Mitä ajattelette "lapsia tehtailevista"?

• Viestiketjun aloittaja FactoryMama
  • Ensimmäinen viesti
FactoryMama
Mulla on nyt joku alkuraskauden masennus ja ahdistus, mutta mietityttää kauheasti, mitä muut mahtavat ajatella meidän tilanteesta... Meille siis tulossa 4. lapsi, ja edellisiäkin piisaa, kaksoset on vasta 3v8kk kun vauvalla on la ja kuopus 1v9kk. Tämä on suoraan sanottuna melkoinen "yllätysvauva", eli ei missään nimessä ollut vielä suunniteltu näin pian uutta lasta. Töihinkin pitäisi jossain vaiheessa ehtiä.

Totta kai olen sinänsä lapsesta iloinen, mutta moni asia mietityttää, mm. juuri se, mitä muut mahtavat ajatella. Itse ainakin voin rehellisesti myöntää, että olen kummastellut yhtä ystävääni, jolla on viisi lasta melkein vuoden välein... Käsi sydämelle, mitä sinä ihan oikeasti ajattelet tällaisesta "lapsitehtailusta"?

Ihailen!
Minusta on tosi hienoa että on monilapsisia perheitä, ja vieläpä niin että lapset pienellä ikäerolla. Tiedän että se on jossain vaiheessa tosi rankkaa, mutta toisaalta myös moninverroin ihana kun on monta lasta.

En oikeastaan mitään, paitsi olen jonkin verran kateellinen, ku ovat niin hedelmällisiä. :ashamed: Yks lysti mikä lapsiluku on, kunhan ne lapset on rakkaudella "tehty" ja vastaan otettu ja niistä pietään huolta. :)

En nyt tiedä onko tuo nyt tehtailua..
Älä mieti sitä mitä muut ajattelee teette niinkuin parhaaksi itse näätte.

Et varmaan itsekkään ajattelisi mitään jos vanhimmat ei olisi kaksosia.
Ihan normaalia saada lapsia n.2v ikäerolla.

jos tarkoituksenasi on elättää perheesi palkkatyöllä, niin lapsethan ovat vain elämän lisähöyste ja rikkaus..mutta, jos jäät meidän muiden elätettäväksi..niin ymmärrystä ei jaksa riittää..

Ap
Kiitos kannustuksesta! Jännittää vaan kertoa tästä muille (ei vähiten töihin mut se on eri ongelma...), kun tuntui että jo edellisestä vauvauutisesta meni joiltakin kaffeet väärään kurkkuun. Oon itse ainoa lapsi ja olen varma että esim. äitini tulee kysymään että "oletteko kuulleet ehkäisystä". Huokaus...

Vieras
No jos lapsi ei ole suunniteltu niin ihmettelen, kun kyllähän tuossa vaiheessa pitäis olla selvillä miten niitä lapsia alulle pannaan. Mä ehkä helposti ajattelen että jos lapsia tulee paljon pienellä aikavälillä niin kyllä ne lapset siitä joutuu jonkin verran kärsimään kun aina on heti joku pienempi joka tarvii enemmän hoivaa ja huomiota. Toivon että jokainen vanhempi on selvillä niistä omista voimavaroistaan ja siitä että kuinka pystyy sen arjen klaaraamaan niin että pienet ei joudu kasvamaan isoiksi liian äkkiä. Ihailen toki monilapsisien perheiden vanhempia jotka saavat homman toimimaan, mutta niitä muitakin on tullut ikävä kyllä nähtyä ja siinä vaiheessa alkaa epäillä jo järjenkäytön vähyyttä.

Niin ja tottakai ne lapsensa pitää pystyä myös itse elättään. Sellaista en hyväksy ollenkaan että sossun tuella eletään ja lapsia sikiää kuin hiiriä vaikka ei edellisistäkään pystytä pitämään huolta.

Ap vielä
Uusimpiin kommentteihin vielä: olen yli 3-kymppinen ja yliopistokoulutus on takana. Periaatteessa palkkarahoilla eletään -ei vaan kovin leveästi enää ;) -, mutta tietty lapsilisät otetaan ja äitiysavustukset yms. lämmöllä vastaan.

Tuohon hedelmällisyyteen: huvittavinta tässä on, että yritettiin ennen tuplatärppiä lasta puoltoista vuotta...

