Mitä hyviä puolia siinä on, että vauva syntyy vasta lasketun ajan jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja la tänään
  • Ensimmäinen viesti
la tänään
Niin taitaa meille käydä. Olisin tietysti halunnut pikkuisen vauvan syliini jo pari viikkoa sitten, mutta minkäs teet. Olo on aika malttamaton tällä hetkellä.

Kertokaahan mitä positiivista on siinä, että vauva syntyykin myöhemmin? Helpompi käsitellä ainakin (joskaan käsittely ei tuottaisi muutenkaan ongelmia, kun en ole ensisynnyttäjä). Mitäs muuta? Onko oletettavissa että vauvalla on esim. jo kehittyneempi uni-valverytmi?

s
Kaksi syntynyt ennen la:ta ja kolme sen jälkeen, eipä oo mitään eroja ollut käsittelyssä eikä rytmeissä. Positiivista on se että vauva syntyy kun on itse siihen valmis.
Jaksuja!

asdf
No ei kai siitä mitään erityistä hyötyä ole. Voihan se vauva olla vähän isompi. Se on hyvä juttu, paitsi tietty jos on liian iso...

Vauvankinaa on vähemmän, vaikka en tiiä onko se nyt erityisen positiivinen tai negatiivinen juttu.

Molemmat mennyt yli. Ei siitä mitään hyötyä ole, ainakin mun "odottavan aika" oli tosi pitkä.. :whistle:

Ei se meidän kuopuksella mitään keltaisuutta poistanut, oli keltainen. Enemmänkin sanoisin että sitä vauvakarstaa oli enemmän, kun oli lillunut siellä vedessä niin kauan :(

Snoopy
Eka syntyi rv41+5 ja oli HUOMATTAVAN paljon jäntevämpi kuin pikkusiskonsa joka syntyi melkein laskettuna aikana. Ehkä voi johtua osin tuosta syntymäajasta, mene ja tiedä. Esikoisella oli keltaisuutta ja kuopuksella ei, eli tämä kumosi meillä tuon keltaisuus -väitteen. Kuopus oli syntymänsä jälkeen enemmän pihalla vuorokausirytmeistä, esikoinen pääsi nopeammin jyvälle uni/valve -ajoista.

xxx
No tuo univalverytmi ei ainakaan kehity vatsassa yhtään paremmaksi. Mun 16 päivää yliaikainen nukkui alussa päivät ja kukkui yöt. Siis järjestelmällisesti, ei esim. heräillyt pitkin yötä vaan tosiaan valvoi.

asdf
Alkuperäinen kirjoittaja e:
LApsi on isompi, joten säästää rahaa kun ei tartte hankkia mitään 50-senttisiä vaatteita.
Niin, mutta voi se vieläkin olla pieni. Meillä oli vauva syntyessään kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen vielä just ja just kolmikiloinen puolimetrinen.

Mutta olishan se ollut vielä pienempi jos olis syntynyt ennen laskettua aikaa :D :D

Snoopy
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Molemmat mennyt yli. Ei siitä mitään hyötyä ole, ainakin mun "odottavan aika" oli tosi pitkä.. :whistle:

Ei se meidän kuopuksella mitään keltaisuutta poistanut, oli keltainen. Enemmänkin sanoisin että sitä vauvakarstaa oli enemmän, kun oli lillunut siellä vedessä niin kauan :(
Heh. Kätilö sanoi, että vauvankina on maailman parasta ryppyvoidetta =)

suski
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
LApsi on isompi, joten säästää rahaa kun ei tartte hankkia mitään 50-senttisiä vaatteita.
Niin, mutta voi se vieläkin olla pieni. Meillä oli vauva syntyessään kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen vielä just ja just kolmikiloinen puolimetrinen.

Mutta olishan se ollut vielä pienempi jos olis syntynyt ennen laskettua aikaa :D :D
Vauvanne saattoi olla pieni sen takia, että istukka oli alkanut kalkkeutua ja vauva "näki nälkää".

en tajuu
no ensinnäkin jos lapsi syntyy ennen viikkoa 42 se ei ole yliaikainen, tuo LA päivä on vain keskiarvo siitä neljän viikon hajonnasta. joten en ihan ymmärrä kysymystä että mitä eroa on sillä syntyykö se esim viikolla 39-41...kaikki on kuitenkin lasketun ajan puitteissa...

koitahan nyt malttaa vaan siellä...

asdf
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:

Vauvanne saattoi olla pieni sen takia, että istukka oli alkanut kalkkeutua ja vauva "näki nälkää".
Emmätiiä. Olen ite aika pieni ja vatsa oli koko ajan pieni, ja äitini on myös synnyttänyt aika pieniä vauvoja, joten eiköhän se ollut ihan normivauva meikäläiselle.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja en tajuu:
no ensinnäkin jos lapsi syntyy ennen viikkoa 42 se ei ole yliaikainen, tuo LA päivä on vain keskiarvo siitä neljän viikon hajonnasta. joten en ihan ymmärrä kysymystä että mitä eroa on sillä syntyykö se esim viikolla 39-41...kaikki on kuitenkin lasketun ajan puitteissa...

koitahan nyt malttaa vaan siellä...
Mä en ainakaan ole puhunut yliaikaisuudesta mitään, vaan siitä että lapsi syntyy lasketun ajan jälkeen. Tiedän näiden kahden ajan eron.

Raskaus on "normaaliaikainen" kaksi viikkoa ennen ja jälkeen lasketun ajan. Mulla oli kuitenkin lyhyt kierto, joten la:ta olisi voinut aikaistaa muutaman päivän, mutta sitä ei tehty. Eli mun tapauksessa vauvasta tulee aikaisemmin yliaikainen. No joo, ei ehkä liittynyt asiaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Laskettu aikahan on tosiaan vaan laskennallinen, viikoilla 38-42 syntynyt on täysiaikainen, joten muutamasta päivästä ei varmasti mikään asia ole kiinni.
Näin. Ei se muutamista päivistä ole mikään asia kiinni. Jos ei tarkkaa päivää hedelmöitykselle edes tiedä.

Mä en keksi ainakaan mitään huonoa. Molemmat raskaudet meni yli lasketun ajan (eka 5 vrk ja toka 10 vrk).

Mahtui 50 cm kuteet kummallekin, eivät olleet isokokoisia, toinen kellastui ja kärsi sokereiden heittelystä - toinen taas ei.

Yhteistyössä