Mitä eroa on reitti- ja lomalennolla?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
No, lomalennolle pakataan lentsikka täyteen mauttomasti puettuja naisihmisiä ja varhaisella lomatuulella olevia miehenköriläitä. Seassa kiljuvat lapset. Reittilennolla noustaan koneeseen itsellisenä ihmisenä tyylikkäissä vaatteissa ja asetetaan sievä käsimatkatavaraveska sinne hyllyyn. Ja ollaan niin kuin matkustettaisiin viikottain :)
 
  • Tykkää
Reactions: chrissy ja Björn
"vieras"
en mä silti oikein tajuu. kun esim. fb:ssä kaikki "pro"-matkustajat suorataan halveksuu lomalentoja.
vai onks se vaan jotain lesoilua?

itse oon varmaan aina vaan lentänyt niillä lomalennoilla etelän turistirysiin niin tiedä sit mistä oon jäänyt paitsi... muut matkustajat ei pahemmin kiinnosta.
 
"noh"
[QUOTE="vieras";25621085]en mä silti oikein tajuu. kun esim. fb:ssä kaikki "pro"-matkustajat suorataan halveksuu lomalentoja.
vai onks se vaan jotain lesoilua?

itse oon varmaan aina vaan lentänyt niillä lomalennoilla etelän turistirysiin niin tiedä sit mistä oon jäänyt paitsi... muut matkustajat ei pahemmin kiinnosta.[/QUOTE]

Reittilennoilla saat todennäköisemmin nukkumarauhan (ei kuuluteta koko ajan "osta sitä osta tätä" -kuulutuksia), ruoka- ja juomatarjoilut kuuluvat lennon hintaan (ja silti lentosi on voinut olla edullinen), etkä luultavammin joudu kuuntelemaan ja/tai katselemaan kännääviä suomalaisia.
 
"vieras"
[QUOTE="Noo";25621180]Suurin ero lienee, että istuma/jalkatilaa on reittilennoilla enemmän kuin lomalennoilla.[/QUOTE]

eli siis kaikki reittilentoja lentävät koneet ovat isompia/parempia?
 
"Noo"
[QUOTE="vieras";25621186]eli siis kaikki reittilentoja lentävät koneet ovat isompia/parempia?[/QUOTE]


Ei välttämättä isompia/parempia.

Lomalennoilla tungetaan samaan konetyyppiin kuin reittilennolla matkustajia pahimmassa tapauksessa kymmeniä enemmän.

Esim. reittilennolla penkkejä 178 ja lomalennolla 220.
 
päläpää
[QUOTE="Noo";25621199]Ei välttämättä isompia/parempia.

Lomalennoilla tungetaan samaan konetyyppiin kuin reittilennolla matkustajia pahimmassa tapauksessa kymmeniä enemmän.

Esim. reittilennolla penkkejä 178 ja lomalennolla 220.[/QUOTE]

Luuletko, että yhtiöillä on eri koneet ja vehkeet reitti- ja lomalennoille. :D

Ei niillä oo.

Joo, tiedän että esim. Finskillä väite pitää toisilla yhteyksillä/koneilla paikkaansa, mutta ei tuo todellakaan mikään sääntö ole ja poikkeuksia löytyy paljon. Ja yhtiöiden välillä on muutenkin eroja.

Ja tuonne aiemmin: Jos nyt tarkkoja ollaan, niin pelkkä reittilento ei sinällään tarkoita ateriaa, joka kuuluu hintaan vain tietyillä yhtiöillä.

Kysymys kun oli yleinen.

