Mitä jouluisia tekemisiä teet lastesi kanssa näiden tulevien kahden viikon aikana?

• Viestiketjun aloittaja tip tap tip tap
  • Ensimmäinen viesti
tip tap tip tap
Kun sittenhän koittaa jo ns. jouluviikko eli päivät 22.12 ja 23.12 + sittenhän onkin jo aatto.

Täällä olen jo hyvissä ajoin leiponut isomman tenavan kanssa piparit. Torttujen leipomiseen hän ei osallistunut, mutta kylläkin niiden syömiseen ;))

Joulukoristeet, -valot ja -verhot olen kanssa jo marraskuun alussa laittanut paikoilleen. Sekin juttu on pois.

Glögiä ja herkkuja olemme myös silloin tällöin iltasella nauttineet.

Pienemmän kanssa en voi ajatellakaan pipareiden leipomista, tuntuu, että jollekin joulumausteelle hän on allerginen.

Joulukortit ostin valmiina ja kirjoitan ne alta pois. Tuohonkaan työhön en isomman apua kaipaile. Tai noh ehkä postimerkkien liimaamiseen :))

Joten mitä kivaa jouluista tekemistä tässä nyt vielä keksisin lasten kanssa tehtäväksi?

Tonttutouhuja
Me leivotaan vielä piparkakkuja ja varmaan jotain muitakin pikkuleipiä. Askarrellaan joulukoristeita. Haettiin metsästä pikkujoulukuusi ja koristeltiin se. Koristellaan kämppää. Laitetaan linnuille ja oraville ulos ruokaa. Käydään joulutapahtumissa.

vieras....
Tänään leivoin lasten kanssa pipareita ja samalla kuunneltiin joulumusiikkia :)
Myöhemmin vielä koristellaan pipareita mitä jaksetaan.
Koristellaan kotia, laitetaan jouluiverhot ym. Lapset askartelee koulussa joulujuttuja joten ei askarrella kotona.
Lanttu ja porkkanalaatikot teen yksin.

Ei mitään erikoisempia oikeastaan.... Silloin kun olin kotona, meillä oli tapana syödä aamupala kynttilänvalossa ja avata yhdessä joulukalenteri. Iltapalan yhteydessä sai aina glögiä halutessaan ja sekin tietenkin kynttilänvalossa. Illalla luettiin yhdessä joulukalenteri-kirjaa. Nyt lähden töihin niin aikaisin, että muksut vasta heräilee... joten tämä ihana tapa on jäänyt.
Pidin myös joka vuosi koko pihan mukeloille yhteisen joululeivonta päivän.

Mutta meillä leivotaan, syödään jouluherkkuja, poltellaan paljon kynttilöitä. Ja kuunnellaan joulumusaa.
Tänä vuonna olen ajatellut että käydään porukalla Porvoossa fiilistelemässä joulua. Siinäpä ne taitaa olla.

Halusivat leipoa pipareita, joten sitä joku päivä, täytyy vaan käydä ostamassa jotain koristeluhärpäkkeitä. Tänään paketoitiin lahjat paikalliseen joulupuukeräykseen ja viedään ne tuossa vähän ajan kuluttua. Jouluvalot ripustettiin, tosin lapset eivät auttaneet siinä hommassa. Ja toki kuusi koristellaan sitten lähempänä joulua.
Joulukortteja ei kirjoteta, ne rahat laitetaan perinteisesti myös hyväntekeväisyyteen.

Viimeksi muokattu:
juuu
Meidän valmisteluihin kuuluu koristeiden laittaminen esille, piparkakkutalon leipominen ja koristelu sekä kuusen hakeminen metsästä. Muuten haetaan joulufiilistä jouluisesta perhekirkosta, kauneimmista joululauluista sekä kaupungin joulun avauksesta.

"mummu"
Käytiin Särkänniemessä Koiramäen joulussa. Ihan kuin oltaisiin sukellettu sinne Mauri Kunnaksen kirjan sisään:-D
http://www.sarkanniemi.fi/fi/vinkkeja-ja-linkkeja/web-kamera

Neljä tuntia menee ihan hujauksessa siellä.

vieras...
Huomenna mennään MLL:n järjestämälle jouluretkelle, torstaina olisi kalenterissa kirjaston jouluaiheinen satutunti ja joulukorttien postitus. Seuraavalla viikolla on maanantaina imetystukiryhmän pikkujoulut jonne isompikin haluaa mukaan, perjantaina avoimen päiväkodin pikkujoulut ja jouluviikolla maanantaina opiskelijoiden järjestämä lyhyt "tontturetki". Näiden lisäksi tehdään porkkanalaatikkoa, askarrellaan pakettikortteja ja paketoidaan lahjat. Lapsen omassa kerhossa on myös seurakunnan järjestämä kynttilähetki ja vierailu museon joulu näyttelyyn tiedossa. Yritetään järjestää että esikoinen pääsee mukaan kuusenhakureissulle, en tiedä onnistuuko. Postitettavat kortit on valmiina, lahjat on ostettu ja koristeet paikallaan. Eiköhän tuosta jo joulu tursua korvista :D

jouluihminen yhtä lajia
Käydä katsomassa joku joulukonsertti, tai jouluvalokatu, jouluikkuna tai joulunäytelmä. Tai vaikka Apteekkimuseon Joulu (Turussa).

Mikä on sinulle itselle se joulun syvin juttu? Valo pimeyden keskellä? Jeesuslapsen armahdus ihmiskunnan synteihin? Toivo? Yleinen ystävällisyys? Rakkaus ja armo? Hiljentyminen ja rauha oman ittensä kesken? Niitä mieti, niistä sitten voit kutoa lapsellesi ne hänen tärkeimmät joulueväät.

alkuperäinen
Itse vietän joulua Jeesuksen syntymäjuhlan muistoksi. Mutta vanhemmalle lapselle uskon asiat eivät kai ole kovin tärkeä juttu, enkä häntä pakota omaan uskooni. Pienempi nyt ei näistä uskon asioista vielä mitään ymmärrä.

jouluihminen yhtä lajia
Eiks se vanhemmuuteen ja kasvatukseen ja vastuuseen kuulu myös viedä se lapsi jonkinlaiseen perinteeseen, uskoon, maailmankatsomukseen ja ideologiaankin?

Itse en siis tosin koskaan kasvattanut lapsiani uskonnollisiksi. En vaan itse uskonut tarpeeksi niihin juttuihin. Mutta valoon, toivoon ja sen juhlimiseen kyllä kasvatin. Evankeliumeja meillä ei kyetty lukemaan, kun meni hikka ittellä kurkkuun siinä kohdassa.

Yhteistyössä