Mitä ihmettä mä teen?!! (nukkumisesta)

laitan tän viestin tännekin, jos joku teistä olisi käynyt läpi saman kohtalon.. Nyt kaivataan vinkkejä!!!

Miten mä saan ton pojan 11kk nukkumaan sängyssä?! 3kk on nukkunu nyt vaunuissa valjaissa, koska pinniksessä vaan seisoksii yöt läpensä. Taas kokeilin tänään, nyt niin että nostin nukkuvana pojan pinnikseen. 10sekuntia, ja tyyppi oli pystyssä. Ja täysin hereillä. Mä en pysty pitämään sitä kädellä paikallaan, koska se ei estä sitä mitenkään. Pitäisi pitää kaksin käsin hartioista, ja se taas vaatisi koko yön pinniksen vieressä seisomista. Mitä ihmettä mä teen?? Kohta poikaraukka ei mahdu enää vaunuihin nukkumaan. Hirmu hyvin nukkuu vaunuissa, miten toi pinnis ei sit onnistu ollenkaan? Väsyttää..

Meillä sama ongelma mutta päivällä...tosin ei nuku vaunuissakaan yhtään pidempään mutta nukutus on huomattavasti helpompaa kun ei pääse sieltä pois. Haluaisin vaan alkaa jo nukuttaa sisälle, sillä edessä se on joskus kuitenkin ja ikääkin alkaa jo olla ja kesä tulossa (meillä rauhaton piha kesällä). Mutta poikapa pistää vastaan niin että omat voimat ei enää jaksa pidellä häntä sängyssä. Nousee salamana pystyyn kun sänkyyn laskee, ja nukahtaa ainoastaan jos pitää väkisin (kahdella kädellä) kiinni. Mielestäni tämä ei voi olla oikea ja miellyttävä tapa lapselle nukahtaa...mutta minkäs teet, muuten seisoo tai istuu tuntitolkulla sängyssä eikä nukahda. Otan myös vinkkejä vastaan! Niin ja meillä on unipussit ym. kokeiltu, pääsee ylös niidenkin kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 23:35 kalamama kirjoitti:
laitan tän viestin tännekin, jos joku teistä olisi käynyt läpi saman kohtalon.. Nyt kaivataan vinkkejä!!!

Miten mä saan ton pojan 11kk nukkumaan sängyssä?! 3kk on nukkunu nyt vaunuissa valjaissa, koska pinniksessä vaan seisoksii yöt läpensä. Taas kokeilin tänään, nyt niin että nostin nukkuvana pojan pinnikseen. 10sekuntia, ja tyyppi oli pystyssä. Ja täysin hereillä. Mä en pysty pitämään sitä kädellä paikallaan, koska se ei estä sitä mitenkään. Pitäisi pitää kaksin käsin hartioista, ja se taas vaatisi koko yön pinniksen vieressä seisomista. Mitä ihmettä mä teen?? Kohta poikaraukka ei mahdu enää vaunuihin nukkumaan. Hirmu hyvin nukkuu vaunuissa, miten toi pinnis ei sit onnistu ollenkaan? Väsyttää..
SIIS MITÄ?
Olen pikkasen järkyttynyt. Siis olet opettanut lapsesi nukkumaan yöt vaunuissa valjaissa??????? Hei hei, nyt otetaan järki käteen. Jos luulet että nyt kun hänet pinnikseen siirrän hän nukahtaa onnellisesti sänkyyn...UNOHDA KOKO JUTTU.

Teillä pitää alkaa viikon koulutus ja teillä pitää olla todella pitkä pinna.
Lapsi pitää JÄTTÄÄ omaan huoneeseen rauhallisten iltarutiinien jälkeen. Hyvää yötä ja pusu. Voit kokeilla tassu terapiaa n.5min sitten pois huoneesta ja ovi kiinni. Voit olettaa etta lapsi huutaa ja riehuu ja vastustaa tilannetta mutta HUOM. itse olet hänet totuttanut nukkumaan väärin väärässä paikkaa joten sen fixaaminen ei ole yhdenillan juttu tai kahden.

Mene huoneeseen 10min päästä ja laita lapsi lappeelleen ja hyvää yötä. Sitten 15min päästä ja sitten 20min päästä sama homma joka kerta, lapsi lappeelleen, mutta älä enää puhu hänelle ja POIS HUONEESTA. Jatka niin kauan kun lapsi ei enää itke. Seuraavana iltana aloitat 10min jne..ÄLÄ NOSTA LASTA SYLIIN!!!!!! ÄLÄ LAITA VALOJA ÄLÄ PUHU, SE VAIN STIMULOI HÄNTÄ.
Itselläni on poika joka nukkuu omassa sängyssä 19-07.30 omassa huoneessa ovi kiinni rauhallisesti heräämättä koko yön. Hän on tehnyt sitä 5kk lähtien. Lapsen itku on hänen ainoa keino protestoida tai ilmaista tunteitaan muuten ja meidän vanhempien on oltava sen verran aikuisia että pystytään käsittelemään huutoa. Huom!!!! Oletan että teidän jo 11kk osaa mennä itse makuuasentoon pinniksessä.

