Mitä eskarilaisen oikeastaan pitää osata?

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
??
Eli meillä eskarilainen poika. On syyskuussa syntynyt eli 2kk ollut 6v. Kun eskari alkoi niin piti osata wc:ssä käynnit, pukea ulkovaatteet, syödä omatoimisesti, levittää voi leivälle, uskaltaa olla vanhemmista erossa se eskari aika päivästä ja oman etunimen kirjoittaminen. Nämä oli lapussa joka tuli jo toukokuussa. Ja meidän lapselta nuo kaikki onnostuu. On ollut tämän 6 vuoden aikana yökylässä varmaan noin 20 kertaa (kummien ja isovanhempien luona). Hoidossa oli 2½vuotta ennen eskaria.

En ole oikeastaan kirjaimia opettanut lapselle. Ihan joitan yksittäisiä kun on häntä kiinnostanut. Osaa laskea 15 saakka, tietää värit. Ja on aika rauhallinen lapsi. Ei ujo ja kaikki eskarilaiset ovat ennestään tuttuja eli ovat olleet hoidossa ja kerhossa ennen eskaria.

Viikko sitten oli opettajan ja vanhempain tapaaminen. Pojalla ongelmia kirjainten ymmärtämisessä. Tietää ne kaikki 5 kirjainta jotka ovat oppineet. Jalisäksi tietää noin 8-10 muuta kirjainta. Ne kuulemma pitäisi jo tässä vaiheessa tietää kaikki. Numeroista oli sen verran että ei osaa kymmenestä taaksepäin yhteen laskea. Ja ei osaa kunnon ihmistä piirtää, joo ei osaa mutta on tykännyt aina piirtää vain autoja ja traktoreita jotka sitten tuleekin hyvin piirrettyä mutta se ei riitä.

Olen aina ajatellut, että koulussa oppii nää kaikki jutut eikä tarvi opettaa, mutta nyt on itsellä sellainen olo, että miksi en ole opettanut näitä asioita ennen eskaria. Opettaja puhui, että pitää tehdä testit ensi keväänä ja odottaa tosi paljon keväältä. Siis joo on hyvä, että asioihin kiinnitetään huomiota. Mutta aivan kuin pitäisi osata jo kaikki asiat.

Esikoinen tyttö oli aikanaan eskarissa 15v sitten ja on joulukuun lopulla syntynyt. Eikä silloin ollut tälläisiä että pitää osata jo taaksepäin laskemiset. Silloin tuntui, että hyvin vähän eskareilta vaaditaan.

Meillä myös kaksi muuta lasta ja aikaa eskarista 4-6 vuotta, mutta eivät hekään osanneet kaikkia noita asioita eikä se ollut ongelma silloin. Ekalle luokalle kun pääsivät oppivat syyskuun loppuun mennessä kaikki asiat ja jo loka-marraskuussa lukivat.
 
"vieras"
meillä saman ikäinen poika, ja tuntuu myös että eskarissa pitäisi osata jo kaikki. suurin osa (!) luokasta osaa jo lukea, ainakin sanoja ja lisäksi kirjoittaa. meidän poika osaa kirjoittaa vain 3-kirjaimisia sanoja, kuten puu, kuu, suu jne. ja lukea ehkä vain tavuja. luulin tosiaan että näitä harjoitellaan vielä koulussa, eikä eskarissa tarvitse osata muuta kuin kirjaimet ja numerot 1-10
 
Eli meillä eskarilainen poika. On syyskuussa syntynyt eli 2kk ollut 6v. Kun eskari alkoi niin piti osata wc:ssä käynnit, pukea ulkovaatteet, syödä omatoimisesti, levittää voi leivälle, uskaltaa olla vanhemmista erossa se eskari aika päivästä ja oman etunimen kirjoittaminen. Nämä oli lapussa joka tuli jo toukokuussa. Ja meidän lapselta nuo kaikki onnostuu. On ollut tämän 6 vuoden aikana yökylässä varmaan noin 20 kertaa (kummien ja isovanhempien luona). Hoidossa oli 2½vuotta ennen eskaria.

