Mitä mieltä äidistä joka ei pärjää tai halua pärjätä hetkeäkään keskenään lastensa kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"jep"
Ööö...jos on kotiäitinä, oletettavasti mies käy kuitenkin töissä, ts. pärjää ihan hyvin lasten kanssa sen 8-10 tuntia? Eiköhän siis ole vain haluttomuutta pärjätä. Tietysti sen haluttomuudenkin ymmärtää, jos mies nyt ihan joka ilta olisi menossa, eikä kotona oleva vaimo saa vuorostaan vapaa-aikaa, mutta jos kerran päivisin sujuu, vähän naurettavaa vedota siihen, että kun en selviydyyyyy...
 
momx2
[QUOTE="Vieras";28077507]Aina juoksutetaan hätiin mummo. Siis aina.
Pelkästään jos mies menee harrastukseen niin mummo hätyyttävät hätiin kun on niin kauhean hankalaa ja raskasta kahden kanssa. Miehen pitää suunnitella menonsa niin että mummo on käytettävissä, jos mummoksi pääse ei pääse mieskään.
Mummo palvelu on auki 24/7.
Ja kyseessä aivan tavalliset lapset, ei mitään ongelmia tai erityis lapsia.[/QUOTE]

Jos äiti on vaikkapa 15v niin ymmärrettävää (ei ole tarkoitus yleistää tai moittia teiniäitejä, monet heistäkin hoitaa hommansa oikein hyvin) mutta jos äiti on esim 35v niin lähinnä säälittävää tuollainen. aikuisen naisen on mielestäni kyettävä ottamaan vastuu omasta lapsestaan ja lapsen hoidosta silloinkin kun se on rankkaa tai olisi "parempaakin tekemistä" Kiva jos mummo voi silloin tällöin auttaa, mutta kyllä siitä arjesta pitäisi äipän selvitä ilman jatkuvaa isän tai mummon avitusta.
 
"Vieras"
[QUOTE="jep";28084090]Ööö...jos on kotiäitinä, oletettavasti mies käy kuitenkin töissä, ts. pärjää ihan hyvin lasten kanssa sen 8-10 tuntia? Eiköhän siis ole vain haluttomuutta pärjätä. Tietysti sen haluttomuudenkin ymmärtää, jos mies nyt ihan joka ilta olisi menossa, eikä kotona oleva vaimo saa vuorostaan vapaa-aikaa, mutta jos kerran päivisin sujuu, vähän naurettavaa vedota siihen, että kun en selviydyyyyy...[/QUOTE]

Etkö tmmäränyt lukemaasi.. Mummo hoitaa lapsia päivittäin..
Ap on kertonut taustat jo ekoissa viesteissä
 
"Vieras"
Jos äiti on vaikkapa 15v niin ymmärrettävää (ei ole tarkoitus yleistää tai moittia teiniäitejä, monet heistäkin hoitaa hommansa oikein hyvin) mutta jos äiti on esim 35v niin lähinnä säälittävää tuollainen. aikuisen naisen on mielestäni kyettävä ottamaan vastuu omasta lapsestaan ja lapsen hoidosta silloinkin kun se on rankkaa tai olisi "parempaakin tekemistä" Kiva jos mummo voi silloin tällöin auttaa, mutta kyllä siitä arjesta pitäisi äipän selvitä ilman jatkuvaa isän tai mummon avitusta.
Kyseessä yli kolmekymppinen nainen
 
"jep"
OK, tuo meni minulta väsyneenä ohi, sorry. Jotenkin en vaan osaa luokitella "kotiäidiksi" ihmistä, joka ei hoida lapsiaan pääsääntöisesti. En sellaista, jonka (kaikki) lapset ovat päiväkodissa, enkä sellaista, jonka lapsia mummo tms. hoitaa. Sana siis hämäsi, kun tosiaan huonosti luin.
 
nykymammat...
Potku persuksille auttaisin tollaisia mammoja kummasti jaksamaan :D
Ihmettelen kylläkin millainen isä tai mummo mahdollistaa tollasen lusmuilun, tuskinpa tuo kuitenkaan lapsen edun mukaistakaan on. Sanoisivat tiukasti että "nyt hoidat itse lapset tänään, mulla on muuta menoa" Monestihan tuo ettei muka pärjää on vaan sitä ettei ole edes tarvinutkaan pärjätä.

Tiedän myös perheen jossa isällä ei ole minkäänlaista vapaa-aikaa, kaikki harrastukset on joutunut lopettamaan lapsen tulon myötä. Ei siis pääse mihinkään ilman vaimon lupaa ja syyhän on se ettei tämä äiti kuulemma jaksa lapsen kanssa (yksi, normaalikäytöksinen ja hyvin nukkuva 1,5v lapsi) Aattelin joskus että alkaisikohan tämä äiti pärjäämään jos iskä töistä tultuaan nappaisikin vaan treenikassin olalle ja ilmottaisi lähtevänsä illaksi harrastuksensa pariin...
 
