Mitä kannattaa kysyä

• Viestiketjun aloittaja KYSYMYKSET
  • Ensimmäinen viesti
KYSYMYKSET
Mitä minun kannattaa kysellä gynekologilta kun olen menossa nyt käynnille ensikertaa?
Mistä minun kannattaa ottaa selvää?

Kertookohan hän kohtuni asennon ja ""mahd. lisääntymismahdollisuuteni""?
Pitääkö keskustella mahdollisista äidin raskauksien ongelmista/keskenmenoista jos sellaisia on ollut?

Tekeekö gynekologi papan ja sisätutkimuksen ensikertalaisille jos itse pyytää?

Entä kysyykö hän koulutukseni ym asiat?

Raija
Eipä siellä juuri mitään erityistä kannata kysellä jos joku asia ei erityisesti paina mieltä. Se on ihan rutiinitoimenpide, ihan kuin tavallinen terveystarkastus. Kohdun asennosta ja koosta en minä ainakaan ole koskaan keskustellut, kunnossahan se on, kun lääkäri ei siitä mitään ole sanonut. Lisääntymismahdollisuuksiasi lääkäri ei pysty kertomaan, se ei tutkimuksessa selviä, jollei jotain todella vakavaa ilmene. Ja niihinhän vaikuttaa aika lailla myös miehesi ja hänen spermansa.:)

Äitisi raskauksista ym. sinun ei tarvitse kertoa, sehän ei sinun kohtuusi mitenkään liity. Lääkäriäsi kiinnostaa yllättävän vähän sinun taustasi ja elämäsi, tulet huomaamaan.:)

Häntä ei kiinnosta myöskään, milloin olet menettänyt neitsyytesi ja kuinka monen miehen kanssa seksiä harrastanut, tai edes että seurusteletko ym. Seurusteluasiat tulevat puheeksi jos tarvitset ehkäisyä, mutta ei muuten. Koulutuksesta ym. lääkärisi ei kysele, mutta saattaa hiukan kartoittaa elämäntilannettasi kyselemällä noin yleisesti, varsinkin jos sinua huolettaa jokin asia seksielämässäsi tai omassa terveydessäsi. Jos sinulla on esimerkiksi ollut usein hiivaa, hän saattaa kysellä, millaisia pikkuhousuja käytät, keinokuituisia tai puuvillaisia, käytätkö jatkuvasti pikkuhousunsuojia tai syötkä paljon sokeria jne.

Sisätutkimus on juuri se juttu, jonka vuoksi gynelle mennään, ja yleensä otetaan myös papa. Sitä ei tosiaan tarvitse itse pyytää, vaan pienen alkurupattelun jälkeen lääkärisi pyytää sinua ottamaan housut pois, ja asettumaan tutkimuspöydälle ja laittamaan jalat jalkatukiin. Paidan voit pitää päällä, mutta ota rintsikat pois, sillä lääkäri tutkii myös rintasi tutkimuksen yhteydessä. Sisätutkimus ei ole miellyttävä, mutta se on pian ohi. Papakaan ei kivalta tunnu, mutta kauaa sekään ei kestä. Koeta rentouttaa itsesi ja vatsalihaksesi tutkimuksen ajan, ja miettiä mukavia, vaikka kesäistä päivää mökin laiturilla.:) Tutkimuksen lopuksi lääkäri antaa sinulle paperia, että voit pyyhkiä tutkimuksessa käytetyn liukastusaineen pois alapäästäsi, ja sen jälkeen saata laittaa vaatteet päälle. Siinä se sitten onkin, koko homma. Yllättävän nopeaa ja tehokasta toimintaa; minä vieläkin usein jännitän gynekäyntiäni, ja niiden jälkeen olen aina vähän hämmästynyt, että hä, tässäkö tämä nyt olikin, eikö tämä tämän kauempaa kestänytkään.:D

hilppa
Mun gyne tutkii aina rinnat, mikä onkin ihan ok.
Papa ei satu, epämiellyttävähän koko tilanne on muuten. Kuka nyt siihen vieraan naisen ( tai miehen ) eteen haluaisi värkkiään levittää.
Mutta totta on että se kestää vaan hetken ja sit voi taas olla ihan rauhassa kun tietää että kaikki on ok sielläkin päässä.

Yhteistyössä