Mitä mieltä olet koronasta?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Avataan vielä yksi ketju kun täällä tuntuu olevan niin monenlaista säätäjää. On rokotetta vastustavia ja kannattavia, mutta sitten on myös tautiin eri tavalla suhtautuvia. Rokotekammoiset liittoutuvat toisaalta yhteen, mutta sitten taas osa vaatii yhteiskunnan sulkua ja osa kirjoittaa, ettei tauti ole vakava. Niin ja sitten on vielä koronapassikin. Eli kartoitetaan vähän mitä mielipiteitä palstalla on edustettuna.

1.) Onko rokote hyvä vai huono juttu eli oletko itse ottanut rokotteen?

2.) Onko Covid-19 ihan hirveä vitsaus vai nuhakuume?

3.) Onko koronapassi hyvä asia ja pitäisikö yhteiskuntaa avata vai sulkea?

4.) Mitä mieltä olit epidemiasta alkuvaiheessa?
 
vierailija
Ap:n omat vastaukset.

1.) Onko rokote hyvä vai huono juttu eli oletko itse ottanut rokotteen?

- Rokote on hyvä juttu. Olen ottanut molemmat piikit. Deltavariantin tuoma infektiosuojan nopea katoaminen on pettymys, mutta vakavalta taudilta rokote suojaa ilmeisen hyvin ja sehän se on tärkeintä.


2.) Onko Covid-19 ihan hirveä vitsaus vai nuhakuume?

- Covid-19 on suunnilleen influenssan tasoa vakavuudeltaan. Alussa tauti oli pahempi koska sitä ei uutena tautina osattu heti hoitaa. Paljon ihmisiä kuoli turhaan veritulppiin ja muutenkin alku oli tahmeaa. Mitä enemmän taudista tiedetään sitä paremmin se osataan hoitaa ja kuolleisuus tippuu sille normaalille tasolle, joka sillä on. Lisäksi kun populaatiossa alkaa olla vastustuskykyä enemmän, taudin vakavuus laskee ensimmäisten vuosien aikana. Covid-19 jää mitä ilmeisemmin pysyväksi kiertolaiseksi influenssavirusten ja muiden koronavirusten tapaan, mutta tulevaisuudessa se ei enää aiheuta yhteiskunnan sulkuja tjms. Tämä parin vuoden jakso tullaan muistamaan samalla tavalla kuin pahat influenssavirukset kuten Honkongilainen ja Espanjan tauti.


3.) Onko koronapassi hyvä asia ja pitäisikö yhteiskuntaa avata vai sulkea?

- Koronapassi ei ole hyvä asia, mutta mikäli sen vaihtoehtona on yhteiskunnan pitäminen suljettuna, niin sitten se on siedettävä kompromissi. Mieluummin koronapassi kuin rajoitukset. Mutta paras vaihtoehto olisi luopua kaikista rajoituksista ja hyväksyä Covid-19 osaksi jokapäiväistä elämäämme.


4.) Mitä mieltä olit epidemiasta alkuvaiheessa?

- Samaa mieltä kuin nytkin. Mielestäni Ruotsin linja oli oikea. Covid-19 on vakavasti otettava tauti, mutta se ei ole kaiken tämän paniikin arvoinen ollut missään vaiheessa. Tilastot kertovat miten vaarallisesta taudista on kyse ja kyse on hieman influenssaa vaarallisemmasta taudista. Mutta kuten yllä totesin, tuo arvio vielä muuttuu kun hoitokäytännöt paranevat ja populaation immuniteetti paranee.
 
vierailija
1. Rokotteet noin yleensä ovat hyvä juttu. Tämä rokote ei toimi kunnolla. Olen ottanut yhden piikin. Jatkosta en tiedä.

2. Sanoisin” hirveä vitsaus” sukumme omaa geenivirheen, jonka vuoksi elinikämme odote tippui koronan vuoksi ihan reippaasti. Olen pohtinut, etten tällaisessa maailmassa enää koskaan palaa työelämään.

3. Koronapassi näillä spekseillä ihan huuhaa. Yhteiskuntaa pitäisi sulkea kunnolla. Mitä vähemmän virusta liikkuu sen parempi kaikille.

4. Samaa kuin nytkin. Tukahduttaminen on ainoa oikea ratkaisu. Kaikkien maiden tulisi ryhtyä tähän yhdessä.
 
vierailija
1.) Onko rokote hyvä vai huono juttu eli oletko itse ottanut rokotteen?

Rokote on ihan hyvä juttu. Se on parempi kuin vaihtoehto. Olen itse ottanut rokotteen. En olisi, jos pandemia olisi ollut lievempi tai kuolleisuus maailmalla yhtään heikompi.

2.) Onko Covid-19 ihan hirveä vitsaus vai nuhakuume?

