Mitä kutinaa??

• Viestiketjun aloittaja Kutina
  • Ensimmäinen viesti
Kutina
Minulla on ollut muutaman kerran hiivaa ja sen oireet tunnen mutta nyt on jonkin aikaa ollut kutinaa ns. ulkosynnyttimien alueella ei siis ""sisällä"". Ihan tavallinen apteekin Helosan rasvakin auttaa mutta sitten taas muutaman päivän päästä kutiaa uudelleen? Onkohan ihan normaalia ärtymistä jostain tai vastaavaa??

Jep
Samaa olen ihmetellyt; yleensä yhdynnän jälkeen. Sukupuolitauteja ei ole ja kutina on hiivatulehdusta lievempää ja menee parissa päivässä ohi, vaikka bepanthenella, joskus tosin laitan Canesteniakin. Tuntuisi lähinnä olevan limakalvojen ärtyneisyyttä, vaikka aina kunnolla kostunkin.

Jenna
Kyllä kai hiivatulehdus voi kutista myös sisäsynnyttimissä. Näin muistaisin lukeneeni Canesten-voiteen ohjeista. Juuri sen vuoksi voidetta laitetaan asettimella emättimeen sekä erikseen ulkosynnyttimiin.

liekki
Kuivat limakalvot voi olla kyseessä, aiheuttaa usein hiivaoireita ulkosynnyttimissä. Bevita-rasva ja perusvoide ovat hyvä ensiapu, mutta tärkeämpää olisi saada hormonitasapaino kuntoon. Itselläni auttoi runsasestrogeenisempiin e-pillereihin vaihtaminen, rasvahappo- ja sinkkilisä.

Jenni1971
Kuulostaa tutulta. Itselläni kutinaa aiheuttaa kovakourainen seksi tai voimakas klitoriksen seudun hankaaminen yhdynnän aikana. Mielestäni kyse on bakteeritasapainon ärtymisestä.

Kannattaa välttää liikaa pesua, koska silloin hyödylliset bakteerit katoavat. Alapesuksi esim. vettä ja 1-2 tippaa Sebamed-nestesaippuaa (saa Apteekista). Pikkuhousun suojia ei kannata käyttää. Kuukautissiteet on asia erikseen, mutta kireät pikkuhousut (pahimmassa tapauksessa jotain keinokuitua, eikä puuvillaa) ja lisäksi hautova muoviläpyskä (=lue: pikkuhousunsuoja) saa melkein kenelle vain kutinaa aikaiseksi. Pikkuhousun suojan tarkoitus on estää pikkuhousuja likaantumasta, mutta eikös pikkuhousut joka tapauksessa vaihdeta kerran päivässä puhtaisiin...

Omalla kohdallani asiaa auttoi ruokavalion muuttaminen. Salaattia lisää, kuten myös ruisleipää. Liikaa jalostetut elintarvikkeet (karkki, rasvainen ruoka, vaalea leipä) vaikutti ilmeisesti bakteeritasapainoon niin, että oma luonnollinen bakteerikanta järkkyi helposti. Nyt kutina on hävinnyt ruokavalion muuttumisen myötä sekä jättämällä pikkuhousun suojat kokonaan pois. Itse asiassa jopa lääkäri sanoi, että lämpimällä ilmalla kannattaa välillä kulkea esim. hame päällä ilman pikkuhousuja!

Kutinaa myös
Itse olen myös miettinyt että mistä johtuu kun itselläni on häpykarvoituksen alueella välillä voimakastakin kutinaa niin että tekisi mieli raapia kunnolla? Välillä sitten taas ihan rauhallinen...

...
Itselläni ilmaantui juuri sunnuntaina ihmeellistä kutinaa alapäässä, mikä jatkuu edelleen. En tajua, mistä se voi olla peräisin? Tekisi mieli raapia oikein rajusti välillä.

...
Ja erityisesti pyöräily tuottaa tuskaa nykyään kutinan vuoksi. Pyöräilen joka päivä työmatkat (neljä kilometriä per suunta) ja silloin kutina vaivaa kaikista eniten...

Neito
Kuinka tuota onko teillä yleensä kutinan aikana jotain vuotoja? Mä en itse tiedä mikä mulla on mut nyt on pari päivää kutissu ja olen laittanu jotain rauhoittavaa rasvaa ja se auttaa hetken nyt eilen kävin apteekissa ja kysyin vähän apua sieltä niin ne antoi vain jotain maitohappobakteereja.. Mut nyt en oikeasti tiedä mikä on kun tulee sellaista ihme vuotoa välistä tulee punaista ja sit ihan ruskeaa.. Olisiko mulla kuitenkin hiiva tulehdus vai jotain muuta kenties? Onko hiivan aikana yleensä jotain vuotoa kutinan lisäksi?

