Mitä lääkkeitä voi syödä?

Eli onko kokemusta ihmisillä mitä migreeni lääkkeitä voi raskausaikana syödä? sekä millä voi hoitaa kaksisuuntaistamielialahäiriötä? itselläni on todella vaikea migreeni n.3-4 kertaa viikossa ja jos en ota lääkettä ajoissa on aina lähdettävä sairaalaan piikitettäväksi, lääkkeinä anervan ja imigran ja syön mielialaa tasaavia lääkkeitä lamotrigin ja ketipinor, lasta kovasti suunnittelemme, mutta kovasti pelottaa miten pärjään ja pysyn "täysjärkisenä" odotusajan :|

Varminta tietoa saat suoraan lääkäriltä, suosittelen että kysyt siis sieltä. Sielä sentään ollaan alan ammattilaisia.. Täälä saatat saada vastaukseksi ihan mitä tahansa. Mielialalääkkeistä tiedän sen verran, että ketipinoria saa syödä raskauden aikana, mutta se täytyy lopettaa/vaihtaa ennen synnytystä, sillä sitä ei saa käyttää imetyksen aikana.

Olen kyllä lääkäriltä kysynyt ja vastaus on aina "tilanteesta riippuen" joitain voi syödä, myös mielipiteet tuntuvat vaihtuvan eri ihmisiltä kysyessä, eräs sanoi että panacodia/paramaxia voi syödä raskaus aikana migreeniin mitä ihmettelin koska sehän on todella vahva lääke,nyt mietityttää että hoidan sairauksiani joillain lääkkeillä ja samalla vaarannan lapsen terveyden... pelottavaa,sen takia täällä kyselen jos joillain olisi oma kohtasia kokemuksia näistä sairauksista ja niiden hoidosta raskaus aikana.Tuo tieto ketipinorista oli todella positiivinen.

Joskus kysyin lääkäriltä migreenilääkkeistä ja ainakin minua suositeltiin olemaan ottamatta mitään. Tosin mun migreeni menee kyllä yleensä muutaman tunnin aikana ohi ilman lääkkeitä vaikka ne tunnit tuskaa onkin. Silti mieluummin kärsin kuin otan riskejä vauvan hyvinvoinnin kannalta.

Minulla tuossa migreenissä on juuri se huono puoli kun se ei mene ohi, lääke pitäisi ottaa ennen kuin alkaa oksennus "vaihe", muuten olen niin huonossa kunnossa että ei pysty edes liikkumaan muuten kuin kontaten.

Kysypä lääkäriltä, saat varmasti tarkkaa tietoa. Sulla lienee jonkinmoinen hoitosuhde esim. psykiatriseen sairaanhoitojaan, selvitäpä asiaa sitä kautta, itse ainakin saanut sieltä kaiken avun.

Itsellä migreeniin sallittuja parasetamolin lisäksi ibuprofeeni näin alkuraskaudessa ja panacodia voi ottaa. Bipoon syön lamotrigiiniä, se on sallittu raskauden aikana. Uniongelmiin tarvittaessa Oxaminia.

Yhteistyössä