Mitä hoitajat tekee öisin vanhainkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
mun tuntemassani paikassa on 10 tunnin yövuorot. Luulisi että olisi esim. aikaa pestä pyykkiä ( pesukone tiloissa joista ei ääntä tule osastolle) mutta samat pyykkipussit on oottaneet (ei asukkaiden vaatteita vaan lahjoituksena saatuja) monta viikkoa pesutiloissa. Siksi kysynkin että mitä tehdään öisin kierrosten lisäksi?

kaverin anoppi tuntuu tekevän käsitöitä yms yövuoroissa. kai monet myös palstailee, ainakin sen perusteella minkälaista väkeä täällä on yöaikaan.

vanhuksilla unihäiriöt ja öinen sekavuus/harhailu yms on tosi tavallista. jos yksikin sekava vanhus on yöllä hereillä niin koko aika saattaa mennä semmosen jahtaamisessa ja muut hommat jää hoitamatta.

[QUOTE="a p";24918314]Entä loppu työaika? Tuolla aamuvuoro valmistelee. En tajua mihin se aika menee joten siksi kiinnostaa...[/QUOTE]

Sitähän minä en voi tietää:) Nykyisessä työssä ei ole vapaa-ajan ongelmia, joten en voi kuvitella peseväni pyykkiä töissä.

Mun äiti on vanhainkodilla töissä ja vastuulle kuuluu kaksi kerrosta ja naapuritalon (eläkeläistentalo). Kyllä sillä ainakin menee yö ihan vaan juoksemiseen...just kun saa yhen mummon nukkuu ni toineen herää pissalle jne...ja voi sitä riemua kun vatsatautiepidemia jyllää...ja jos joku on kuolemassa sielläkin täytyy olla...

täytyy sanoo et mä en jaksais.....

Yöllä henkilökunta ylein ihan minimissä eli 1-3 hoitajaa paikasta riiippuen. Koskaan ei voi tietää millainen yö edessä vaikka yleensä onkin rauhallista, joten siksipä ei pakollisia hommia ole.

Siivotaan kusisia ja paskasia lattioita / sänkyjä, kun hoidokit repii vaippojaan, juostaan dementikkojen perässä ympäri huushollia tai viedään muuten harhailevia takaisin sänkyihinsä, käännetään ja väännetään sinne tänne, tehdään mahdollisesti jotain "paperihommia" jne. Mutta voit varmaan ihan vapaaehtoisesti jäädä joku yö katselemaan, mitä työpaikassasi tapahtuu ja pestä ne pyykit... ;)

Pesee pyykkiä, auttaa vanhuksia usein heräilevät, kuivitus kuuluu hommaan voin kertoa että 10 tunnin yövuorossa ei paljon ehdi netissä surffailla kone on toimisstossa kyllä ja sitä saa käyttää jos on hiljaisempi yö, harvoin vaan on

[QUOTE="vieras";24918369]Siivotaan kusisia ja paskasia lattioita / sänkyjä, kun hoidokit repii vaippojaan, juostaan dementikkojen perässä ympäri huushollia tai viedään muuten harhailevia takaisin sänkyihinsä, käännetään ja väännetään sinne tänne, tehdään mahdollisesti jotain "paperihommia" jne. Mutta voit varmaan ihan vapaaehtoisesti jäädä joku yö katselemaan, mitä työpaikassasi tapahtuu ja pestä ne pyykit... ;)[/QUOTE]

Miksi ihmeessä minä menisin tekemään hoitajien työt? :O
Ja tuolla on yöllä 3 hoitajaa ja vanhuksia 26 että luulisi että parissa viikossa ehtis ne pyykit pestä..mutta enhän toki tiedä mitä tekevät ja siksi kysyinkin :) En usko että yksikään firma haluaa maksaa nettailusta...

Ylempänä tulikin jo hyvin!
Meillä on 4 krs ja yksin siis valvotaan.
Kyllä siinä yleensä riittää touhua öissä ihan nokko, että harvemmin ehtii mitään ylimäärästä tehdä,
ihmisiä varten siellä ollaan eikä niitä pyykkejä.
Tosin pyykkihuolto meilläkin kuuluu yötöihin, mutta ei peseminen, vain kaappeihin ja kuivumaan laittaminen.

[QUOTE="a p";24918439]Miksi ihmeessä minä menisin tekemään hoitajien työt? :O
Ja tuolla on yöllä 3 hoitajaa ja vanhuksia 26 että luulisi että parissa viikossa ehtis ne pyykit pestä..mutta enhän toki tiedä mitä tekevät ja siksi kysyinkin :) En usko että yksikään firma haluaa maksaa nettailusta...[/QUOTE]

No, minusta on tietyllä lailla varojen väärinkäyttöä, että koulutettu henkilökunta, josta Suomessakin on pulaa, pesee pyykkiä. Sitä varten on onneksi esim hoitoapulaisia. Jos sen sujuvasti ehtii tehdä omien töiden ohessa, niin ok, mutta mitään en jätä tekemättä pyykinpesun takia. Ennemmin teen esim opiskelija-arvioinnin tai jonkin muun kirjallisen homman.

