Mitä vauvalle päälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamma

Aktiivinen jäsen
22.05.2004
1 736
0
36
Jotka näihin aikoihin menette synnyttämään, tai ootte jo synnyttäneet, niin mitä puette vauvalle päälle sairaalasta lähtiessä? Mä olen jo pakannut kassiin pitkähiasen bodyn ja potkuhousut, sitten fleecehaalari, ohut lakki ja villasukat+lapaset, mutta rupesin tässä miettiin, että onkohan tuo haalari ym ihan liikaa näin kuumalla? Jos ei nuo ilmat yhtään ala kylmenemään. Ja meillä ei ole autossa edes ilmastointia.

No jos ulkona on +20 astetta niin fleece haalari on aivan liikaa! Mieti se kaukalokin on sturoksi koppa ja kuuma jo silleenkin. Siis jos on +20 astetta niin kyllä ihan vaan pitkät vaatteet riittää ohkaista materiaalia. Ota autoon vaikka joku kevyt peitto jos viluiselta tuntuu.

Mulla on kassiin pakattu joka kelille sopivat vaatteet, että niistä sitten valitsen. Eli pitkähihainen body, potkuhousut, potkupuku, lakki, sukat ja tumput ja fleecehaalari. Meillä autossa ilmastointi, joten voi olla ns. viileä auto, mutta luulen silti, että tuo fleecehaalari on liikaa, mut eipä siitä haittaakaan ole, vaikka sekin mukaan tulee.

ihanko aikuisten oikeesti kuvittelette tarvitsevanne elokuussa +20 asteen lämmössä vauvalla fleece haalaria???? Vauvahan paistuu! Sitten kuitenkin vahditte ettei vaan pääse vauva saunaan alle 1 v ku ei lämmönsäätely viel toimi. Haloo!!! Olkoot autossa ilmastointi, mutta ei siellä varmaan silti oo alle 10 astetta lämpöö siel autossakaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2006 klo 17:15 Heli kirjoitti:
Mulla on kassiin pakattu joka kelille sopivat vaatteet, että niistä sitten valitsen. Eli pitkähihainen body, potkuhousut, potkupuku, lakki, sukat ja tumput ja fleecehaalari. Meillä autossa ilmastointi, joten voi olla ns. viileä auto, mutta luulen silti, että tuo fleecehaalari on liikaa, mut eipä siitä haittaakaan ole, vaikka sekin mukaan tulee.

Viileä auto? Ettekö osaa ottaa ilmastointia pois päältä?!! \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 13:38 kummaa kirjoitti:
\

No kyllä meillä aikuisilla tuo lämmönsäätely toimii, joten jos on hellepäivä, niin tottakai pidämme ilmastoinnin päällä autossa itseämme varten ja puemme vauvalle sitten mahdollisesti enemmän päälle. Itselläsi ei ilmeisesti ole autossa ilmastointia, kun et näköjään sen tarkoitusta tajua.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 14:47 Heli kirjoitti:
\
\

No kyllä meillä aikuisilla tuo lämmönsäätely toimii, joten jos on hellepäivä, niin tottakai pidämme ilmastoinnin päällä autossa itseämme varten ja puemme vauvalle sitten mahdollisesti enemmän päälle. Itselläsi ei ilmeisesti ole autossa ilmastointia, kun et näköjään sen tarkoitusta tajua.

Niin siis edelleen ihanko oikeesti kuvittelet käyttäväsi auton ilmastointi samoin kuin enen kun sinulla on pieni vauva kyydissä? Ihanko oikeesti puet helle päivänä lapsellesi fleece haalirain ilmastoituun atuoon jotta sinulla on hyvä olla??

Siis ihan oikeesti sitä ilmastoitnita ei sais ees pitää kuin muutmaa astetta viileämpänä kuin ulko ilman vauvojen kanssa, sillä heidän lämmön säätely ei toimi. Ja jos ulkona on helle päivä niin säädätkö auton sisälämön alle kymmeneen asteeseen? Siinä vaiheessa vois vasta edes aatelle laittavans fleecen atutoon päälle.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 21:21 Ihanko oikeesti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 14:47 Heli kirjoitti:
\
\

Niin siis edelleen ihanko oikeesti kuvittelet käyttäväsi auton ilmastointi samoin kuin enen kun sinulla on pieni vauva kyydissä? Ihanko oikeesti puet helle päivänä lapsellesi fleece haalirain ilmastoituun atuoon jotta sinulla on hyvä olla??