Nyt järki käteen ja eläkää edes viikko järjen äänellä. Tämä ei ole mikään inhottava viesti enkä missään tapauksessa halua olla v...nen tai muuten vaan kaikkitietävä yhdenlapsen äiti mutta kun luen tälläisiä viestejä näen heti että mettään on menty ja lujaa.
Lapsen kuuluu nukkua omassa sängyssä (huom yöt) omassa huoneessa ovi kiinni pimeässä jotta hän pystyy nukkumaan rauhallisesti koko yön. Turhat valot ja musiikit on vaan stimulointia ja hän tulee varmasti kukkumaan yönsä sen takia.

Tsemppiä

samaa mieltä olen muuten agapin kanssa mutta me jätetään ovi vähän raolleen että pikkasen tulee valoa ja ollaan alkuun kayty aina 5 minuutin välein laittamssa lapsi uudestaan makuulleen.. ja hyvin on toiminut :D
Ja ei lapsella tietenkään ole pakko olla omaa huonetta!! :eek: =)

kalamama harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 11:46 Agapi kirjoitti:
\

SIIS MITÄ?
Olen pikkasen järkyttynyt. Siis olet opettanut lapsesi nukkumaan yöt vaunuissa valjaissa??????? Hei hei, nyt otetaan järki käteen. Jos luulet että nyt kun hänet pinnikseen siirrän hän nukahtaa onnellisesti sänkyyn...UNOHDA KOKO JUTTU.

Lapsi pitää JÄTTÄÄ omaan huoneeseen rauhallisten iltarutiinien jälkeen. Hyvää yötä ja pusu. Voit kokeilla tassu terapiaa n.5min sitten pois huoneesta ja ovi kiinni. Voit olettaa etta lapsi huutaa ja riehuu ja vastustaa tilannetta mutta HUOM. itse olet hänet totuttanut nukkumaan väärin väärässä paikkaa joten sen fixaaminen ei ole yhdenillan juttu tai kahden.

Mene huoneeseen 10min päästä ja laita lapsi lappeelleen ja hyvää yötä. Sitten 15min päästä ja sitten 20min päästä sama homma joka kerta, lapsi lappeelleen, mutta älä enää puhu hänelle ja POIS HUONEESTA. Jatka niin kauan kun lapsi ei enää itke. Seuraavana iltana aloitat 10min jne..ÄLÄ NOSTA LASTA SYLIIN!!!!!! ÄLÄ LAITA VALOJA ÄLÄ PUHU, SE VAIN STIMULOI HÄNTÄ.
Itselläni on poika joka nukkuu omassa sängyssä 19-07.30 omassa huoneessa ovi kiinni rauhallisesti heräämättä koko yön. Hän on tehnyt sitä 5kk lähtien. Lapsen itku on hänen ainoa keino protestoida tai ilmaista tunteitaan muuten ja meidän vanhempien on oltava sen verran aikuisia että pystytään käsittelemään huutoa. Huom!!!! Oletan että teidän jo 11kk osaa mennä itse makuuasentoon pinniksessä.

Nyt järki käteen ja eläkää edes viikko järjen äänellä. Tämä ei ole mikään inhottava viesti enkä missään tapauksessa halua olla v...nen tai muuten vaan kaikkitietävä yhdenlapsen äiti mutta kun luen tälläisiä viestejä näen heti että mettään on menty ja lujaa.
Lapsen kuuluu nukkua omassa sängyssä (huom yöt) omassa huoneessa ovi kiinni pimeässä jotta hän pystyy nukkumaan rauhallisesti koko yön. Turhat valot ja musiikit on vaan stimulointia ja hän tulee varmasti kukkumaan yönsä sen takia.