En ole oikeastaan kirjaimia opettanut lapselle. Ihan joitan yksittäisiä kun on häntä kiinnostanut. Osaa laskea 15 saakka, tietää värit. Ja on aika rauhallinen lapsi. Ei ujo ja kaikki eskarilaiset ovat ennestään tuttuja eli ovat olleet hoidossa ja kerhossa ennen eskaria.

Viikko sitten oli opettajan ja vanhempain tapaaminen. Pojalla ongelmia kirjainten ymmärtämisessä. Tietää ne kaikki 5 kirjainta jotka ovat oppineet. Jalisäksi tietää noin 8-10 muuta kirjainta. Ne kuulemma pitäisi jo tässä vaiheessa tietää kaikki. Numeroista oli sen verran että ei osaa kymmenestä taaksepäin yhteen laskea. Ja ei osaa kunnon ihmistä piirtää, joo ei osaa mutta on tykännyt aina piirtää vain autoja ja traktoreita jotka sitten tuleekin hyvin piirrettyä mutta se ei riitä.

Olen aina ajatellut, että koulussa oppii nää kaikki jutut eikä tarvi opettaa, mutta nyt on itsellä sellainen olo, että miksi en ole opettanut näitä asioita ennen eskaria. Opettaja puhui, että pitää tehdä testit ensi keväänä ja odottaa tosi paljon keväältä. Siis joo on hyvä, että asioihin kiinnitetään huomiota. Mutta aivan kuin pitäisi osata jo kaikki asiat.

Esikoinen tyttö oli aikanaan eskarissa 15v sitten ja on joulukuun lopulla syntynyt. Eikä silloin ollut tälläisiä että pitää osata jo taaksepäin laskemiset. Silloin tuntui, että hyvin vähän eskareilta vaaditaan.

Meillä myös kaksi muuta lasta ja aikaa eskarista 4-6 vuotta, mutta eivät hekään osanneet kaikkia noita asioita eikä se ollut ongelma silloin. Ekalle luokalle kun pääsivät oppivat syyskuun loppuun mennessä kaikki asiat ja jo loka-marraskuussa lukivat.
No meillä tyttö kävi koulukypsyystesteissä koska LTO:n mielestä tytöllä oli heikkoutta matikassa. ( ei aina tajunnu numeroita ) No koulukypsyystestit meni ihan heittämällä läpi ja koulussa tasokokeissa toisessa täydet pisteet ja toisessa 1 virhe.

Mä joskus silloin kans täälä kyselin et ku eskarissa täytyy osata niin paljon ja väitettiin sen olevan paskapuhetta.. no kyllä ne vaan opetteli ja nyt ekalla opetellaan lisää.
 
valitettavaa
Siis valitettavasti tuntuu nykyään oikeasti olevan tämä eskari jo sama mitä ekaluokka oli kymmenen vuotta sitten. Ja ihmisillä hirveästi kehityshäiriöisiä lapsia kun eivät osaa eskarissa niitä asioita mitä ennen piti osata vasta koulussa...
 
halipupu harmaana
Kyllähän se on tosiasia että kouluun mennessä melkein kaikki lapset osaavat aakkoset ja luettelevat numeroita ainakin 100 asti (laskeminen on eri asia kuin numeroiden luetteleminen). Testien tekemisessä ei ole mitään pahaa ja jos opettajasta tuntuu siltä, että ne kannattaa tehdä, niin olen samaa mieltä.

Opettajalla on ehkä pieni aavistus siitä, että lapsellasi voi olla oppimisvaikeuksia ja ajallelee vain lapsen parasta. Lisäksi nuo ovat asioita, jotka lapsi oppii helposti ennen kouluikää jos ei ole vaikeuksia hahmottamisessa ja sitä kautta lukivaikeuksia. Yleensä perheen nuoerin lapsi oppii kirjaimet samalla kun vanhemmat siarukset opettelevat lukemaan ja samoin on numeroiden ja "laskemisen" kanssa. Puolet eskareista oppii lukemaan eskarivuoden aikana ja muutama osaa yleensä lukea ennen eskarin alkua. Onko lapsesi ap ollut kotihoidossa ennen eskaria?
 