"Jenis"
Mulla on lähipiirissä yks nää kriteerit täyttävä mamma, ja ihmettelen samaa mitä monet muutkin tässä ketjussa - miksi mummot ja kummit mahdollistavat tuollaisen? Tai miksi mamma ei pistä lasta/lapsia päiväkotiin ja mene itse töihin, sillähän siitä hirmu rasittavasta omien lasten hoidosta pääsisi moneksi tunniksi joka päivä?
 
"höh"
Aika yleistä vaikuttaa olevan ketjun perusteella.

Pitääkö jonkun sitten noita katsella eskarissa/päiväkodissa/koulussa, kun joka toinen kersa tulee taloudesta jossa tarvitaan kersoille useampi hoitaja ?
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28084107]Kyseessä yli kolmekymppinen nainen[/QUOTE]

Tässä tapauksessa jos kyse mitä ilmeisemmin on vaan viitsimättömyydestä niin minusta äiti saisi alkaa opetella vastuunottoa. Minusta lähipiirin pitää vaan jossain pisteessä kieltäytyä auttamasta kaikessa, niin kurjalta kun se tuntuukin. Myöskään lapsen isä ei voi tehdä kaikkea eikä tarvitsekaan. Läheltä olen seurannut tälläistä kuviota, kun mieheni siskolla oli tämän kaltaisia ongelmia lapsen kanssa pärjäämisessä. Eroon päättyi hänell' suhde, osittain tämän takia. Onneksi tämä mies oli fiksu ja kieltäytyi ottamasta lapsen hoitovastuuta kokonaan itselleen. Kummasti alkoi tämäkin nainen sitten jaksaa pakon edessä, toki mummolan apua tarvitsee usein, mutta niin kauaa kun se ei mummoa liiaksi rasita niin ihan okei.
 
"vera"
Mitä mieltä sitten olette semmoisesta mammasta jonka lapsi on päivähoidossa ja itse töissä eikä jaksa siltikään niitä arki-iltojen vähäisiä tunteja hoitaa lastaan? Minusta sekin on surullista :(
 
"jep"
Onko kyse puhtaasti äidin kädettömyydestä vai siitä, että ympäristö olettaa hänen olevan kädetön?

Useinhan tuo jälkimmäinen vaihtoehto toteutuu isien kohdalla - äiti laittaa muutamaksi tunniksi pois lähtiessään valmiiksi vaatteet ja vaipat, mittaa iltapuuroainekset ja kirjoittaa paperille tarkat ohjeet - ja sitten kuitenkin ehdottaa, että mies pyytäisi äitinsä apuun "varmuuden vuoksi, jos se vaikka itkee kun sä oot just lämmittämässä sitä puuroa". Oman mieheni äiti vei tämän niin pitkälle, että kysyi ennen kuin meillä oli lapsiakaan mieheltä, tuleeko tämä "kotiin" matkani ajaksi. Arveli vissiin pienen poikansa näkevän nälkää ja kärpäsentoukkien syövän hänet pesemättömien vaatteiden keskeltä :D. Onneksi mies vastasi sentään, että juu, kotona ajattelin olla, ihan täällä omassa kodissa :).

Jospa mies ja mummo ovat sellaisia "pärjäätkö varmasti" -tyyppejä, ja sitten äiti sitä kautta uskoo, ettei pärjäisikään.
 
"wtf"
Itse mietin että miksi nää äidit on aina löytäneet itelleen miehiksi sellaiset vässykät, jotka lopettavat kaikki omat harrastuksensa (siis mitäh???) jotta äiti sais ottaa vähän helppoo kun ei PÄRJÄÄ mitenkään edes sen yhden kullannupun kanssa hädin tuskin päivääkään.
 
"Jenis"
[QUOTE="jep";28084237]Onko kyse puhtaasti äidin kädettömyydestä vai siitä, että ympäristö olettaa hänen olevan kädetön?

Useinhan tuo jälkimmäinen vaihtoehto toteutuu isien kohdalla - äiti laittaa muutamaksi tunniksi pois lähtiessään valmiiksi vaatteet ja vaipat, mittaa iltapuuroainekset ja kirjoittaa paperille tarkat ohjeet - ja sitten kuitenkin ehdottaa, että mies pyytäisi äitinsä apuun "varmuuden vuoksi, jos se vaikka itkee kun sä oot just lämmittämässä sitä puuroa". Oman mieheni äiti vei tämän niin pitkälle, että kysyi ennen kuin meillä oli lapsiakaan mieheltä, tuleeko tämä "kotiin" matkani ajaksi. Arveli vissiin pienen poikansa näkevän nälkää ja kärpäsentoukkien syövän hänet pesemättömien vaatteiden keskeltä :D. Onneksi mies vastasi sentään, että juu, kotona ajattelin olla, ihan täällä omassa kodissa :).