Tsemppiä
Joo, siis toi oli unikouluttajan neuvosta toi vaunuihin valjaisiin nukuttaminen... Ongelma on se, että poika ei itke, eikä protestoi mitenkään. Huone on pimeä ja hiljainen. Siellä se sitten leikkii itsekseen koko yön. Päivällä sitten nukahtaa lattialle lelujensa päälle, ja rytmi on ihan sekaisin. Olen valvonut montakin yötä, käynyt laittamassa tyypin makuulleen (kertaakaan ei ole muuten itse laskeutunut maate), mutta se on pystyssa taas ennenkun mä ehdin huoneesta ylös. Unikoulu tehtiin 7kuisena ja onnistui hyvin, kunnes oppi seisomaan nousun. Kestäisin siis itkua, ja osaan olla puhumatta lapselle yms, mutta siitä ei vain ole mitään hyötyä. siellä sitten väsyneenä kaatuilee sängyssä ja kolhii päätään laitoihin (pinnat on pehmustettu).

kalamama harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 12:18 ANU24 kirjoitti:
moi!
kokeilix sinne teidän sänkyyn?
Eilen tuolla "mitäs nyt?" puolella kun poristiin..
:wave:
En kokeillu, kun sillä aikaa kun olin kysymässä neuvoja täältä oli isä nostanu tyynesti pojan vaunuihinsa nukkumaan.. Ja naps, ei tartte kun turvavöiden lukko naksahtaa niin poika jo sikeessä unessa. Raivostuttavaa.. :headwall: :headwall: :headwall:
No joo, UmppaLumpan ohjeilla tästä eteenpäin.

Siis anteeks nyt vaan, mut millainen unikouluttaja käskee nukuttaa lapsen YÖKSI vaunuihin valjaisiin???? \|O

Et voi olla tosissasi.. Ja sit ihmettelet et lapsi ei nuku. Kauanko se on nukkunu siellä vaunuissa? Nyt äkkiä järki käteen.. Lapsi omaan sänkyyn ja käytte kaatamassa 10-15 minuutin välein nukkuma-asentoon, vaikka sit koko yön..

Tsemppiä

Mii
Jospa on nyt kyse myös tuosta iästä ja uuden liikkumisen riemun oppimisesta, eli seisoskelusta. Toivottavasti voisi mennä ohi ajan kanssa. Toki olen osittain samaa mieltä että lapsi on tainnut nyt oppia sen että valjaat ja vaunut liittyvät nukkumiseen. VOisiko valjaita tai jotain samankaltaista laittaa sänkyyn? Siis en tarkoita että tarvitsisi sinne sitoa, vaan että siihen nukkumaan menemiseen liittyisi jotain samaa tässä siirtymävaiheessa, jos kerran se lukon napsahtaminen saa hänet jo rauhoittumaan. Tietysti tästä ei taas saa tulla uutta rutiinia, vaan niistäkin pitäisi päästä eroon.

Tuossa edellä neuvot olivat hyviä, mutta on hassua sanoa että "lapsen kuuluu tehdä...". Perheiden tavat ovat niin kovin erilaiset ja oma huone, oma sänky, pimeä jne eivät vaan kaikille ole parhaita ratkaisuja. Jokainen perhe löytäköön omansa.

kalamama harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 12:58 kolmen äiti kirjoitti:
Siis anteeks nyt vaan, mut millainen unikouluttaja käskee nukuttaa lapsen YÖKSI vaunuihin valjaisiin???? \|O

Et voi olla tosissasi.. Ja sit ihmettelet et lapsi ei nuku. Kauanko se on nukkunu siellä vaunuissa? Nyt äkkiä järki käteen.. Lapsi omaan sänkyyn ja käytte kaatamassa 10-15 minuutin välein nukkuma-asentoon, vaikka sit koko yön..

Tsemppiä

Joo soitin unikouluun ja kysyin että mitä tekis pojalle kun nousee vaan seisomaan eikä nuku. Suositteli ensin tiukkaa kapaloa, mutta meidän pikku houdinia kapalo piti makuuasennossa n.10min. Sitten seuraava neuvo oli että valjaissa oppis nukkumaan paikallaan vaunuissa. No, siitä on ny 3kuukautta, ja joka kerran kun on kokeiltu pinnistä niin tulos on ollut huono. Mut ei kai täs auta muu kun jaksaa valvoa edelleen.

Meillä toteutettiin Agapin neuvoa, mutta sillä erolla, että käytiin 5 minuutin välein laskemassa sängyssä joten ei annettu huutaa kauaa, mutta sen verran kuitenkin että tajusi mikä on homman nimi. 5 minuuttia meinaan tuntuu pitkältä ajalta sillon kun on nukutuksesta kyse...:) Eli meillä siis laskettiin aina alas kun nousi seisomaan eikä odoteltu että itse tulisi alas. Nykyään jää maaten kerrasta, kun toteutettiin tuo 5 minuutin taktiikka.