Maria
Mulla on kanssa ollut ihmeellistä kutinaa pari viikkoa. Alkoin seksin jälkeen (ei kuitenkaan sp-tauti) ja sit alkoi menkat ja olo oli aika tukala siteiden kanssa ja nyt kutina jatkuu edellen. Ei ole kuitenkaan niin voimakasta kuin yleensä hiivatulehduksessa. Olen ostanut jo hiivaläkkeet että jos vieleä niillä kokeilis mutta sitten kai lääkäriin jos ei lopu. Inhottava vaiva!

Neito
Tuota eilen kävin lääkärissä ja siel oli joku nuori poju lääkärinä joka ei uskaltanut tutkia paikkojani vaan kirjoitti suoraan mulle 3 eri lääkkeet ja nyt kysyisin että kumpi näistä lääkkeistä olisi parempi vaihtoehto jos mulla on joku emätintulehdus DOSYKLIN vai FLAGYL olen pian menossa apteekkiin mut en todellakaan viitsi ostaa molempia lääkkeitä kun ei oikein ole nyt rahaa.. Vaikka terveydestänihän onkin kysymys mut luulisi jomman kumman lääkkeen auttavan.. Toi yksi lääke on vain joku hiivalääke jos vaikka iskisi hiivatulehdus.

Kuivat limakalvot
Ei sen kutinan tarvitse olla sen kummempaa kuin kuivat limakalvot. Eli ei ole hiiva tai tulehdus, vaan kuivuutta. Samaan tapaan kuin joskus talvisin sääret kutiavat, kun iho on hilseilevän kuiva.

Mulla ainakin kuukautiskierron eri vaiheissakin kutiaa, kun on ""kuivempi"" aika.

Ceridal on ainakin ihan ok rasvailuun, älkää turhaan ainakaan hiivalääkkeitä syökö tai käyttäkö, jos ei muita oikeita oireita ole (epäspesifiin tai hiivaan).

Tätä etsinkin
Minä olen jo vuosia alkanut kutista alapäästä n. viikkoa ennen kuukautisia, siis eräänlainen pms-oire tämäkin. Tietysti siteet menkkojen aikana eivät ole omiaan rauhoittamaan tilannetta...
Nyt kuitenkin olen viimeisen kierron kutissut kokonaan ja ostin jo viime viikolla Gyno-Daktarinia. Kaksi käytin ja lopetin, koska kutina vain koveni entisestään ja tuntui kuin alkaisi mennä pienille haavoille koko alapää. Vessassa käydessä jää vähän verta paperiin (ihosta, ei siis tule sisältä se veri) ja veden kanssa huuhtelu sekä kosteusvoiteen laittaminen kirvelee mielettömästi. Myöskin nivustaipeen hikoilu alkaa kirvellä. Alapää punoittaa hieman, mitään ylimääräisiä näppyjä tms ei näy.

Pesuaine?
Voisitko olla herkistynyt pesuaineelle/huuhteluaineelle, jota käytät alusvaatteissa?

Kokeile pestä hetken alusvaatteet hajusteettomalla, nestemäisellä pesuaineella, josta ei jää jäämiä (ei huuhteluaineita), käytä vain puuvillaisia alusvaatteita ja vältä esim. kireitä housuja. Stringit ym. tauolle, jos niitä käytät.

sama juttu
Mullakin samanlaista ikävää kutinaa ollu jo muutaman päivän.. Käytän hajusteettomia pesuaineita, ettei niistä kyl pitäs tulla. Ja ollut selibaatissakin pitkään, joten ei sukupuolitautikaan pitäisi olla.
Nyt tosin just eilen illalla, pitkästä pitkästä aikaa, olin erään miehen kanssa, jolla vakisuhde ja kuulemma ihan terve (tauditon) mies, siis omien sanojensa mukaan.
Harrastimme aika rajuakin seksiä, hän pani aika kovaa ja pitkään, ja vaikka olinkin tosi kiihottunut koko ajan, alkoivat paikat tuntua aroilta loppuvaiheessa.
Sen jälkeen tuo kutina vain yltyi, mikä alkoi siis jo ennen tätä juttua, joten mietinkin, että johtuiskohan tämä kuivista, ärtyneistä limakalvoista sitten???

Mulla kun, vaikka kuinka kiihottunut olisinki (eikä ole tarvinnut ikinä vielä liukastusvoiteita tms) on taipumusta ollut ennenkin limakalvojen ärsyyntymiseen ja arkuuteen kovan paneskelun jäljiltä... Joten sitäkö tämä vaiva olisikin?
Mitään näppylöitä tms ei näy ja vain tuosta ulkopuolesta kutisee ja hieman kuumottaa... on ärtynyt punertavaksikin.

Asiallisia vastauksianne odotellen :)

PS. ja vielä yksi juttu, ehkäisyä ei ollut käytössä.

Yhteistyössä