Mitä mieltä olet siitä, että n.16-17-vuotiaille ostetaan alkoholia?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Aiotko itse ostaa ennen kuin lapsesi täyttää 18v? Onko väärin ostaa 16-17v:lle esim. 2-3 siideriä? Entä antaisitko lapsen juoda juhlissa lasin shamppanjaa tai lasin viiniä ruuan kanssa ennen täysi-ikäisyyttä?

.
hei tuon ikäiset saa sitä SATAVARMASTI jostain haet sinä sitä tai et. mielummin hakisin itse, tietäisin ainakin mitä juovat, ennemmin omaa ostamaa kun jotain lasolia joltain pummilta..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja .:
hei tuon ikäiset saa sitä SATAVARMASTI jostain haet sinä sitä tai et. mielummin hakisin itse, tietäisin ainakin mitä juovat, ennemmin omaa ostamaa kun jotain lasolia joltain pummilta..
Useinhan lapset juovat vanhempien ostamien juomien lisäksi vielä muiden juomia?

sama
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Useinhan lapset juovat vanhempien ostamien juomien lisäksi vielä muiden juomia?
kysymysmerkki tuli vahingossa

Mä luulen..että 16v saa ottaa lasin kuoharia sukujuhlissa. Mut ei boolia
sit mä luulen että se saa ottaa lasin viiniä ruuan kans.
ja lasin siideriä kotona joskus.

Mut mä en hae sille kaljaa kaupasta. Enkä tupakkaa.

Ja mä varaan oikeuden muuttaa tätä päätöstäni 11vuoden kuluttua kun asia käy ajankohtaseks.

vieras2
24.10.2005, 15:24

Perheen tuki on ratkaiseva teinitytölle, kun tämä ratkoo suhtautumistaan päihteisiin.

Dosentti Hannele Turunen ja professori Kerttu Tossavainen ovat käyneet läpi tutkimusta, joka selvitti 14-15-vuotiaiden tyttöjen raittiutta Suomessa ja Kreikassa ja havainneet, että kodin lämmin ilmapiiri ja hyvät suhteet vanhempiin edistivät tyttöjen päihteettömyyttä. Tutkimukseen osallistuneet tytöt toivat esiin, että äidillä on tärkeä rooli päihteettömänä mallina. Tärkeää oli sekin, että perhe suhtautuu selkeän kielteisesti päihteiden käyttöön ja valvoo kotiintuloaikoja.

Myös raitis ystäväpiiri ja päihteettömyyttä tukevat harrastukset hillitsivät tyttöjen juomista.

Sama pätee todennäköisesti poikiin: raitis koti, raitis poika. Turusta ja Tossavaista huolestuttaa kuitenkin erityisesti se, että nuoret tytöt juovat yhä enemmän alkoholia. Vuonna 2002 tehdyssä tutkimuksessa 56 prosenttia 15-vuotiaista suomalaistytöistä oli ollut humalassa vähintään kahdesti. Euroopan keskiarvo oli 31 prosenttia, ja suomalaisia enemmän joivat vain tanskalaiset ja walesilaiset tytöt.

Saman tutkimuksen mukaan 53 prosenttia suomalaisista 15-vuotiaista pojista oli ollut humalassa kahdesti tai useammin. Euroopan keskiarvo oli 40 prosenttia, ja suomalaiset pojat olivat maanosan neljänneksi kovimpia juomareita.

http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=795864

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
24.10.2005, 15:24

Perheen tuki on ratkaiseva teinitytölle, kun tämä ratkoo suhtautumistaan päihteisiin.

Dosentti Hannele Turunen ja professori Kerttu Tossavainen ovat käyneet läpi tutkimusta, joka selvitti 14-15-vuotiaiden tyttöjen raittiutta Suomessa ja Kreikassa ja havainneet, että kodin lämmin ilmapiiri ja hyvät suhteet vanhempiin edistivät tyttöjen päihteettömyyttä. Tutkimukseen osallistuneet tytöt toivat esiin, että äidillä on tärkeä rooli päihteettömänä mallina. Tärkeää oli sekin, että perhe suhtautuu selkeän kielteisesti päihteiden käyttöön ja valvoo kotiintuloaikoja.

Myös raitis ystäväpiiri ja päihteettömyyttä tukevat harrastukset hillitsivät tyttöjen juomista.