Jospa mies ja mummo ovat sellaisia "pärjäätkö varmasti" -tyyppejä, ja sitten äiti sitä kautta uskoo, ettei pärjäisikään.[/QUOTE]

Muitten puolesta en osaa vastata, mutta tämä mun tuttu on alusta asti vaan ollut ihan älyttömän epävarma lapsen suhteen. Ja vähitellen, kun muut ovat ottaneet enemmän ja enemmän vastuuta, äidin rooli on jäänyt ihan häviävän pieneksi. Ei oikeastaan ole sellaista asiaa, joka olisi äidin vastuulla - kynsien leikkuusta, parturissa käynnistä, läksyjen luvusta alkaen kaikki hommat on allokoitu muille aikuisille. Vapaa-aikansa äiti käyttää omiin harrastuksiinsa ja matkusteluun... lapsi siis nyt jo koululainen, lisää ei kuulemma tule koska (äidin mukaan) lapset sitoo niin kamalasti.
 
Mun äiti eli lapsemme mummi on nyt aikuisiällä mun ystävä. Me vietetään paljon aikaa yhdessä (pari kertaa viikossa), myös mun isäni kanssa. Mun mies tekee melko pitkää päivää ja mun äiti on eläkkeellä. Mun vanhemmat ei ole mulle hyödyke, vaan rakkaita ihmisiä, joiden seurassa viihdytään kaikki (onneksi mun mies pitää vanhemmistani) ja he viihtyvät meidän seurassa. Ihan yhtälailla viihdymme myös mieheni vanhempien seurassa. Ja heitäkin mieluusti näkisimme useammin.

Tottakai mun äiti joskus hoitaa meidän lasta, mutta tekee sen mielellään ja tarpeesta. Osaa myös kieltäytyä ja siitä olen tosi tyytyväinen.

Musta on ihanaa, että lapsi oikeesti tuntee omat isovanhempansa. :heart:

Jos joku ajattelee mun olevan huonompi vanhempi tai ei arvosta mua siksi, että vietän aikaani omien vanhempieni seurassa, on mulle täysin merkityksetöntä. Meillä on hyvä näin. :)
 
Mun äiti eli lapsemme mummi on nyt aikuisiällä mun ystävä. Me vietetään paljon aikaa yhdessä (pari kertaa viikossa), myös mun isäni kanssa. Mun mies tekee melko pitkää päivää ja mun äiti on eläkkeellä. Mun vanhemmat ei ole mulle hyödyke, vaan rakkaita ihmisiä, joiden seurassa viihdytään kaikki (onneksi mun mies pitää vanhemmistani) ja he viihtyvät meidän seurassa. Ihan yhtälailla viihdymme myös mieheni vanhempien seurassa. Ja heitäkin mieluusti näkisimme useammin.

Tottakai mun äiti joskus hoitaa meidän lasta, mutta tekee sen mielellään ja tarpeesta. Osaa myös kieltäytyä ja siitä olen tosi tyytyväinen.

Musta on ihanaa, että lapsi oikeesti tuntee omat isovanhempansa. :heart:

Jos joku ajattelee mun olevan huonompi vanhempi tai ei arvosta mua siksi, että vietän aikaani omien vanhempieni seurassa, on mulle täysin merkityksetöntä. Meillä on hyvä näin. :)
Te viihdytte koko porukka yhdessä, se on eri juttu. Näissä muissa tapauksissa suurimmaksi osaksi se mutsi nakkaa tenavat mummolaan ja lähtee muualle.

Mustakin olis hienoa, jos vois olla tollai, monta sukupolvea yhdessä tekemässä.
 
Tunnen kaksi tuollaista.
Toisella on kaksi lasta n.1,5v ikäerolla ja on kotiäitinä. Tämän äidin äiti on 90% ajasta hoitamassa lapsia tai siivoamassa tai pitää toista lasta kotonaan hoidossa. Mummo hoitaa sijaisen hoitamaan omat työnsä jos tyttären käsky käy ja muut lapsenlapset eivät mummonsa apua saa. Samoin miehen vanhemmat hoitavat lapsia ja käyvät siivoamassa, mies kotona ollessaan tekee kotityöt ja hoitaa lapset. Äidillä menee aika askarteluun ja itsensä toteuttamiseen, eikä tämä äiti ole kuulema edes viettänyt yhtään yötä yksin lastensa kanssa.

