Mitä ajatuksia herättää, että sossurahoilla eletään ja hankitaan lisää lapsia?

• Viestiketjun aloittaja mietiskely
  • Ensimmäinen viesti
mietiskely
Tunnen perheen, jossa on kaksi pientä lasta. Ovat eläneet yhdessä 10 vuotta ja koko ajan toimeentulotuella. Nyt odottavat onnellisesti kaksosia. Jotenkin minua ihmetyttää tässä se, että miksi tehdään lisää lapsia, kun ei niitä itse pystytä edes elättämään. Kaikillahan on täällä tietysti samanlainen oikeus elää. Tiedän kuitenkin, että heillä on ollut mahdollisuus töihin, mutta mikään työ ei ole kelvannut.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Yömyssy:
Ajatuksia nyt tässä aloituksessa herättää se, että miksi tästä samasta aiheesta on tämä TUHANNES aloitus...
en ole usein täällä enkä ole koskaan nähnyt samanlaista aloitusta. Pyydän vaan anteeksi.

tuplien äiti
Vähän vaikea tuomita, jos töitä ei ole saanut vaikka haluaisi. Hedelmällinen ikä on lopulta kuitenkin aika lyhyt jos lapsia haluaa. Kaksosraskautta ei pysty etukäteen tietämään, että sikäli turha keskustella siitä onko sillä mitään merkitystä.

Mutta eipä kiva ole veronmaksajana maksella toisten elämistä. Jommankumman pitäisi jo tuon aikaa toimarilla oltuaan opiskella joku uusi ammatti ja yrittää saada töitä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jaa'a:
ei ole minulta pois. entäs se, että ollaan toimeentulotuella ja perheeseen tulee koko ajan lisää eläimiä..
Minulta on pois. Tuet maksetaan verovaroista. Mitä enemmän tukia maksetaan, sen enemmän maksan itse veroa palkkatulosta ja itsellä on vähemmän rahaa käytettävänä.

Vieras
Mä voin suoraan sanoa että kyllä mua ottaa päähän semmoset. Oon joutunu noin 10 vuotta läheltä kattomaan vastaavaa, nyt 4 lapsi tulossa, eikä ko. äiteellä ole todellakaan aikomusta pyrkiä työelämään. Uusin isäehdokas on suorastaan kusessa tämän naisen kanssa, jolla ei ole minkäänlaista hajua siitä mitä eläminen maksaa, koska on aina elänyt jonkun siivellä tekemättä mitään. Nainen ei halua/muista käyttää ehkäisyä ja lapsikatras vaan kasvaa.

bud
Juu on se epänormaalia, ettei halua elättää itseään/perhettään, vaan "luovuttaa" ja sitten kehtaa vielä lisääntyä ties kuinka monta kertaa. Eikä edes yritä ottaa vastuuta omasta elämästään. En hyväksy.

bdt
Alkuperäinen kirjoittaja mietiskely:
Tunnen perheen, jossa on kaksi pientä lasta. Ovat eläneet yhdessä 10 vuotta ja koko ajan toimeentulotuella. Nyt odottavat onnellisesti kaksosia. Jotenkin minua ihmetyttää tässä se, että miksi tehdään lisää lapsia, kun ei niitä itse pystytä edes elättämään. Kaikillahan on täällä tietysti samanlainen oikeus elää. Tiedän kuitenkin, että heillä on ollut mahdollisuus töihin, mutta mikään työ ei ole kelvannut.

Itse nyt en varsinaisesti tunne tuollaisia tapauksia, mutta hyvinhän ovat näköjään elättäneet lapsensa kun on lisääkin tulossa.
Miten voit olla niin varma että elävät toimeentulotuella vai oletko ihan kysynyt suoraan.
Minusta jokainen voi elää omalla tyylillään niin kauan kuin ei riko lakia.

isotuloinen perhe
Suomi tarvitsee lisää kansalaisia. Uraan keskittyvillä äideillä (kuten esim. itselläni) ei välttämättä ole halua/ mahdollisuutta tehdä isoa lapsiliutaa. Hyvä, että joku tekee! Itse tunnen yhden tällaisen sossutapausperheen. Kasvattavat aivan ihania lapsia välittävästi ja lämpimästi, ja tarjoavat heille varmasti hyvän kodin. En koe, että veromarkat menevätjotenkin hukkaan esim. tällaisen perheen kohdalla, jotka kasvattavat tulevaisuuden suomalaisia.

Mandariini
Tunnen tällaiset perheen missä on monta lasta. Vanhemmat olivat juuri rantalomalla etelässä vaikka laskuja on ulosotossa saakka. Eli ilmeisesti pistävät tulojaan ennemmin tällaiseen kuin maksavat velkojaan. Ovat sisustaneet vuokra-asuntoaan uusilla kauniilla huonekaluilla. En lainkaan tiedä miten heillä on aina varaa, ovat töissä satunnaisesti eli ilmeisesti sitten aina niillä tuloilla ostetaan uutta. Ja festareilla käydään joka kesä (vaikka olisi kuinka kalliit liput) eli he eivät juurikaan vaikuta siltä kuin olisivat köyhiä ja kipeitä. Tiedän vaan kun perheen äiti aina uskoutuu minulle kuinka kusessa ovat velkojen ja pikavippien kanssa ja käyvät sossussa säännöllisesti. En tiedä miten siellä näihin asioihin suhtaudutaan , mutta välillä tuntuu että heillä on parempi elintaso kuin minun perheessäni jossa on mies töissä ja itse olen nyt kotona lapsia hoitamassa. En ole kateellinen, mutta välillä ihmetyttää uudet kalusteet ja lomareissut kun sitten mennään taas sossuun seuraavana päivänä....

ap
Alkuperäinen kirjoittaja isotuloinen perhe:
Suomi tarvitsee lisää kansalaisia. Uraan keskittyvillä äideillä (kuten esim. itselläni) ei välttämättä ole halua/ mahdollisuutta tehdä isoa lapsiliutaa. Hyvä, että joku tekee! Itse tunnen yhden tällaisen sossutapausperheen. Kasvattavat aivan ihania lapsia välittävästi ja lämpimästi, ja tarjoavat heille varmasti hyvän kodin. En koe, että veromarkat menevätjotenkin hukkaan esim. tällaisen perheen kohdalla, jotka kasvattavat tulevaisuuden suomalaisia.
Mutta miten he kykenevät näyttämään esimerkkiä lapsille työssäkäynnistä, jos eivät itse tee lainkaan töitä. Ei ole tulevaisuudessa juurikaan hyötyä siitä, että ei ole veronmaksajia lainkaan. Jonkun on maksettava veroja myös tulevaisuudessa vaikka se vaikuttaa kylmäkiskoiselta ajattelulta.

Yhteistyössä