Mitä mieltä olet tupakoitsijoista?

• Viestiketjun aloittaja "Maiju"
  • Ensimmäinen viesti
"Maiju"
Ja tämä ei ole sitten provo, mietin vain onko mielipiteeni ihan normaali ja yleinen, kun en ymmärrä tupakoitsijoita. En ymmärrä kuinka joku viitsii tehdä terveydelleen niin suurta hallaa tupakoimalla. Minusta tupakoitsijat haisevat ihan kammottavalle enkä voisi edes kuvitella suutelevani tupakoivan miehen kanssa saatikka sitten asuvani saman katon alla. Ai kamala, kun lapseni joskus kokeilevat tupakointia, miten siinä sitten reagoi? Tämä kuitenkin tulee tapahtumaan jossain vaiheessa. Tokaluokkalaiseni jo muutenkin puhuu tupakan poltosta kun hänen kaverinsa isä sitä tekee ja kaveri sitä ihannoi suureen ääneen...Mielipiteitä?

Viiskymppinen tuleva isoäiti
Olen ollut polttamatta nyt muutaman vuoden, mutta kerkesin polttaa yli KOLMEKYMMENTÄ vuotta!!!
Ja pidän tupakointia aivan hirvittävän typeränä.
Silti en pidä tupakoijia tyhminä. Ehkä heikkoina.

Monet arvostamani henkilöt tupakoitsevat. Eräs nuoruuden ystäväni ja aikoinaan eräs työkaveri, aito ajattelava nainen. Lisäksi kenties minulle parhainta ja eniten elämäni aikana minuun vaikuttavaa musiikkia tehnyt Jeff Lynne polttaa. Poltan itsekin, joten tupakanpolttajista mahdollisesti lähtevä karsea haju ei minua haittaa.

Viimeksi muokattu:
mä...
Tupakointi antaa ihmisestä alempiluokkaisen vaikutelman. Jos rekrytoin uusia työntekijöitä niin mikäli muuten taustat ja taidot ovat suht samanlaisia, kyllä ehdottomasti savuton menee edelle ja saa sen työn.

no jos joku haluaa myrkyttää itsensä, niin ei sille mitään voi. mutta aika välinpitämättömiä iso osa tupakoitisjoista on. Tumpeilla sotketaan kaikki paikat. Tuprutellaan vaikka paikalla olis lapsia tai muita ihmisiä. siihen jäädään kauppojen nurkillekin polttelemaan, että mahdollisimman moni joutuu sitä savua hengittämään. tupakan haju ja siihen kun läntätään sitten päälle dödöt ja hajuvedet, niin haju on hirvee ja sitten syödään pastilleja, peittämään hajua, vaikka siitä hajusta tulee sillä konstin vain entistä kamalampi.

vierass
Suoraan sanottuna pidän heitä vajakkeina. Ketjupolttajat rinnastan ihan narkkeihin. Ei nykypäivänä enää kukaan järkevä enää polta. Tuttavapiiristä ne tupakoivat eivät kuulu mitenkään penaalin terävimpiin kyniin.

"elise"
Yksi syy, miksi lopetin tupakan polttamisen, oli se, että koin oloni tyhmäksi rampatessani kaiken aikaa partsille tai pihalle tupakalle. Sieltä sitten katselin, miten muut olivat kodikkaasti sisällä jatkaen juttuja keskenään ja luomalla mukavaa ilmapiiriä. Tai lähteä ajamaan mökiltä 20 km lähimmälle huoltsikalle hakemaan tupakkaa, eikä edes saanut mielimerkkiään jossakin periferiassa.

Polttaminen on kallista, mutta en sanoisi sikarin tai piipun hajua pahaksi. Tupakoissakin on osassa niin mieto maku, ettei siitä jaa pahempaa hajua. Mutta Camel tai vastaavat ärmäkät tupakat ovat oksettavia ja sellaisten jälkeen saa puhallella puhdasta ilmaa tilalle, jos joutuu niitä polttavien seurassa olemaan.

Kysyessäni minua hoitaneelta lääkäriltä kumpi on pahempi: tupakanpoltto tai lihavuus, niin eipä osannut vastata. Minä kun lihoin reippaasti lopetettuani tupakon polton. Itse vastaan, että mieluummin ylipainoa kuin se ainainen röyhyttely. Läskejä ei tartte sen enempää käydä hankkimassa ja niiden vaikutus sosiaaliseen elämään ei ole yhtä ilmapiiriä pilaava kuin tupakka.

Kohtuus kaikessa, tietysti. Sätkiin ei paljoa rahaa mene ja voi ostaa vaikkapa kaksi toppaa kerralla. Kestävät mulla reilusti yli kaksi viikkoa. Ebaystä voi tilata papereita ja filttereitä pilkkahintaan ison satsin kerrallaan. Mulla onneksi lähimmälle 24/7 auki olevalle huoltamolle vajaa kilometri kävelyä. Siinähän sitä saa raitista ilmaa ja liikuntaakin, kun joutuu lähtemään hakee purutupakkaa.