Toinen myös itse väenvängällä halusi kaksi lasta, miehen vastusteluista huolimatta. Mummo ja äidin mummo hoitavat lapsia, pitävät toista viikonkin kerralla hoidossa, käyvät siivoamassa ja päivystävät näiden kotona hoitoapuna. Mies käy töissä ja tekee kotityöt, äiti kirjaimellisesti makaa kotona ja valittaa kuinka on rankkaa.

Ja kyllä olen kateellinen, sillä me ei saada apua isovanhemmilta edes lääkärikäynnin ajaksi kun telkkarista tulee juuri hyvää ohjelmaa ja yhden isovanhemman koko aika menee hoitaessa yhtä muuta lastenlastansa(ei ole edes kumpikaan yllä olevista tapauksista).
 
"jep"
Meillä ei ole ihan noin idyllistä kuin Luminellalla valitettavasti, mutta omat vanhempani tykkäävät melkein joka viikko tulla käymään meillä ja viedä lapset ulkoilemaan. Silloin voimme miehen kanssa käydä vaikka syömässä tai kahvilla tms. En todellakaan kieltäydy tästä siksi, että olisi jotenkin jalompaa hoitaa lapset kokonaan itse, ja toki on hienoa, jos isovanhemmat haluavat olla lasten elämässä mukana. Mutta tästä on matkaa siihen, ettei itse vietä lastensa kanssa juurikaan aikaa.
 
"Jenis"
[QUOTE="jep";28084443]Meillä ei ole ihan noin idyllistä kuin Luminellalla valitettavasti, mutta omat vanhempani tykkäävät melkein joka viikko tulla käymään meillä ja viedä lapset ulkoilemaan. Silloin voimme miehen kanssa käydä vaikka syömässä tai kahvilla tms. En todellakaan kieltäydy tästä siksi, että olisi jotenkin jalompaa hoitaa lapset kokonaan itse, ja toki on hienoa, jos isovanhemmat haluavat olla lasten elämässä mukana. Mutta tästä on matkaa siihen, ettei itse vietä lastensa kanssa juurikaan aikaa.[/QUOTE]

No just niin. Siis kyllä meilläkin (onneksi, onneksi! olen niin kiitollinen) on mummu lasten elämässä mukana, samoin siskon perhe, mutta me ollaan pääsääntöisesti yhdessä tekemässä jotain kivaa, tai just noin että mennään miehen kanssa kahdestaan johonkin aikuisten menoon. Tässä on vissi ero ap:n tarkoittamaan tyyliin, jossa lastenhoito on ulkoistettu täysin lähisuvulle...
 
"vierailija"
Kuulostaa vähän hassulta, näin puoliyksinhuoltajan näkökulmasta. Olen lapsen kanssa kahdestaan montamonta vuorokautta putkeen. Toki lapsella on kavereita ja naapurissa muitakin äitejä "yksin" lastensa kanssa, joten on seuraa kyllä. Mutta vastuu toki koko ajan itsellä.

Raskastahan se välillä on, mutta itsepähän lapseni tein :)
 
näkökulma tämäkin
Luulisin että tässä on taustalla aikuisen seuran puute! Siis siinä tapauksessa jos koko porukka menee mummolaan jos esim. isällä menoja vai oliko se isä joka ei pärjää. No kuitenkin, jos on ollut koko päivän lasten kanssa kotona ja vielä miehen töistä tullessa yksin olo jatkuu ilman aikuista seuraa niin jos siksi hoidattaa lapsensa mummolla.

Minä ja lapset saatamme mennä mummolaan jos miehellä useamman pvän reissutyö menossa. Ihan vain siksi, että itsekin saan juttuseuraa ja isovanhemmat iloistuvat lastenlasten seurasta.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näkökulma tämäkin;28085037:
Luulisin että tässä on taustalla aikuisen seuran puute! Siis siinä tapauksessa jos koko porukka menee mummolaan jos esim. isällä menoja vai oliko se isä joka ei pärjää. No kuitenkin, jos on ollut koko päivän lasten kanssa kotona ja vielä miehen töistä tullessa yksin olo jatkuu ilman aikuista seuraa niin jos siksi hoidattaa lapsensa mummolla.

Minä ja lapset saatamme mennä mummolaan jos miehellä useamman pvän reissutyö menossa. Ihan vain siksi, että itsekin saan juttuseuraa ja isovanhemmat iloistuvat lastenlasten seurasta.
Miksi edes vastata mitään kun ei ole koko juttua edes lukenut?? Vai etkö ymmärrä lukemaasi?
 

Yhteistyössä