"vieras"
Perheet, jossa ei ole sääntöjä, eikä lapsilla rajoja, on selkeästi paljon isompi ongelma, kuin liian tiukkikset perheet. PALJON isompi ongelma. Terveisin luokanopettaja.
Tosissaskos ajattelet, että syynä huumekoukkuun on se, että ei tarpeeksi pontevasti rankaistu varastamisesta? Ettei vain kysymys olisi siitä, että varastelu ja myöhemmät vaiheet ovat oireita samasta asiasta?Varastaminen on varastamista, enkä tarkota nyt sitä yhtä euroa, joka on voinut tipahtaa, vaan niitä aiempia varkauksia.
Luokallani oli alakoulussa tyttö, joka varasteli lasten ja opettajien takkien taskuista rahaa. Siitäpä se elämä sitten lähti mielenkiintoiseen suuntaan. Nyt kaksi huostaanotettua lasta ja huumekoukussa...
Sanoisin joo, että varastelu on erittäin hälyttävä merkki. Puutu ja niin että tuntuu. Kantsis varmaan myös selvittää millaisessa porukassa tyttö aikaansa viettää, saako sieltä semmoisia vaikutteita, jotka ei ole aivan niitä parhaimpia.
apua. Mulla on koululaisia ja tuosta ei ole koskaan tullut ongelmaa. Muuta saa syödä paitsi herkkuja. Karkkia karkkipäivänä. Herkuista soittavat jos en ole (esim.jätskiä). Omat karkit ostavat karkkipäiväksi kaappiin usein viikkoakin ennen. Eivät ole syöneet. Onko tällainen nykyään lapsilla harvinaista? siis tällainen itsekuri?Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25733732:Keneltä sinä kysyt luvan, saatko ottaa esim kahvia? Mä ymmärrän tuon, että jos suklaa on tarkoitettu leipomiseen, niin silloin sitä ei oteta. Mutta ovatko kaikki perheenjäsenesi tietoisia siitä, että keittiön kaapissa oleva suklaa on tarkoitettu leipomiseen? Etkä itsekään koskaan käytä sitä muuhun kuin leipomiseen? Mun mielestä kouluikäisten lasten - siis lasten, jotka ovat välillä yksinkin kotona - kanssa pitäisi jo päästä siihen, että kaapeissa ei säilytetä sellaisia elintarvikkeita, joita ei ole tarkoitettu syötäväksi. Vain poikkeustapauksissa, kuten juuri suunniteltaessa suklaakakun leipomista huomenna, hankitaan kaappiin suklaata. Ei liene missään perheessä tarkoituksenmukaista, että lapsi soittaa 10 kertaa päivässä äidille tai isälle töihin kysyäkseen luvan, saako ottaa mehua, saako ottaa muroja, saako ottaa voileivän, saako ottaa keksin, saako ottaa jugurtin, saako ottaa omenan jne. Puhumattakaan siitä, että lisäksi puolisot soittelevat toisilleen kysyäkseen, saanko ottaa sitä tai tätä. Eikö olisi järkevämpää pitää kaapeissa vain sellaisia elintarvikkeita, joita saa ottaa? Ja erikseen mainita ne huomiseen suklaakakkuun tarkoitetut suklaat?
no siis pääsääntöisesti on suotavaa että perheessä on selkeät säännöt niin ruoka-aikojen kuin napostelunkin suhteen (jälkimmäinen ei ole edes tarpeellista eikä terveellistä)Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25733732:Keneltä sinä kysyt luvan, saatko ottaa esim kahvia? Mä ymmärrän tuon, että jos suklaa on tarkoitettu leipomiseen, niin silloin sitä ei oteta. Mutta ovatko kaikki perheenjäsenesi tietoisia siitä, että keittiön kaapissa oleva suklaa on tarkoitettu leipomiseen? Etkä itsekään koskaan käytä sitä muuhun kuin leipomiseen? Mun mielestä kouluikäisten lasten - siis lasten, jotka ovat välillä yksinkin kotona - kanssa pitäisi jo päästä siihen, että kaapeissa ei säilytetä sellaisia elintarvikkeita, joita ei ole tarkoitettu syötäväksi. Vain poikkeustapauksissa, kuten juuri suunniteltaessa suklaakakun leipomista huomenna, hankitaan kaappiin suklaata. Ei liene missään perheessä tarkoituksenmukaista, että lapsi soittaa 10 kertaa päivässä äidille tai isälle töihin kysyäkseen luvan, saako ottaa mehua, saako ottaa muroja, saako ottaa voileivän, saako ottaa keksin, saako ottaa jugurtin, saako ottaa omenan jne. Puhumattakaan siitä, että lisäksi puolisot soittelevat toisilleen kysyäkseen, saanko ottaa sitä tai tätä. Eikö olisi järkevämpää pitää kaapeissa vain sellaisia elintarvikkeita, joita saa ottaa? Ja erikseen mainita ne huomiseen suklaakakkuun tarkoitetut suklaat?
No meillä ainoa herkku on melkeinpä jäätelö johon pitää kysyä lupa. Ja karkkipäivänä, syövät ne heti lauantaiaamuna. En jaksa lähteä kauppaan lauantai-aamuna. Siksi ne ostetaan silloin kun käydään kaupassa.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25733791:Ei meilläkään ole ollut ongelmaa, koska en ole täyttänyt kaappeja erilaisilla herkuilla, joita ei kuitenkaan saa syödä. Eikä ole lapset töihin soitelleet, saako niitä herkkuja ottaa vai eikö saa, kun niitä herkkuja ei säilytetä kaapeissa. Jos karkkia saa vain karkkipäivänä, niin eikö niitä kannata sitten hankkiakin vain karkkipäivänä? Miksi mehua pitää olla kaapissa, jos sitä ei kuitenkaan saa juoda ilman, että ensin soittaa äidille töihin? Mulla on ollut työkaveri, jonka lapset soittivat milloin mistäkin asiasta äidilleen töihin...monta kertaa päivässä.
ei mun mies mulle soittele vartavasten siksi, kun me puhutaan muutenkin puhelimessa jos jompikumpi on töissä niin samallahan sitä voi kysästä jos on jotain mielessäAlkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25733821:Mä ymmärrän tuon, mutta eikö olisi yksinkertaisempaa, jos se ruokavastaava kertoisi, mitkä elintarvikkeet on tarkoitettu johonkin muuhun kuin syötäväksi? Ettei muiden tarvitse jokaisesta asiasta erikseen kysyä? Siis oikeastiko miehesi soittaa sulle - siis jos et ole kotona - , jos hänen tekee mielensä voileipää ja sulta pitää kysyä, saako makkarat laittaa leivän päälle? Ei kai?
ei meillä juu ihan niin tiukkaa oleAlkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25733915:No tätä mä vähän ajattelinkin, että kyllä teilläkin varmasti on kaapeissa ruokia, joiden syömiseen ei erikseen tarvitse kysyä lupaa Kuullosti nimittäin aika erikoiselta, että jokaiseen maitolasilliseen, kahvikupilliseen jne pitäisi aina erikseen kysyä lupa. Meillä on lasten kanssa ollut sopimus, että esim maitoa voi vapaasti ottaa, mutta mulle pitää jättää aamukahviani varten tilkka maitoa. Joskus toi kuopus on lähtenyt vielä puoli yhdentoista jälkeen illalla Siwaan, koska on ryystänyt viimeiset maidot ja tietää, että mä en aamulla hymyile, jos mulle ei ole kahviin maitoa