[QUOTE="joopajoo";24918446]Ylempänä tulikin jo hyvin!
Meillä on 4 krs ja yksin siis valvotaan.
Kyllä siinä yleensä riittää touhua öissä ihan nokko, että harvemmin ehtii mitään ylimäärästä tehdä,
ihmisiä varten siellä ollaan eikä niitä pyykkejä.
Tosin pyykkihuolto meilläkin kuuluu yötöihin, mutta ei peseminen, vain kaappeihin ja kuivumaan laittaminen.[/QUOTE]

Ööh...kuka ne sitten sinne pesuun laittaa?

[QUOTE="hoitsu";24918458]No, minusta on tietyllä lailla varojen väärinkäyttöä, että koulutettu henkilökunta, josta Suomessakin on pulaa, pesee pyykkiä. Sitä varten on onneksi esim hoitoapulaisia. Jos sen sujuvasti ehtii tehdä omien töiden ohessa, niin ok, mutta mitään en jätä tekemättä pyykinpesun takia. Ennemmin teen esim opiskelija-arvioinnin tai jonkin muun kirjallisen homman.[/QUOTE]

Siis mitä ne hoitoapulaiset on? Minusta taas tuntuisi aika oudolta että on 3 yökköä ja 26 hoidettavaa eikä hoitajat viitsi edes öisin pestä pyykkejä kun ovat yikoulutettuja. Tuolla on lähihoitajia, 2 (?) sairaanhoitajaa ja siivooja muttei sille pyykit kuulu eikä edes ole viikonloppuisin töissä.

[QUOTE="a p";24918483]Siis mitä ne hoitoapulaiset on? Minusta taas tuntuisi aika oudolta että on 3 yökköä ja 26 hoidettavaa eikä hoitajat viitsi edes öisin pestä pyykkejä kun ovat yikoulutettuja. Tuolla on lähihoitajia, 2 (?) sairaanhoitajaa ja siivooja muttei sille pyykit kuulu eikä edes ole viikonloppuisin töissä.[/QUOTE]

Tuota noin... Se pyykin pesu sairaaloissa EI ole ihan sama asia kuin kotona. Varsinkaan esim. epidemia aikoina (noro ym. täytyy käsitellä erikseen, jotta se ei leviä). Joten on ihan oikeutettua, että pesulat hoitavat pyykin pesun. Samalla logiikalla voisi kysyä, että miksi yövuorolaiset eivät pese astioita tai valmista aamiaista..

Ja tarkennan vielä, että itse en ole terveydenhuoltoalalla töissä, mutta maalaisjärkihän tällaiset asiat kertoo.

Mm. sovitut kierrot, kääntämiset, kuivitukset ja wc-avustaminen, käydään avustamassa kun joku soittaa kutsukellolla, pyykkihuolto, lääkkeenjako, ateria-ainesten esivalmistelu, varasto-/tarviketilaukset, tarvike- ja liinavaatevaraston järjestely ja ylläpito, paperityöt, viherkasvien hoito... Osa töistä on tosiaan ihan vanhainkotikohtaisia, osassa niitä tehdään ja osassa ei.

[QUOTE="a p";24918483]Siis mitä ne hoitoapulaiset on? Minusta taas tuntuisi aika oudolta että on 3 yökköä ja 26 hoidettavaa eikä hoitajat viitsi edes öisin pestä pyykkejä kun ovat yikoulutettuja. Tuolla on lähihoitajia, 2 (?) sairaanhoitajaa ja siivooja muttei sille pyykit kuulu eikä edes ole viikonloppuisin töissä.[/QUOTE]

Meillä on hoitopulaisia. Ovat esim jollain hara-rahalla puoli vuotta. En sano olevani yilkoulutettu, mutta olen hyvin tyytyväinen, että meillä hoitajien työvoimapulaa on helpotettu niin, ettei esim pyykkiä tarvitse pestä tai aamupalaa laittaa. Se hoitoapulainen ei voi tehdä lääketilausta tai opiskelija-arviointia, joten jos on aikaa, niin käytän mieluummin yövuoroni sellaiseen.

Täällä ainakin oli niin että vastuu oli lähihoitajalla niistä potilaista eikä sieltä voinu lähteä alakertaan jos joku mummeli heräsi ja olisi esim kaatunut. Hoitoapulainen pesi yöllä yksin pyykit, mutta tosiaan se yökkö valvoi sielä kopissa sen ajan mikä jäi jäljelle. Kysyppä itse niiltä hoitajilta miten heidän pyykkihuolto on huolehdittu.

