Mitä mieltä jack russelin terrieristä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
V

"vieras"

Vieras
Olen tavannut monia, kaikki ovat olleet räksyttäjiä ja aggressiivisia toisia koiria kohtaan. Näykkyvät ja hyökkäilevät. Olenko saanut vain huonoja kokemuksia, vai onko rotu tälläinen?

sen käsityksen olen saanut että tarvii paljon aktiviteetteja ja liikuntaa, terrierit aika usein ovat kovaluonteisia, eikös nekin jaeta metsästyslinjaan ja johki toiseen

Olen hoitanut ja muutenkin ollut tekemisissä muutaman eri jack russelin terrierin kanssa. Luonnetta ja ns. potkua rodulta löytyy. Eivät olleet aggressiivisiä, mutta osaavat ottaa paikkansa. Mielestäni niiden kanssa tarvitaan paljon toimintaa ja jos on toinen koira niin täytyy hyvin sopeutuvainen oll kaveri. Olen kuullut myös aggressiivisista ja vähän ikävistä yksilöistä, mutta silloinkin on ollut kyse vähän huonosta koulutuksesta ja kaverina on ollut aivan eri luontoinen koira( jäänyt alakynteen?)

Tiiän ihania russeleita, ja yhden äksyn.

Lienee aika vaativa rotu. Mun äiti kuulemma haluaa russelin, ja siitä ei kyllä tulisi yhtikäs mitään...ekaksi koiraksi, naiselle joka ei osaisi sanoa EI sille pienelle ihanalle nappisimmulle :D. No, haave se vaan onneksi onkin, ei hän koiraa oikeasti ota.

Toi meitin on vielä aika vauva, muttamutta... Semmonen kainalo-fifi se on, joka nukkuu yönsä peiton alla. Koittaa joskus isotella vieraille koirille kun pelkää, mutta vaikenee kuin muuri kun käsketään. Täällä on tosin aika tiukka roti noilla karvasilla, vaikka toisinaan kainalossa nukkuvatkin... :))

Meillä hyvin voimakasluontoinen russeli. En suosittele lapsiperheen (ensimmäiseksi) koiraksi, vaatii paljon aktiviteetteja ja jatkuvan sekä johdonmukaisen koulutuksen. Kovalla työllä russelista saa kyllä kelpo lemmikin. On älykäs ja energinen. Rotu on haukkuherkkä ja varmasti äkäinen jos ei saa tarpeeksi toimintaa ja virikkeitä.

Anopin ja appiukon russeli yöpyy kans sängyssä ja mielellään peitto päällä. Jos jätät vaatteen lattialle niin varmasti menee makaamaan siihen kun on niiiiiiinn pehmeetä :) On ollu joskus muutaman yön meilläkin ja jaksoi kyllä vinkua makkarin oven takana niin kauan että se avattiin, ja kun pallopelit lasten kans ei muuten meinannu loppu niin pallo nakattiin eteiseen... Kusi sitte siihen oven suulle vastalauseeksi :laugh:

On juuri tuollainen, jos on vähäänkään koulutuksessa tai omistajan johtajuudessa ongelmaa. Alunperinhän rotu on kehitelty tappamaan.

Lapsiperheeseen suosittelen molossikoiria.

Useamman russelin omistajana voin todeta, että kyseessä on erittäin aktiivinen terrieri, joka vaatii runsaasti liikuntaa ja aktiviteettia sekä johdonmukaisen kasvatuksen. Russeli on tyypillinen terrieri, josta ei hyvälläkään kasvatuksella saa eikä pidäkään saada kaikkia terrierimäisiä piirteitä sammutettua, vaan vain hyvään ja asianmukaiseen hallintaan.
Omat koirani eivät turhaan räksytä, mutta muutama uroksista ei voi sietää etenkään isokokoisia mustaturkkisia uroskoiria. Russelilla on suuri ego ja koira selkeästi luulee olevansa norsunkokoinen.
Valitettavasti russeli on rotuna kärsinyt samanlaisen inflaation, kuin suurin osa muistakin ulkoisesti pienikokoisista lutuisen näköisistä vahvaluonteisista koirista. Tästä söpöliinistä kun saa kotiin hirviön, mikäli ei hallitset tai taida koiran asianmukaista kouluttamista ja laskee koiransa perheen pomoksi.

Ystävällä on kaksi, ja ovat kyllä erittäin jääräpäisiä, jämäkkää johtajuutta vaativia yksilöitä. Osaavat kyllä käyttäytyä ja ovat erittäin ihania ja suloisia, mutta tiedän että se on vaatinut ja vaatii edelleen paljon koulutusta. Moni ottaa siinä söpön pikkukoiran ja huomaa olevansa kohta tuholaisen omistaja...

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22498585]Olen tavannut monia, kaikki ovat olleet räksyttäjiä ja aggressiivisia toisia koiria kohtaan. Näykkyvät ja hyökkäilevät. Olenko saanut vain huonoja kokemuksia, vai onko rotu tälläinen?[/QUOTE]

Tuollainen on ja etenkin vielä jos omistaja on nöösi tuhvake.

Terrierit ovat sellaisia persoonia että niistä joko tykkää tai ei tykkää. Minä tykkään.

Ja Jack Russelit ovat terrieriryhmän edustajista kovapäisimmästä päästä, terriereistäkin löytyy "helpompia" kuin mitä nuo ovat.

Se on paras rotu, muuta rotua en voisi ottaa.
Riippuu koiran luonteesta ja koulutuksesta minkälainen koira on.
Monet luulevat että kaikki terrierit ovat räksyttäjiä, mutta meidän koira ei ole koskaan räksyttämällä räksyttänyt.
Koskaan ei ole purrut ketään ja tulee hyvin juttuu ihmisten ja toisten koirien kanssa. Lapsista koiramme tykkää myös, kunhan ei revitä turkista tai hännästä.

Agilytiin rotu sopii kanssa, jos haluaa harrastaa jotain vauhdikasta, vaikka JackRusselin kanssa et tule jäämään kylmäksi ilman agiakaan. =)

[QUOTE="vieras";22498585]Olen tavannut monia, kaikki ovat olleet räksyttäjiä ja aggressiivisia toisia koiria kohtaan. Näykkyvät ja hyökkäilevät. Olenko saanut vain huonoja kokemuksia, vai onko rotu tälläinen?[/QUOTE]

Ehkä olet vain saanut huonoja kokemuksia. Itse tiedän moonia russeleita ja kouluttamisesta se on kiinni millaisen niistä saa. Yksi ainoa sama piirre niillä kaikilla kyllä on: Energisyys! Se ei sitten lopu millään.. Ehkä ovat myös aika häsliä ja omat koirani ärsyyntyvät helposti kun touhottaa liikaa.

Russelit ovat terrierejä, joten luonnetta löytyy. Eli koulutusta ja toimintaa
vaativa rotu, muuten niistä tulee tuollaisia eli räksyttäviä ja agressiivisia ( sama pätee
kaikkiin koirarotuihin.. ) Itselläni ollut russeleita jo 16 vuoden ajan ja tuo viimeisin russeli,
eli Ressu on super hieno yksilö :)

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä