"poikia3"
Murkkuikään yleensä kuuluu kapina, kenellä isompi, kenellä pienempi. Vanhemmat yrittävät asettaa rajat, kaikkien lasten kohdalla tämäkään ei toimi vaikka tekisit mitä. Ja minusta asiat pitää suhteuttaa tekemisiin, lapsen tämän viikkoiset tekemiset eivät kuulosta aikuisen itku-potku-raivareiden arvoisilta - siis aikuinen asettuu lapsen asemaan.Mä kuulin vuosia sitten senkin, että eskari- ja ekaluokkauhma kaikkine äidin lyömisineen yms on mullakin vielä edessä, mutta ei ole näkynyt ainakaan esikoisen kohdalla.
Epänormaalia on mun mielestä se, että jotkut vanhemmat pitää ihan normaalina ja hyväksyttävänä sitä, että 10 v lapsi varastelee, jättää läksyt tekemättä, huitoo äitiään jne. Tottakai lapsi ja nuori kokeilee rajojaan aika ajoin, mutta vanhemmat asettaa ne rajat eikä katso vääriä tekoja läpi sormien ja naureskele niille.
Minäkään en hyväksy varastamista - meillä rahaa on kadonnut purkista, johon olen heittänyt kolikoita - mutta olen asiasta keskustellut lapsen kanssa ja sanonut, että hän varastaa siinä itseltään. Purkki on ollut paikka, jossa on aina edes vähän käteistä rahaa, josta on voinut antaa lapselle mukaan esim. kouluun, jos sitä on tarvinnut - joskus on jäänyt sitten ilman, kun purkissa ei ollutkaan.
En hyväksy myöskään herkkujen syömistä salaa ja siitäkin on keskusteltu, meillä murkku nykyään soittaa, jos haluaa syödä jotain kaapista, joka ei ole normivälipalaa.
Mun mielestä aikuisen pitää kuitenkin pysyä aikuisena, osata keskustella asioista, mun viestini oleelliselta osaltaan on ollut se, että olen pettynyt lapsen käytökseen ja toivonut hänen toimivan toisin.
Se, että sun yhdella lapsellasi ei ole ollut eskari/ekaluokkauhmaa ei tarkoita, etteikö sitä vois jollakin lapsella olla. Mun esikoisellani oli tuo uhma, muttei uhmaikää 2 - 3 -vuotiaana, kahdella seuraavalla on ollut se eka uhmaikä, muttei eskari/ekaluokan uhmaa. Siihen uhmaikään vaikuttaa kovasti myös lapsen temperamentti - ja joka ikinen lapsi on persoonansa, mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi toisella.
Lisäksi kannattaa muistaa se, että lapset ovat äärimmäisen taitavia manipuloimaan, he haluavat vanhemmasta tietyn reaktion, ja tietävät miten sen saa aikaan. Kannattaa joskus miettiä omaa käytöstään, ja muuttaa omaa toimintaansa - tulos voi olla yllättävä.