On pahempi kuin nuhakuume. Se ottaa keuhkoihin ja vaikea hengittää. Rokotekriittiset pyytävät teholla rokotteita ja manaavat disinformaatiota.

3.) Onko koronapassi hyvä asia ja pitäisikö yhteiskuntaa avata vai sulkea?

Koronapassi on ehdottomasti pakollinen. Emme voi luottaa siihen, että ihmiset osaisivat ajatella itse, vaikka netti on pullollaan luotettavaa tietoa.

4.) Mitä mieltä olit epidemiasta alkuvaiheessa?

Olen kokoajan ollut varovaisen realisti. Minua ärsytti turha aggressiivisuus ja vähättely.
 
vierailija
1. Nämä on valheellisesti myyty meille rokotteen nimellä, vaikka kyseessä on geeniterapia, eikä oma rohkeus sellaiseen riitä. Moni muukin varmaan jättäisi ottamatta mutta nyt sitä viattomasti markkinoidaan rokotteina. Riskiryhmiä lukuunottamatta en usko että on kannattavaa ottaa riskiä tuntemattomasta teknologiasta jonka kaikkien haittojen mekanismeja ei tunneta (en pitäisi mahdottomana että jopa salaillaan)

2. Covid on vakavasti otettava tauti koska voi aiheuttaa pitkällisen vaivan long covidina. Suurin osa sen sairastaa lievänä, mutta olisi hyvä vielä selvittää riskitekijöitä jotka johtaa vakavampaan muotoon, vielä on myös kehitettävää hoidoissa ennen kuin sen voi lukea nuhakuumeeksi.

3. Koronapassi on huono, ja ihan syystä jo hylätty monessa paikassa. Siinä on myös liian iso riski että menee siihen että ei edes kauppaan pääse ilman passia. Yhteiskuntaa voi pitää auki miten terveydenhuollon kapasiteetti kestää. Nyt ollaan vaan laitettu kaikki munat samaan koriin luottamalla pelkästään rokotuksiin, ja kun on luvattu että enää ei rajoituksia tule jos rokotuskattavuus on riittävä, siitä on tosi vaikea sitten sanoa että ups ei se ihan riitäkään, ja vielä tarvitaan paikallisesti rajoituksia kun laumasuojaa ei tulekaan. Ihmiset suuttuu ja passi on yritys pehmentää tätä

4. Alussa vielä uskoin että tukahduttamalla se saadaan maailmasta pois ja olin kiltisti kotona vaan kuukausia, skypellä vaan yhteyttä läheisiin. Mutta vapaa liikkuvuus maksoi meille sen mahdollisuuden. Vielä olisi mahdollista paikallisesti tehdä tukahdutuksia ja helpottaa terveydenhuollon kantokykyä, mutta tätä ei haluta tehdä koska on luvattu että ohi on.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Latimeria
1.) Onko rokote hyvä vai huono juttu eli oletko itse ottanut rokotteen?

2.) Onko Covid-19 ihan hirveä vitsaus vai nuhakuume?

3.) Onko koronapassi hyvä asia ja pitäisikö yhteiskuntaa avata vai sulkea?

4.) Mitä mieltä olit epidemiasta alkuvaiheessa?
1 Yhden olen ottanut, sattui ihan hirveesti (varmaan suurin syy siihen on neulakammo ja jännitys)
En hyvyydestä osaa sanoa vielä mitään, kattoo nyt alanko muuttumaan kurpitsaksi.

2 Ei se mikään nuhakuume ole ja onhan tuohon kuollut perusterveitä nuoriakin muualla maailmassa, sitä en tiedä onko Suomessa kuollut yhtään nuorta tai kuka on ollut nuorin

3 Jokin tuossa koronapassissa häiritsee, en vielä sisäistä mikä.
Toivon kuitenkin ettei Suomessa mentäisi samaan kuin Italiassa pakottamisen kanssa

4 Olin huolissani ja hämmästyin Sanna Marinin asennetta virukseen
 
vierailija
1.) Onko rokote hyvä vai huono juttu eli oletko itse ottanut rokotteen?
Parempi kuin ei mitään. Olen ottanut yhden rokotteen.

2.) Onko Covid-19 ihan hirveä vitsaus vai nuhakuume?
Jollekin se on kuolemaksi, jollekin vain nuhakuume. Siinä on vielä paljon tuntematonta. Mistä syystä sen vaikutukset ovat niin erilaiset ja miksi toiset saavat pitkäkestoiset vaivat.
Ei ollut mikään mukava tauti sairastaa.

