Mitä ihmettä me tehdään meidän lemmikkien kanssa????

  • Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti
"neuvoton"
Minä olen testien mukaan allerginen eläimille. MUTTA en ole yi 15vuoteen saanut mitään oireita.

Ennenkuin nyt. Oireet palanneet. Meillä kaksi koiraa. 10v ja 8kk ja kaksi pian 4vuotias marsua.

Varsinkin nuo vanhemmat eläimet minua huolettaa nyt kovasti. Tässä on jo jonkun aikaa mietitty asiaa ja allergia oireita. Käyty lääkärillä ja saatu lääkettä.

Mutta, ollaan nyt tulossa siihen tulokseen että pennusta luovutaan. Se ansaitsee kodin missä omistaja voi touhuta sen kanssa ja on vielä nuorikin että varmasti sopeutuu.

Mutta tuntuu niin väärältä laittaa 10vuotiasta koiraa uuteen kotiin. Ja samoin marsut alkavat olla jo marsuiksi vanhoja.

Veetuttaa tämä tilanne niin suunnottomasti.
 
"vieras"
Anna nyt ensin se marsu pois, ja jos oireet jatkuvat luovutte pennustakin. Vanhalle koiralle ei enää vierasta kotia, jos ei koiralle tuttua paikkaa ja ihmisiä joilla elää rauhallinen loppuelämä, voi olla armeliaampaa päästää hänet nukkumaan.
 
"aloittaja"
Kiitos, tälläistä vaihtoehtoa mekin ollaan tässä pohdittu.

Että pentu uuteen kotiin, vanhus jää meille ja marsuista on ollut vähän puhetta että ehkä siskoni voisi ottaa ne.

Mutta vielä on kaikki ihan avoinna ja vaatii paljon miettimistä ja sopeutumista. Lapsillekkaan tämä ei tule olemaan helppoa. Varsinkaan heille.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25302446:
lopputulos on ihan sama onko talossa yksi koira vai kaksi koiraa, jos on oikeesti allerginen. molemmat joutuu panemaan menemään ja marsut myös, jos haluaa elää ilman oireita
Ei ole todellakaan näin mustavalkoista. Mullakin testipaperit osoittaa että olen allerginen kaikille eläimille, mutta omille koirille olen siedättynyt. Vieraista koirista saan heti oireet.

Marsut pois, ne aiheuttaa usein eniten allergiaoireita ja hyvin herkästi. Uudelle pennulle saattaisit siedättyä, mutta ei kannata ottaa riskiä joten parempi antaa se uuteen kotiin. Vanhaan koiraan olet varmasti siedättynyt jo niin että voit sen kanssa elää. Voi olla että uusi koira laukaisi ne sun oireet, kun et ole sille vielä siedättynyt. Koiraa usein siedetään aika hyvin, etenkin kun sille altistuu päivittäin. Kissat, jyrsijät ja hevoset on vähemmän siedettyjä.
 
koirax3
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25302446:
lopputulos on ihan sama onko talossa yksi koira vai kaksi koiraa, jos on oikeesti allerginen. molemmat joutuu panemaan menemään ja marsut myös, jos haluaa elää ilman oireita
Ei ihan näinkään! Koiraa pahemmin allergisoivia eläimiä ovat kissat, kanit ja jyrsijät. Ja mitä koiriin tulee, niin toiset allergisoivat enemmän kuin toiset. Ja pitkäaikainen siedättyminen allergianaiheuttajalle myös voi suojata eli ihminen sietää esim. sen koiran, jonka kanssa on vuosia elänyt, mutta saa oireita sitten uudesta tulokkaasta etenkin jos on toisen rotuinen.

Meillä astmaatikkomies sietänyt vanhan koiramme, mutta sai vuoden ajan lieviä allergiaoireita pentukoirasta, joka erirotuinen kuin seniorikoira ja aivan erilainen karvanlaatu. Kolmas koira on samaa rotua kuin seniorikoira eikä miehellä tästä mitään oireita ole tullut.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";25302471]Ei ole todellakaan näin mustavalkoista. Mullakin testipaperit osoittaa että olen allerginen kaikille eläimille, mutta omille koirille olen siedättynyt. Vieraista koirista saan heti oireet.

Marsut pois, ne aiheuttaa usein eniten allergiaoireita ja hyvin herkästi. Uudelle pennulle saattaisit siedättyä, mutta ei kannata ottaa riskiä joten parempi antaa se uuteen kotiin. Vanhaan koiraan olet varmasti siedättynyt jo niin että voit sen kanssa elää. Voi olla että uusi koira laukaisi ne sun oireet, kun et ole sille vielä siedättynyt. Koiraa usein siedetään aika hyvin, etenkin kun sille altistuu päivittäin. Kissat, jyrsijät ja hevoset on vähemmän siedettyjä.[/QUOTE]



tätä miekin miettinyt että voiko olla mahdollista että oireet tulevat pennusta ja/tai marsuista. Mutta tuntuu jotenkin niin epätodennäköiseltä.
Marsujen kanssa jos sinnittelisi vielä parikuukautta että saataisiin kellarin kodinhoitohuone valmiiksi. Voisivat sitten muuttaa sinne, mistä pöly ei pääsisi leviämään muualle taloon. Siellä voisivat lapset ja mies käydä hoitamassa niitä.

