Mitä kaikkia puolueita olette elämänne aikana äänestäneet?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tässä huomioidaan kaikki vaalit Suomessa.

Mä olen äänestänyt: Kokoomus, Keskusta, RKP (Rehn 1994), Vihreät, SDP (Halonen toisella kierroksella jossain vaiheessa).

Aloitin Kokoomuksella nuorena, sitten kiersin vähän vihervasemmiston puolelta (lähinnä vihreiden) ja nyt olen palannut Kokoomukseen.
 
Erilainen nuori
Olen vanha paska, yli 50v ja muistan vain eduskuntavaalit. Pressanvaalit ja kunnallisvaalit ovat enempi henkilövaalit:

1987: KOK
1991: KOK
1995: SDP
1999:KOK
2003,2007,2011,2015,2019: Vihreät

Henkilöistä nuokin aika paljon riippuu. Soininvaara veti mut Vihreisiin aj oon siellä pysynyt. Ainoa mikä aina hämäsi oli ydinvoimavastaisuus, mutta sekin on nyt toivottavasti katoamassa. Ja toisaalta kyllähän nää viimeiset projektit aika käsittämättömiksi osoittautui.
 
vierailija
Kokoomus, vihreät, persut

Punaisissa nähnyt aina vaan punaista
Onhan toi Vihreä-Persu-yhdistelmä silti aika kova.

Itse olen aina äänestänyt Kokoomusta. Vaikka en edes pidä puolueen imagosta "kyky"-puolueena. Mutta jotenkin musta vaan tuntuu, että ainoo puolue joka ajaa keskituloisen, jolla vähän sijoituksiakin, etuja. Kaikki muut on enempi tai vähempi erinäisten tukien ja tulonsiirtojen asialla.
 
  • Haha
Reactions: Latimeria
Nyt saat kirjoittaa 3 sivua A4:sta ja kertoa, miks tuossa yllä lukee "vihreät". Kalaharrastus, toivottavasti sen takia?
Pari lausetta riittää ;) Heittokalastusta tuli aikoinaan harrastettua paljonkin, mutta sitten meritaimenet katosivat.

Syy puolueen vaihtoon oli kuitenkin tällaiselle suurelle luonnonystävälle hervoton ympäristön paskominen, ilman ja meren saastutus, soiden kuivatukset, avohakkuut, välinpitämättömyys eläinten uhanalaisuuksista, sukupuuttouhkista, uhanalaisten eläinten metsästys jne

Pitää muistaa, että siihen aikaan ei ollut loismaahanmuuttoa, se oli puhdas ympäristöpuolue.

En seuraa niitä enää, mahtaakohan ne tehdä luonnon eteen enää mitään mamutukseltaan?

Onko hyväksyttävä selvitys? :sneaky:
 
  • Tykkää
Reactions: KalaMies ja Echo
Pari lausetta riittää ;) Heittokalastusta tuli aikoinaan harrastettua paljonkin, mutta sitten meritaimenet katosivat.

Syy puolueen vaihtoon oli kuitenkin tällaiselle suurelle luonnonystävälle hervoton ympäristön paskominen, ilman saastutus, soiden kuivatukset, avohakkuut, välinpitämättömyys eläinten uhanalaisuuksista, sukupuuttouhkista jne

Pitää muistaa, että siihen aikaan ei ollut loismaahanmuuttoa, se oli puhdas ympäristäpuolue.

En seuraa niitä enää, mahtaakohan ne tehdä luonnon eteen enää mitään mamutukseltaan?

