mitä mä teen noille kesäkurpitsan taimille? neuvokaas viherpeukalot!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
viimeviikolla laitoin vähän siemeniä multaan, ja ne onkin ottanut hirveet kasvuspurtit.

Kesäkurpitsat työntää jo lähes kymmenen senttistä vartta, ja kurkut tulee hyvää vauhtia perässä.
Mitä mä oikein teen noille, kun ei noita nyt saa vielä pitkään aikaan kasvimaalle?

apua, nehän alkaa sitten tehdä varmaan kohta jo satoa tota kasvuvauhtia. siis ne on viisi päivää ollut mullassa :O
Mä kun kuvittelin, ettei sieltä näy mitään vihertävääkään ainakaan pariin viikkoon istutuksesta...

Pitänee sit lähteä ruukkuja hankkimaan, ja keksiä mihin ne saa mahtumaan...

Kesäkurpitsan kasvatus

Kurpitsoja löytyy monen sorttisia, kesäkurpitsoja, talvikurpitsoja, jättikurpitsoja ym. Kesäkurpitsa on yleensä pitkänomainen ja ohutkuorinen, muistuttaa kurkkua joidenkin mielestä. Kesäkurpitsaa syödään eniten kesällä.

Aloittelijan vinkit:
Avomaalla kasvatetut kurpitsat vaativat esikasvatusta. Etelä-Suomessa ehkä ei, mutta ainakin Keski- ja Pohjois-Suomessa. Esikasvatusaika on noin kolme viikkoa. Taimet kannattaa istuttaa ulos kesäkuun alussa kun hallanvaara on ohi. Taimet täytyy sopeuttaa ulkona olemiseen noin viikon ajan, päiväksi ulos ja yöksi sisälle.
Voit tietysti ostaa myös esikasvatettuja taimia taimimyymälästä tai torilta.
Ihan kohtalaisen sadon onnistut kasvattamaan jo muutamalla taimella mutta pöytyksen onnistumiseen taimia olisi hyvä olla useampi.

Hyvät kasvuolosuhteet - suuri sato
Kurpitsat viihtyvät lämmössä. Maksimilämpötila on kuitenkin alle 25 astetta. Jos säät ovat viileät kannattaa käyttää harsoa, tehdä penkistä kohopenkki tai kasvattaa kurpitsat kompostikasan päällä (lähes loppuunpalanut!). Suojaisa ja lämmin kasvimaakin on ihan hyvä kurpitsan kasvatuspaikka.
Kurpitsat viihtyvät ravinteikkaassa mullassa. Lisää kompostimultaa tai yleislannoitteita ja uutta multaa. Älä anna kaikkea lannoitetta kerralla. Liiallinen typpilannoitus tuottaa liikaa hedekukkia.

Lämpöpenkin teko
Kurpitsa viihtyy erinomaisesti lämpöpenkissä.
Rakenna lämpöpenkki oljista ja kompostimullasta tai lisää olkien joukkoon karjanlantaa tai kanankakkarakeita. Hiekka on myös hyvä osa-aines tähän penkkiin.
Kaiva ensin n. 30-40 senttiä syvä oja ja täytä se edellä mainituilla täytteillä. Kohotettu osa koostuu mullasta. Penkki kastellaan hyvin ja ainesten lahoamisesta alkaa syntyä lämpöä.
Kohopenkin koko on n. metrin levyinen ja korkeutta saa olla ainakin 30 senttiä. Tässä kohopenkissä kurpitsat viihtyvät taatusti!

Kukinta ja pölytys
Kurpitsa tekee hede- ja emikukkia. Pölytyksestä hoitavat hyönteiset. Voit varmistaa pölytyksen tupsuttelemalla pensselillä kukkia ristiinrastiin.
Emikukissa on keltaisten terälehtien alla paksumpi osa, josta hedelmä kehittyy.
Emi- ja hedekukkien määrä vaihtelee riippuen lämpötiloista ja veden saannista. Emikukkia on eniten viileään aikaan. Myös liika emikukkien määrä heikentää satoa. Satoa kannattaakin kerätä säännöllisesti kun satokausi alkaa. Älä anna kurpitsojen kasvaa liian suuriksi.
Muista kastella uudet taimet hyvin ja myös kuivakausina kurpitsat vaativat paljon vettä. Kastele kurpitsat iltapäivällä niin ne ehtivät ottaa kosteutta ennen yötä ja maa ei jää yöksi liian märäksi.