Toi pentu on fiksu ja meidän nuorimmainen varsinkin tulee sen kanssa toimeen tosi hyvin. Mutta sille olisi varmasti parempi löytää koti jossa se saa olla perheen parissa ja sen kanssa pystytään touhuamaan täysillä.

Vanhuksesta luopumista ei voi edes ajatella, se vain tuntuu niin väärältä.


-ap-
 
Tuleeko sulla oireita niistä kaikista eläimistä?

Kirjoitit, että 15-vuoteen ei ole tullut oireita, niin milloin sulla oireilu sitten alkoi taas? Voisiko johtua tosta nuoremmasta koirasta? Onko erilainen turkki/hilse/sylki kuin vanhemmalla koiralla?

Miten sulla se allergia oireilee? Onko astmaattista vai "vaan" tukkoisuutta/nenän ja silmien vuotamista?

Itse varmaan aloittaisin hakemalla nuoremmalle koiralle uuden kodin ja kuulostelisin sen jälkeen allergiaoireita uudelleen. Ja ehdottomasti ainakin makkari elukkavapaaksi alueeksi, ellei näin ole jo toimittu.

Vanhaa koiraa en laittaisi enää kiertoon, ellei olisi mahdollista saada sitä jonnekin tutuille. Jos sille ei löytyisi mitään tuttua paikkaa, niin lopetus tuntuisi armeliaammalta vaihtoehdolta.

Muistanko ihan väärin, että marsut voi kuolla sydänkohtaukseen (vai oliko se sittenkin kanit)? Luulisi ainakin aika stressaavaa olevan, jos noin iäkkäänä joutuisi sopeutumaan uuteen kotiin. Joten marsut veisin lopetettavaksi, jos en pystyisi niiden kanssa enää elämään.
 
foodia
Mä haluisin kans tietää missä vaiheessa aloit oireilla ja kenelle oireilet pahiten. Koiran hilseily voi myös muuttua loppua kohden (10 vuotias koira) joten ei ole sanottua että olet kaikille todella allerginen.
 
"aloittaja"
Alkusyksystä alkoivat oireet. Eli uuden koiran tulon jälkeen.

Sekä astmaattisia että flunssaisi allergia oireet.

En oikein osaa sanoa että tuleeko oireita kaikista. Oireet eivät siis ole tyyliin kutinaa kun silitän eläintä vaan ennemminkin jatkuvaa.

Asutaan kaksikerroksisesssa talossa eivätkä eläimet enää pääsee yläkertaan. Missä on makuuhuoneet ja lasten leikkihuone.

-ap-
 
"Lissu"
Meille sanoi allergiahoitaja että pahimmin allergisoivat eläin on marsu, sitten tulee kissa ja sitten vasta koira. Siis noista kyseisistä elämistä. Olen samaa mieltä että marsut pois ja pentukoira, vanhan koiran kanssa voisi vielä katsoa jatkuuko oireet vai häviääkö.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25302446:
lopputulos on ihan sama onko talossa yksi koira vai kaksi koiraa, jos on oikeesti allerginen. molemmat joutuu panemaan menemään ja marsut myös, jos haluaa elää ilman oireita
Ei tämä nyt ihan noin yksioikoista ole. Meillä oli vuosia sitten kissa ja minulle tuli allergiaoireita kun huushollissa oli kaksi kissaa. Kävin testeissä ja niissä näkyi allergia koiralle, lehmälle ja pölypunkille - vaan ei kissalle. Kun kissa sai itselleen uuden kodin, myös allergiatestit näyttivät negatiivistä. Vaan vuosien saatossa kävi niin, että testien negatiivisista tuloksista huolimatta en kestä yhtään koiria tai kissoja sisätiloissa!
 
"kkk"
Marsut pois ja kunnon ilmanpuhdistin taloon. Meillä on kaksi koiraa ja ollaan molemmat allergisia. Koirat eivät pääse makuuhuoneeseen ja meillä on ilmanpuhdistin. Nahkasohvat mihin pöly ei uppoa ja imuroidaan usein. Ei mitään oireita. Marsut ovat itselle ainakin pahimmat jo sen heinäpölyn vuoksi... Lisäksi jos koira pissaa sisätiloihin, tulee kamala astmaattinen kohtaus kun se pissa haihtuu ilmaan.
 
"aloittaja"
Sekarotuisia ovat molemmat koirat.

Kiitos teille vastauksistanne ja mielipiteistänne. Vaikea tämä päätös tulee jokatapauksessa olemaan. Mietinnät jatkuvat siis ennen lopullista päätöstä.

-ap-
 
pörpörpör
Pentukoiran minäkin laittaisin ehkä uuteen kotiin ja vanhan pitäisin, marsuja miettisin että pidänkö vai annanko pois. Oletko kokeillut sarvikuono-nenänhuuhtelukannua? Se auttaa hyvin mutta hellävaraisesti allergisiin flunssaoireisiin.
 

Yhteistyössä