Mitä ajatuksia laihdutusleikkaus teissä herättää?

• Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti
kyselijä
Niin, mitä ajatuksia ko. toimenpiteestä noin yleensä, onko hyvä että niitä tehdään, mitä tulee mieleen siihen menevästä potilaasta, onko kellään tuttavia jotka olleet, omia kokemuksia? Kaikki tieto tervetullutta :)

cukkis
mä haluisin siihen jos vaan uskaltaisin mennä. tuntuu että se on ainut apu minulle. Mutta minua saattaa pelotata se liikaa...tiedän että pääsisinkin siihen lääkäri kerran mainitsi asiasta.

kyselijä
Alkuperäinen kirjoittaja ReddyHead:
Erään läheisen ihmisen kautta on kokemuksia, osa hyviä, osa huonoja..läheltä sain seurata.
kerro lisää, jos haluat :) tuntuu, että se on aika harvinaista että leikataan, vai olenko väärässä?

On varmasti ihan ok juttu sitä todella tarvitseville mutta itse yli 30kg laihduttaneena tiedän että painoa saa pois ilman leikkaustakin jos vaan viitsii nähdä vaivaa sen eteen. Joten on hyvä että sitä ei helpolla saa. Leikkaus itsessään ei opeta uusia elämäntapoja ja lihominen netisiin mittoihin on mahdollista joten siksi en suosisi leikkausta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Kyllä normaali ihminen saa laihdutettua ilmanki jos vaan kuria löytyy, laiska ei onnistu. Eri asia jos taustalla joku (oikea) sairaus.
pakonomainen ylensyönti on sairaus eikä terve ihminen syö itseään 150 kiloiseksi

Kyllä normaali ihminen saa laihdutettua ilmanki jos vaan kuria löytyy, laiska ei onnistu. Eri asia jos taustalla joku (oikea) sairaus.
No, noita leikkauksiahan tehdään vain erittäin vaikeasti ylipainoisille, joiden paino on saatava tippumaan keinolla millä hyvänsä, ja kaikkia muita keinoja on jo kokeiltu...Eli ei se ole mikään laiskojen läskien taikatemppu jolla päästä normaalimittoihin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pakonomainen ylensyönti on sairaus eikä terve ihminen syö itseään 150 kiloiseksi
Mutta siitä 150 kilosta on mahdollisuus laihduttaa terveellisemminkin. Pitää hoitaa sitä pakkosyöminen pois. No, ehkä perun sen verran, että jos tosiaan menee niin pitkälle (psyykkinen pahoinvointi, pakonomainen ylensyönti) että on jo lähellä kuolla painonsa takia, ni silloin on leikkaus ok.

Mutta onneksi mun ei tartte päättää ketä leikataan ja ketä ei.

Joo ja fakta on se ettei kaikilla lihavilla ole ongelmana pakonomainen ylensyönti vaan ihan vapaaehtoinen ylensyönti. Mutta voidaanhan väittää et kaikilla lihavilla on ongelmana pakonomainen ylensyönti niin päästään saadaan lihavista sairaita ja lihominen ei siis olekaan oma vika.

Kyllä itsellä lihominen johtui juurikin siitä et lakkasin syömästä terveellisesti ja söin kaikkea rasvaista ja paljon karkkia. Jos itse katsoo alun alkaen mitä suuhunsa laittaa niin paino ei nouse eikä tarvitse nähdä vaivaa painon pudottamisen vuoksi.

miten se syömishalu muka paranee leikkauksesta? häviää maagisesti pois?

entä jos tupakoitsijoille keksittäisiin samanlainen leikkaus? poistaa tupakan aiheuttamat haitat keuhkoissa ja muualla, mutta ei auta mitään tupakanhimoon?

vieras
Se voi olla hyvä keino jollekkin joka ei pysty muuten painoa pudottamaan!
Mutta vaikka alussa syötävät annoskoot on tosi pieniä, niin siinä pitäisi kuitenkin pystyä muuttamaan myös se ruokavalio terveelliseksi!
Ei auta mitään jos jatkaa samalla lihapiirakka-makkara tai hese linjalla niinku ennenkin!

Se voi olla hyvä keino jollekkin joka ei pysty muuten painoa pudottamaan!
Mutta vaikka alussa syötävät annoskoot on tosi pieniä, niin siinä pitäisi kuitenkin pystyä muuttamaan myös se ruokavalio terveelliseksi!
Ei auta mitään jos jatkaa samalla lihapiirakka-makkara tai hese linjalla niinku ennenkin!
:flower: tätä juuri tarkoitan. se leikkaus poistaa vaan oireen, ei syytä. mässääminen voi jatkua kuin ennenkin, yhtä epäterveellisesti. ja leikkauksen tuloshan ei ole pysyvä, jos ei pidä tiukkaa ruokavaliota. ja jos tämä ihminen ei ole siihen ruokavaliomuutokseen onnistunut ennenkään, miten ihmeessä leikkaus voi siihen auttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja SaSaSi:

entä jos tupakoitsijoille keksittäisiin samanlainen leikkaus? poistaa tupakan aiheuttamat haitat keuhkoissa ja muualla, mutta ei auta mitään tupakanhimoon?
Tätä mäkin olen miettinyt. Mies on menossa tutkimuksiin asian tiimoilta ja huolettaa kyllä se että mitä sitten kun ei enää voi syödä ja on ihminen joka syö psyykeongelmiin...Hänellä on kaikki edellytykset saada tuo operaatio, itsekään tosin ei aivan mielellään siihen lähtisi.