Millaiseen multaan laitoit ne? Toivottavasti taimimultaan tai hiekkaa mullan sekaan, muuten kasvavat itsensä hengiltä jos on liian vahva multa. Mut liian aikaisin ne on kyllä kasvamassa, kun ei niitä tosiaan paljon ennen kesäkuun puoltaväliä kannata laittaa ulos, ovat niin kylmänarkoja. Ja mitä isompi taimi, sen hepommin siirrellessä katkeaa. Näin kantapään kautta opittua, olen vissiin tehnty kaikki mahdolliset mokat noiden kasvatuksessa ja nykyisin ostan pari kolme tainta valmiina...

Hieman aikaistaa voi niiden ulos istutusta, jos teet muovista ja metalli/yms kaarista taimille kasvihuoneet ja yöksi vielä harsoa.

Itse käytän sitä kikkaa, kun vappuna kuitenkin haluan jotain viedä kasvihuoneeseen. Hallaöinä meilläkin siellä ovat taimet vaarassa. Kantapään kautta on asioita opittu...

Siis en tajua miten se kasvaa? Siinä on kymmeniä lehtiä ja kukkia, kukka tippuu ja kukkavarsi kuihtuu.. Mihin sen kurpitsan pitäisi tulla? o_O

Ei taida yksinelävälle sinkkunaisellekaan jälkikasvua ilmaantua vaikka menkat olisivat kuinka säännölliset. Jos sinulla olisi 2 kesäkurpitsaa ne voisivat pölyttää toisensa. Kukkia on kahdenlaisia, tyttö- (emi) ja poika(hede)kukkia. Emikukista syntyy hedelmiä.

2-bees.gif

• Tykkää
Reactions: r0s
Mä ostin honkkarista pari viikkoa sitten kaksi kesäkurpitsantainta kun hintana oli päätähuimaavat 25 senttiä per taimi.

Nyt ne jatkavat eloaan isossa pesuvadissa, se on helppo nostaa sisään jos lupaavat yölle alle kymmentä plusastetta. Oikeastaan en edes odota satoa kurpitsamuodossa saavani (toki toisessa jo kasvaa yksi viiden sentin pituinen yksilö) vaan kukkia. Niitä on kiva friteerata tai täyttää.

Mä ostin honkkarista pari viikkoa sitten kaksi kesäkurpitsantainta kun hintana oli päätähuimaavat 25 senttiä per taimi.

Nyt ne jatkavat eloaan isossa pesuvadissa, se on helppo nostaa sisään jos lupaavat yölle alle kymmentä plusastetta. Oikeastaan en edes odota satoa kurpitsamuodossa saavani (toki toisessa jo kasvaa yksi viiden sentin pituinen yksilö) vaan kukkia. Niitä on kiva friteerata tai täyttää.
Niitä tosiaan tekee moni kokki telkkarin ohjelmissa: Jamie ym. Maistuuko hyvälle? Sen kun pyörittää mantelijauheessa, saattaisi auttaa nälkäänkin:-)

Miten muuten onnistuisi Päivänliljan jakaminen ja siirtäminen nyt? Onko erityisen herkkä? Kokemuksia - ja mutuluulotkin kelpaa, kun nyt ei muuta ehdi. Varjokasvi se on, sen tiedän, ja niin ihana:love:

Niitä tosiaan tekee moni kokki telkkarin ohjelmissa: Jamie ym. Maistuuko hyvälle? Sen kun pyörittää mantelijauheessa, saattaisi auttaa nälkäänkin:)

Miten muuten onnistuisi Päivänliljan jakaminen ja siirtäminen nyt? Onko erityisen herkkä? Kokemuksia - ja mutuluulotkin kelpaa, kun nyt ei muuta ehdi. Varjokasvi se on, sen tiedän, ja niin ihana:love:

Ihan ookoo makuisia noin kukat ovat. Isoimpiin voi tunkea sisällekin jotain, vaikka vuohenjuustoa.

Mutta liljoista mulla ei oo hajuakaan.

Yhteistyössä