Mitä ihmettä? (hirssistä)

Hirssille siis allergiaa..?

Kuinka se on mahdollista, kun hirssin pitäisi käydä keliaakikolle mutta silti siihen onkin allergia. Sitä on kuulemma joskus joissain jauhoseoksissa mukana, mutta en minä vaan löydä vaikka olen kolunnut nettiä taas kuinka kauan, että sitä olisi missään joukossa. Ja jos on, eiköhän sitä kerrota jos on vain pieni määrä? :/

Osaako joku kertoa lisää tuosta hirssistä?

Tavis
En tiiä hirssistä mutta mikä käy keliaakikolle ole aina sellaista mille ei voisi olla allerginen. Käyhän peruna ja maissikin keliaakikolle mutta joku voi olla niille allerginen. Keliaakikolle tarkoitettu tuote ei aina ole turvallinen valinta allergiselle. Vilja-allergia on täysin eri juttu kuin keliakia.

siis allerginen voi olla mille tahansa ruoka-aineelle, myös hirssille. Samaten tietysti myös muillekin viljoille eli se että sopii keliaakikolle ei takaa mitään, jos on vilja-allergia. Olen kuullut, että joillekin vauvoille hyvinkin pieni määrä (jopa äidin syömä, imetyksen kautta) hirssiä aiheuttaa allergiaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 21:57 vieras kirjoitti:
Olen ap.
Kiitos vastauksista!
Toivottavasti hirssiä tai sen jämiä ei ole missään sitten mukana ellei siitä ole tuotteessa mainintaa. Pähkinänkin maininta taitaa olla onneksi nykyisin pakollinen.
Pähkinä, soija ja maito ainakin ovat pakollisia mainita, soijasta yleensä jopa mainitaan että on valmistettu samassa tehtaassa missä käsitellään soijaa..

Tuossa ketjussa missä joku myy luomu gluteenittomia jauhoja, näkyi olevan yhessä seoksessa mukana myös hirssiä.
Käykö teillä tattari?

aloittanut
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2006 klo 07:49 koivunkäpy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 21:57 vieras kirjoitti:
Olen ap.
Kiitos vastauksista!
Toivottavasti hirssiä tai sen jämiä ei ole missään sitten mukana ellei siitä ole tuotteessa mainintaa. Pähkinänkin maininta taitaa olla onneksi nykyisin pakollinen.
Pähkinä, soija ja maito ainakin ovat pakollisia mainita, soijasta yleensä jopa mainitaan että on valmistettu samassa tehtaassa missä käsitellään soijaa..

Tuossa ketjussa missä joku myy luomu gluteenittomia jauhoja, näkyi olevan yhessä seoksessa mukana myös hirssiä.
Käykö teillä tattari?
Tattari käy ainakin testien mukaan!
Mahtaako tuopähkinä olla sellainen (muistelisin että olisin joskus lukenut tai kuullut) että jopa haistelu ja koskeminen voisivat aiheuttaa pepun ja poskien punoitusta...? =)

Pikkuisen äiti
Meillä ei käynyt riisi alkuunkaan, hölmö kun edes kokeilin: se on riisin sukulainen, ja tyttö on riisille allerginen.

Meillä ainoa viljan tyyppisesti käytettävä aine on tattari, ja se on onneksi sitten todella ravinteikas ruoka-aine. Ja siitä voi tehdä puuron lisäksi hyviä leipiä, lettuja, käyttää lisääkkeenä jne jne.

Yhteistyössä