"huoh"
meillä on nyt yksi eskarissa ja hänen kanssa ei mitään huolta mulla eikä eskarillakaan...

mutta sitten minulla on kohta 5v täyttävä (joulukuussa syntynyt) joka menee ensi syksynä eskariin ja pelkään just, että jos hän ei osaa niitä kaikkia mitä pitää osata, niillä on minusta aika vaikea se eskarikirjakin... tyttö lisäksi vasenkätinen ja kirjoittaa nimensäkin automaattisesti väärinpäin (ollaan yritetty opettaa!!!!) eli kirjoittaa nimensä "attiir" (=riitta). itse olen myös vasenkätinen ja tein tuota vielä ekalla, mutta nyt jännittää jo 5-vuotisneuvola, että jos ei osaa, niin............
 
se sama
[QUOTE="huoh";25085015]meillä on nyt yksi eskarissa ja hänen kanssa ei mitään huolta mulla eikä eskarillakaan...

mutta sitten minulla on kohta 5v täyttävä (joulukuussa syntynyt) joka menee ensi syksynä eskariin ja pelkään just, että jos hän ei osaa niitä kaikkia mitä pitää osata, niillä on minusta aika vaikea se eskarikirjakin... tyttö lisäksi vasenkätinen ja kirjoittaa nimensäkin automaattisesti väärinpäin (ollaan yritetty opettaa!!!!) eli kirjoittaa nimensä "attiir" (=riitta). itse olen myös vasenkätinen ja tein tuota vielä ekalla, mutta nyt jännittää jo 5-vuotisneuvola, että jos ei osaa, niin............[/QUOTE]

ja vielä lisään, että olen ostanut jopa tehtäväkirjan hänelle, että voidaan treenata sitten :( kun tuntuu just, että kaikki pitää osata..........
 
"aloittaja"
Kyllähän se on tosiasia että kouluun mennessä melkein kaikki lapset osaavat aakkoset ja luettelevat numeroita ainakin 100 asti (laskeminen on eri asia kuin numeroiden luetteleminen). Testien tekemisessä ei ole mitään pahaa ja jos opettajasta tuntuu siltä, että ne kannattaa tehdä, niin olen samaa mieltä.

Opettajalla on ehkä pieni aavistus siitä, että lapsellasi voi olla oppimisvaikeuksia ja ajallelee vain lapsen parasta. Lisäksi nuo ovat asioita, jotka lapsi oppii helposti ennen kouluikää jos ei ole vaikeuksia hahmottamisessa ja sitä kautta lukivaikeuksia. Yleensä perheen nuoerin lapsi oppii kirjaimet samalla kun vanhemmat siarukset opettelevat lukemaan ja samoin on numeroiden ja "laskemisen" kanssa. Puolet eskareista oppii lukemaan eskarivuoden aikana ja muutama osaa yleensä lukea ennen eskarin alkua. Onko lapsesi ap ollut kotihoidossa ennen eskaria?
Hodossa oli 3pv/viikossa 2½vuotta ja lisäksi 2vuotta kerhossa 3tuntia kahtena päivänä. Mutta kaikki nuo kolme vanhempaa ovat olleet kotihoidossa ennen eskaria.
 
se sama huoh
ja meillä lapsi on kotihoidossa, niin sitäkin mietin kun tuossa missä vanhempi käy nyt eskaria niin 5-vuotiaat käy "viskaria" niin pitääkö sitten itseä syyttää jos ongelmia on?

mutta tosiaan tuo joka nyt eskarissa niin osaa kuulemma ihan ryhmänsä parhaiten tehtäviä ja kotihoidossa hänkin on ollut ihan niinkuin tämä tuleva eskarikin...
 
"mä"
Meillä on myös eskarilainen ja omatoimisesti piti osata hoitaav arkiset toimet ; pukea, käydä vessassa, syödä jne.
Jo päiväkodissa sanottiin että ennen eskaria olisi hyvä osata numerot 1-20 ja kirjaimia jonkin verran.
Ollaan pelattu paljon lautapelejä joissa "opetellaan" numeroita ja kirjaimia.
Kuulostaa siltä että kannattaa kotonakin tukea kirjainten ja numeroiden opettelua.
 