leikattu
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Tätä mäkin olen miettinyt. Mies on menossa tutkimuksiin asian tiimoilta ja huolettaa kyllä se että mitä sitten kun ei enää voi syödä ja on ihminen joka syö psyykeongelmiin...Hänellä on kaikki edellytykset saada tuo operaatio, itsekään tosin ei aivan mielellään siihen lähtisi.
syömishäiriöiselle ei leikkausta tehdä, koska siitä ei ole hyötyä

UGH
Minä jotenkin ajattelen, että ihminen joka omalla toimellaan ajaa itsensä sellaiseen pisteeseen, että on terveydelle haitallisen lihava, on luonteeltaan heikko. Eli jos ei ilman leikkausta saa itseään kuriin on säälittävä. Itselläkin on ylipainoa ollut ja edelleenkin on, mutta tsemppaan asian kanssa ja pidän sen parhaani mukaan kurissa.

Oishan se helppoa, vähän vaan kursitaan ja itsestään alihtuis mutta...... Itse olen syönytkin, minun asia on laihduttaakin.

Siis tosiaan se, että yhteiskunnan rahoilla leikataan lihavia.. Ei ole oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja leikattu:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

syömishäiriöiselle ei leikkausta tehdä, koska siitä ei ole hyötyä
Miten se määritellään kuka on liian lihava häiriön takia? eihän kukaan syö itteensä siihen kuntoon tuosta vaan. varmasti ne siellä klinikalla yrittävät ensin muut keinot auttaa.

vieras
itse ylipainoisena sanoisin että leikkaukseen en lähtisi kun sitten vasta jos ei pystyis esim. liikkumaan tai tulisi jotain sairauksia koska leikkaukseen voi kuolla,ylipainoisena nukutus ym on vaarallista ja sitten jatkossa ei voisi syödä kuin pienen pieniä annoksia.ei voisi esim ravintolaan mennä koskaan enää syömään annosta.siksi ennemmin yritän laihduttaa normaali konstein ja joskus sitten voi myös herkutella.

itse ylipainoisena sanoisin että leikkaukseen en lähtisi kun sitten vasta jos ei pystyis esim. liikkumaan tai tulisi jotain sairauksia koska leikkaukseen voi kuolla,ylipainoisena nukutus ym on vaarallista ja sitten jatkossa ei voisi syödä kuin pienen pieniä annoksia.ei voisi esim ravintolaan mennä koskaan enää syömään annosta.siksi ennemmin yritän laihduttaa normaali konstein ja joskus sitten voi myös herkutella.
Tälleen mekin aatellaan että se on se äärimmäisin keino.

luuletteko et leikkaukseen pääsy on jotenki niin yksinkertaista?

tytön kummitäti pääsi vatsalaukun pienennysleikkaukseen alkuvuodesta. Hän on ollut erittäin isokokoinen jo ihan nuoresta saakka. Lihdutuskeinoja kaikennäkösiä on kokeiltu laihoin tuloksin. Ruokavalio hänellä oli normaali, ihan niinkuin muilla. Henkisesti tasapainossa.

no meidän suvun kaikki naiset on enemmän ja vähemmän isoja.

Ensinnäkin noita päätöksiä ei tehdä mitenkään tosta noin vaan. Siinä käydään läpi kaikki mahdolliset kokeet jne et pystytään leikkaamaan. Onneks kaverilla kaikki arvot hyviä.

toi on sellanen asia mihin ei oikeesti mennä kuin soitellen sotaan. Se on kutenkin loppuelämän kestävä asia jonka kanssa täytyy elää, ei sellanen et kun ei huvita niin syön mitä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
luuletteko et leikkaukseen pääsy on jotenki niin yksinkertaista?

tytön kummitäti pääsi vatsalaukun pienennysleikkaukseen alkuvuodesta. Hän on ollut erittäin isokokoinen jo ihan nuoresta saakka. Lihdutuskeinoja kaikennäkösiä on kokeiltu laihoin tuloksin. Ruokavalio hänellä oli normaali, ihan niinkuin muilla. Henkisesti tasapainossa.

no meidän suvun kaikki naiset on enemmän ja vähemmän isoja.

Ensinnäkin noita päätöksiä ei tehdä mitenkään tosta noin vaan. Siinä käydään läpi kaikki mahdolliset kokeet jne et pystytään leikkaamaan. Onneks kaverilla kaikki arvot hyviä.

toi on sellanen asia mihin ei oikeesti mennä kuin soitellen sotaan. Se on kutenkin loppuelämän kestävä asia jonka kanssa täytyy elää, ei sellanen et kun ei huvita niin syön mitä vaan.
Ei luulla ei. Toki sitäkin miettii kun joku on menossa lääkäriltä toiselle lähetteellä että kartoitetaan myös tuo leikkausjuttu. Todellakin toivotaan että sitä ei tarvitse tehdä.

vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja UGH:
Minä jotenkin ajattelen, että ihminen joka omalla toimellaan ajaa itsensä sellaiseen pisteeseen, että on terveydelle haitallisen lihava, on luonteeltaan heikko. Eli jos ei ilman leikkausta saa itseään kuriin on säälittävä.
Miksi laihduttamaan kykenemättömiä lihavia liikuttaisi se, että he ovat sinun mielestäsi säälittäviä? Kyllä he itse varmasti tietävät olevansa heikkoja jos laihdutus ei ole onnistunut, mutta pitäisikö heidän sitten jäädä lihavaksi loppuelämäkseen ja kärsiä lihavuuden tuomat seuraukset fyysisessä ja henkisessä terveydessä? Kun apukin on olemassa?

Yhteistyössä