Tuosta maaten menemisestä sen verran, että meillä ei vieläkään 1v3kk tule itse alas sängyssään, vaan yöllä jos herää ja on pystyssä, täytyy hänet käydä laskemassa. Jos istuu, saattaa mennä itse maaten yöllä. Kyse ei ole osaamisesta vaan lapsen halusta, mutta meille se ei ole ollut suuri vaiva jos kerran yössä täytyy käydä laskemassa poika. Muuten meinaan seisoisi niin sitkeästi vaikka koko yön...

Jatkan vielä, että ei kannata kuunnella jos joku sanoo että hänen lapsensa nukkuu heräämättä niin ja niin kauan ja menee kuin enkeli nukkumaan. Lapset on erilaisia ja erilaiset temperamentit omaavia, toiset on sitkeempiä vastaantaistelijoita kuin toiset. Aina ei ole kyse siitä mihin on lapsen opettanut! Meilläkin opetettiin nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn omaan huoneeseen jo 3kk iässä (kuulostaa varmaan karulta) ja nukkui hyvin muutamat kuukaudet, siis heräämättä! Nyt vuoden vanhana uhma alkaa kolkuttaa ovella ja protestointi on tullut kehiin, sillä pikku jässikkä on niin kova vastarannan kiiski että enää ei auta se mihin on opettanut. Kausittain tuntuu menevän nämä yöt, ja unikouluja täytyy pitää vähän väliä! Ei siis auta että kerran opettaa. Meillä esim. aina sairastelun jälkeen täytyy pitää uusi unikoulu.

Eiköhän tuo öinen seisominen tule melkein kaikille taaperoille kun seisomaan oppii nousemaan ja yöt menevät silloin sekaisin.Musta on kyllä ihan järjetön neuvo ollu,että köyttää vaunuihin nukkumaan :/ eikai se muksu opi nukkumaan siellä sängyssä ilman köyttämisiä jos ei anneta oppia :( Silloin pienempänä ku toi alko ni olis varmasti oppinu sen helpommin ku nyt ku ikää on jo noinkin paljon ja sitä omaa tahtoa ja osaa pitää itsensä helpommin hereillä jne.

Vaunuihin kiinni ku oppii nousemaan seisomaan,ei helkkari sanon minä... :(

Lapsi on 3kuukaudessa oppinut siihen ja luulee nyt,että se on se oikea tapa nukkua,siis nukkua köytettynä vaunuissa.Kyllä varmasti on hankalaa oppia nukkumaan sängyssä,on varmasti tooodella hankalaa,pienempi hankaluus olis ollu aikoinaan vaan kipata ja kipata ja kipata se seisomaan nouseva taapero takasi sänkyynsä.

Voimia,en kyllä haluaisi olla tilanteessasi :hug:

Meillä seisomaan nousun oppiminen ei sekoittanut öitä,päikkärit sen sijaan menivät pariksi viikoksi ihan metikköön,ennen itsekseen nukahtanut lapsi ei enää nukahtanutkaan itsekseen vaan seisoi vaan sängyssä ja huusi.Eipä tullu mieleen köyttää vaunuihin nukkumaan vaan kokeiltiin ja kokeiltiin ja löydettiin se oikea tapa millä pojan sai nukahtamaan,sänkyynsä.Parin viikon päästä sitte taas mentiin nukkumaan itsekseen niinkuin ennenkin.

Uudet taidot sekottaa usein unia.Tämmöstä tää on,välillä valvotaan ja välillä taas nukutaan :p

No nyt meillä sit itketetään lasta että saataisiin se oppimaan pinnasängyssä nukkumisen. Vasta se on 50minuuttia huutanut, tauotta. Minä tai mies käydään parin-kolmen minuutin välein kellistämässä ipana ja silittämässä, ja sinne jää huutamaan, ehtii nousta takas ylös ennenkun oven saan perässäni kiinni. Tuttia ei huoli ollenkaan, vaikka yleensä se on tosi tärkeä nukkumään mennessä. No ei kai se tutti suussa pysy kun niin huutaa suu auki. Kamalaa tämä. Mut muuta keinoa ei sit kai ole.

kalamama harmaana
Ja sitten taas päivitystä... Viime yö meni siis tosi hyvin. Silla aikaa kun olin täällä kirjoittelemassa poika rauhoittui isin taputteluihin. Ja nukkui koko yön! Parin tunnin välein nous unisena kontalleen ja käänsin vain rauhallisesti mitään sanomatta pojan makuulle ja hyvin nukahti uudestaan. Tosta ovijutusta, Ovi ei ole siis kiinni-kiinni vaan vähän raollaan. pimeää pitää huoneessa ola, koska poika ei ole koskaan pystynyt valoisaan nukahtaman (paitsi ihan pikkasena tietty). Hiljasen tv:n äänen ja hämärän olkkarin valon näki huoneeseen. Ja me tosiaan käytiin siina parin minuutin välein. Ihanan aurinkoinen oli poika aamulla! Nyt vaan tosi väsy, oon just just saanu pidettyä hereillä tähän asti, nyt täytyy viedä päikkäreille.