Sama pätee todennäköisesti poikiin: raitis koti, raitis poika. Turusta ja Tossavaista huolestuttaa kuitenkin erityisesti se, että nuoret tytöt juovat yhä enemmän alkoholia. Vuonna 2002 tehdyssä tutkimuksessa 56 prosenttia 15-vuotiaista suomalaistytöistä oli ollut humalassa vähintään kahdesti. Euroopan keskiarvo oli 31 prosenttia, ja suomalaisia enemmän joivat vain tanskalaiset ja walesilaiset tytöt.

Saman tutkimuksen mukaan 53 prosenttia suomalaisista 15-vuotiaista pojista oli ollut humalassa kahdesti tai useammin. Euroopan keskiarvo oli 40 prosenttia, ja suomalaiset pojat olivat maanosan neljänneksi kovimpia juomareita.

http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=795864
Dodi. Sittenhän mun ei tartte tehdä asian suhteen muuta kuin jatkaa näin... Raitis äiti.

vieras
Alaikäiselle on laitonta hakea alkoholia.

Samalla osoitat hyväksyväsi juomisen, ne joille kotonana haetaan juomat juovat myös eniten... ethän kuvittele hakemasi alkoholin olevan ainoan mitä lapsesi juo?

jensku
meillä aikoinaan äitini osti minulle oluet. Ja samoin aion tehdä itse omille lapsilleni mikäli pyytävät.
Syy miksi näin...huumeita ja muita päihteitä on niin helppo saada joten jos lapseni haluaa jotain kokeilla niin toivon hänen tyytyvän ostamiini kaljoihin eikä tarvitse siten ns salassa sitten kokeilla jotain muuta kun ei ikä riitä ostamaan itse esim tuota olutta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jensku:
meillä aikoinaan äitini osti minulle oluet. Ja samoin aion tehdä itse omille lapsilleni mikäli pyytävät.
Syy miksi näin...huumeita ja muita päihteitä on niin helppo saada joten jos lapseni haluaa jotain kokeilla niin toivon hänen tyytyvän ostamiini kaljoihin eikä tarvitse siten ns salassa sitten kokeilla jotain muuta kun ei ikä riitä ostamaan itse esim tuota olutta.
Teillä varmaan muidenki asioiden suhteen katsotaan lakia läpi sormien?

jensku

Samalla osoitat hyväksyväsi juomisen, ne joille kotonana haetaan juomat juovat myös eniten... ethän kuvittele hakemasi alkoholin olevan ainoan mitä lapsesi juo?
Vaikka hakisinkin lapselleni juomat niin ihan vaan faktana meidän perheestä: meillä ei juoda lasten nähden, eikä juoda muutoinkaan kovin usein.

Juu, kyllä mä luulen että meiän pojat saa juhlissa skumppalasillisen tai ruoan kanssa viiniä tilkan. Tai mökillä saunan päälle oluen. Mutta pussikaljaa en ole ajatellu ostaa, tupakkia never ever.

Vaikka ostin mä aikoinaan pikkuveljelle pari kertaa taskusalmarin :|

maistaa on saanut tilkan jossakin juhlissa mutta todellakin vain maistaa että on voinut symbolisisesti nostaa onnittelumaljan tms. Mutta oluita en ole tarjonnut enkä ostellut ennen täysikäisyyttä enkä itseasiassa ole ostellut hänelle koskaan mutta kotona on aikuisiässä saanut.
joku sanoo että saahan ja ostaahan ne kuitenkin, mutta minä olen sitä mieltä että asiaa voi kuitenkin pyrkiä tekemään mieluummin vaikeaksi kuin liian helpoksi.

jensku
noup, mutta mä punnitsen asioita mikä on pahempi vaihtoehto...esim olut vaiko huumeet...

lässyn lää

Vaikka hakisinkin lapselleni juomat niin ihan vaan faktana meidän perheestä: meillä ei juoda lasten nähden, eikä juoda muutoinkaan kovin usein.
Toi on tekopyhää selittelyä kun kuitenki rikotte lakia, ja avaatte oven nuorille viinan juontiin

vieras
noup, mutta mä punnitsen asioita mikä on pahempi vaihtoehto...esim olut vaiko huumeet...
Eli koska nuorenne alkaa polttaa, ostatte tupakat valmiiks jne?

juuri näin =)

Yhteistyössä