Siis ihan oikeesti sitä ilmastoitnita ei sais ees pitää kuin muutmaa astetta viileämpänä kuin ulko ilman vauvojen kanssa, sillä heidän lämmön säätely ei toimi. Ja jos ulkona on helle päivä niin säädätkö auton sisälämön alle kymmeneen asteeseen? Siinä vaiheessa vois vasta edes aatelle laittavans fleecen atutoon päälle.

Voi voi, nyt ei oikein muuta jaksais enää todeta.

Missä kohtaa yleensäkään sanoin, että olen pukemassa tuota fleecehaalaria vauvan päälle? Kuinkakohan moni jättää ilmastoinnin autossa käyttämättä, kun vauva tulee taloon..epäilen ettei monikaan. Tuskin sitä kesäkelillä ja -vaatteilla sentään pakkasen puolella autossa lämpötilaa ilmastoinnin avulla laittaa. Olisiko se sitten parempi, että vauva olisi potkuhousuissa ja pitkähihaisessa paidassa autossa, jossa puhaltaa vain kuumaa ilmaa tuulettimesta, kun mielestäni ilmastointia ei saa käyttää...taidat olla ilmastoinnista vaan kateellinen...niin ja sitä paitsi neuvolassa minulle mainittiin tuosta ilmastoinnista, että jos sellainen on, niin kannattaa se ottaa huomioon vauvan pukeutumisessa, mut hei mitäs ne vauvan hoidosta neuvolassa tietää...

Ja minua ei sitten todellakaan tästä aiheesta tee enää mieli kanssasi keskustella, joten voit jatkaa typerien kommenttiesi kanssa keskenään.

heh, kyllä tämä on kamalaa luettavaa, kun kaikki on niin hermoheikkoisia :laugh: Antakaahan nyt ihmeessä äidin laittaa lapselleen fleece-haalari, jos siltä tuntuu ja haluaa pitää ilmastoinnin päällä. Ei sitä omaa elämistä tarvitse lapsen takia lopettaa. Ja varmasti sen fleece-haalarin voi sitten avata, jos tuntuu hiostavalta. Elokuuksi on luvattu nyt kylmempää säätä ja voin itsekin sanoa eilen illalla palelleeni ihan horkassa terassilla, kun lämpö näytti 21 astetta! Ja vaikka oli farkkutakki päällä. Ohut fleece-haalari olisi ollut eilen illalla tarpeen :)

Uskomatonta, miten noin viattomastakin asiasta jaksetaan keksiä riidan aihe.. Ei todellakaan tarkotus ollu mitään riitaketjua alottaa!

Ja kyllähän nyt jokaisella sentään on järki päässä, että suunnilleen osaa vauvan vaatetuksen oikeen pukea, tuskin ne haalarit siellä kassissa haittaa, oli ne sitte fleecejä tai mitä lienee. En nyt sentään sitä tarkottanu, etten tajuais yhtään mitä vauvalle pitää helteellä pukea, vaan lähinnä mielenkiinnosta kyselin vinkkejä, mitä muut pakkaa vauvalle mukaan, kun ei ilmoista tiedä onko kuumaa vaiko kylmää näin elokuussa!! Mistä sitä ikinä tietää minkälainen ilma on sairaalasta lähtiessä, niin varmaan kannattaa monenlaista olla varalla!

Joo, ei tämän varmaan pitänytkään olla riita ketju, mutta minua alkoi vaan niin jurppia tuo =) .

Ei tosiaan näin elokuussa enää säästä tiedä varmaksi...tänään voi olla hellettä ja huomenna 15 astetta lämmintä. Iltaisin ainakin nykyään on jo viileää. Että siksi tosiaan pakkailee liikaa mukaan vaatekertoja kuin liian vähän..aina voi jättää käyttämättä niistä mitä on mukana, mut sitä ei päälle saa mikä kotona on.

Jokaisen järkevän aikuisen pitäisi tajuta, että jos varsinkin vastasyntynyttä kuljetetaan ilmastoinnillisessa autossa, ei sitä ilmastointia todellakaan säädetä viileälle :o Kun siinähän on niitä namiskoita, joilla sen lämpötilan saa säädettyä vaikka 20 asteeseen, niin ei tarvitse vauvan hytistä viileässä, mutta pitäisi siinä aikuistenkin jollain tapaa pärjätä.... ;)

älä nyt ihmeessä enää jaksa kommentoida tuota aiheeseen kuulumatonta asiaa. kyllä ihmiset varmasti ovat JÄRKEVIÄ, vaikka ilmastoinnin autossa pitäisivätkin päällä. ei kannata varmaan asua suomen pakkasissa, jos kylmää pitää viimeiseen asti välttää. :)

Eikö täälläkin vois olla jotain moderointia, kun toleen tarttee tapella asioista. Surullista luettavaa.

