Mitä mieltä: lapset päiväkodissa, vanhemmat kotona

• Viestiketjun aloittaja Mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti
jahaaa
No meillä on noin ja käy todella hyvin: lapsi saa virikkeitä ja näkee kavereita (on ainoa lapsi). Kun tulee kotiin, jaksetaan koko ilta tehdä yhteisiä juttuja eikä väsytä lapseen. Päivällä saamme kuntoilla, hoitaa parisuhdetta ja meillä menee todella hyvin. Olemme onnellisia kaikki.

näin meillä...
Mä oon ite kotona työttömänä ja lapsi päiväkodissa 10k/kk. Työkkäristä käskivät laittaa lapsen päiväkotiin, jos mulle tulis joku työtarjous ei ois kiva saada karenssia ku ei vois heti ottaa työtä vastaan hoitopaikan puuttumisen takia.. täällä ainaki on ihan täynnä kaikki hoitopaikat ja työ on otettava vastaan jos sitä tarjotaan. On paljon helpompi muuttaa tarvittaessa osapäivähoidon kokopäiväiseksi kun paniikissa laittaa lapsen minne sattuu saamaan vaikka toiselle puolelle kaupunkia.. nyt kun on hoitopaikka aivan kodin vieressä. Ja olen sellasella alalla, että mulle voidaan tarjota sijaisuuksia päivän parin varoitusajalla eikä siinä ajassa mitään hoitopaikkaa ehi saada, onpa joskus käynytkin niin että mun on täytyny kieltää työstä vedoten siihen että lapsella ei oo hoitopaikkaa....

Varmaan sadas aloitus samasta aiheesta.

Jokainen järjestäköön arkensa, kuten parhaaksi näkee. Onhan tuossa hyviä puolia: vanhemmat ehtivät tekemään omia juttujaan päivällä ja ovat sitten lapsen kanssa illalla. Työssäkäyvät ehkä hoitavat omia juttujaan sitten illalla ja lapset katsoo telkkaria sillä aikaa.

Yhtä paljon ne lapset kärsii tai nauttii siitä päiväkotipäivästä, olipa ne vanhemmat sillä aikaa töissä, kotona, kaupassa tai lenkillä.

"Cream"
Hyksyn siinä tapauksessa, että lapsi on yli 4v. Jos lapsi tuota nuorempi, niin hyväksyn osa-aikahoidon jos siihen on selvä tarve: vanhemmat hakevat aktiivisesti töitä tms.
Ja myös jos kyseessä on hoito kuntouttavin perustein niin se on ok minkä ikäiselle vain.

"Vilukissa"
Meillä jäi juuri toinen vanhempi työttömäksi, ja kuopus jatkaa silti päikyssä. Lyhyttä päivää tosin, mutta kuitenkin. Kaverit on siellä, työhaku vaatii jotakin palaveria johonkin suuntaan lähes joka päivä, eikä hoitotakuuta ole. Näillä siis mennään. Ensi vuonna kuopus onkin jo eskarissa, sehän on tulossa pakolliseksi - saa siis jatkaa tutun päikyn eskarissa riippumatta vanhempien työtilanteesta.

Mielipidettäjä
Mulla on aivan sama mitä muut ajattelee ja mitä muut tekee. Mun mielestä kaikkien lapsilla saa ja pitääkin olla oikeus päästä päiväkotiin, on vanhemmat sitten töissä tai ei. Jos joku mussutäti on asiasta erimieltä, niin voi itku.

juu u
Minusta taas jos vanhemmat ovat kotona, niin silloin lapsetkin ovat.. ihan turha väittää et lapset tarvii virikkeeks sitä hoitopaikkaa. Eikö ne vanhemmat sitten kotona ollessaan voi keksiä virikettä.. viedä esim leikkipuistoon, uimaan, muskariin, kylään kavereille tai liikkumaan muuten vaan. Vai nökötättekö te vanhemmat sit kotona vaan?
Minun mielestä jos hankitaan lapsia, niin ollaan valmiita pitämään niitä lapsia mukana omassa arjessa ja elämässä lähes 247-- ymmärrän kyllä, että joskus on vapaailta tms. mutta pääsääntöisesti me ainakin tehdään kaikki lasten kanssa yhdessä, kaupassa käynnit ja liikkumiset ja ulkoilut.

en vaan tajuu..

lto
Minusta taas jos vanhemmat ovat kotona, niin silloin lapsetkin ovat.. ihan turha väittää et lapset tarvii virikkeeks sitä hoitopaikkaa. Eikö ne vanhemmat sitten kotona ollessaan voi keksiä virikettä.. viedä esim leikkipuistoon, uimaan, muskariin, kylään kavereille tai liikkumaan muuten vaan. Vai nökötättekö te vanhemmat sit kotona vaan?
Minun mielestä jos hankitaan lapsia, niin ollaan valmiita pitämään niitä lapsia mukana omassa arjessa ja elämässä lähes 247-- ymmärrän kyllä, että joskus on vapaailta tms. mutta pääsääntöisesti me ainakin tehdään kaikki lasten kanssa yhdessä, kaupassa käynnit ja liikkumiset ja ulkoilut.

en vaan tajuu..
Kotona lapset eivät saa ammattitaitoisen lastentarhanopettajan ohjaamaa suunnitelmallista varhaiskasvatusta.

"jaaha"
En hyväksy jos ei ole yli 4v ja osa-aikaisesti. Oma 5v käy kerhossa joka riittää hyvin.

Outoa muuten miks työkkäri käskee laittaa tarhaan kun eikö sen paikan saa kahdessa viikossa jos saa töitä? Kai nyt aloitus parin vkon päästä riittää työpaikallekin. Kunnan rahan tuhlausta pitää varmuudeksi, oikeat tarvitsijat jää ilman.

Yhteistyössä