Onko hyväksyttävä selvitys? :sneaky:
Juuh, nyt voin mennä rauhallisin mielin nukkumaan. :giggle:
 
  • Rakkaus
Reactions: Latimeria
vierailija
SDP ja Perussuomalaiset valtakunnallisissa vaaleissa. Kunnallisvaaleissa olen saattanut äänestää myös Kokoomusta joskus. Nykyään ei enää ole muita vaihtoehtoja kuin persut. Joskus 1990-luvulla saattoi vielä ajatella, että kyllä se maahanmuutto pysyy kurissa ja kyllä kaikissa puolueissa on sen verran järki-ihmisiä, että "ihan kohta" laitetaan maahanmuuttoasiat kuntoon. Mutta kuten on nähty, ei niitä järki-ihmisiä sitten ollutkaan ja tilanne räjähti käsiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Latimeria
vierailija
Koska olen työntekijä, en ole yrittäjä enkä työnantajan edustaja, joten olen äänestänyt vihreitä, vasemmistoliittoa ja SDP:tä.

Yksinkertaisuudessaan: En halua siis äänestää itseäni vastaan esim. kokoomusta ja keskustaa, jotka huonontavat vain minun omia palkka- ja lomaetujani. En ole kuitenkaan niin idiootti, vaikka kuinka selitetään talouden parantamisella ja kuinka kikyt ovat hyviä työntekijöille.

En äänestä kristillisiä, koska Jumalajutut ovat minun elämästäni aika kaukana.
Perussuomalaiset... on Tony Halmeen ruumillistuma ja se kertoo siitä puolueesta ihan kaiken. Kapeakatseisia populisteja, ihan kuin ei maailmaan mahtuisi muita kuin me ihan oikeat suomalaiset, ihan melkein mutta ei kuitenkaan arjalaiset.
Vasemmistoliittoa olen äänestänyt ehkä protestina ja perussuomalaisten vaihtoehtona, jotta edes joku pohtisi huonompiosaisia tässä maassa. En itse kuulu tähän luokkaan, mutta minun mielestäni yhteiskunnan pitää myös huolehtia heistä jotka eivät sitä itse osaa eikä pysty. eikä jättää ojaan kuolemaan kuten ehkä Kokoomus ja Keskusta heidät jättäisi.
SDP.... olen äänestänyt eniten vaaleissa, . on minulle se valinta vieläkin, vaikka vuosien saatossa on tullut puolueesta yhä enemmän munattomampi.
 
vierailija
Koska olen työntekijä, en ole yrittäjä enkä työnantajan edustaja, joten olen äänestänyt vihreitä, vasemmistoliittoa ja SDP:tä.

Yksinkertaisuudessaan: En halua siis äänestää itseäni vastaan esim. kokoomusta ja keskustaa, jotka huonontavat vain minun omia palkka- ja lomaetujani. En ole kuitenkaan niin idiootti, vaikka kuinka selitetään talouden parantamisella ja kuinka kikyt ovat hyviä työntekijöille.

En äänestä kristillisiä, koska Jumalajutut ovat minun elämästäni aika kaukana.
Perussuomalaiset... on Tony Halmeen ruumillistuma ja se kertoo siitä puolueesta ihan kaiken. Kapeakatseisia populisteja, ihan kuin ei maailmaan mahtuisi muita kuin me ihan oikeat suomalaiset, ihan melkein mutta ei kuitenkaan arjalaiset.
Vasemmistoliittoa olen äänestänyt ehkä protestina ja perussuomalaisten vaihtoehtona, jotta edes joku pohtisi huonompiosaisia tässä maassa. En itse kuulu tähän luokkaan, mutta minun mielestäni yhteiskunnan pitää myös huolehtia heistä jotka eivät sitä itse osaa eikä pysty. eikä jättää ojaan kuolemaan kuten ehkä Kokoomus ja Keskusta heidät jättäisi.
SDP.... olen äänestänyt eniten vaaleissa, . on minulle se valinta vieläkin, vaikka vuosien saatossa on tullut puolueesta yhä enemmän munattomampi.
*ihan oikeat melkein arjalaiset.
 