(No eipä meillä ole onneksi ilmastointia autossa ja vauvakin syntyy vasta kevättalvella. Ja LADASSA tarkenee varmasti kovemmallakin pakkasella!!!!!!!!!!)

aivan, kuten yritin sanoa. ja jokainen vaan vastaa ja heittää vettä myllyyn. ketjun aloittaja kirjoittikin itse jossain vaiheessa fiksusti, että kyseli oikeasti vaan hyviä vinkkejä asiaan. eikä ollut tarkoitus aloittaa riitaketjua. mutta aika särmikästä porukkaa tuntuu täällä synnytys-puolella olevan. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 11:02 vieras kirjoitti:
älä nyt ihmeessä enää jaksa kommentoida tuota aiheeseen kuulumatonta asiaa. kyllä ihmiset varmasti ovat JÄRKEVIÄ, vaikka ilmastoinnin autossa pitäisivätkin päällä. ei kannata varmaan asua suomen pakkasissa, jos kylmää pitää viimeiseen asti välttää. :)

Yritin kyllä vastata asiallisesti....
Mutta jos nyt heti ajatellaan, muta ap kirjoitti. Hän paikkaa flece haarin ja villa sukat ja systeemit. toki riippuu missä päin Suomea asustaa, mutta täällä etelässä ei fleece haalaria kyllä tarvita autossa viel elokuussa. Fleese on todella lämmin materiaali ja se yhdistettynä kaukolo koppaan ja "tuulettomaan" auton sisä tilaan, niin kyllä siinä kuuma vaaville tulee. Ennemmin sitten vaikka potkarit ja pitkähihainen body ja vaikka sit joku college haalari systeemi siihen päälle.

Onnea synnytykseen! :flower:

:o
Jaaaaa-aaaa... itse pakkasin pitkähihaisen bodyn, potkarit ja myssyn. Lisäksi mukaan lähtee ohut peitto. Siinä kaikki ja autossa on ilmastointi (säädetty +22c mikäli se ketään kiinnostaa eli suunnilleen normaali huonelämpötila). Taidan olla palelluttamassa vauvaani nyt jo ihan alkumetreillä?!? :o Vai? Esikoista kiikutettiin kotiin aikoinaan marraskuussa ja silloin meillä oli fleecehaalari matkassa. Nyt ei kyllä käynyt mielessäkään.

Meillä vauva nukkui sairaalassa ekan päivän untuvapeitolla. Vauva on kohdussa kuitenkin tottunut noin 37 asteeseen ja siitä totuttelee vielä. Mun mielestä vaikuttaa sekin missä vaiheessa lähtee sairaalasta. Jotkuthan kotiutuu alle vuorokausi synnytyksestä. Kyllä mä silloin laittaisin lämpimästi päälle.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 16:12 Vieras kirjoitti:
Meillä vauva nukkui sairaalassa ekan päivän untuvapeitolla. Vauva on kohdussa kuitenkin tottunut noin 37 asteeseen ja siitä totuttelee vielä. Mun mielestä vaikuttaa sekin missä vaiheessa lähtee sairaalasta. Jotkuthan kotiutuu alle vuorokausi synnytyksestä. Kyllä mä silloin laittaisin lämpimästi päälle.

Muttei kuitenkaan liikaa, pitkähihaisten päälle joku fleecehaalari saa varmasti lämpimällä vauvan tikahtumaan kuumuuteen.

Olisikohan se maalaisjärki taas paikallaan? Jos ulkona on lämpimämpi ilma kuin normaali sisälämpötila (lienee 21-23 astetta?), niin tuskin tarvitsee pakata hulluna vaatetta vauvalle kotimatkalle. Ettehän te kai aio sit kotonakaan pitää vauvaa fleecehaalarissa?

Ja jos mietitään paljonko ilmastoimattomassa autossa on sisällä lämmintä ikkunat kiinni esim. +20c säässä auringonpaisteella, niin varmaan lähemmäs +30c ellei ylikin. Vai meneekö ihan metsään? :/

Yhteistyössä