"qwerty"
Ylipaino ja ylensyöminenkin on epäterveellistä ja sairaalloisen läskin myös haisevat pahalle. Ihan sama juttu kuin tupakointi eiköhän jokainen päätä tahtooko elää epäterveellisesti ja tuhota kehoaan. Aijon aloittaa tupakoinnin heti imetyksen jälkeen, koska nautin siitä aivan helvetisti!

Mä olen polttanut viisitoistakesäisestä eli reilusti yli puolet elämästäni vaikka raskaus- ja imetysajat lasketaankin välistä pois.

Eihän tää terveydelle eikä kukkarolle fiksua ole.

Enkä pysty käsittämään niitä, jotka eivät (muka) pysty lopettamaan vaikkapa lapsensa vuoksi alle vuodeksi. Tai niitä jotka eivät voi mennä lentokoneeseen ko ei siellä voi polttaa. Tai niitä jotka eivät muka pärjää työpäivää käymällä vain taukojen aikana savuilla. Tahdonpuutetta!

non smoking
En ymmärrä ollenkaan, miksi joku haluaa tärvellä terveytensä tupakkaa polttamalla. Ällöttävästä löyhkästä puhumattakaan. Vähän vässykkänä pidän myös, ainakin näitä, jotka ovat kerta toisensa jälkeen yrittäneet "lopettaa". Mikä siinä muka on niin vaikeaa? Pidän tupakoitsijoita myös itsekkäinä ja typerinä, mutta vain tämän tupakan polton suhteen. Tunnen monta oikeasti muuten mukavaa tupakoitsijaa.

En sanoisi, että tupakointi on jokaisen oma asia, sillä niin kauan kun savukkeet sauhuaa parvekkeilla tai julkisten tilojen ulko-ovilla ja tumpeilla sotketaan katuja, on tupakointi myös tupakoimattoman ongelma. Ilahduttaa kovasti, että tupakoitsijat on ajettu ahtaalle. Vielä kun saataisiin syöpäkääryleiden hinnat nousemaan lisää.

Minä aloitin tupakanpolton viiskymppisenä. En enää muista, mikä sillon v*tutti että piti vetää rööki.

Koukkuun en kuitenkaan siihen jäänyt vaan vedän silloin tällöin tupakin.

Pidän kuitenkin huolen, että röyhyttelemisestäni ei kukaan kärsi: en polta muiden läsnäollessa enkä töissä varmasti haise tupakalle.

"riitu"
Poltin itsekin vuosia ennen lapsia. En kuitenkaan alkanut tupakkanatsiksi lopetettuani, sillä pystyn hyvin ymmärtämään, miten vaikeaa nikotiinikoukusta on päästä eroon. Ymmärrän myös sen, että kaikki eivät haluakaan päästä eroon tupakasta (ja tämä on oma asia niin kauan, kun sillä ei vahingoiteta viattomia osapuolia).

Savuttelu paikoissa, joissa siitä on haittaa ulkopuolisille, ei ole ok. Paikkojen sotkeminen tumpeilla ei ole ok. Jos tapa ei näiltä osin häiritse kanssaeläjiä ja aiheuttaa vahinkoa vain itselleen tupakoitsijalle, ei asia mielestäni kuulu ulkopuolisille sen enempää kuin muutkaan terveydelle haitalliset tavat (esiim. ylensyönti tai liikkumattomuus) vaan on ihmisen yksityisasia.

En pidä tupakoitsijoita sen tyhmempinä kuin muitakaan, joilla on jotain epäterveellisiä tapoja. Hienoahan olisi, jos kaikki pääsisivät eroon tupakasta (uskon, että jokainen tupakoitsija on halunnut sitä ainakin joskus), mutta tämä ei ole ihannemaailma, joten eletään sen kanssa, että emme ole täydellisiä - ainakaan kaikki, vaikka osa palstamammoista toki on. :)

"sini"
Minä olen sitä mieltä, että suurin osa tupakoitsijoista on ollut nuoruudessaan hölmö ja lähtenyt leikkiin mukaan. Kaikki tuntemani aikuiset ja nuoretkin nikotiiniriippuvaiset haluaisivat siitä eroon.

Tunnen niin tupakoitsevia kun tupakoimattomiakin tyhmiä ihmisiä. Kuten myös hyvinkin viisaita ja koulutettuja.

Muutamaan välinpitämättömään tupakoitsijaan olen törmännyt (polttavat esim. bussikatoksessa, heittelevät tumppeja mihin sattuu.) Olen kyllä törmännyt välipitämättömiin tupakoimattomiinkin (heittävät roskia maahan, etuilevat bussijonossa) jne.

Oli muuten "jännä" asenne lasten koulussa: siellä rehtori oli sitä mieltä, että tupakointi on nuorelle parempi pahe kun alkoholin käyttö. Asenne oli lähinnä hyväksyvä nuorten tupakointia kohtaan.

Yhteistyössä