"aloittaja"
Joo itekkin oon ostanu nyt sellaisen tehtäväkirjan jossa on kirjaimet ja niitä harjoitellaan. En tiedä sitten ... Ja siihen opettaja myös sanoi, että kun pelaavat lautapeliä niin poika laskee ne nopan näyttämät määrän pelinappulan avulla. Ilmeisesti pitäs jo tuon ikäisen laskea päässä ja omassa mielessä ja siirtää nappula heti oikeaan ruutuun. Mutta muuten siis osaa lautapeliä pelata.
 
"tiiu"
Meillä myös pojalla ollut ongelmia tuon piirtämisen kanssa. Piirtää kyllä autoja yms., mutta ihmisen piirtäminen ei vaan kiinnosta. Hän kyllä pyydettäessä sutaisee jotain paperille.

Kirjaimet ja numerot tuntee. Laskee esim. sataan. Hahmottaa kirjainten perusteella sanoja, varsinkin tutut sanat ja nimet.

Tästä on monesti ollut puhetta, että eskarista on tehty liian koulumainen. Eskari-ikäiseltä odotetaan mielestäni aivan liian paljon, koska kuitenkin ykkösellä vasta lähdetään opettelemaan asioita. Moni opettaja onkin kritisoinut eskaritouhuja. Kouluvalmiutta pitäisi mielestäni mitata ihan muulla tavoin, kuin osaamalla täydellisesti kirjaimet, numerot sekä hallita jonkinlainen matemaattinen päättelykyky. Onhan nämä toki tarpeellisia, mutta ekaluokka on sitä varten, että lähdetään perusasioista liikkeelle. Toisaalta olisi ihan hyväkin, että lapset olisivat kaikki ns. samalla tasolla ekalle mentäessä. Monen kirjava joukko eritasoisia lapsia samassa luokassa ei välttämättä ole hyvä juttu.
 
vv
Meidän eskarilainen osaa laskea sataan ja tunnistaa & osaa kirjoittaa useimmat kirjaimet. Pukee ja hoitaa vessa-asiat itsenäisesti. Lukea ei osaa yhtään. Ei solmi kengännauhoja, eikä kuori perunaa. R-kirjainta ei osaa.
 
"aloittaja"
Ja poika osaa jonku verran hahmottaa näiden äänteiden perusteella mikä on alkukirjain tai viimeinen kirjain sanassa. Lapsella on myös se, että ihmisiä ei halua piirrellä mutta autot ja traktorit kiinnostaa.
 
No apua. Kyllä mä oon sitä mieltä että koulussa opetellaan asiat ja eskarissa sitä koulukäyttäytymistä. Ei meillä viime talvena tullut mitään noottia eskarista ja nyt ekaluokkalainen lukee - jos sitä nyt lukemiseksi voi sanoa, jotenkuten. Eikä edelleenkään ole tullut noottia että pitäis enemmän harjoitella. Mä en olis kovin huolissani, pienihän se vielä on. Jos on tarvetta niin käy vaikka eskarin uudelleen, ei se niin kamalaa oo. mutta tuskin on tarvetta. Kaverin laps meinattiin jättää kakkoselle tuplaamaan, mutta kolmoselle tuli opettaja jolla on eritysiopettajan koulutus ja yllätys yllätys, pojalla ei ole mitään hätää, oppii siinä kun muutkin.
 
juuuu
Olin itse myös hieman hämmästynyt kun oli keskustelu opettajan kanssa. Siis että kuinka vaikeita ne testit oli tuon ikäiselle varsinkin ne matikantehtävät. Voi olla tietysti kun itsellä surkea matikkapää :D Piirtämisestä sanoi vaan että harvaa poikaa kiinnostaa, ja ei tuo meidänkään piirrä kun junia. Lukea osaa mutta siitä oli sitten puhetta kun ei osaa tavoittaa. Oon kyllä luullut että noi opitaan koulussa!
 