Sossupummeista
Alkuperäinen kirjoittaja Ap vielä:
Uusimpiin kommentteihin vielä: olen yli 3-kymppinen ja yliopistokoulutus on takana. Periaatteessa palkkarahoilla eletään -ei vaan kovin leveästi enää ;) -, mutta tietty lapsilisät otetaan ja äitiysavustukset yms. lämmöllä vastaan.

Tuohon hedelmällisyyteen: huvittavinta tässä on, että yritettiin ennen tuplatärppiä lasta puoltoista vuotta...
Ihmettelen, miksi näissä keskusteluissa aina sossurahoilla elävät pitää itsestäänselvyytenä, että "lapsilisät otetaan tietty"! Minä ja mieheni (molemmilla yliopistotausta myös) käymme sen verran hyväpalkkaisessa työssä, ettei tarvitse nostaa edes lapsilisää. Lapsia on kaksi. Jos joutuisimme sossun tuella elämään, emme missään nimessä tekisi kolmatta tai neljättä kuten teillä.

Sori huono päivä mutta kuitenkin.

Älä ajattele liikaa mitä muut on mieltä, aina löytyy niitä joiden mielestä lapsia saisi olla just se kaksi ja siitä yli on liikaa. Mutta eihän kenenkään lapsiluku kuulu muille! Nauti raskaudesta ja elämästä lasten kanssa kotona, kyllä sinne töihinkin vielä ehtii :)

Mieti miten ihana sitten kun olette miehesi kanssa vanhoja, kun on monta lasta ja ehkä lastenlastakin jotka käyvät teitä katsomassa :heart:

mielipide
Riippuu ihmisestä. Yksi ystäväni on kans tehnyt lapsia vuoden välein 3kappaletta, ei oo ammattia, ei työpaikkaa, eikä yhtään työkokemusta. Sitä vähän ihmettelen, että eikö ajattele kuinka vaikeaa tulee olemaan sitten kun aikoo jos aikoo lähteä opiskelemaan.

Eihän tuossa sit mitään. Mä rehellisesti säälin niitä lapsia lapsia joiden äideillä ei oo mitään koulusta,mitään duunia ei oo ikinä tehty eikä töihin haluta palata ja sen takia tehdään niko-petterille pikkuveli tai sisko. Mut kun löytyy koulutusta,työtaustaa ja järkeä niin lapset on vaan hieno asia jos kaikki 4 pystyy handlaamaan tahdikkaasti. Tosin ehkä se ehkäisykeino kannattaa tarkistaa tän jälkeen :p

Alkuperäinen kirjoittaja Sossupummeista:

Ihmettelen, miksi näissä keskusteluissa aina sossurahoilla elävät pitää itsestäänselvyytenä, että "lapsilisät otetaan tietty"! Minä ja mieheni (molemmilla yliopistotausta myös) käymme sen verran hyväpalkkaisessa työssä, ettei tarvitse nostaa edes lapsilisää. Lapsia on kaksi. Jos joutuisimme sossun tuella elämään, emme missään nimessä tekisi kolmatta tai neljättä kuten teillä.

Sori huono päivä mutta kuitenkin.
:LOL: :LOL: :LOL: :headwall:

Äiskä
Siis oikeesti,ihanaa kun jaksaa hoitaa isoa perhettä ja tykkää niin paljon lapsista,että haluaa niitä paljon.

Itse olen varmaan niin laiska,että en pystyisi tuohon.Eli hattua nostan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Eihän tuossa sit mitään. Mä rehellisesti säälin niitä lapsia lapsia joiden äideillä ei oo mitään koulusta,mitään duunia ei oo ikinä tehty eikä töihin haluta palata ja sen takia tehdään niko-petterille pikkuveli tai sisko. Mut kun löytyy koulutusta,työtaustaa ja järkeä niin lapset on vaan hieno asia jos kaikki 4 pystyy handlaamaan tahdikkaasti. Tosin ehkä se ehkäisykeino kannattaa tarkistaa tän jälkeen :p
Entä sitten jos jollain on vahva kaipuu monen lapsen kotiäidiksi? Joka saa ensimmäisen lapsen 18v ja kuudes lapsi 32v. Ei koulutusta, ei työkokemusta, ei uskonnollista taustaa suurperheelle. Olen onnellinen äiti eikä mun lapsia tarvitse sääliä. Emme ole käyneet sossun luukulla koskaan. Todennäköisesti vielä lisää lapsia ja, kun omat lapset ovat isoja voisin alkaa perhepäivähoitajaksi.

Yhteistyössä