Mitä makuelämyksiä lapsuudestanne tarjoatte omille lapsillenne?

Kiva kysymys! :heart: (tykkään kaikista ruoka-avauksista)

En kyllä paljon mitään, on vastaukseni :ashamed: Poroa laitan aika usein, mutta oikeasti meillä kotona lapsuuden perheessä ei syöty poroa paljonkaan. Yleensä näitä lapsuuteni ruokajuttuja saa enemmän poikien mummolassa.

Minulla on vähän sellainen eteenpäin suuntautuva ruokafilosofia, kokeilen uutta mielelläni.
 
"Tanjuska"
Talkkunaa runsaalla sokerilla, mummo tuota mulle teki ja edelleen se on sellaista lohturuokaa ettei tosikaan =). Joka kerta tosin tulee mummoa ikävä kun sitä syön.
Lapsi tykkää siitä.
 
"Piika-äiti"
Letut, joissa on täysjyväohrajauhoja, hyvin löysästä taikinasta tehdyt pullat, porkkanasämpylät, hiukan liian kauan kypsynyt savumuikku.

Omia perintöraseptejäni ovat myös tiikerikakut, tietyllä kuorrutuskastikkeella tehty kasvisgratiini ja muutama marjapiirakka.
 
[QUOTE="Piika-äiti";25537955]Letut, joissa on täysjyväohrajauhoja, hyvin löysästä taikinasta tehdyt pullat, porkkanasämpylät, hiukan liian kauan kypsynyt savumuikku.

Omia perintöraseptejäni ovat myös tiikerikakut, tietyllä kuorrutuskastikkeella tehty kasvisgratiini ja muutama marjapiirakka.[/QUOTE]

Oot sie Riikka? Se teki aina nuita jo nuorena...=) Yks vanha tuttu siis....
 
"Mä"
Olen tarjonnut sekä tuorepuuroa, eli kaurahiutaleita+maitoa+reilusti sokeria, että kahviin liotettuja pipareita sokeripaloilla höystettynä, mutta kumpikaan ei kelvannut..
 
[QUOTE="Piika-äiti";25538016]En. Mutta tunnen kyllä yhden Riikan, joka nuitakin olisi saattanut tehdä ja lapsiparveaan tämän tyyppisilläkin ruokalajeilla ilahduttaa. Tosin ei se minun tuntema Riikka iällä pilattu ole vieläkään.[/QUOTE]

Iällä pilatusta en tiedä, mutta alle nelikymppinen on tätä nykyä enkä tiijä missäpäin asustaa nykyjään, Kitteeltä on kotosin ja sukunimi sen verran harvinainen että en täällä viitsi sanoa (tyttönimi siis) En oo nähnyt sitten yhteisten opiskeluaikojen, mutta nuita porkkanasämpylöitä ja löysästä taikinasta tehtyjä pullia se silloinkin väsäili....=) Mukava tyttö oli!

Muoks. Eipähän muuten saiskaan immeisten nimiä julkaista täällä. No onneksi en koko nimeä maininnut:ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Meilläkin syövät tuota kaurahiutale-maito-sokeri/kaakao juttua. Itellä se ei enää mene alas. Mustikkamaitoa syövät myös.
Noin kerran vuodessa tulee tehtyä seistä uunikalaa mihin laitetaan kermaa ja juustoa päälle. Isä teki tuota aika paljon. Toinen mitä isä teki oli keitto missä oli perunaa, makaronia ja lihana nötköttiä. Sitä en oo ees yrittäny lapsille tehdä.

Aika paljon on leivonta ohjeita äidiltä esim piparkakku taikina, pullat, arabialainen maustekakku ja paljon muutakin. Myös anopilta on muutama ohje millä tulee tietyt jutut tehtyä.
 
[QUOTE="vieras";25538080]Meilläkin syövät tuota kaurahiutale-maito-sokeri/kaakao juttua. Itellä se ei enää mene alas. Mustikkamaitoa syövät myös.
Noin kerran vuodessa tulee tehtyä seistä uunikalaa mihin laitetaan kermaa ja juustoa päälle. Isä teki tuota aika paljon. Toinen mitä isä teki oli keitto missä oli perunaa, makaronia ja lihana nötköttiä. Sitä en oo ees yrittäny lapsille tehdä.

Aika paljon on leivonta ohjeita äidiltä esim piparkakku taikina, pullat, arabialainen maustekakku ja paljon muutakin. Myös anopilta on muutama ohje millä tulee tietyt jutut tehtyä.[/QUOTE]

Mitä on nötkötti?:O
 
Meillämakuja
Harvemmin, mutta joskus tekee mieli niitä ruokalajeja, joita ei kotoa muutettuaan vuosiin välttämättä syönytkään, eli.. Ruskeaa voissa tehtyä kastiketta ja perinteisiä lihapullia. Perunamuusi. Karjalanpaisti. Karjalanpiirakat. Makaronivelli. Pulla. Puolukkapuuro. Mokkapalat ja kuivakakut.

Meillä ei arkisin juuri suomalaista perusruokaa syödä, joten edellämainitut ovat ns. harvinaisia "herkkuja" :D
 
"Molleri"
Kaurahiutale-maito-sokerimössöä haluaa joskus tuo vanhempi tyttö :D Mummo teki mulle pienenä makaroonivelliä mutta sitä en oo koskaan itse tehny, sekä paisto vanhaa leipää/pullaa pannulla ja sokeriä päälle.. Oliko ne jotain ritareita?
 
"vieras"
[QUOTE="Molleri";25538169]Kaurahiutale-maito-sokerimössöä haluaa joskus tuo vanhempi tyttö :D Mummo teki mulle pienenä makaroonivelliä mutta sitä en oo koskaan itse tehny, sekä paisto vanhaa leipää/pullaa pannulla ja sokeriä päälle.. Oliko ne jotain ritareita?[/QUOTE]

Köyhiä ritareita meilläkin äiti paisto. Muutaman kerran oon itekin mut ei meillä ehdi pulla ikinä kuivumaan niin että ois mistä paistaa.
 

Yhteistyössä