"aloittaja"
No apua. Kyllä mä oon sitä mieltä että koulussa opetellaan asiat ja eskarissa sitä koulukäyttäytymistä. Ei meillä viime talvena tullut mitään noottia eskarista ja nyt ekaluokkalainen lukee - jos sitä nyt lukemiseksi voi sanoa, jotenkuten. Eikä edelleenkään ole tullut noottia että pitäis enemmän harjoitella. Mä en olis kovin huolissani, pienihän se vielä on. Jos on tarvetta niin käy vaikka eskarin uudelleen, ei se niin kamalaa oo. mutta tuskin on tarvetta. Kaverin laps meinattiin jättää kakkoselle tuplaamaan, mutta kolmoselle tuli opettaja jolla on eritysiopettajan koulutus ja yllätys yllätys, pojalla ei ole mitään hätää, oppii siinä kun muutkin.
Mä oon sitä mieltä, että mikäli ei PAKKO niin poika ei eskaria kaheen kertaan käy. Tulee kuitenkin ihmisten kanssa toimeen, menee mielellään eskariin, ei itke perään, osaa vessa käynnit ja pukea ja ruokailu onnistuu. Ennemmin panostan kotona opettamisseen jos nyt aivan pakko on sitten vähintään osata lukea joka tuskin pakollista.
 
juuuu
Olin itse myös hieman hämmästynyt kun oli keskustelu opettajan kanssa. Siis että kuinka vaikeita ne testit oli tuon ikäiselle varsinkin ne matikantehtävät. Voi olla tietysti kun itsellä surkea matikkapää :D Piirtämisestä sanoi vaan että harvaa poikaa kiinnostaa, ja ei tuo meidänkään piirrä kun junia. Lukea osaa mutta siitä oli sitten puhetta kun ei osaa tavoittaa. Oon kyllä luullut että noi opitaan koulussa!

Siis tavata eikä tavoittaa :D
 
"jeps"
Aina sitä painotetaan että eskarissa EI tarvitse osata näitä kirjottamisia, lukemisia ja laskemisia. Kouluunhan sitä mennään näitä opiskelemaan. Kaikki ei voi eikä osaakkaan eskarissa näitä "vaadittuja" asioita, mutta onhan se hyvä hahmottaa jo ennen koulua nämä oppimiset. Tietää sitten laitetaanko pienluokalle vai ns. normi luokkaan. Ja tulevalla opettajalla on hyvä tietää että mihin kiinnitetään huomiota koulun alkaessa.

Itellä tyttö käy nyt eskaria ja on huolissaan kun ei kouluun mennessä osaa vielä kertotaulua :D
 
Miä
[QUOTE="aloittaja";25085171]Mä oon sitä mieltä, että mikäli ei PAKKO niin poika ei eskaria kaheen kertaan käy. Tulee kuitenkin ihmisten kanssa toimeen, menee mielellään eskariin, ei itke perään, osaa vessa käynnit ja pukea ja ruokailu onnistuu. Ennemmin panostan kotona opettamisseen jos nyt aivan pakko on sitten vähintään osata lukea joka tuskin pakollista.[/QUOTE]

Meillä poika oppi lukemaan sillä viikolla kun täytti 5. Eskarissa ollessaan osasi lukea sujuvasti, kirjoittaa ja laskea helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja. Siellä ei todellakaan edes opeteltu tosissaan mitään koulujuttuja, eskarilaiset on aika pikkusia vielä =) Poika kun meni ekalle niin se oli toinen niistä oppilaista jotka osasivat lukea. Ekan lopussa kaikki olivat oppineet jotenkuten lukemaan ja nyt tokan luokan tässä vaiheessa kaikki osaa lukea ainakin lyhyitä ja helppoja kirjoja.

