Mitä kaikkea kolmevuotiaan pitäisi osata?

• Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti
vieras
no kaikkea ,ulkoillaan askarellaan .jos tarkoiti neuvolaa niin pallon potkimista ,koppiin ottamista,kirjann lukua ja ymmärtämistä,palikka tornin tekoa ,muotoja ja onko iso vai pieni edessä vai takaa,värit ,oli ehkä muutakin.mutta meillä on sillai että poika puhuu mutta ei tarpeeksi selväksi eli puheterapeuttia tiedossa

3.v äiti
lapset kehittyy niin eri tahtiin että vaikea sanoa mitä "pitäisi" osata...
meillä 3.v osaa puhua jo pitkiäkin lauseita, oppinut luistelemaan tänä talvena (luistelukoulun ansiosta) ja käy itse wc-pöntöllä jne. näitä perustaitoja. Meillä luetaan kyllä mutta harvemmin askarellaan, päiväkodissa kyllä askartelevat ja lauletaan jos sille päälle satutaan ;) pelaillaan pelejä jne. sellasta ihan normaalia touhuamista. Ja paljon 3.v tyttö leikkii isoveljen 6.v kanssa mitä eriskummalisempia leikkejä välillä ;D

No meillä on nyt tosi pop askartelu, eli saksien käyttö on hallussa (ei siis mitään tiettyä osaa vielä leikata, mut omia "kuviaan" leikkelee).

Luetaan, lauletaan, maalataan, piirretään, kuunnellaan musiikkia cd:ltä, leipomisesta meillä myös tykättäis, mutta kun äiti ei jaksa innostua :D, varsinkin kun ne leipomukset jää sit helposti syömättä.

Mutta siis ihan sen mukaan toimitaan, mitä herra ite haluaa touhuta.

Poika 3,5 v. Piirretään ja harjoitellaan kynäotetta, kun neuvolassa sanottiin että 4-vuotiaana se pitäisi osata. Lauletaan, luetaan, tehdään palapelejä, laitetaan ruokaa yhdessä, muovaillaan, askarrellaan, tanssitaan, ulkoillaan, leikitään..

Ap
Tuli vaan huono äiti olo, kun ei me juuri piirretä tai maalata tai askarrella, kun itse en niitä osaa enkä ole hoksannut että lapsi osaisi ja varmaan tykkäisi. Tai on toki kyniä ja paperia mutta harvoin niitä käyttää. Lauletaan ja tanssitaan kyllä senkin edestä, mutta pitäis vissiin huomenna marssia kauppaan askartelutarvikeostoksille. Antakaas helppoja askarteluvinkkejä :D

Peppari, mun lapsi tykkää viikata pyykkiä ja olis suorastaan himotiskaaja jos antaisin. Tykkää myös imuroida ja varsinkin luututa! Onneks edes yks asia kunnossa ;)

Yhteistyössä