Mitä ajattelet aikuisesta joka ei osaa kuukausia järjestyksessä ulkoa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ajattelen ihan samoin kuin ihmisestä, joka ei osaa luetella piin likiarvoa 20 desimaalin tarkkuudella tai luetella -----
ttä hänen kiinnostuksen kohteensa ovat jotain muita kuin asioiden luettelua.
sen voi nähdä ilman numeroitakin kaikkialla.
Opetuksessa on suuria eroja eikä kaikkia asioita välttämättä opetetakaan enää?

Mistä sen kuukauden näkisit itse ilman kalenteria?
 
Kuukaudeton
Olen 53-vuotias mies ”ilman kuukausia”. Osaan luetella ne, mutta en koskaan tiedä automaattisesti, milloin on esim. toukokuu tai lokakuu - puhumattakaan siitä, että tietäisin heti mikä on toukokuu ruotsiksi. Nyt kun luin dysleksiasta, niin myös kirjoitusvirheet kielivät taipumuksesta. Myös ajantaju viikko- ja kuukausitasolla on ohutta. Tulevien viikkojen ajatteleminen vie minut epämukavuusalueelle, vaikka viikot olisivat kalenterin osalta tyhjiä. Tekemisen lokeroiminen aikaan on raskasta. Tästä on minulle haittaa, mutta ei niin, etten voisi toimia työelämässä tai muussa elämässä.
 
Kuukaudeton
Samat ominaisuudet kuin alla olevan kirjoituksen tekijällä, kuten myös laudaturit, työ ja muut peruspalkat. Tyttäreni reputti juuri maantiedonkokeesta, joka käsitteli jokia ja vesistöjä.

Minulla on ollut vaikeuksia tuon tyyppisten asioiden kanssa. Kyllä kait nyt jo (40v) kuukaudet tulevat automaattisesti, mutta nuorempana niitä joutui kelaamaan. Englanniksi kuukaudet ei tahdo sujua vieläkään täysin. Väli-ilmansuunnat ovat hankalat kuin myös jotakuinkin kaikki "turha" nippelitieto jokineen ja pääkaupunkeineen. Onneksi, tai ehkä juuri siksi, olen todella näppärä ja nopea päättelemään asioita.
Lienekkö asialla yhteys myös heikkoon nimi- ja kasvomuistiini tai keskittymisvaikeuksiin.

Kuitenkin: Laudaturit, stipendit, maisterin paprut, vaimo, lapset ja duuni kertovat kohtuullisesta menestyksestä kuukausista huolimatta.
 
vierailija
Olen 53-vuotias mies ”ilman kuukausia”. Osaan luetella ne, mutta en koskaan tiedä automaattisesti, milloin on esim. toukokuu tai lokakuu - puhumattakaan siitä, että tietäisin heti mikä on toukokuu ruotsiksi. Nyt kun luin dysleksiasta, niin myös kirjoitusvirheet kielivät taipumuksesta. Myös ajantaju viikko- ja kuukausitasolla on ohutta. Tulevien viikkojen ajatteleminen vie minut epämukavuusalueelle, vaikka viikot olisivat kalenterin osalta tyhjiä. Tekemisen lokeroiminen aikaan on raskasta. Tästä on minulle haittaa, mutta ei niin, etten voisi toimia työelämässä tai muussa elämässä.
 
vierailija
Ehkä ei vain kiinnosta. Minua ei ole koskaan kiinnostanut juhlapyhien opetteleminen. Etenkin, kun ne ovat eri maissa erilaiset ja inhoan uskontoa. Nykyteinit eivät välttämättä tarvitse tietää mitään kuukausista, kun päivämäärän näkee numeroina kännystä. Vähän sama kuin se, ettei kukaan muista enää puhelinnumeroita, kun ne ovat kuitenkin puhelimessa nimiin ohjelmoituna.
Digiloikan syytä?
 

Yhteistyössä