Anteeks nyt vaan, mutta mun mielestä tää on vähän sama juttu kuin ne tyypit, jotka ei matkaillessaan laske _itseään_ turisteiksi ollenkaan. Huvittavia. :)
 
"alma"
No eipä niissä suuren suurta eroa ole. Esim. Euroopan reittilennoilla tarjoilut on aika ankeat, vähän tietty riippuu yhtiöstä. Ja esim. joku Bamgkokin kone on kyllä ihan täynnä turisteja riippumatta siitä, onko kyseesä lomalento vai reittilento. Juuri yritimme ostaa Finairin yölentoja Bangkokiin, mutta eipäs onnistunutkaan, kun paikkoja ei ollut. Sen sijaan Aurinkomatkojen kautta olisi saanut pakettimatkan, jossa oli nuo Finskin reittilennot.
Kyllä on aika köyhää, jos joku oikein brassailee sillä, että lentää reittilennoilla. Olen itse lentänyt tasapuolisesti molemmilla, ihan riippuen hinnasta ja kohteesta. juu, reittilennot keskimäärin vähän mukavampia, mutta kyllä niintä reittilennoistakin glamnour on kaukana.
Vokun joskus rikastuisi ja saisi lentää ykkösluokassa...
 
Reittilento vastaa tiettyä linjaa päivästä toiseen jurnuttavaa bussireittiä. Lomalento vastaa tilausajoa Tuurin kyläkauppaan.
Tunnelmat ovat myös vastaavat. Reittilennolla siirrytään vain paikasta toiseen tarpeesta eli lähinnä työmatkoja, aivan kuten kaupunkiliikenteen bussilla. Ollaan naama näkkärillä ja hiljaa itsekseen.
Lomalennolla ollaan hilpeissä tunnelmissa, kännätään ja häiritään kanssamatkustajia. Aivan kuten tilausajolla Tallinkin terminaaliin.

En ole huomannut matkustusmukavuudessa tilojen suhteen suuria eroja tavisluokan reittilennolla vs. lomalennolla mutta toisinaan työn puolesta reittilennolla ykkösluokassa matkustaneena on jo aika lokoisat oltavat.
 
"vieras"
Mun tekis mieli ampua itseäni päähän siinä vaiheessa kun lomalennolla taputetaan lentäjälle, ikään kuin se koko lento ei olisi jo ollut tarpeeksi hirveä.

Mutta täytyy sanoa, että esim. Espanjaan lentäessä kun on pakko mennä niillä lomalennoilla, niin ei siellä kyllä ole useinkaan niin hirveää kännimeininkiä, kun siellä on niin paljon sitä porukkaa jotka lentävät sinne ja takaisin hyvin usein ja rutiinilla (ja asuvat siellä osan vuodesta), eikä se ole se elämän kohokohta.
 
"alma"
olen ollut useamman kerran lomalennolla, eikäsiellä kyllä mitään kauheaa kännäystä ja örvellystä ole ollut, matkustajat lähinnä perheitä ja pariskunta.. Ehkä sitten riippuu kohteestakin, itse olen mennyt yleensä kreikkaan. Voi olla, että joku bulgaria ja detur on vähän kauheampi juttu.
 
"noh"
[QUOTE="vieras";25621643]Mun tekis mieli ampua itseäni päähän siinä vaiheessa kun lomalennolla taputetaan lentäjälle, ikään kuin se koko lento ei olisi jo ollut tarpeeksi hirveä.

Mutta täytyy sanoa, että esim. Espanjaan lentäessä kun on pakko mennä niillä lomalennoilla, niin ei siellä kyllä ole useinkaan niin hirveää kännimeininkiä, kun siellä on niin paljon sitä porukkaa jotka lentävät sinne ja takaisin hyvin usein ja rutiinilla (ja asuvat siellä osan vuodesta), eikä se ole se elämän kohokohta.[/QUOTE]

Kanariansaarille lomalento oli ainakin surkea kokemus. Lento lähtee aamuviideltä, ainoa, etukäteen tilattu ja maksettu ruoka tarjotaan klo 6.30. Ja lentoaika 6 h 20 min. Ruoaksi lasagnea, ei puhettakaan aamiaisesta... Huoh. Sen lisäksi jatkuvasti kuulutellaan, milloin pitäisi ostaa Ilta-Sanomat, milloin arpoja, milloin vettä ja milloin alkoholia...
 
"noh"
Ja kaiken lisäksi koneessa ei saanut penkkejä kallistettua, eikä koneessa myöskään ollut viihdejärjestelmää, eli minkäänlaisia televisioruutuja... Mutta onneksi on eroja yhtiöissäkin, tietääpähän ainakin mille lomalennoille enää astu.
 

Yhteistyössä