Kyllä taas jaksaa paremmin tänä iltana, kun yö meni niin hyvin. Ja jospa ei itkisi niin paljon enää!

Meillä ei nukuta pinnasängyssä eikä olla koskaan nukuttukaan!!!

Neiti nyt 1v2kk ja nukkuu meidän välissä heräämättä kertaakaan.
Omaan sänkyyn kun laskee niin herää samantien, mutta miksi toista huudattaa kun hyvin pystytään koko perhe samassa sängyssä nukkumaan?!?!
Lasten sänkyyn ajattelin typyn kohta siirtää kun ei pahemmin öisin pyöri, sieltä pääsee sitten äitin ja isin viereen kiipeämään jos siltä tuntuu.

\
\

SIIS MITÄ?

Tsemppiä
Nyt järki käteen itse kukin neuvoinensa...
Voi että mä nään punasta kun tämä tyyppi tietää kaiken :kieh:

Meillä ei nukuta pinnasängyssä eikä olla koskaan nukuttukaan!!!

Neiti nyt 1v2kk ja nukkuu meidän välissä heräämättä kertaakaan.

Hei Niisku, saanko kysyä miten teillä pystytään nukkumaan taapero vieressä? Meillä kun oli poika kipeänä ja nukkui meidän välissä, ei kukaan saanut nukuttua. Poika heittäytyi heti poikittain jalat isän päässä ja suussa ja pää äidissä kiinni. Koko yön pyöri muutenkin niin kamalasti, että meinasin tulla hulluksi. Sata kertaa sai oikaista pojan suoraksi, että mahtuisin itse edes jotenkin olemaan siinä ja koko ajan sain potkuja päähän. En tiedä pyöriikö omassa sängyssään samalla tavalla, kun en ole sitä yöllä katsomassa. Ihan uteliaisuudesta kysyn, kun meillä ei tuo perhepedissä nukkuminen onnistu vaikka kuinka ihanaa se välillä onkin:)

kalamama harmaana
Päivitys: Viime yö meni tosi hienosti! Enää ei itketty ollenkaan, Tosin heräsi n.2h välein, niinkuin yleensäkin, parahtaa kun ei olekaan tutti enää suussa. Laskettiin vaan takaisin sänkyyn ja nukahti uudelleen. Seitsemältä heräsi, varmaankin valoisuus tekee sen jo tähän aikaan vuodesta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.04.2006 klo 12:45 Minä kirjoitti:
\
\

SIIS MITÄ?

Tsemppiä
Nyt järki käteen itse kukin neuvoinensa...
Voi että mä nään punasta kun tämä tyyppi tietää kaiken :kieh:
Siinäs näet vaikka vihreetä.

Lintu
Kyllä näitä kaikentietäviä äitejä löytyy. Ikävää kun toinen tulee kysymään neuvoja ja aina löytyy näitä, jotka aloittaa tyyliin "Hei haloo!? mitäs olet opettanut?!". Tuollainen on todella kapeakatseista. Kullakin perheellä on oma elämänsä, omat tilanteensa LASTEN ERI TEMPERAMENTTITYYPPEJÄ UNOHTAMATTA. Jotkut lapset heräävät pienestä pitäen monta kertaa yössä eikä se siitä muuksi muutu kasvaessakaan. Ja sitten tuo, että neuvotaan "teet näin ja näin niin tapahtuu niin ja niin" -kuinka voi ennustaa toisen perheen tulevaa noin kepeästi? Ja sitä paitsi itse en koskaan antaisi pikkuiseni huutaa yksin pimeässä huoneessa kymmentä minuuttia! Voi että kun joutuis nämä helppojen lasten kaikkitietävät, muita syyllistävät ja neuvovat äidit oikean pulman eteen kerrankin, niin menisi jauhot suuhun. Tsemppiä ketjun aloittajalle!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 21:23 äiti-2neitiä kirjoitti:
joku eilen ehdotti UNIPUSSIA ja se myös tutuilla auttanut nukkumiseen. Kokeilkaa!
Ei toimi unipussi meillä. Mutta nyt on kyllä mennyt yöt ihan ok, ei ainakaan itke enää! melkein tunnin välein saan kyllä laittaa tutin suuhun ja silitellä, mutta kai sekin siitä joskus vähenee..

Yhteistyössä