[QUOTE="a p";24918439]Miksi ihmeessä minä menisin tekemään hoitajien työt? :O
Ja tuolla on yöllä 3 hoitajaa ja vanhuksia 26 että luulisi että parissa viikossa ehtis ne pyykit pestä..mutta enhän toki tiedä mitä tekevät ja siksi kysyinkin :) En usko että yksikään firma haluaa maksaa nettailusta...[/QUOTE]

No juuri siksi, kun ne kerran sinua niin häiritsee. On p:stä ajatella, että minä en koska, kun ei kerran ole erikseen kirjallisesti määritelty mun hommiksi, vaikka aikaa oliskin. Sanotaanko sitä nyt sitten itsekkyydeksi? :whistle: Ja siksi sanoin, että tervemenoa katsomaan, mitä työpaikallasi taphtuu öisin, jotta ei tarvi täällä kysellä, sillä meistä ei kukaan ole mikään kaukonäkijä, joka pystyy sanomaan, millanen kiire tai kiireettömyys juuri sinun työpaikalla on. Se sun pitää selvittää ihan itse. Ethän ole kertonut esim. yhtään mitään potilas"materiaalista", eli jos nuo 26 on vaikka tosi pahoja dementikkoja, ei siinä tosiaan välttämättä ehdi edes kahvitauloa pitää, jos oikeen ranttaliksi päättävät laittaa, vaikka olis viiskin hoitajaa tuolle määrälle. Eli kannattasko sun oikeesti ottaa selvää sen oman talon asioista ja miettiä ja ihmetellä vasta sen jälkeen asiaa täällä?

[QUOTE="vieras";24918505]Tuota noin... Se pyykin pesu sairaaloissa EI ole ihan sama asia kuin kotona. Varsinkaan esim. epidemia aikoina (noro ym. täytyy käsitellä erikseen, jotta se ei leviä). Joten on ihan oikeutettua, että pesulat hoitavat pyykin pesun. Samalla logiikalla voisi kysyä, että miksi yövuorolaiset eivät pese astioita tai valmista aamiaista..

Ja tarkennan vielä, että itse en ole terveydenhuoltoalalla töissä, mutta maalaisjärkihän tällaiset asiat kertoo.[/QUOTE]

No minun maalaisjärki ei sitä kerro koska tuolla paikassa valmistavat itse iltapuuron niille jotka sitä syö sekä pesevät ilta /yötiskin ;) Ja osa pyykeistä tosiaan seisoo näköjään viikkoja ja sitten taas toisaalta välillä kuulostaa kone pyörivän että kyllä kai ne jotain pesee itse.

Asenneongelma! Meillä yököt pesevät tarvittaessa pyykkejä muiden töiden ohella. Kirjaamiseenkin menee aikaa. Olen osastoapulainen. Nyt joka osastolla on, vuodenvaihteessa taloon jää vain 2. Olen sijainen vanhainkodissa.

[QUOTE="vieras";24918530]No juuri siksi, kun ne kerran sinua niin häiritsee. On p:stä ajatella, että minä en koska, kun ei kerran ole erikseen kirjallisesti määritelty mun hommiksi, vaikka aikaa oliskin. Sanotaanko sitä nyt sitten itsekkyydeksi? :whistle: Ja siksi sanoin, että tervemenoa katsomaan, mitä työpaikallasi taphtuu öisin, jotta ei tarvi täällä kysellä, sillä meistä ei kukaan ole mikään kaukonäkijä, joka pystyy sanomaan, millanen kiire tai kiireettömyys juuri sinun työpaikalla on. Se sun pitää selvittää ihan itse. Ethän ole kertonut esim. yhtään mitään potilas"materiaalista", eli jos nuo 26 on vaikka tosi pahoja dementikkoja, ei siinä tosiaan välttämättä ehdi edes kahvitauloa pitää, jos oikeen ranttaliksi päättävät laittaa, vaikka olis viiskin hoitajaa tuolle määrälle. Eli kannattasko sun oikeesti ottaa selvää sen oman talon asioista ja miettiä ja ihmetellä vasta sen jälkeen asiaa täällä?[/QUOTE]

Ei se minua häiritse mutta kiinnostaa kyllä kun tunnen hoitsuja jotka mm. nettailevat öisin että eikö siellä tosiaan ole mitään pakollisia juttuja ja koska niin moni on hoitoalalla niin ajattelin että täältä vastauksia varmasti saa ;) En minä ole edes hoitoalalla niin miksi ihmeessä menisin heidän pyykkejään pesemään? :O Ei niiden pesu kuulu minulle millään tavalla.. Eivätkä onneksi ole niin suulaita että tietäisin tarkasti asukkaiden kunnon vaikka päällisin puolin tiedänkin että kuinka moni syö itse ja kuinka moni ei jne