Mitä eroa on ekonomilla ja KTM:llä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sisko tuossa juuri sanoi, että valmistuu KTM:ksi ja voi ostaa ekonomi arvonimen itselleen sen jälkeen parilla kymmenellä eurolla. Ekonomi arvonimi pitää siis nykyään ostaa.

Aikoinaan Ekonomi oli alempi loppututkinto ja KTM ylempi. Sitten alempi tutkinto poistui. Se joka suoritti KTM-tutkinnon sai hakea ekonomin arvoa ja sai sen... Sitten tuli takaisin alempi tutkinto eli kauppatieteiden kandi KTK - samalla muuttui ylempi tutkinto ekonomiksi ja sai hakea KTM arvoa. Sen jälkeen on tullut ammattikorkeakoulut omine tutkintoineen. Nyt näistä ei enää pirukaan ota selvää...

Alkuperäinen kirjoittaja Lartsi:
sisko tuossa juuri sanoi, että valmistuu KTM:ksi ja voi ostaa ekonomi arvonimen itselleen sen jälkeen parilla kymmenellä eurolla. Ekonomi arvonimi pitää siis nykyään ostaa.

Mä valmistuin 2000 KMT:ksi ja silloin ekonomin-arvonimen sai kaupan päälle. :)

Mulla valmistumisvuosi on 1994, koulutuksena ekonomi ja ostettuna arvonimenä KTM. Ostin arvonimen siksi, ettei joku vaan luulisi alemman tutkinnon suorittaneeksi. Joskus ennenvanhaan (1970-luvulla?) ekonomi tarkoitti alempaa korkeakoulututkintoa ja KTM ylempää.

Alkuperäinen kirjoittaja aappu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lartsi:

Mä valmistuin 2000 KMT:ksi ja silloin ekonomin-arvonimen sai kaupan päälle. :)

Siis KTM:ksi...

KTM on aina ylempi korkeakoulututkinto. Ekonomi voi olla (suoritusvuodesta riippuen) joko ylempi tai alempi tutkinto. KTK on alempi. Näin siis tiedekouluissa. Ammattikorkeasta en tiedä... ennen ne oli merkonomeja, muttei enää..

On vieläkin merkonomeja, mutta niitä valmistuu kauppaoppilaitoksesta eli toisen asteen oppilaitoksesta. Ammattikorkeakoulusta valmistuu tradenomeja, joka on alempi korkeakoulututkinto eli rinnastettavissa kandidaatin tutkintoon. Sen lisäksi nykyään AMK:t tarjoavat myös ylempää korkeakoulututkintoa eli "maisterin" tutkintoa. Tästä ylemmästä AMK tutkinnosta valmistuttuasi olet sitten MBA eli Master of Business Administration.

Yhteistyössä