En ymmärrä mikä kiire noilla jutuilla on.. Meillä poika oppi ihan itsekseen, mitenkään en opettanut, se on itse ollut aina kiinnostunut kirjaimista ja numeroista. Älä ota ressiä tuosta asiasta, voithan siä jotain tehtäväkirjoja ostaa jos haluat mutta en ryhtyis mitenkään väkisellä opettamaan vielä. Ei sillä miusta ole mitään kiirettä =)
 
Varma
Kyllä me ainakin varmistimme oman eskarilaisen osaamisen hyvissä ajoin. Tyttö oppi lukemaan juuri täyttyään 5, laskee käsitykseni mukaan niin pitkään kuin jaksaa, osaa myös simppeleitä yhteen ja vähenyslaskuja esim. 7+8, 13-5 jne. Pukenut jo vuosia, piirtely ok, jne. jne.
 
....
Kyllä me ainakin varmistimme oman eskarilaisen osaamisen hyvissä ajoin. Tyttö oppi lukemaan juuri täyttyään 5, laskee käsitykseni mukaan niin pitkään kuin jaksaa, osaa myös simppeleitä yhteen ja vähenyslaskuja esim. 7+8, 13-5 jne. Pukenut jo vuosia, piirtely ok, jne. jne.
Ja tässähän kysyttiin just sitä että mitä sinun kullannuppusi osaa jo tehdä...
 
Saraldo
Eskarin vanhempainillassa meille kerrottiin, että eskarin tavoite on se, että lapsella olisi hyvät edellytykset aloittaa koulu sitten vuoden päästä. Kirjoittamisessa ja lukemisessa tavoite on se, että osaisi kirjoittaa nimensä ja osaa myös lukea nimensä eli tunnistaa sen. Kirjaimia opettelevat pitkin vuotta, joten suurin osa oppii tunnistamaan aakkoset. Opetellaan kirjoittamaan numeroita ja tunnistamaan niitä. Opetellaan istumaan paikoillaan ja odottamaan omaa vuoroa, viittaaminen otetaan käyttöön. Harjoitellaan omatoimisuutta ruuan annostelemisessa (meillä on eskari koulun yhteydessä joten syövät siellä koulun ruokalassa), tarjottimen kantamisessa, astioiden poisviemisessä.

Vessassakäynti pitäisi pikku hiljaa olla itsenäistä, samoin pukeminen. Mutta kaikessa kyllä autetaan vielä tarvittaessa.

Tuossa pääpiirteittäin meidän vaatimukset. Lopuista yleensä sanovat, että sitä varten on koulu. Tarkoitus ei ole opettaa lapsia väkipakoin lukemaan ja kirjoittamaan ennen koulunalkua, sillä sehän on ekaluokan tärkein tavoite, ei eskarin. Muutama tytön ryhmästä lukee ja kirjoittaa, osa ei tunnista kaikkia kirjaimia, joten hyvin eri vaiheissa ollaan. Mutta lähes kaikki kuulemma tasoittuu samalle viivalle sitten eka- ja tokaluokan aikana.
 
Nykyään puolet eskarilaisista osaavat jo lukea. Kehitys on huimaa ja siksi opettajien on pakko kiinnittää koulukypsyyteen huomiota ettei ekaluokalle mene porukkaa joka olisi siellä liian heikoilla. Keväällä tosiaan tekevät sen koulukypsyyskokeen ja sen perusteella päätetään meneekö lapsi ekaluokalle.
Kyllä kotonakin pitää jotain tehdä, ei kaikkea voi jättää koulun harteille. Nyt vaan pelailemaan pelejä, lukemaan ja piirtelemään että poikasi taidot kehittyvät. Meillä poika oppi itse lukemaan hieman alle 5-vuotiaana kun sai Rölli-tietokoneen ja tilattiin Aku Ankka, siitä se sitten lähti...
 
No meillä tyttö kävi koulukypsyystesteissä koska LTO:n mielestä tytöllä oli heikkoutta matikassa. ( ei aina tajunnu numeroita ) No koulukypsyystestit meni ihan heittämällä läpi ja koulussa tasokokeissa toisessa täydet pisteet ja toisessa 1 virhe.

Mä joskus silloin kans täälä kyselin et ku eskarissa täytyy osata niin paljon ja väitettiin sen olevan paskapuhetta.. no kyllä ne vaan opetteli ja nyt ekalla opetellaan lisää.
Koulukypsyystesti tehdään kaikille eskarilaisille. Se on valtakunnallinen.
 

Yhteistyössä