Perussuomalaiset... on Tony Halmeen ruumillistuma ja se kertoo siitä puolueesta ihan kaiken. Kapeakatseisia populisteja, ihan kuin ei maailmaan mahtuisi muita kuin me ihan oikeat suomalaiset, ihan melkein mutta ei kuitenkaan arjalaiset.
No huh, olet lukittunut Halmeen ajoille suhteessasi. Kai sentään tiesit ettei ole joukossamme enää? :sneaky:
 
vierailija
Koska olen työntekijä, en ole yrittäjä enkä työnantajan edustaja, joten olen äänestänyt vihreitä, vasemmistoliittoa ja SDP:tä.

Yksinkertaisuudessaan: En halua siis äänestää itseäni vastaan esim. kokoomusta ja keskustaa, jotka huonontavat vain minun omia palkka- ja lomaetujani. En ole kuitenkaan niin idiootti, vaikka kuinka selitetään talouden parantamisella ja kuinka kikyt ovat hyviä työntekijöille.

En äänestä kristillisiä, koska Jumalajutut ovat minun elämästäni aika kaukana.
Perussuomalaiset... on Tony Halmeen ruumillistuma ja se kertoo siitä puolueesta ihan kaiken. Kapeakatseisia populisteja, ihan kuin ei maailmaan mahtuisi muita kuin me ihan oikeat suomalaiset, ihan melkein mutta ei kuitenkaan arjalaiset.
Vasemmistoliittoa olen äänestänyt ehkä protestina ja perussuomalaisten vaihtoehtona, jotta edes joku pohtisi huonompiosaisia tässä maassa. En itse kuulu tähän luokkaan, mutta minun mielestäni yhteiskunnan pitää myös huolehtia heistä jotka eivät sitä itse osaa eikä pysty. eikä jättää ojaan kuolemaan kuten ehkä Kokoomus ja Keskusta heidät jättäisi.
SDP.... olen äänestänyt eniten vaaleissa, . on minulle se valinta vieläkin, vaikka vuosien saatossa on tullut puolueesta yhä enemmän munattomampi.

Unohdin ihan täysin perustella vihreät.. ja se kertoo juuri siitä, mauttomia ja hajuttomia, pyllistävät sinne ja tänne mistä tuuli käy heille paremmin.
Äänestin vihreitä, koska uskoin silloin sinisilmäisesti vihreiden arvoihin ja hienoihin aatteisiin, ilmasto jne.
Mitä vanhemmaksi tulee sitä kyynisemmäksi tulee ja ymmärtää mikä tätä maailmaa oikein pyörittää.
 
vierailija
Olen aina ihmetellyt miksi työntekijät äänestävät kokoomusta ja keskustaa, koska silloin ovat siis valmiita mm palkan alennuksiin ja omien etujen huonontamiseen
ns YHTEISEN hyvän parhaaksi eli kenen parhaaksi, kuka siitä käärii voitot ?
 
vierailija
Olen aina ihmetellyt miksi työntekijät äänestävät kokoomusta ja keskustaa, koska silloin ovat siis valmiita mm palkan alennuksiin ja omien etujen huonontamiseen
ns YHTEISEN hyvän parhaaksi eli kenen parhaaksi, kuka siitä käärii voitot ?
Se on nimenomaan se yhteinen tai yleinen etu. Minä taas olen aina ihmetellyt niitä ihmisiä, jotka äänestävät vain se oma napa edellä. Varsinkin kun tämä porukka on yleensä sitä yhteiskunnan huonoimmin menestyvää. Sen vielä ymmärtäisi, että miljonääri haluaa äänestää oman etunsa mukaan, mutta että se kaikkein köyhin ja sairain työtön on sitä mieltä, että nyt on asiat hyvin. Tällaisen yhteiskunnan minä haluan, jossa on köyhiä ja sairaita työttömiä. Ja koska lapsestani tulee myös köyhä ja sairas työtön, on tärkeää että meidän köyhien ja sairaiden työttömien asiat ovat hyvin.
 

Yhteistyössä