3.) Onko koronapassi hyvä asia ja pitäisikö yhteiskuntaa avata vai sulkea?
Ei ole erityisen onnistunut. Naurettavinta on, että varmaan parhaan koronaimmuniteetin omaavat eivät sitä passia saa eli viime keväänä sairastaneet, jotka ovat ensimmäisen rokotuksen saaneet. Asiantuntijoiden mukaan suoja on parempi kuin kahdesti rokotetuilla. Kaikkialla maassahan sitä toista rokotusta ei saa edes passia varten, toisaalla saa, mutta käytännössä se on muuten täysin hyödytön rokotus. Yökerhoihin yms se on varmaan hyvä, rokottomattomat eivät joudu siellä oireettomien rokotettujen tartuttamaksi, jos eivät sinne ehdoin tahdoin mene kalliin testin kautta.

4.) Mitä mieltä olit epidemiasta alkuvaiheessa?
Ihmettelen yhä, miten matkailijoita päästettiin levittämään tautia ja muut olivat etäkouluissa ja -töissä. Ennemmin olisi pitänyt vaatia matkailijoiden karanteenia, ei mitään omaehtoista, mitä monikaan ei noudattanut. Samoin ns. työmatkaliikenne vuosi täysin.
 
Luulen, että vakipalstalijoille kantani ovat jo ennestään selvät, mutta kerrotaan kuitenkin.

  1. Rokotteet ovat tehokkain keino epätäydellisessä maailmassa. Olen ottanut 2 piikkiä, ei sattunut eivätkä munat surkastuneet.
  2. Paljon lähempänä tuota hirvittävää vitsausta. Ensimmäinen asia toisen maailmansodan jälkeen, joka on onnistunut merkittävästi laskemaan kansalaisten odotettavissa olevaa elinikää monissa maissa. USAssa tippunut pois jo pari vuotta. Pahinta ei ole taudin vakavuus (noin 10 x influenssa) vaan delta-variantin tarttuvuus. Kustannukset maailmantaloudelle massiiviset.
  3. Minä olisin valinnut ensi kevääseen jatkuneet rajoitukset passin sijaan, mutta kun nyt kuitenkin yhteiskuntaa ennenaikaisesti avataan, on passi hyödyksi.
  4. Kiinan Wuhanista saatujen ensitietojen perusteella pelkäsin vielä pahempaa. Onneksi hallitus edes osittain heräsi, vaikkakin myöhässä. Kunnioitukseni ministeri Kiurua kohtaan on kasvanut, vaikka puhe onkin melkoista sillisalaattia.
 
vierailija
Avataan vielä yksi ketju kun täällä tuntuu olevan niin monenlaista säätäjää. On rokotetta vastustavia ja kannattavia, mutta sitten on myös tautiin eri tavalla suhtautuvia. Rokotekammoiset liittoutuvat toisaalta

1.) Onko rokote hyvä vai huono juttu eli oletko itse ottanut rokotteen?

- En, terveyssyistä.

2.) Onko Covid-19 ihan hirveä vitsaus vai nuhakuume?

- Vitsaus, mutta oikeilla toimenpiteillä siedettävän.

3.) Onko koronapassi hyvä asia ja pitäisikö yhteiskuntaa avata vai sulkea?


- Koronapassi ei estä viruksen leviämistä. Aiheuttaa lopulta tiukkoja rajoituksia alueittain, kuitenkin passilliset levittävät virusta.

4.) Mitä mieltä olit epidemiasta alkuvaiheessa?

- Olin huolissani uutisoinnin vuoksi, mutta oman asuinseudun tilanne ja väljät olot antoi perusturvallisen olon. Pitäydyttiin ohjeistuksessa käsihygienia, maskit ja vähäiset kontaktit muihin.
 
Avataan vielä yksi ketju kun täällä tuntuu olevan niin monenlaista säätäjää. On rokotetta vastustavia ja kannattavia, mutta sitten on myös tautiin eri tavalla suhtautuvia. Rokotekammoiset liittoutuvat toisaalta yhteen, mutta sitten taas osa vaatii yhteiskunnan sulkua ja osa kirjoittaa, ettei tauti ole vakava. Niin ja sitten on vielä koronapassikin. Eli kartoitetaan vähän mitä mielipiteitä palstalla on edustettuna.

1.) Onko rokote hyvä vai huono juttu eli oletko itse ottanut rokotteen?

2.) Onko Covid-19 ihan hirveä vitsaus vai nuhakuume?

3.) Onko koronapassi hyvä asia ja pitäisikö yhteiskuntaa avata vai sulkea?

4.) Mitä mieltä olit epidemiasta alkuvaiheessa?
rokote on hyvä asia, ja kyllä minut on rokotettu

kaikkea muuta kuin nuhakuume. se on hengenvaarallinen tauti

koronapassi on ehdottomasti hyvä asia. mutta yhteiskunta avattiin kyllä liian aikaisin.

olin kyllä jollain tavalla peloissani kun tuntui, ettei sitä voi välttää millään ja rokotettakaan ei silloin vielä ollut olemassakaan.
 

Yhteistyössä