Mitä ylimääräistä "kudosta" kuukautisvuodon mukana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämmentynyt

Vieras
Kuukautiset alkoi eilen, ja äsken kun kävin vessassa huomasin siteessäni jotain, mikä ei ole kuukautisvuotoa. Sellainen noin peukalonpään kokoinen pala, en tiedä mitä se oli, kenties jotain kudosta. Oli semmoinen sekavärinen, mutta liian vaalea väriltään ollakseen verihyytymä. Koostumukseltaan kiinteä. Onko kellään vastaavia kokemuksia, mikä se voisi olla? Minulla on munasarjakysta toisessa munasarjassa, ja tänään on tuntunut aiempaa enemmän kipuja. Ajattelin että jos kysta puhkeaa tai repeää, niin voiko joku kystan palanen tulla sitten kuukautisvuodon mukana ulos? Tai voiko sisukaluista muuten irrota jotain kudosta? Olen vähän hämilläni kun ei tuo mene ihan normaalin kuukautisvuodon piikkiin.

Olen nyt huomannut, kun kuukuppia käytän, että vuoto on ainakin minulla harvoin puhdasta verta. Siellä on "kudoksiakin" mukana. En koskaan suuremmin huomannut niitä käyttäessäni siteitä ja tampponeja, kuin joskus. Mutta nyt kun verta voi tarkkailla paremmin, on siellä vaikka mitä klimppiä seassa. Mun mielestä voit olla huolehti, tai sit minullakin on jokin hätänä :) Mutta ei gynet koskaan ole mitään sanoneet, että olis jotain pielessä.

No eihän kuukautisvuoto ole pelkkää verenvuotoa. Kuukautiskierron alkupuolella kohdun seinämä paksuuntuu, jotta munasarjasta irtoava munasolu voisi kiinnittyä seinämään. Kun hedelmöittymistä ei tapahdu, tämä paksuuntunut kohdun seinämä irtoaa ja aiheuttaa samalla verenvuodon. Kuukautisvuoto koostuu siis verestä ja limakalvosta, sen ei pidäkään olla pelkkää verta.

Tiedän kyllä että kuukautisvuoto on muutakin kuin verta, mutta 20 vuoden kuukautiskokemuksella multa ei ole koskaan tullut muuta kuin punaista/ruskeaa vuotoa/hyytymiä, sen takia ihmettelin tuota ihonväristä partikkelia.

Mutta ehkä se tosiaan oli kohdun limakalvoa, tai sitten se oli se kysta. Kystan osalta asia selviää sitten uä-kontrollissa joka on tänä vuonna.

Alkuperäinen kirjoittaja n48:
Kyllä se voi olla puhjennut kystakin. Itselläni oli aikoinaan kysta munasarjassa ja kun se puhkesi, alapäästä tuli sellainen yli 10 cm pitkä riekale ulos.

uuh, miten seksikästä. ei kannata kertoa äijälles jos sulla sellainen on.

Alkuperäinen kirjoittaja dualisti-94:
Alkuperäinen kirjoittaja n48:
Kyllä se voi olla puhjennut kystakin. Itselläni oli aikoinaan kysta munasarjassa ja kun se puhkesi, alapäästä tuli sellainen yli 10 cm pitkä riekale ulos.

uuh, miten seksikästä. ei kannata kertoa äijälles jos sulla sellainen on.

Tuosta on aikaa jo 30 vuotta ;) Nyt ei ole kuukautisia ollut yli 10 vuoteen kun on hormonikierukka eli ei tule yhtään mitään vuotoa.

Ei kai sun äijä tutki, mitä kuukautisvuodon mukana siteeseen tulee...ei meillä ainakaan ollut silloin tapana kovin tarkoin eritteitä tutkia eikä ole nytkään.

Yhteistyössä