnöllisistä sairauksista. se sairaus kun saattaa hypätä yhden sukupolven yli ja näkyä vasta seuraavassa, harvemmin seropeilla tehdään joka polvella pentuja joten sairaudet ei näy jos niitä ei testata. tai sitten sairaus on vain geeneissä

No tää on juur tää resessiivisyyden kirous... Jota mä oon tässä koittanut ajaa läpi. Mut ei .... kyl ne seropit vaan on niin terveitä :saint:

Siis herranenaika, mistä ihmeestä nämä seropit polveutuvat? Onko ne ihan oma lajinsa vai olisiko kuitenkiin niin, että takana on ne niin samperin sairaat rotukoirat?!?
Joten ei tuo niin mustavalkoista ole kuin se annetaan ymmärtää.
Samoilla linjoilla peesailen PuuhakasNaimaSiviää ja Pläähiä..

Mutta kun sinä et selvästikään ole tähän asiaan tarpeeksi perehtynyt, jotta sun sanoillesi voisi pohjata muun kuin mutu-tuntuman nojalla :|

No ajattele maalaisjärjellä. Ollaan yhessä kylässä, vaikka sallassa. Tehhään siellä ihmisiä keskenään --> sallan tauti. Suomi on aika pikkumaa, taudit kertaantuu jos samaa geeniperimää ollaan. Riski pienenee jos haetaan emäntä naapurikylästä.
Jalostetut koirat. Otetaan vaikka joku lonkkavikaa geeneissä kantava koira ja rotu, jossa sitä vikaa ei ole. Pennuilla on paljon vähempi todennäköisyys saada se lonkkavika, kuin jos olisi sitä samaa lonkkavikaista rotua.

Yhteistyössä