Mitä eskarilaisen oikeastaan pitää osata?

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="huoh";25085015]meillä on nyt yksi eskarissa ja hänen kanssa ei mitään huolta mulla eikä eskarillakaan...

mutta sitten minulla on kohta 5v täyttävä (joulukuussa syntynyt) joka menee ensi syksynä eskariin ja pelkään just, että jos hän ei osaa niitä kaikkia mitä pitää osata, niillä on minusta aika vaikea se eskarikirjakin... tyttö lisäksi vasenkätinen ja kirjoittaa nimensäkin automaattisesti väärinpäin (ollaan yritetty opettaa!!!!) eli kirjoittaa nimensä "attiir" (=riitta). itse olen myös vasenkätinen ja tein tuota vielä ekalla, mutta nyt jännittää jo 5-vuotisneuvola, että jos ei osaa, niin............[/QUOTE]

Peilikirjoitus on ihan normaali vaihe juuri tuossa iässä eikä liity vasenkätisyyteen mitenkään. Se menee ajan kanssa ohi! :)
 
Saraldo
Me ollaan opetettu lasta kotona sitä mukaan kun hän on sitä itse halunnut. Mutta nyt, kun haluaisi opetella kaunokirjoitusta, en edes suostu opettamaan. Kaunokirjoitus on nykyään ihan erinäköistä kuin mitä se oli vuonna -84. Jos nyt opettaisin niin kuin mulle on opetettu, opettaisin ihan väärin.

Hän haluaisi opetella kertolaskuja ja sitä ja tätä, mutta mun mielestäni niitä opetellaan sitten kun ne koulussa tulee vastaan. Ainakin meidän eskarilaisella on hirveä hinku opetella kaikkea mahdollista ja on ihan pettynyt, kun ei osaa vielä kaikkea. Olen sitten selittänyt, että kaikkea ei voi osata eskarilaisena tai ekaluokkalaisena. Sitä varten Suomessa käydään koulua vähintään yhdeksän vuotta, että sinä aikana opetellaan kaikki tarpeellinen. Mä luulen, että eskarin sijoittuminen kouluun tekee osaltaan sen, että he haluaisivat olla jo niin paljon isompia ja osata enemmän kuin mihin heillä olisi edes edellytyksiä. Toisaalta heillä on ehkä helpompaa aloittaa se ekaluokka, kun tilat ja systeemit on jo tuttuja.

Kotona opetellaan tietysti tiettyjä juttuja, kuten just näitä värejä ja muotoja ja sen sellaisia. Mutta ihan kaikkea en lähtisi kotona opettamaan juuri sen vuoksi, ettei tule opetettua väärin.
 
no eskarihan on esiKOULU jossa lasta valmistellaan tulevaan kouluun. tottakai se olisi hyvä osata aakkoset ja numerot ennen kun mennään kouluun kun siellä sitten edetään aika vauhdilla. Meillä kanssa syyskuussa poika täyttänyt 6 ja osaa noi edeltä mainitut asiat mutta meillä käyty numerot ja kirjaimet tutuksi kirjojen avulla ja tehtäväkirjoista pitää myös. Matikka kuulemma ei suju niin hyvin mutta kyllä nopan numerot osaa. pikemminkin on että ei osaa pääsälaskua mitä ei tarvitsekaan vielä (mitä myös opettaja painotti).

Onhan se paljon enemmän koulumaailmaa mutta ei se välttämättä ole huono asia :)
 

Yhteistyössä