mitä verikokeesta ja pissanäytteestä katsotaan raskauden alussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "paniikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"paniikki"

Vieras
siksi kysyn, kun multa otettiin nyt kuukautisvaivojen vuoksi papa ja pissanäyte klamydian poissulkemiseksi, onko raskauden alussakin katsottu tuo klamydia virtsasta? jos klamydia nyt löytyy niin itse en sitä ainakaan ole hommannut vaan syy on sitten miehessä, mikäli siis raskausaikana on tuo klamydia tsekattu..eli kuuluuko se perustutkimuksiin raskauden alusssa?

klamydia, HIV ja vielä oli joku sukupuolitauti, katsotaan rutiinin omaisesti kaikilta raskauden alussa. Jos sitä ei ole antanut tutkia, niin silloin käsittelevät synnärillä kuin taudinkantajaa. Tämä ihan synnyttäjän ja lapsen terveyden vuoksi, mutta myös muiden samalla osastolla olevien.

Minulla kävi vielä synnytksen yhteydessä niin, että hoitaja onnistui likaisella neulalla pistämään itseään. Joten ottivat silloin minusta taas samat testit. Varmuuden vuoksi. En loukkaantunut, koska kyseessä oli kuitenkin vain asian varmistus :)

[QUOTE="plop";23468457]klamydia, HIV ja vielä oli joku sukupuolitauti, katsotaan rutiinin omaisesti kaikilta raskauden alussa. Jos sitä ei ole antanut tutkia, niin silloin käsittelevät synnärillä kuin taudinkantajaa. Tämä ihan synnyttäjän ja lapsen terveyden vuoksi, mutta myös muiden samalla osastolla olevien.

Minulla kävi vielä synnytksen yhteydessä niin, että hoitaja onnistui likaisella neulalla pistämään itseään. Joten ottivat silloin minusta taas samat testit. Varmuuden vuoksi. En loukkaantunut, koska kyseessä oli kuitenkin vain asian varmistus :)[/QUOTE]

okei, hyvä tietää, että itsellä sitten ainakin puhtaat jauhot pussissa, mikäli klamydia löytyisi.

Ja jos haluat syntymättömälle lapselle vakuutuksen, silloin pitää myös olla testit otettuina. Joten ei kannata huolestua, että labrassa pitäisivät jotenkin huonona ihmisenä, kun tuollaiset testit teetetään :) Tietävät tekevänsä rutiini testejä. Neuvolantädin olisi kyllä pitänyt sinulle nämä samat asiat kertoa...

[QUOTE="plop";23468457]klamydia, HIV ja vielä oli joku sukupuolitauti, katsotaan rutiinin omaisesti kaikilta raskauden alussa. Jos sitä ei ole antanut tutkia, niin silloin käsittelevät synnärillä kuin taudinkantajaa. Tämä ihan synnyttäjän ja lapsen terveyden vuoksi, mutta myös muiden samalla osastolla olevien.

Minulla kävi vielä synnytksen yhteydessä niin, että hoitaja onnistui likaisella neulalla pistämään itseään. Joten ottivat silloin minusta taas samat testit. Varmuuden vuoksi. En loukkaantunut, koska kyseessä oli kuitenkin vain asian varmistus :)[/QUOTE]
Mullakin hoitsuopiskelija onnistu pistämään itseään neulalla. Musta kyllä otettiin testit hetimiten, hoitsulta oltais otettu samalla, mutta se sanoi otatuttavansa ne myöhemmin (eli ei mitään varmuutta testattiinko se). Mua vain ärsytti, koska tikkien ompelu oli sille niin vaikeaa (seitsemään tikkiin 20 tikinompeluyritystä), että vielä tuli lisäpistämisiä sen kömpelyyden vuoksi. Seuraavalla kerralla mua ei kyllä opiskelija tikkaa.

[QUOTE="plop";23468513]Ja jos haluat syntymättömälle lapselle vakuutuksen, silloin pitää myös olla testit otettuina. Joten ei kannata huolestua, että labrassa pitäisivät jotenkin huonona ihmisenä, kun tuollaiset testit teetetään :) Tietävät tekevänsä rutiini testejä. Neuvolantädin olisi kyllä pitänyt sinulle nämä samat asiat kertoa...[/QUOTE]

juu ei mua siellä labrassa käynti hävetä, ja siis en ole nyt raskaana, vaan ihan muista syistä otettiin papa ja pissasta näytteet. tahdon vain poissulkea ajatuksen että mulla olisi ollut joku klamydia vuosia muhimassa, mutta jos ne kerran raskauden alussa on katsottu niin ei ainakaan sit kovin kauaa ole klamydia ehtinyt olla.

On neuvolakohtaista onko klamydia katsottu. Täällä ei katsota. Eli kannattaa varmistaa asia. Klamydia raskauden aikana voi olla vauvalle kohtalokas!!! Eli voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen ja muita ongelmia.

Meillä päin ainakin on tullut juuri joku uusi ohje, ettei yli 25-vuotiailta odttajilta oteta automaattisesti klamydia koetta! Kuppa ja HIV yms otetaan kuitenkin... itsekin vähän ihmettelin tuota uutta systeemiä??

Yhteistyössä